عقب ماندن بانک ها از بورس در ارائه خدمات غیر حضوری

خدمات غیر حضوری
فهرست مطالب

با توجه به شیوع ویروس کرونا طرح فاصله گذاری اجتماعی یکی از پروتکل های بهداشتی تصویب شده توسط دولت است تا از گسترش بیشتر این ویروس جلوگیری شود. بسیاری از کسب و کارها به ویژه بانک ها به چسباندن چند برچسب در شعب و یا پشت عابربانک ها قناعت کرده اند. در حال حاضر هم با داغ شدن بحث سهام عدالت و به دنبال آن دریافت کد بورسی شرکت سپرده گذاری مرکزی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در شعب پیشخوان برای احراز هویت متقاضیان کد بورسی، از شعب بانک ها کمک خواسته است. اما آیا همچنان با حضور فیزیکی مردم در شعب بانکی می توان طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد؟ یا همچنان باید منتظر خسارت انسانی در شبکه بانکی باشیم؟ راه حلی برای ارائه خدمات غیر حضوری نیست؟

 

 احراز هویت غیر حضوری سجام و جا ماندن شبکه بانکی از آن

علاوه بر اضافه کردن شعب بانکی برای انجام فرآیند احراز هویت سجام برای دریافت کد بورسی، شرکت سپرده گذاری مرکزی راهکار احراز هویت غیر حضوری را با همکاری شرکت های دانش بنیان پیاده سازی کرده است. با اینحال، بانک ها همچنان از راهکارهای دنیای دیجیتال عقب مانده و به ارائه خدمات حضوری بسنده کرده اند. با توجه به بحران کرونا و اینکه پزشکان هنوز از زمان فروکش کردن این ویروس اطلاعی ندارند، صنعت بانکداری ایران چه راه حلی برای مقابله با این وضعیت اتخاذ کرده اند؟

در حال حاضر در بسیاری از بانک های کشورهای پیشرفته اروپایی مثل HSBC بسیاری از خدمات بانکی به صورت دیجیتال و تنها با یک تلفن همراه امکان پذیر شده است. کاربران می توانند تنها با گرفتن یک ویدئو سلفی خدماتی نظیر حساب باز کردن، افزایش سقف تراکنش و بسیاری دیگری از خدمات بانکی را بدون حضور فیزیکی انجام دهند. آمار جهانی نشان می­دهند که در دو سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ شعبه بانکی در دنیا بسته شده و بیش از ۵۶٪ افراد بزرگسال شروع به استفاده از بانکداری دیجیتال کرده اند.

 

مزایای استفاده از احراز هویت دیجیتال غیر حضوری

فرآیند احراز هویت که در بانک اتفاق می افتد به این خاطر است که بانک مطمئن شود مشتری دقیقا همان کسی است که ادعا می کند و از اطلاعات هویت فرد دیگری برای باز کردن حساب بانکی یا انتقال وجه استفاده نمی کند. همانطور که متسحضرید طبق قانون انتقال وجه بیش از ۲۰۰ میلیون مشروط به درج “بابت” است. بانک مرکزی علت این امر را افزایش شفافیت تراکنش های بانکی و مبارزه با پولشویی اعلام کرده است. بنابراین افراد مستلزم “مراجعه حضوری” برای انجام تراکنش هایی با مبالغ بالا هستند. رویکرد جدید جناب آقای همتی، رییس محترم کل بانک مرکزی، برای مبارزه با پولشویی نوید مبارزه عملی و واقعی را با این پدیده می دهد، اما آیا با توجه به بحران کرونا حضور مردم در شعب بانک ها ریسک ابتلا به این ویروس را بالا نمی برد؟

استفاده از تکنولوژی را می توان تنها راه حل برون رفت از این مشکلات دانست. در دنیا نیز با اعمال قرنطینه خانگی، بانک ها بسیاری از خدمات خود را با تکیه بر زیرساخت های احراز هویت دیجیتال به صورت غیر حضوری درآورده اند. بانک مرکزی نیز با اتخاذ رویکردی مناسب در این برهه حساس می تواند همگام با کشورهای پیشرفته اروپایی نقشی کلیدی در حفظ سلامت جامعه بازی کند.

در احراز هویت دیجیتال تمامی فرآیند احراز هویت با هوش مصنوعی و تکنولوژی هایی مانند پردازش تصویر، پردازش متن و تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection) اتفاق می افتد. پیاده سازی احراز هویت دیجیتال غیر حضوری در بانک ها چه مزایایی را به همراه خواهد داشت؟

  1. حفظ سلامت جامعه در پی بحران کرونا به واسطه غیر حضوری کردن خدمات بانکی
  2. مبارزه عملی با پولشویی و پیاده سازی دقیق الزامات قانونی

در نتیجه جناب آقای همتی به عنوان تصمیم گیرنده می تواند با فراهم آوردن بستر مناسب برای پیاده سازی احراز هویت دیجیتال غیر حضوری در بانک ها در عین مبارزه عملی با پولشویی، انجام امور بانکی را با توجه به بحران کنونی غیر حضوری و تسهیل کند.

عقب ماندن نظام بانکی از نظام مالی
عقب ماندن نظام بانکی از نظام مالی

یوآیدی راهکار احراز هویت دیجیتال غیر حضوری

شرکت دانش بنیان یوآیدی، اولین و تنهاترین راهکار استفاده از ویدئوی سلفی برای احراز هویت غیرحضوری است که در شرایط ویژه کنونی، این راهکار، با استقبال سازمان بورس و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای دریافت کد بورسی پیاده‌سازی شد. یوآیدی از دو سال پیش، همگام با روندهای جهانی، حذف مراجعه حضوری در احراز هویت را به عنوان نیاز اساسی جامعه امروزی درک کرده و با بهر‌ه گیری از الگوریتم های پیشرفته هوش مصنوعی به ویژه الگوریتم تشخیص زنده بودن تصویر  (Liveness Detection) با استفاده از ویژگی بیومتریک چهره، زیرساخت احراز هویت دیجیتال کاربران را فراهم کرده است. در حال حاضر مشابه های خارجی این راهکار در دنیا، هرروزه در طیف وسیعی از ارائه خدمات به ویژه خدمات مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه