آینده شهر هوشمند وابسته به هویت دیجیتال

نقش هویت دیجیتال در شهر هوشمند
فهرست مطالب

بسیاری از افراد جامعه امروزه کارهای روزمره شان را از طریق سرویس های دیجیتال انجام می دهند. چک کردن حساب های بانکی، سفرهای بین شهری و درون شهری، خرید کالا در اینترنت تنها قسمتی از فعالیت هایی است که در دنیای دیجیتال امروز در حال اتفاق افتادن است. اما همچنان بسیاری از فرآیندها در شهر هوشمند وجود دارد که نیاز به هوشمندسازی دارد. وجود دوچرخه هایی که با اپلیکیشن کرایه می شوند یا علایم راهنمایی رانندگی که به صورت دیجیتال کنترل می شوند قسمتی از هوشمند کردن شهرهاست. اما پتانسیل هوشمند شدن شهرهای کلانی که ما در آن زندگی می کنیم بسیار فراتر از دیجیتالی شدن علائم راهنمایی و رانندگی است.

طبق گزارش ARUP بازار هوشمندسازی شهرها نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار است و پیش بینی می شود تا ۷۰٪ از جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ در شهرهای هوشمند زندگی خواهند کرد. در حال حاضر استفاده از تکنولوژی هایی نظیر اینترنت اشیا (IoT)، کلان داده (Big Data)، یادگیری ماشین (Machine Learning) و هوش مصنوعی (AI) باعث شده است تا تصمیم گیران برای هوشمندسازی شهرها به چیزی فراتر از دیجیتالیزه کردن علائم شهری باشند.

نقش هویت دیجیتال در شهر هوشمند

در حال حاضر برای بسیاری از فرآیندها شهروندان ملزم هستند تا با حضور فیزیکی اطلاعات هویتی خود را احراز کنند. استفاده از خدمات شهرداری ها برای فعالیت در فضای آنلاین حداقل یک بار نیاز به حضور فیزیکی دارد تا افراد را با کارت شناسایی آنها مطابقت دهند. جدای از خدمات شهرداری ها بسیاری دیگر از خدمات هستند که شهروندان نیازمند استفاده از آنها هستند.

دسترسی به خدمات پزشکی، استفاده از کارت های هوشمند برای حمل و نقل عمومی، استفاده از ماشین های کرایه ای و… بسیار دیگری از خدمات در ابتدا نیاز به احراز هویت حضوری دارند. اما با وجود هویت دیجیتال و مدیریت آن و همچنین یکپارچه سازی آن با اشیا در واقع زمینه ساز شکوفای شهر هوشمند خواهد بود. هویت دیجیتال افراد جامعه را قادر خواهد کرد تا با اشیا هوشمند خود نظیر اتومبیل و تلفن همراه ارتباط برقرار کنند. یا با تلفن همراه خود خدمات شهری دریافت کنند، از راه دور سوابق پزشکی خود را با دکتر مورد نظر به اشتراک گذارند و یا خدمات مربوط به موسسات آموزشی و فرودگاه ها را دریافت کنند.

هویت دیجیتال همچنین یکی از گام های اصلی در پیاده سازی تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT) است. در واقع افراد برای بهره بردن از اینترنت اشیا باید هویت خود را در اشیا دیجیتالی و هوشمند تعریف کنند که اینکار تنها با وجود هویت دیجیتال و ویژگی های بایومتریک اتفاق می افتد. البته امروزه استفاده از اینترنت اشیا با استفاده از اپلیکیشن ها در تلفن همراه است. اما با پیشرفته تر شدن اینترنت اشیا و گسترش وسایل هوشمند نیاز به هویت دیجیتال امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

علاوه بر این با توجه به ضرورت به اشتراک گذاری اطلاعات هویتی، هویت دیجیتال قادر است امنیت اطلاعات شخصی افراد را تأمین کند. حریم خصوصی یکی از موارد حساس برای شهروندان به حساب می آید که با استفاده از هویت دیجیتال شهروندان اشراف کامل تری به حریم شخصی خود دارند و آنها می توانند اطلاعاتی که خودشان اجازه می دهند در دسترس بقیه سیستم ها قرار دهند.

احراز هویت دیجیتال یوآیدی برای شهر هوشمند

پلتفرم دانش بنیان احراز هویت دیجیتال یوآیدی با استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی های پیشرفته توانسته بستر مناسبی را فراهم آورد تا شهروندان با تعریف هویت دیجیتال در آن بتوانند بسیاری از خدمات شهرداری را بدون مراجعه به حضور فیزیکی دریافت نمایند.

کارکردهای پلتفرم احراز هویت دیجیتال یوآیدی در شهر هوشمند:

  • تایید هویت شهروندان به صورت دیجیتالی و در لحظه در فرآیندهایی مانند ثبت نام طرح ترافیک، پرداخت عوارض و…
  • تایید هویت رانندگان تاکسی به صورت دیجیتالی
  • یکپارچه سازی خدمات شهرسازی
  • تایید هویت در فرآیند استعلام پروانه، گواهی صدور ساختمان و استعلام قبوض
  • احراز هویت در صدور فیش حقوقی و حکم بازنشستگی
  • تایید هویت مهندسین ناظر
برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه