احراز هویت، خرید و فروش آنلاین و اقتصاد مشارکتی

خرید و فروش آنلاین
فهرست مطالب

امروزه مفهوم به اشتراک گذاری باعث شده است تا افراد از ایده هایی کسب درآمد کنند که در گذشته اگر راجع به آن صحبت می کردید احتمالا یک دل سیر به شما می خندیدند! اما در دنیای جدیدی که در آن زندگی می کنیم پیشرفت های تکنولوژی و دسترسی به اینترنت پرسرعت زمینه های جدیدی را برای خلق ارزش فراهم نموده است. نمونه ی بارز این زمینه های جدید متولد شدن کسب و کارهایی است که ذیل مفهوم اقتصاد مشارکتی دسته بندی می شوند.

مفهومی که سبب شده است پلتفرم هایی برای متصل کردن عرضه کننده و متقاضی شکل بگیرد و مردم بتوانند در آن به خرید، فروش و کسب درآمد از مایملک خود بپردازند. استفاده از پلتفرم هایی که این فرصت های خلق ارزش را برای چرخه ی اقتصادی و همچنین افراد فراهم می کند در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و با رشد خوبی هم همراه بوده است. پلتفرم هایی که راه را برای شتاب دهی به داد و ستد در فضای آنلاین هموار کرده است.

اما با توجه به گسترش استفاده ازین پلتفرم ها در کشور، اعتمادسازی در فضای مجازی چقدر برای کسب و کارها هزینه بر است؟

شاید این مطلب برایتان جالب باشد: چگونه میتوان به اقتصاد مشارکتی رونق بخشید؟

اعتماد سازی بین کاربران در خرید و فروش آنلاین

اعتماد یکی از بزرگترین عوامل نگرانی مردم و در عین حال مهم ترین عامل حیات یک کسب و کار است. اعتماد در فضای آنلاین از اهمیت خاصی برخوردار است، چراکه افراد در دنیای وب در حال تعامل با همدیگر هستند ولی به هیچ عنوان راهی برای تشخیص هویت اصلی آنها وجود ندارد. حال با توجه به این مطالب، اعتماد کاربران در پلتفرم هایی از جنس خرید و فروش آنلاین تبدیل می شود به عامل حیاتی برای کاربران و کسب و کار ها.

اما فراهم آوردن بستر مناسب برای اعتماد سازی بین کسی که قرار است کالای خود را بفروش برساند و کسی که قرار است کالای مورد نظر را بخرد، چگونه محقق می شود؟

راه های اعتماد سازی

پیاده سازی روشی مطمئن برای احراز هویت کاربران. کارآفرینان می توانند با ورود به عرصه کسب و کار و با ساخت زیربنای مناسب و مطمئن بین فروشنده و خریدار اعتماد نسبی ایجاد کنند. اجازه دهید برای توضیح بهتر مطلب مثالی ارائه شود. دیوار یکی از پلتفرم های خرید و فروش آنلاین است که توانسته با مهیا کردن فرصت مناسب برای کاربران بتواند خریدار و فروشنده را به هم برساند. مردم نیز با توجه به اعتمادی که به دیوار دارند محصولات خود را آگهی می کنند و خرید و فروش انجام می شود.

اما این راه حل در خرید و فروش آنلاین کامل و بی نقص است؟ حتما یک بار هم که شده افرادی که از دیوار استفاده می کنند این جملات را شنیده اند:

  • حتما جای شلوغ قرار بذار!!
  • یه وقت خونه طرف نری، برای خرید محصول!!
  • اصلا بیخیال، این بابا معلوم نیست کیه، مشکوکه!!

دلیل این همه تردید و محافظه کاری چیست؟

در واقع عدم شناخت واقعی کاربران از یکدیگر در دیوار و یا شیپور باعث بروز چنین نگرانی هایی می شود. موقعی که در فضای آنلاین شما نمی توانید تشخیص دهید که فرد همانی است که ادعا می کند، چگونه ممکن است اعتماد شکل بگیرد! شایان ذکر است که در وبسایت دیوار نیز به صورت دقیق ذکر شده است که: در دیوار کاربران مستقیماً با هم تماس می‌گیرند و هیچ واسطه‌ای در این میان وجود ندارد، پس دقت فرمایید که در خرید و فروشِ شما دیوار هیچ دخالتی ندارد و کاربران باید خودشان جنبه‌های مختلف امنیتی را در نظر بگیرند.

اما راه حل اساسی: یوآیدی پلتفرم اعتماد ساز برای خرید و فروش آنلاین

یکی از این ”جنبه های امنیتی“ احراز هویت شدن کاربران است. تعریف هویت دیجیتال راه حل دیگر اعتماد سازی بین کاربران فضای مجازی است که قابل اتکا تر و کم هزینه تر از روش قبلی میباشد. در واقع هویت دیجیتال همان وظیفه ای را در فضای مجازی به عهده دارد که کارت ملی در دنیای واقعی انجام می دهد. هویت دیجیتال زبان مشترک افراد در بستر اینترنت خواهد بود تا به کمک آن بتوانند علاوه بر بالا بردن امنیت در فضای مجازی، فعالیت خود را بر بستر اینترنت افزایش داده و به دور از هر ریسکی در تعامل با دیگر کاربران در فضای مجازی باشند. اما چطور و چگونه ممکن است؟

شاید این مطلب برایتان جالب باشد: پلتفرم امن احراز هویت دیجیتال یوآیدی چگونه به افزایش اطمینان در خرید و فروش آنلاین کمک می کند؟

با گره خوردن زندگی روزانه مردم با دنیای دیجیتال، نیاز روز افزون داشتن یک هویت دیجیتال بیشتر از هر موقع دیگری حس میشود. در کشورهای پیشرفته شرکت های حوزه آی تی توانسته اند به این مهم دست پیدا کنند، مثل اپلیکیشن Jumio در کالیفرنیا و Yoti در بریتانیا. خوشبختانه در ایران نیز یوآیدی اولین پلتفرم احراز هویت در ایران است که توانسته با برابری با نمونه های پیشرو خارجی این فرصت را برای کاربران فضای آنلاین ایران مهیا کنند.

نحوه کاربرد یوآیدی و فواید آن برای کسب و کار ها

برای روشن تر شدن کاربرد یوآیدی در اقتصاد مشارکتی همان مثال دیوار را در نظر بگیرید. برای خرید مطمئن از دیوار یکی از کارهایی که شما باید انجام دهید ملاقات حضوری با شخص فروشنده است. اما بهتر نیست تا تمامی فرایند خرید در همان فضای آنلاین و در وبسایت یا اپلیکیشن دیوار انجام شود؟

یوآیدی قادر خواهد بود تا با احراز هویت دیجیتال در همان اپلیکیشنی که کاربر در حال استفاده از آن است، این شرایط را فراهم آورد تا کاربران بدون ملاقات حضوری بتوانند به اطلاعات پایه همدیگر دسترسی داشته باشند. طریقه استفاده از یوآیدی بدین شکل است که کاربران با عکس گرفتن از کارت ملی خود و همچنین ویدئو گرفتن از چهره خود میتوانند اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک گذارند. یوآیدی نیز با استفاده از تکنولوژی پیشرفته OCR اطلاعات روی کارت ملی افراد را میخواند و با تکنولوژی Image Processing عکس سلفی کاربر را با عکس روی کارت ملی تطابق میدهد و از صحت ادعای کاربر مطلع میگردد. در فیلم زیر میتوانید فرایند کامل و دقیق نحوه استفاده از یوآیدی را ببینید.

 

دلیل اصلی ویدئو سلفی این است که ممکن است کلاهبرداری به کارت ملی شخص دیگری دسترسی داشته باشد، ولی با ویدئو سلفی و تطابق چهره با عکس کارت ملی در همان لحظه احتمال اینگونه از کلاهبرداری ها به صفر میرسد. لازم به ذکر است که یوآیدی با بهره گیری از الگوریتم پیشرفته Liveness Detection می تواند تشخیص دهد که فرد همان لحظه در حال انجام احراز هویت است و از فیلم یا عکس دیگری فیلمبرداری نمی کند.

در مرحله بعد، با توجه به اطلاعاتی که توسط الگوریتم های یوآیدی در اپلیکیشن ثبت شد، کاربران میتوانند با به اشتراک گذاری اطلاعاتی که خود آنها انتخاب میکنند، سطحی از اطلاعات پایه را با دیگر افراد برای اعتماد سازی انجام دهند. با توجه به نحوه کار یوآیدی قاعدتا کسب و کار ها از فواید خاصی که یوآیدی برای آنها فراهم میکند بهره خواهند برد که به چندتایی از آنها اشاره میشود:

  • بالا بردن تجربه کاربری به واسطه تسهیل در فرایند خرید بدون نگرانی از هویت افراد در فضای آنلاین.
  • پایین آمدن نرخ از دست دادن مشتری به واسطه تجربه کاربری لذت بخش.
  • دسترسی به جامعه ای از افراد که همیشه به خاطر تردید در امنیت و اعتماد نداشتن، از فعالیت در فضای آنلاین دوری می کردند.
  • بالا رفتن امنیت اطلاعات به این دلیل که کاربران بر حفظ حریم شخصی خود کنترل بیشتری دارند و به انتخاب خودشان آنچه را که میخواهند به اشتراک میگذارند.

با توجه به مطالبی که به آن اشاره شد، خرید و فروش آنلاین با استفاده از احراز هویت دیجیتال و غیرحضوری از گذشته مطمئن تر خواهد شد. چراکه اعتماد کاربران با استفاده از پلتفرم احراز هویت جلب شده و منجر به رونق این نوع از کسب و کار میشود. علاوه بر این کسب و کار هایی مانند شیپور و دیوار نیز میتوانند با دسترسی داشتن به API یوآیدی از مزیت هایی که یوآیدی برای آنها فراهم میکند بهره برند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه