خرید سفته الکترونیکی

خرید سفته الکترونیکی
فهرست مطالب

همانگونه که می‌دانید، برای خرید سفته‌های کاغذی باید به بانک مراجعه می‌کردید. البته برخی از دکه‌های روزنامه فروشی نیز سفته‌های کاغذی را به فروش می‌رساندند و برای این کار از شما مبلغی دریافت می‌کردند.

اما امروزه برای خرید سفته الکترونیکی کافی است که به درگاه الکترونیکی بانک مراجعه نمایید. در حال حاضر تعدادی از بانک‌های رسمی کشور به فروش سفته الکترونیکی می‌پردازند که عبارتند از:

  • بانک ملی
  • قرض‌الحسنه رسالت
  • بانک آینده
  • بانک تجارت
  • بانک مهر ایران

شما برای خرید و دریافت سفته های الکترونیکی لازم است که به سایت رسمی یا اپلیکیشن تحت نظر یکی از این بانک‌ها مراجعه کرده و به صورت غیر حضوری و آنلاین، تقاضای سفته‌ی الکترونیکی دهید. هر بانک پس از بررسی درخواست شما، پروسه اعطای سفته‌ی الکترونیکی را آغاز می‌کند.

قبل از اقدام به خرید سفته الکترونیکی، باید به این نکته مهم اشاره کنیم که سفته الکترونیکی یک سند مالی است و برای دریافت آن، باید اطلاعاتی مثل: شماره ملی، شماره موبایل صادرکننده سفته، شماره حساب بانکی و اطلاعات بانکی دیگر برای احراز هویت در تاریخ مشخص شده روی سفته، به همراه اطلاعات گیرنده و مبلغ سفته الکترونیک را وارد کنید.

روی هر سفته الکترونیکی، یک شناسه از خزانه‌داری کل کشور، که برای هر فرد منحصر بفرد است، چاپ می‌شود تا مشکلات قانونی تا حد زیادی برطرف شوند و نگرانی از این بابت پیش نیاید. پس از ثبت اطلاعات، سفته‌ی الکترونیکی برای شما در همان لحظه صادر می‌شود که قابل استفاده است. 

در واقع می‌توان گفت، بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین مزیت سفته های الکترونیکی نیز دقیقا همین مورد است و دیگر نیاز نیست مدت زمان خاصی را برای دریافت سفته اختصاص دهید.

نحوه خرید سفته الکترونیکی

برای خرید هر گونه سفته الکترونیکی، یا باید به سایت رسمی خود بانک مراجعه نمایید، یا اپلیکیشن‌های تحت مدیریت بانک مثل همراه بانک تجارت، بام و … استفاده کنید.

از بین کل بانک‌های کشور نیز تنها بانک‌های ملی، قرض‌الحسنه‌ی رسالت، آینده، تجارت و بانک مهر ایران به اعطای سفته الکترونیکی مشغول هستند که در ادامه به پروسه‌ی دریافت سفته الکترونیکی از هر یک از این بانک‌ها به صورت جامع و کامل خواهیم پرداخت.

نحوه خرید سفته الکترونیکی

نحوه خرید سفته الکترونیکی از بانک ملی

برای خرید سفته الکترونیکی از بانک ملی باید وارد سامانه بانک ملی (بام) شوید.

پس از وارد شدن:

  1. گزینه سفته الکترونیکی را انتخاب نمایید.
  2. روی گزینه درخواست سفته جدید کلیک کنید.
  3. فرم صدور سفته را تکمیل کنید.
  4. هزینه‌های صدور سفته را پرداخت نمایید.
  5. امضای دیجیتالی‌تان را وارد نمایید.
  6. با نهایی کردن درخواست و ثبت امضای دیجیتالی، پیامکی به منظور اطلاع‌رسانی و مبنی بر اتمام پروسه صدور سفته، دریافت خواهید کرد.
سفته الکترونیکی

برای بهره‌مندی از خدمات سفته الکترونیکی بانک ملی، باید در این بانک حساب افتتاح کرده و هویت خود را احراز نمایید. داشتن گواهی امضای دیجیتالی و انطباق شماره تلفن با کد ملی، از دیگر شرایط لازمه برای دریافت سفته الکترونیکی هستند.

نحوه خرید سفته الکترونیکی از بانک قرض‌الحسنه رسالت

بانک قرض‌الحسنه رسالت، یکی دیگر از بانک‌هایی است که امکان خرید سفته به صورت الکترونیکی از آن وجود دارد. برای خرید سفته الکترونیکی از بانک قرض‌الحسنه رسالت، کافی است به اپلیکیشن icup مراجعه نمایید.

نحوه خرید سفته الکترونیکی از بانک قرض‌الحسنه رسالت

این اپلیکیشن زیر نظر خود بانک فعالیت داشته و خدمات متنوعی را در اختیارتان قرار می‌دهد که خرید سفته‌ی الکترونیکی، یکی از آن‌ها است. 

مراحل دریافت سفته الکترونیکی با اپلیکیشن آی‌کاپ

۱. انتخاب گزینه سفته الکترونیک از منوی اصلی خانه
۲. مطالعه مراحل صدور سفته الکترونیک
۳. انتخاب گزینه خدمات صدور سفته
۴. انتخاب بانک عامل و گیرنده نهایی سفته الکترونیک
۵. وارد کردن مبلغ تعهد و اطلاعات محل اقامت
۶. مشاهده جزئیات و پیش نویس سفته قبل از صدور نهایی
۷. مشاهده و دریافت فایل pdf سفته

نحوه خرید سفته الکترونیکی از بانک آینده

اگر به دنبال خرید سفته از این بانک هستید، کافی است عبارت “خرید سفته الکترونیکی از بانک آینده” را در گوگل سرچ کنید و روی لینک سایت بانک آینده کلیک کنید. بعد از پر کردن اطلاعات درخواستی و فرم مربوطه، فرایند خرید سفته را دنبال کنید. باید توجه داشته باشید که تنها دارندگان حساب بانکی فعال در بانک آینده می‌توانند وارد سامانه سفته و برات الکترونیکی شوند و اقدام به خرید سفته الکترونیکی کنند.

بعد از ورود به سایت، تمامی مراحل به صورت کامل خدمتتان معرفی خواهد شد. به محض طی کردن تمامی مراحل و تایید صحت اطلاعات از سمت بانک، سفته برایتان صادر می‌شود.

نحوه خرید سفته الکترونیکی از بانک تجارت

به گزارش مدیریت روابط عمومی و ارتقاء سرمایه اجتماعی بانک تجارت، فرآیند پیاده‌سازی سرویس سفته الکترونیک از اواسط سال ۱۴۰۱ آغاز و پس از تایید کارشناسان و مدیران این وزارتخانه، در روز سه‌شنبه نهم خردادماه سال جاری، مجوز عملیاتی کردن سفته الکترونیک صادر شده است.

نحوه خرید سفته الکترونیکی از بانک تجارت

اشخاص حقیقی متقاضی خرید سفته الکترونیکی از بانک تجارت، کافی است به اپلیکیشن باجت مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایند.

فرآیند امضای سفته از سوی تسهیلات گیرنده و ضامنین به صورت کامل، دیجیتالی بوده و برای رسمیت آن در مراجع ذی‌صلاح، برای هر سفته یک شناسه خزانه‌داری، بعد از تایید وزارت اقتصاد تخصیص داده خواهد شد.

نحوه خرید سفته الکترونیکی از بانک مهر ایران

اگر متقاضی خرید سفته الکترونیکی از بانک مهر ایران هستید، باز هم می‌توانید از اپلیکیشن icup استفاده کنید. مراحل دریافت سفته الکترونیکی بانک مهر ایران از آی‌کاپ نیز به شکل زیر است:

  1. احراز هویت غیرحضوری
  2. دریافت امضای دیجیتال
  3. تعیین عملیات صدور یا ضمانت سفته
  4. انتخاب بانک مورد نظر جهت صدور در وجه همان بانک
  5. نوشتن مبلغ تعهد سفته
  6. مشاهده پیش‌نویس سفته
  7. ورود به درگاه پرداخت بانکی
  8. مشاهده سفته صادر شده
  9. وارد کردن شناسه سفته و کد ملی صادر کننده (در صورت انتخاب گزینه ضمانت سفته)
  10. مشاهده اطلاعات مندرج
  11. ورود به پیش نویس ضمانت شده برای مشاهده آن
  12. تایید ضمانت سفته توسط کاربر
  13. دانلود یا اشتراک‌گذاری فایل سفته

نحوه خرید سفته الکترونیکی از بانک‌های معتبر کشور را به صورت کامل بررسی کرده و توضیحات لازمه را ارائه دادیم. حال بپردازیم به این موضوع که اصلا سفته الکترونیکی چیست؟ و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟

برای احراز هویت آنلاین، پلتفرم یوآیدی در کنار شماست تا در کمتر از ۵ دقیقه احراز هویت شما را با بالاترین دقت انجام دهد!

سفته الکترونیکی چیست؟

سفته الکترونیکی یک سند تجاری و مالی آنلاین است که در زمره‌ی اسناد حقوقی دسته‌بندی شده و به صورت الکترونیکی (غیر حضوری، بر خلاف سفته‌های کاغذی) صادر می‌شود و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

برای دریافت هرگونه سفته الکترونیکی، کافی است به پلتفرم و یا سامانه‌ی خاصی که توسط خود بانک ارائه کننده سفته الکترونیکی معرفی شده، مراجعه نمایید. تمامی مراحل دریافت سفته مثل: وارد کردن اطلاعات هویتی، امضای دیجیتال و … به صورت آنلاین صورت می‌پذیرد. 

اعتبار این سند تجاری هم بر اساس یک شناسه خزانه‌داری اختصاصی مشخص می‌گردد که بالای این سفته درج می‌شود. به محض پشت سر گذاشتن مراحل دریافت سفته، سفته در قالب یک فایل خروجی PDF در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

استعلام سفته های الکترونیکی

همان طور که برای خرید سفته های الکترونیکی از بانک‌های معرفی شده، نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانکی نیست، فرایند استعلام و پیگیری سفته های الکترونیکی نیز به صورت غیر حضوری و آنلاین صورت می‌گیرد. 

برای استعلام سفته‌های الکترونیکی، تنها کافی است که به سامانه‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که در آن‌ها اقدام به خرید سفته الکترونیکی کرده‌اید، مراجعه نموده و اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که دریافت استعلام هم، مانند خرید سفته الکترونیکی از درگاه‌های مذکور، شرایطی دارد. به عنوان مثال، برای استعلام سفته‌های بانک ملی، باید در این بانک حساب فعال داشته و در سامانه بام ثبت نام کرده باشید. استعلام سفته الکترونیکی از بقیه‌ی بانک‌ها نیز بر همین منوال است.

پشت نویسی سفته الکترونیکی

همان طور که احتمالا اطلاع دارید، در فرایند خرید سفته یا ارائه سفته به سایر افراد به عنوان تضمینی برای بازگرداندن مبلغ دریافتی و … باید آن را پشت نویسی کنید. فرایند پشت نویسی سفته، ظهرنویسی نیز نامیده می‌شود و به نوعی، اعتبار سفته را تضمین می‌کند.

به بیانی ساده‌تر، هر فردی که پشت سفته را بنویسد و به اصطلاح آن را ظهرنویسی کند، در صورت پرداخت نشدن سفته و به جای آوردن تعهدات داده شده، فرد می‌تواند به فرد پشت نویس کننده که ضامن نیز نامیده می‌شود؛ مراجعه کند. چرا که حق رجوع به ظهرنویسان سفته در اولویت قرار دارد و این افراد به صورت حقوقی، سفته را ضمانت کرده‌اند.

در حالت کلی، پشت نویسی کردن سفته جهت ضمانت به منظور افزایش اعتبار سفته انجام می‌شود. پشت‌نویسی سفته الکترونیکی نیز دقیقا به همین منظور صورت می‌گیرد. شما با مراجعه به هر کدام از سامانه‌ها و سایت بانک‌هایی که سفته الکترونیکی ارائه می‌کنند، می‌توانید فرایند ظهر نویسی را دنبال کنید.

پشتیبانی سفته الکترونیکی

فرایند خرید سفته الکترونیکی، توسط سایت‌های رسمی یا اپلیکیشن‌های زیر نظر بانک‌ها صورت می‌گیرد. در صورت بروز هرگونه مشکل در فرایند خرید سفته الکترونیکی، می‌توانید با شماره پشتیبانی بانک یا آن اپلیکیشن مربوطه تماس حاصل کرده و مشکل را مطرح نمایید.

همچنین، اعتبار این سند تجاری هم بر اساس یک شناسه خزانه‌داری اختصاصی که بالای سفته درج می‌شود، تایید شده و ارزش حقوقی و مالی پیدا می‌کند. شما به راحتی می‌توانید از شناسه خزانه‌داری استفاده کرده و از جزئیات دقیق سفته الکترونیکی مدنظرتان را مشاهده نمایید.

قانون سفته الکترونیکی

همان طور که سفته کاغذی، بر پایه برخی قوانین و مقررات قوانین استوار شده، سفته الکترونیکی نیز مقررات خاص خود را دارد و باید بر همین اساس، فرایند خرید و استفاده از این نوع سفته‌ها را دنبال نمایید. برخی از این قوانین عبارتند از:

  • سیم کارت موبایل ارائه شده توسط شخص درخواست دهنده باید به نام خود شخص بوده و با کد ملی فرد، مطابقت داشته باشد.
  • فرد متقاضی باید در بانکی که قصد دارد سفته الکترونیکی از آن خریداری کند، حساب فعال داشته باشد.
  • فرد باید امضای دیجیتال داشته و فرایندهای احراز هویت را پشت سر گذاشته باشد.
  • در صورت سرقت یا مفقود شدن موبایل و سیمکارت، برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده حقوقی، شخص باید سریعا نسبت به مسدود کردن سیم کارت و ابطال گواهی امضای خود اقدام کند.

کاربرد سفته الکترونیکی

بیشترین کاربرد سفته الکترونیکی را می‌توان به عنوان تضمین در دریافت وام و تسهیلات برشمرد. اما این سند مالی، کاربردهای دیگر و متنوع زیادی هم دارد. مثل:

  1. تضمین تعهد بین دو نفر 
  2. روشی برای تعهد کاری 
  3. و …

به عنوان یکی از مهم‌ترین کاربردهای سفته الکترونیکی، می‌توان به این مورد اشاره کرد که نیازی نیست تا ضامن شما، ویژگی‌های خاصی مثل کارمند بودن را داشته باشد، بلکه یک فرد حقیقی معمولی نیز می‌تواند به عنوان ضامن، پشت سفته را امضا کند.

مقاله پیشنهادی: امضای الکترونیکی چیست

از طرفی، شما در سفته کاغذی این امکان را ندارید که دقیقا بر همان میزانی که تضمین نیاز دارید، سفته خریداری نمایید، اما به کمک سفته الکترونیک، دقیقا به همان اندازه مبلغی که نیاز دارید؛ می‌توانید آن را در وجه فرد و یا سازمان مربوطه صادر کنید و این خود می‌تواند مانع بسیاری از مشکلات حقوقی افراد شود.

نمونه سفته الکترونیکی امضا شده

نمونه سفته الکترونیکی امضا شده

جمع‌بندی

سفته الکترونیکی یک سند تجاری و مالی آنلاین است که در گروه اسناد حقوقی دسته‌بندی شده و به صورت الکترونیکی (غیر حضوری، بر خلاف سفته‌های کاغذی) صادر می‌شود و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

برای خرید هر گونه سفته الکترونیکی، یا باید به سایت رسمی خود بانک مراجعه نمایید، یا اپلیکیشن‌های تحت مدیریت بانک مثل همراه بانک تجارت، بام و … را نصب و استفاده کنید.

از بین کل بانک‌های کشور نیز تنها بانک‌های ملی، قرض‌الحسنه رسالت، آینده، تجارت و بانک مهر ایران به اعطای سفته الکترونیکی می‌پردازند.

برای خرید سفته های الکترونیکی از بانک‌های معرفی شده، نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانکی نیست، فرایند استعلام و پیگیری سفته‌های الکترونیکی نیز به صورت غیر حضوری و آنلاین صورت می‌گیرد.

پشت نویسی کردن سفته جهت ضمانت به منظور افزایش اعتبار سفته انجام می‌شود. شما با مراجعه به هر کدام از سامانه‌ها و سایت بانک‌هایی که سفته الکترونیکی ارائه می‌کنند، می‌توانید فرایند ظهر نویسی را دنبال کنید.

سوالات متداول

شما به هر مقداری که نیاز دارید، می‌توانید سفته الکترونیکی درخواست دهید و از این بابت محدودیتی وجود ندارد. طبق مصوبه بانک مرکزی قیمت سفته الکترونیکی با سفته کاغذی هیچ تفاوتی ندارد و بانک‌های ملی، رسالت، آینده و مهر ایران باید مطابق نرخ مصوب بانک مرکزی سفته اینترنتی را به خریداران بفروشند. قیمت مصوب سفته بانک مرکزی هم ۵۰۰ تومان به ازای هر یک میلیون تومان سفته است.

در بین بانک‌های کل کشور، تنها بانک‌های ملی، قرض‌الحسنه رسالت و بانک آینده، بانک تجارت و بانک مهر ایران به ارائه سفته الکترونیکی مشغول هستند که می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی این بانک‌ها یا اپلیکیشن‌های تحت مدیریتشان، سفته الکترونیکی خریداری نمایید.

این نوع سفته را می‌توانید به صورت آنی و لحظه‌ای دریافت کنید. بعد از پشت سر گذاشتن مراحل تعیین شده در هر سامانه و تایید صحت اطلاعات وارد گشته، سفته الکترونیکی برایتان صادر خواهد شد.

بیشترین و مهم‌ترین کاربرد سفته الکترونیکی را می‌توان تضمینی در دریافت وام و تسهیلات دانست.

برای استعلام سفته های الکترونیکی، تنها کافی است که به سامانه‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که در آن‌ها اقدام به خرید سفته الکترونیکی کرده‌اید، مراجعه نموده و اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه