امضای الکترونیکی؛ ضرورت‌ها، انواع، کاربردها و نحوه ساخت آن

امضای الکترونیکی
فهرست مطالب

امضای الکترونیکی چیست؟

طبق تعریفی که از امضا در قانون کشور موجود است، ماهیت قانونی امضا، چه دستی و چه الکترونیکی، تایید هویت فرد، اعلام رضایت از سوی او، وضعیت قراردادی و تایید محتویات مندرج در یک سند است.

 همان طور که امضای دست‌نویس و اثرانگشت بی‌همتا و منحصربه‌فرد است و کلیه موارد ذکر شده را به لحاظ قانونی تایید می‌کند، امضای الکترونیکی نیز بی‌همتا بوده و تایید کننده هویت فرد است. در واقع امضای الکترونیکی، یک اصطلاح عام است که کلیه اَشکال امضای سنتی و دست نویس را در بر می‌گیرد و ارزش و اعتبار قانونی زیادی دارد.

امضای الکترونیکی، مجموعه‌ای از کدها و رمزهای کامپیوتری صورت‌بندی شده است که با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی ساخته شده است و هویت فرد و مندرجات اسناد، قرارداد یا داده‌های الکترونیکی مورد امضا را تایید می‌کند.

ضرورت امضای الکترونیکی

ایجاد و استفاده از امضا تجارت الکترونیک، زمانی ضرورت پیدا کرد که با گسترش اینترنت و به دنبال آن آنلاین شدن تعاملات و کسب و کارها، اسناد الکترونیکی با چالش امضا و تایید هویت روبه‌رو شدند. برای پاسخ به این مشکل، قانون تجارت الکترونیک در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسید و با تعریف امضای دیجیتال، اعتبار این نوع از امضا تصویب و تعیین شد.

مطابق با ماده دوم قانون تجارت الکترونیک، امضای الکترونیک عبارت است از:

  • هر نوع علامت ‌منضم شده یا به نحو منطقی، متصل شده به ‌داده پیام، که برای شناسایی امضا‌کننده داده پیام، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطابق با ماده هفتم همین قانون، در هر جا که قانون وجود امضا را لازم بداند، امضای الکترونیکی کافی خواهد بود و در واقع، امضای الکترونیکی نیز تمام آثار امضای دست‌نویس از نظر ایجاد آثار حقوقی را دارا است. این امضا، ماهیتی دقیقاً مشابه امضای دستی و اثر انگشت دارد، اما با مفهومی دقیق‌تر و حاشیه امنیت بیشتر شناخته می‌شود. چرا که توسط سلسله کدهای امن، ساخته و پرداخته می‌شود و دسترسی دیگران به آن عملاً ممکن نیست، تا وقتی که شخص صاحب امضا آن را با دیگران به اشتراک بگذارد.

انواع امضای الکترونیکی

 امضای الکترونیکی می‌تواند جایگزین امضای دست‌نویس در محیط‌های دیجیتال باشد و از اعتبار و امنیت سند یا پیام اطمینان حاصل کند. انواع امضای الکترونیکی بر اساس روش ایجاد و سطح امنیت به شرح زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

۱. امضای الکترونیکی ساده (Plain Digital Signature):

ساده‌ترین نوع امضای الکترونیکی است که در آن، امضاکننده نام خود را با استفاده از یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن مناسب و با استفاده از وسیله‌ای مانند موس، تاچ‌پد، قلم یا صفحه نمایش تلفن همراه، وارد می‌کند. 

این نوع امضای الکترونیکی از امنیت پایینی برخوردار است و برای مواردی که نیاز به امنیت بالایی نیست، مانند امضای قراردادهای ساده، مناسب است.

انواع امضاهای الکترونیکی ساده عبارتند از:

  1. اسکن امضای دست‌نویس و سنتی
  2. شماره شناسایی شخصی یا سری (مثل کد ملی)
  3. امضا با قلم الکترونیکی

همان طور که اشاره کردیم، در این نوع، ارتباطی منطقی میان حساب ارسالی و امضای الکترونیکی وجود دارد، اما سطح امنیت آن به مراتب پایین بوده و فرایند امضا، ثابت نمی‌کند که امضا کننده واقعی چه کسی است.

امضای الکترونیکی چیست

۲. امضای الکترونیکی پیشرفته (Advanced Digital Signature):

این نوع امضای الکترونیکی از امنیت بالاتری نسبت به امضای الکترونیکی ساده برخوردار است و از تکنیک‌های رمزنگاری برای ایجاد یک ارتباط امن بین امضاکننده و سند یا پیام استفاده می‌کند.

امضای الکترونیکی پیشرفته برای مواردی که نیاز به امنیت بالایی است، مانند امضای قراردادهای تجاری یا اسناد رسمی، مناسب است. الزاماتی که این نوع امضای الکترونیکی دارد عبارتند از:

  • بی‌همتا و مختص فرد امضا کننده باشد.
  • توسط امضاکننده (یا تحت اراده انحصاری وی) صادر شده باشد.
  • هویت امضا کننده را احراز کند.
  • به‌نحوی با داده‌های پیام امضاشده در ارتباط باشد تا تغییرات اعمالی بعدی در داده‌ها را مشخص کند.

امضای الکترونیک پیشرفته، خود انواع مختلفی هم دارد. مثل:

  1. امضای دیجیتالی
  2. امضای مبتنی بر رمزنگاری متقارن
  3. خصوصیت زیست‌سنجی (از طریق ویژگی‌های فیزیکی مانند شکل کف دست)

۳. امضای دیجیتال معتبر (Qualified Electronic Signature):

 این نوع امضای الکترونیکی از بالاترین سطح امنیت برخوردار است و از زیرساخت‌های کلیدی امضای دیجیتال (PKI) برای ایجاد یک ارتباط امن بین امضاکننده و سند یا پیام استفاده می‌کند. 

امضای دیجیتال معتبر برای مواردی که نیاز به امنیت بسیار بالایی است، مانند امضای اسناد مالی یا اسناد امنیتی، مناسب است. 

در ایران، قانون تجارت الکترونیکی مصوب ۱۳۸۲ امضای الکترونیکی را به رسمیت شناخته است و انواع امضای الکترونیکی را بر اساس سطح امنیت به شرح زیر تعریف کرده:

  • امضای الکترونیکی ساده:
    امضای الکترونیکی ساده عبارت است از هر نوع امضای الکترونیکی که با استفاده از روش‌های فنی به‌کار رفته برای ایجاد آن، امکان احراز هویت و اطمینان از صحت آن وجود نداشته باشد.
  • امضای الکترونیکی پیشرفته:
    امضای الکترونیکی پیشرفته عبارت است از هر نوع امضای الکترونیکی که با استفاده از روش‌های فنی به‌کار رفته برای ایجاد آن، امکان احراز هویت و اطمینان از صحت آن فراهم باشد.
  • امضای الکترونیکی معتبر:
    امضای الکترونیکی معتبر عبارت است از هر نوع امضای الکترونیکی پیشرفته که در یک زیرساخت کلیدی امضای دیجیتال (PKI) ایجاد شده باشد.

در حال حاضر، در ایران، امضای الکترونیکی پیشرفته و امضای دیجیتال معتبر به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت امضای الکترونیکی با امضای دیجیتال

امضای دیجیتال، اگرچه یکی از انواع امضای الکترونیکی به معنای عام آن است، اما مکانیسم ایجاد و ارسال آن تفاوت‌هایی با امضاهای الکترونیکی دیگر دارد. امضای دیجیتال، یک کد دیجیتالی است، که به پیام ارسالی به‌صورت الکترونیکی ضمیمه می‌شود.

 این در حالی است که امضای الکترونیکی، داده‌ای الکترونیکی است که ضمیمه پیام می‌شود.
هدف از امضای دیجیتال احراز و تایید هویت فرد امضا کننده است، درحالی که امضای الکترونیکی، علاوه بر تایید هویت فرد، برای تایید مندرجات اسناد و قراردادها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امضای دیجیتال، یکی از پیشرفته‌ترین و پرکاربردترین نوع امضاها است که اتفاقاً به دلیل سطح امنیت بالای آن، توسط بسیاری از قانون‌گذاران، از جمله قانون‌گذار تجارت الكترونيک ايران به رسمیت شناخته شده است.

 با توجه به این‌که امضای دیجیتال، از فرآیندهای برنامه‌‌نویسی‌شده پیشرفته برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها استفاده می‌کند، سطح بسیار بالاتری از امنیت را نسبت به سایر انواع امضاهای الکترونیکی ارائه می‌دهد و دارای استاندارد زیرساخت کلید عمومی (public key infrastructure) است.

پس  تفاوت‌های اصلی بین امضای الکترونیکی و امضای دیجیتال را می‌توان این گونه تعریف کرد:

  • روش ایجاد:

امضای الکترونیکی ساده با وارد کردن نام امضا کننده ایجاد می‌شود. امضای دیجیتال از تکنیک‌های رمزنگاری برای ایجاد یک ارتباط امن بین امضاکننده و سند یا پیام استفاده می‌کند.

  • سطح امنیت:

امضای الکترونیکی ساده از امنیت پایینی برخوردار است. امضای دیجیتال ضریب امنیتی بالاتری دارد و برای مواردی که نیاز به امنیت بالایی است، بهترین انتخاب به شمار می‌رود.

  • اعتبار قانونی:

در برخی کشورها، امضای دیجیتال مانند امضای دست‌نویس از نظر قانونی معتبر است. در برخی دیگر، امضای دیجیتال تنها در صورتی معتبر است که توسط یک مرجع معتبر صادر شده باشد.

مزایای امضای الکترونیکی

یکی از مزیت‌های مهم امضای الکترونیکی، پشتوانه حقوقی آن در کشور است. اما در کل مزیت‌های امضای الکترونیکی به شرح زیر هستند :

امضای الکترونیکی دارای پشتوانه حقوقی است. به موجب ماده هفتم از اعتبار قانونی امضای دیجیتال در قانون تجارت الکترونیک ایران، امضای الکترونیکی برای تایید هویت و امضای اسناد و قراردادهای حقوقی کفایت می‌کند.

هر زمان که قانون نیاز به امضا داشته باشد، می‌توانید از امضای الکترونیکی کمک بگیرید. در واقع، این امضا، بدون این که نیاز به حضور فیزیکی، تایید هویت فیزیکی و امضای دست‌نویس باشد، توسط قانون پذیرفته می‌شود.

گواهی‌های الکترونیکی غیرقابل جعل و بسیار معتبر هستند؛ ضمن این‌که قابلیت تایید و شناسایی نیز دارند. این موضوع باعث می‌شود تا امضای الکترونیکی، منجر به هویت‌بخشی و اعتباردهی به سازمان‌ها و موسسات در فضای الکترونیکی شود.

امضای الکترونیکی، با افزایش سرعت گردش کار در سازمان‌ها، اداره‌ها و موسسات مالی، باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود. 

هزینه نیروی انسانی، پرینت و بایگانی و غیره، از جمله مواردی هستند که در سایه استفاده از امضای الکترونیک در سازمان‌ها حذف می‌شوند.

وقتی برای یک امضا نیاز نیست در صف‌های طولانی بانکی یا سازمان‌ها و اداره‌ها بایستید، وقت یک کارمند را بگیرید، کارمند از امضای شما اسکن یا کپی تهیه کرده و برای بایگانی آن انرژی و زمان صرف کند، بدیهی است که روال کار به سرعت و بدون اتلاف وقت پیش خواهد رفت.

وقتی قرار نباشد برای یک امضا، مسافت‌های طولانی طی کنید تا به سازمان یا اداره مورد نظر برسید، یا برای انجام تجارت، حضور فیزیکی داشته باشید، فرایندهای کاری با سرعت بیشتری انجام می‌شوند و کسب‌وکارها و تجارت‌ الکترونیک آنها تسریع می‌شود.

با امضای الکترونیکی، راندمان گردش کار به شکل فزاینده‌ای افزایش پیدا می‌کند. وقتی امضاها الکترونیکی باشند، هم کارمندان سازمان‌ها و هم امضاکنندگان، به راحتی می‌توانند از اسناد و مدارکی که امضا شده است اطلاع پیدا کرده، مدارک ناقص را تکمیل کنند یا اسناد را بازیابی کنند. این امر باعث می‌شود تا راندمان کاری افزایش پیدا کند.

همچنین اغلب امضاهای الکترونیکی دارای ابزار داشبورد هستند که نشان می‌دهد کدام اسناد یا قراردادها، در صف انتظار امضا هستند. پس روند امضایی که شاید در حالت سنتی هفته‌ها یا ماه‌ها به طول می‌انجامید، در نهایت سرعت و بازدهی انجام می‌شود.

بدیهی است که با استفاده از امضای الکترونیکی زمان کمتر و هزینه کمتری از سوی سازمان و امضاکننده تلف می‌شود، بنابراین سودآوری افزایش پیدا کرده و فرصت برای درآمدزایی بیشتر می‌شود.

و اما امنیت، که مهم‌ترین موضوع در بحث امضاهای الکترونیکی است. 

امضای دیجیتالی و الکترونیکی، از جمله روش‌های مدرن ایمن‌سازی اطلاعات و حفظ امنیت در سطح شبکه است. به‌خصوص وقتی پای تجارت الکترونیک و تعاملات بین‌المللی به میان می‌آید، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

امضای الکترونیکی، تایید هویت، امنیت، محرمانه بودن، امانت‌‌داری و غیرقابل‌انکار بودن افراد، کسب و کارها، قراردادها و اسناد را تامین می‌کند.

کاربردهای امضای الکترونیکی

کاربردهای امضای الکترونیکی، با پیشرفت تکنولوژی و تحولات دیجیتال هرروز بیشتر می‌شود. صنعت خدمات مالی، یکی از صنایع پیشرو است که همه‌روزه، استفاده از امضای الکترونیکی در آن کاربرد گسترده‌تری پیدا می‌کند. هرچند که کاربرد امضای دیجیتال، تنها به صنعت خدمات مالی محدود نمی‌شود.

کاربرد امضای الکترونیکی در خدمات دولتی

امضای الکترونیکی، در عموم کشورهای دنیا توسط دولت‌ها به رسمیت شناخته می‌شود و همین موضوع سبب شده تا اسناد و مدارک دولتی، با امنیت بالا و درعین حال، زمان و هزینه اندک جابه‌جا شوند. برخی فرایندهای دولتی، که به لطف امضای الکترونیکی تسهیل شده‌اند عبارتند از:

  • فرایندهای ثبت شرکت
  • فعالیت‌های ارتباط با وزارت‌خانه‌ها
  • تکمیل و تحویل اظهارنامه‌های مالیاتی
  • تراکنش‌ها و تعاملات کسب‌وکارها با سازمان‌های دولتی
  • فرایندهای دریافت پروانه کسب، تاسیس، توسعه و …
  • فرایندهای دریافت مجوز صادرات و واردات، بیمه و گمرک و …
  • رای‌گیری الکترونیکی
  • تکمیل و ارسال فرم‌های درخواست خدمات خاص
  • مشاهده سوابق، نتیجه‌نامه‌ها یا پیگیری موضوعات مختلف و …
  • تقاضا برای تسهیلات، پیگیری آن و ارائه تسهیلات به کارمندان دولتی
  • دریافت خدمات مالی از سازمان‌های دولتی برای کارمندان
  • همه‌پرسی‌ها، نظرسنجی‌ها و …

دولت‌ها و کشورها می‌توانند در تعاملات خود با یکدیگر از امضای الکترونیکی استفاده کنند. در صورتی که کشورها باهم اتحادیه مشترک داشته باشند، می‌توانند از امضای الکترونیکی برای تسهیل، تسریع و بهبود سطح امنیت تعاملات و تراکنش‌های خود بهره ببرند.

کاربرد امضای الکترونیکی در بهداشت و سلامت

دریافت دارو یا تجویز دارو، از جمله مهم‌ترین کاربردهای امضای الکترونیکی در حوزه بهداشت و سلامت است. استفاده از امضای الکترونیکی، بسیار امن و سریع است و ثبت و انتقال اسناد پزشکی توسط آن نیز می‌تواند رویکردی قابل اطمینان برای پزشکان و نهادهای درمانی باشد.

کاربرد امضای الکترونیکی در تولید و صنعت

استفاده از امضای دیجیتال در طرح‌های به‌ثبت‌رسیده و تولیدی توسط بسیاری از کارخانه‌جات متداول است. ضمن این‌که همین صنایع، فرصت این را دارند تا در ازای خدمات دولتی از امضای الکترونیکی استفاده کنند،.

برای ثبت شرکت، ثبت حق اختراع، دریافت جواز تاسیس یا توسعه، و دریافت پروانه‌های مختلف به امضای الکترونیکی روی بیاورند و حتی اظهارنامه‌های مالیاتی خود را با استفاده از آن ارائه دهند.

کاربرد امضای الکترونیکی در خدمات مالی

و اما خدمات مالی، که تقریباً بیشترین استفاده را از امضای الکترونیکی می‌برد. مهم‌ترین کاربردهای امضای الکترونیکی در صنعت خدمات مالی عبارتند از:

  • قراردادهای دورکاری و فریلنسری
  • قراردادهای مالی و تجاری از راه دور
  • تجارت الکترونیک و تعاملات مالی بین‌المللی
  • تراکنش‌های مالی از راه دور

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که همه فرایندهای بیمه را پیش رفته‌اید اما در آخرین لحظه، با این پیام مواجه شده‌اید که «برای امضای فرم‌ها، حضوری به یکی از شعب مراجعه کنید…»؛ این‌جا است که امضای الکترونیکی به فریادتان می‌رسد.

در صورتی که تمایل داشته باشید از برخی تسهیلات بانکی با فرایندهای آنلاین، از جمله فرایندهای ثبت‌نام و دریافت آنلاین وام استفاده کنید، امضای الکترونیک به کارتان خواهد آمد. شما می‌توانید تنها با همین امضای الکترونیکی، بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک و تحمل دردسرهای آن، یک وام کاملاً آنلاین دریافت کنید.

ساخت امضای الکترونیکی آنلاین

امضای الکترونیکی انلاین، بسته به این که کدام نوع از این امضا را می‌خواهید ایجاد کنید و به چه ابزارهایی دسترسی دارید؟ می‌تواند روش‌های متفاوتی داشته باشد. در ادامه، به برخی از رایج‌ترین روش‌های ساخت امضای الکترونیکی می‌پردازیم.

امضای الکترونیکی آفلاین

اسکن امضای دست‌نویس یا ایجاد انواع دیگر امضاهای الکترونیکی می‌تواند به‌صورت آنلاین یا آفلاین صورت بگیرد. در زیر، دو روش آفلاین برای ایجاد امضای الکترونیکی معرفی می‌شود که می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید. همچنین امکان ساخت امضای الکترونیکی با گوشی برای افرادی که تلفن هوشمند دارند، از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی فراهم است.

برای ساخت امضای الکترونیکی با استفاده از برنامه ادوبی لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

  • برنامه را باز کرده، با کلیک روی Fill & Sign و انتخاب Select a File سند مورد نظر را باز کنید.
  • در مرحله بعدی، پنجره جدیدی باز می‌شود که باید روی Fill and sign کلیک کنید.
  • اکنون سند مورد نظر باز شده است. از نوار ابزار بالا روی Sign کلیک کرده و سپس Add Signature را انتخاب کنید. 
  • اگر قبلاً امضای دیگری را اضافه کرده‌اید، می‌توانید از Add Initials برای ذخیره امضای دوم استفاده کنید.

برای ایجاد امضای جدید سه گزینه پیش روی شماست:
گزینه type: با استفاده از این گزینه می‌توانید نام خود را تایپ کرده و سپس از میان فونت‌های شبه‌دست‌‌نویس موجود یکی را انتخاب کنید.
گزینه draw: که به شما کمک می‌کند امضای خود را روی تاچپَد یا مستقیما روی صفحه لمسی کشیده و سیو کنید.
گزینه image: می‌توانید یک تصویر اسکن‌شده از امضای دستی خود را آپلود کنید. در واقع در این بخش، قابلیت اسکن امضا با گوشی برای ایجاد امضای الکترونیکی فراهم می‌شود.
اگر قصد دارید از این امضای الکترونیکی استفاده کنید، لازم است گزینه Save signature را تیک زده و سپس روی دکمه Apply کلیک کنید.

برای ساخت امضای الکترونیکی با استفاده از برنامه ورد، چند راه وجود دارد.

  1.  اولین راه، تایپ کردن نام است. چنانچه در فرم، محلی برای درج امضای تایپی وجود دارد، کافیست بر روی محل امضا راست کلیک کرده و در منوی باز شده، گزینه Sign را انتخاب کنید و پس از آن، در کنار علامت X نام خود را تایپ کنید.
  2. همچنین می‌توانید به منوی Insert رفته و با انتخاب Signature Line، نسبت به ایجاد امضای الکترونیک خود اقدام کنید. در کادر Signature Setup ظاهر شده، جزئیات امضا را پر کنید. می‌توانید در این کادر نام، عنوان و نشانی ایمیل امضاکننده را نیز وارد نمایید.
  3. راه بعدی، استفاده از تصویر اسکن شده امضا است که برای آن کافی است گزینه Select Image را انتخاب کرده و فایل تصویری امضای خود را به فایل ورد اضافه ‌کنید.
  4.  اما آخرین راه، استفاده از قابلیت Inking در ورد است، که نسبت به دو روش قبلی از کیفیت بالاتری برخوردار است. اگر در فایل ورد محل امضای سند وجود دارد، امضای خود را در کادری که در کنار علامت X وجود دارد ترسیم کرده و با انتخاب Sign دکمه Signature آن را اضافه کنید.
امضای الکترونیکی آفلاین

امضای الکترونیکی آنلاین

برای ایجاد آنلاین امضای الکترونیکی، وب‌سایت‌های زیادی معرفی شده‌اند در این مطلب، به دو مورد از پرکاربردترین وب‌سایت‌ها اشاره می‌کنیم:

برای این منظور، کافی است روی لینک Sign Well کلیک کرده و وارد وب‌سایت ساین‌ول شوید. اگر می‌خواهید امضای خود را با تایپ کردن نام‌تان ایجاد کنید، روی Type Signature کلیک کنید و اگر دوست دارید آن را بکشید، گزینه Draw Signature را انتخاب کنید.

در نهایت، می‌توانید پس از اعمال تغییرات دلخواه در امضا، امضای ایجاد شده را دانلود کرده و استفاده کنید.

استفاده از این وب‌سایت نیز همانند ساین‌ول بسیار ساده است. کافی است برای ورود به وب‌سایت روی لینک online signature کلیک کرده، پس از ورود به سایت، امضای خود را رسم کرده و در نهایت، با کلیک روی Save آن را ذخیره کنید.

امضای الکترونیکی با گوشی

با استفاده از گوشی نیز به راحتی می‌توان امضای الکترونیکی ایجاد کرد. برای این کار لازم است فایل مورد نظر را باز کرده، گزینه Signature یا New Signature را بزنید، و در صفحه باز شده، امضای خود را ایجاد کرده و پس از زدن گزینه Done آن را به فایل مورد نظر ضمیمه کنید.

امضای الکترونیکی با گوشی

سامانه امضای الکترونیکی

برای دسترسی به خدمات آنلاین قضایی نظیر پیگیری پرونده‌ها، اخذ گواهی عدم سوء پیشینه، مشاهده ابلاغیه الکترونیکی، سامانه نوبت‌دهی آنلاین خدمات قضایی و غیره به احراز هویت نیاز است.

 برای این‌که به امضای الکترونیکی و احراز هویت در سامانه‌های قضایی، دولتی و غیره دسترسی داشته باشیم، نیاز است امضای الکترونیک خود را در سامانه‌های معتبر و معرفی‌شده به ثبت برسانیم.

سامانه ثنا یکی از این سامانه‌ها است، که به‌عنوان مثال، ثبت‌نام در آن و روند دریافت امضای الکترونیک را بررسی می‌کنیم. برای ثبت نام غیر حضوری ثنا و ثبت امضای الکترونیکی در آن، به مدارک زیر نیاز دارید:

  • داشتن سیم‌کارت از یکی از اپراتورهای
  • معتبر تلفن همراه ایران
  • کدپستی محل سکونت
  • تلفن ثابت
  • آدرس ایمیل
  • اسکن کارت ملی

یوآیدی یکی از شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت‌های احراز هویت بوده و یکپارچگی، امنیت و دسترسی آسان به داده‌ها را  به کمک سامانه احراز هویت یوآیدی به وجود آورده است. جهت مشاهده کلیک کنید.

فرایندهای احراز هویت، بخش قابل توجهی از شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها، ابزارهای آنلاین و آفلاین، وب‌سایت‌ها و سامانه‌ها را به خود اختصاص داده است. 

این در حالی است که احراز هویت آنلاین، به دلیل رونق گرفتن شبکه‌های آنلاین بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و آینده هوش مصنوعی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در این حوزه ایفا کند.

به عنوان مثال، در مورد وب‌سایت‌های داخلی که به احراز هویت نیاز دارند، می‌توان به احراز هویت سجام و سامانه ثنا اشاره کرد. که برای این منظور نیز یوآیدی از پیشرفته‌ترین زیرشاخه‌ها و فناوری‌های هوش مصنوعی نظیر یادگیری ماشین و تشخیص چهره استفاده می‌کند.

به لطف استفاده از این فناوری‌ها، یوآیدی قادر است حتی بدون نیاز به پسوردهای پیچیده و فراموش شدنی که اغلب کاربران را به دردسر می‌اندازند، تنها با تشخیص آنلاین و در لحظه چهره کاربران، فرایند احراز هویت آن‌ها را تکمیل کند.

در صورتی که قصد دارید به صورت حضوری ثبت نام کنید، کافی است به نزدیک‌ترین دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و با ارائه مدارک ذکرشده، امضای الکترونیک خود را دریافت کنید. 

با ثبت این امضا در سامانه ثنا قادر خواهید بود کلیه امور اداری خود را بدون نیاز به حضور فیزیکی انجام دهید.

اما اگر به دنبال ثبت‌نام غیرحضوری و آنلاین هستید، نیاز است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد سامانه شوید. (در مورد سامانه ثنا وارد لینک www.sana.adliran.ir شوید)
  • درصورتی‌که شخص حقیقی هستید، روی ثبت‌نام شخص حقیقی کلیک کنید.
  • اطلاعات خود اعم از کدملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه را وارد کنید.
  • طبق مراحل مشخص‌شده در سامانه با دقت اطلاعات را وارد کرده و در انتها دکمه اتمام ثبت اطلاعات اولیه را بزنید.
  • برای دریافت امضای الکترونیکی و احراز هویت، با در دست داشتن مدارک شناسایی خود به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.

ممکن است اطلاعات وارد شده در سامانه هنگام ثبت‌نام، اشتباه بوده یا تغییر کرده باشند و نیاز به ویرایش اطلاعات سامانه ثنا باشد، که برای آن لازم است وارد سامانه شده و تغییرات لازم را اعمال کنید.

نرم‌ افزار امضای الکترونیکی

برخی نرم‌افزارها هستند که با نصب روی ویندوز یا گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، امکان ایجاد و ثبت امضای الکترونیک را به شما می‌دهند. برخی از این نرم‌افزارها عبارتند از:

  • اپلیکیشن‌ موبایلی امضای دیجیتال
  • اپلیکیشن موبایلی دیجیتال ساینچر (Digital Signature)
  • نرم‌افزار ساین اند سیل (Sign and Seal) برای ویندوز

خدمات یوآیدی

فرایند احراز هویت کاربران از جمله احراز هویت ثنا و احراز هویت سامانه جامع روابط کار را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی با دقت بالا انجام می دهد.

امضا الکترونیکی با گوشی

سوالات متداول

  1. اگر پیامک ثبت‌نام موفقیت‌آمیز امضای الکترونیک را دریافت کرده‌اید، یعنی امضای الکترونیکی دارید.
  2. در صورتی که قادرید بدون ثبت‌نام، در سامانه‌ها (مثل سامانه ثنا) وارد شوید و از شما امضای الکترونیکی نمی‌خواهد، پس قبلاً آن را ثبت کرده‌اید.

برای ساختن امضای الکترونیکی، روش‌های بالا را به دقت مطالعه نموده و هر کدام که به آن دسترسی داشتید را انتخاب کنید. ثبت امضای الکترونیکی در سامانه‌ها نیز به همین منوال است.

ثبت امضای الکترونیکی می‌تواند به‌صورت حضوری یا غیرحضوری و آنلاین انجام شود. دفاتر پیشخوان، مهم‌ترین دفاتری هستند که می‌توانند در ثبت‌ حضوری امضای الکترونیکی به شما کمک کنند. ثبت‌ غیرحضوری امضای الکترونیکی نیز ممکن است.

پاسخ این سوال بسته به سامانه مورد نظر متفاوت است. اگر به دنبال ثبت امضای الکترونیکی در سامانه ثنا هستید، در بالا به طور کامل توضیح داده شده است. 

با این حال، روال کلی کار در مورد ثبت‌نام غیرحضوری امضای دیجیتال به شرح زیر است:

  • ابتدا لازم است وارد سامانه یا نرم‌افزار امضای الکترونیکی شوید.
  • کد ملی، شماره موبایل یا هر اطلاعاتی که خواسته شده است را وارد کنید.
  • یک کد به شماره موبایل شما پیامک می‌شود.
  • سپس اطلاعات شخصی و هویتی خود اعم از نام، نام خانوادگی، کد ملی، کد پستی، تلفن ثابت و … را وارد می‌کنید.
  • در این مرحله ممکن است برای ادامه فرایند ثبت‌نام هزینه امضای دیجیتال پرداخت کنید.
  • پس از واریز مبلغ، به منظور احراز هویت، یک تصویر یا ویدئو از شما درخواست می‌شود که باید آپلود کنید.
  • بعد از بررسی‌های لازم و تایید اطلاعات و هویت شما، امضای آنلاین ثبت شده و در اختیار شما قرار می‌گیرد.

شرایط عمومی دریافت امضای الکترونیکی ممکن است بسته به کاربرد آن، نوع امضای الکترونیکی درخواستی و سامانه موردنظر متفاوت باشد.

برای اطلاع از شرایط، لازم است به‌صورت غیرحضوری به وب‌سایت موردنظر مراجعه کرده یا از دفاتر خدماتی مرتبط، اطلاعات لازم و شرایط مربوطه را کسب کنید.

بله، طراحی امضا با هوش مصنوعی ممکن است. هوش مصنوعی می‌تواند از طریق الگوریتم های یادگیری ماشین، الگوهای موجود در امضاهای انسانی را شناسایی و یاد بگیرد. سپس، می‌تواند از این الگوها برای ایجاد امضاهای جدیدی استفاده کند که از نظر زیبایی‌شناسی و امنیتی جذاب باشند.

اگر سوالی در مورد این که امضای الکترونیکی چیست؟ نحوه ساخت امضای الکترونیکی آنلاین و یا نحوه استفاده از امضای الکترونیکی و … دارید، حتما در بخش نظرات برایمان بنویسید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، شما را راهنمایی کنیم.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۲ میانگین: ۳]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه