۱۸ کاربرد هوش مصنوعی در صنعت که باید بدانید

هوش مصنوعی در صنعت
فهرست مطالب

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت

هوش مصنوعی (AI) دقیقا با هدف یادگیری ماشینی و تقلید رفتار یا تفکر انسانی توسعه داده شده است و در حال حاضر نیز موفق شده است که پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای در این حوزه داشته باشد. هوش مصنوعی در واقع قصد دارد با فکر کردن انسان گونه، راه‌حل‌های بهتر و مناسب‌تری برای مشکلات بخش‌های مختلف به ویژه صنایع در حال توسعه ارائه دهد.

به عنوان یک نکته جالب، طبق آماری که Statista منتشر کرده، درآمد حاصل از صنعت هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵، به ۱۲۶ میلیارد دلار خواهد رسید، یعنی بسیاری از افراد متخصص در حوزه‌های مختلف، سعی در به کارگیری هوش مصنوعی در صنعت خودشان خواهند کرد. 

درصد شرکت‌هایی که از AI استفاده کرده‌اند، در ۴ سال گذشته بیشتر از ۲۷۰ درصد رشد کرده است. با توجه به گزارش Solutions Servion Global، تا سال ۲۰۲۵ حدود ۹۵٪ از تعاملات مشتری توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود، یعنی صنایع مختلف بخش پشتیبانی و PR خود را به این تکنولوژی محول خواهند کرد.

پس تمام صنایع باید فکر ویژه‌ای برای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خود بکنند تا از زنجیره پیشرفت عقب نمانند. اما چه حوزه‌ها و چه صنایعی اصلا می‌توانند از هوش مصنوعی استفاده کنند؟ آیا امکان استفاده از هوش مصنوعی در هر صنعت و کسب و کاری وجود دارد؟

در ادامه به معرفی ۱۸ صنعت بزرگ دنیا خواهیم پرداخت که یا در حال استفاده از هوش مصنوعی هستند، یا به نوعی شروع به استفاده از این تکنولوژی در بطن و بدنه اصلی خود کرده‌اند.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت

هوش مصنوعی در صنعت ساختمان

هوش مصنوعی (AI) در حال تبدیل شدن به یک نیروی محرکه در صنعت ساختمان است. این فناوری می‌تواند برای بهبود کارایی، ایمنی و پایداری ساختمان‌ها به کار گرفته شود. 

حوزه‌هایی که هوش مصنوعی در صنعت ساختمان سازی قابل استفاده است، عبارتند از:

  • طراحی و برنامه ریزی

هوش مصنوعی در صنعت ساختمان می‌تواند برای بهبود طراحی و برنامه‌ریزی ساختمان‌ها استفاده شود. به عنوان مثال، می‌توان از آن برای ایجاد مدل‌های سه بعدی دقیق از ساختمان‌ها استفاده کرد.

در واقع AI این امکان را به مهندسان می‌دهد که بتوانند نقاط ضعف احتمالی را شناسایی کرده و راه‌حلی بیایند تا به این ترتیب از خطراتی که ممکن است رخ دهد، جلوگیری کنند. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند نقش موثری در کاهش هزینه‌های ساختمان سازی و … نیز ایفا کند.

  • تولید

هوش مصنوعی می‌تواند برای بهبود فرایند تولید مواد و محصولات ساختمانی نیز به کار گرفته شود. به عنوان مثال، می‌توان از آن برای کنترل فرآیندهای تولید و شناسایی الگوهای ساختمانی و مواد مقاوم‌تر استفاده کرد تا موجب افزایش بهره‌وری و کیفیت شود. 

  • مدیریت ساخت و ساز

هوش مصنوعی می‌تواند در بخش مدیریت ساخت و ساز نیز به کار گرفته شود. به عنوان مثال، می‌توان از آن برای نظارت بر پیشرفت پروژه‌ها، شناسایی خطرات ایمنی و پیش‌بینی مشکلات احتمالی استفاده کرد.

 هوش مصنوعی همچنین این قابلیت را دارد که برای خودکارسازی برخی از وظایف ساخت و ساز نیز استفاده شود تا بهره وری افزایش یابد.

  • نقش هوش مصنوعی در نگهداری و تعمیر

هوش مصنوعی موجب بهبود نگهداری و تعمیر ساختمان‌ها نیز خواهد شد. به عنوان مثال، می‌توان از آن برای نظارت بر عملکرد سازه‌ها، شناسایی مشکلات احتمالی و برنامه‌ریزی جهت انجام تعمیرات پیشگیرانه استفاده کرد. حتی AI قابلیت یادگیری ماشین نیز دارد تا سیستمی ایجاد کند که به صورت خودکار، مشکلات جزئی به وجود آمده سیستمی را در آنِ واحد حل و فصل نماید.

هوش مصنوعی در صنعت ساختمان

هوش مصنوعی در صنایع غذایی

هوش مصنوعی (AI) می‌تواند در صنایع غذایی کاربردهای متنوعی داشته باشد و موجب پیشرفت‌های زیادی در صنایع غذایی شود. مثل:

  • بهبود کیفیت و ایمنی محصولات غذایی

هوش مصنوعی در صنعت غذایی می‌تواند در شناسایی و ردیابی نقص‌های محصولات غذایی، تشخیص آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی و پیش‌بینی ماندگاری محصولات غذایی کاربرد داشته باشد. این فرایند موجب بهبود کیفیت و ایمنی محصولات غذایی می‌شود و از بروز بیماری‌های ناشی از غذا جلوگیری می‌کند.

  • بهینه‌سازی فرآیندهای تولید

از این تکنولوژی می‌توان در بهینه‌سازی فرآیندهای تولید غذا، مانند برنامه‌ریزی تولید، کنترل کیفیت و مدیریت زنجیره تأمین استفاده کرد. هوش مصنوعی در این بخش به کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و بهبود انعطاف‌پذیری تولید کمک زیادی می‌کند.

  • تولید محصولات غذایی جدید

هوش مصنوعی چون قابلیت یادگیری ماشینی دارد، به مرور می‌تواند با الگوسازی خوراکی‌های محبوب افراد بر اساس موقعیت جغرافیایی، در ساخت محصولات غذایی مختلف و جدید بسیار کارآمد و موثر عمل کند.

هوش مصنوعی در طراحی صنعتی

در حال حاضر، از هوش مصنوعی در طراحی صنعتی استفاده‌های زیادی می‌شود و ai توانسته در این حوزه، کمک زیادی به تیم‌های فعال بکند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی توانسته است :

  1. موجب بهبود فرآیند طراحی و محصول نهایی شود.
  2. داده‌های جمع‌آوری شده توسط کاربران را در مدت زمان کوتاهی پردازش کند و محصولات متناسب با نیاز افراد جامعه طراحی کند.
  3. به تیم‌ها و مهندسان کمک کند تا بتوانند محصولات کارآمدتری بسازند.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های هوش مصنوعی که در حوزه طراحی صنعتی نیز بسیار کارآمد است، مدلسازی سه بعدی است. هوش مصنوعی در شکل‌های مختلفی طراحی شده است که به مهندسان کمک می‌کنند بتوانند مدل‌های ۳ بعدی محصولات مختلف را در کمترین زمان و بدون نیاز به افراد متخصص زیادی، طراحی کرده و بسازند.

کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی صنعتی نیز در حال گسترش است و انتظار می‌رود که در آینده نقش بیشتری در این زمینه ایفا کند.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت تجارت الکترونیک

فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد سیستم‌های هوشمند استفاده می‌شود تا از طریق آن‌ها بتوان تعامل بیشتری با مصرف کنندگان و مشتریان داشت. به عنوان مثال :

  • دستیارهای خرید مجازی و چت بات‌ها به بهبود تجربه کاربر در هنگام خرید آنلاین کمک می‌کنند. در حال حاضر، کمپانی‌های بزرگ از هوش مصنوعی در بخش پشتیبانی آنلاین کسب و کار خود بهره می‌گیرند.
  • هوش مصنوعی موجب شده است تا کلاهبرداری و تقلب در حوزه پرداخت آنلاین هزینه خدمات تا حد زیادی کاهش پیدا کند. 
  •  بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند محصول یا خدماتی را بر اساس نظرات مشتریان خریداری کنند. هوش مصنوعی می‌تواند به شناسایی و رسیدگی به تقلب‌های صورت گرفته کمک کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت آموزش

اگرچه بخش آموزش بیشترین تاثیر را از انسان می‌پذیرد، اما هوش مصنوعی به آرامی در این حوزه نیز رخنه کرده و موجب شده است این حوزه نیز دستخوش تغییرات زیادی شود. ورود هوش مصنوعی به صنعت آموزش، موجب شده بهره‌وری در دانشکده‌ها افزایش یابد و دانشجویان بیشتر از اطلاعات به روز و جدید بهره‌مند شوند.

  • در واقع، هوش مصنوعی می‌تواند به مربیان در انجام وظایف غیر آموزشی مانند تسهیل و خودکارسازی پیام‌های شخصی به دانش‌آموزان، کارهای پشتیبانی مانند درجه‌بندی مدارک، تنظیم و تسهیل تعاملات والدین و سرپرست، مدیریت ثبت نام، برگزاری دوره‌ها و … کمک کند.
  • دیجیتالی کردن محتوا مانند سخنرانی‌های ویدیویی، کنفرانس‌ها و راهنمای کتاب‌های درسی را می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی انجام داد. هوش مصنوعی با تولید و ارائه خلاصه‌های صوتی و تصویری و طرح‌های درس یکپارچه به ایجاد یک تجربه یادگیری غنی کمک زیادی کرده است.
  • با حضور هوش مصنوعی، حتی بدون دخالت مستقیم مدرس یا معلم، دانش آموز می‌تواند از طریق دستیاران صوتی به مواد آموزشی اضافی یا کمکی، دسترسی پیدا کند. از این طریق هزینه‌های چاپ کتاب‌های راهنمای موقت و بسیاری هزینه‌های دیگر کاهش می‌یابد.
  • با استفاده از فن‌آوری‌های برتر هوش مصنوعی، می‌توان از تکنیک‌های بیش شخصی‌سازی شده برای نظارت کامل بر داده‌های دانش‌آموزان استفاده کرد و عادت‌ها، طرح‌های درسی، یادآوری‌ها، راهنمای مطالعه و … را تولید کرد.
کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت آموزش

کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه امنیت

بسیاری از مردم بر این باورند که هوش مصنوعی (AI) حال و آینده بخش فناوری است. بسیاری از رهبران صنعت از هوش مصنوعی برای اهداف مختلفی استفاده می‌کنند، از جمله این اهداف می‌توان به ارائه خدمات ارزشمند و آماده سازی شرکت‌های خود برای آینده اشاره کرد.

امنیت داده که یکی از مهمترین دارایی‌های هر شرکت فناوری محور است که می‌توان در آن از هوش مصنوعی استفاده کرد. 

امنیت داده‌ها برای هر مؤسسه‌ای برای برآوردن وظایف قانونی و عملیاتی حیاتی است، از این رو مدل‌ها و انواع هوش مصنوعی در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بر اساس چندین گزارش و بررسی انجام شده، حملات سایبری به مرور زمان سخت‌تر می‌شوند و تیم‌های امنیتی باید برای کنترل سیستم‌ها و داده‌ها به راه‌حل‌هایی که هوش مصنوعی ارائه می‌کند، تکیه کنند.

یک انسان ممکن است نتواند تمام خطراتی را که یک کسب و کار با آن مواجه است، تشخیص دهد، اما هوش مصنوعی از موثرترین راه حل‌های امنیتی برای نقشه برداری و جلوگیری از تهدیدهای غیرمنتظره از ایجاد ویرانی در یک شرکت بهره می‌برد.

  • هوش مصنوعی به تشخیص سرریز داده‌ها در بافر کمک می‌کند.
  • هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از یادگیری ماشینی، ضعف‌ها، خطاها و سایر مشکلات امنیت سایبری را دقیقاً کشف کند.
  •  یادگیری ماشینی همچنین به هوش مصنوعی در شناسایی داده‌های مشکوک ارائه شده توسط هر برنامه کمک می‌کند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که هوش مصنوعی در زمینه امنیت اطلاعات می‌تواند نقش موثری ایفا کند، بخش تشخیص چهره است. 

فرایندهای احراز هویت، بخش قابل توجهی از شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها، ابزارهای آنلاین و آفلاین، وب‌سایت‌ها و سامانه‌ها را به خود اختصاص داده است. 

این در حالی است که احراز هویت آنلاین، به دلیل رونق گرفتن شبکه‌های آنلاین بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و آینده هوش مصنوعی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در این حوزه ایفا کند.

به عنوان مثال، در مورد وب‌سایت‌های داخلی که به احراز هویت نیاز دارند، می‌توان به احراز هویت سجام و سامانه ثنا اشاره کرد. که برای این منظور نیز یوآیدی از پیشرفته‌ترین زیرشاخه‌ها و فناوری‌های هوش مصنوعی نظیر یادگیری ماشین و تشخیص چهره استفاده می‌کند.

به لطف استفاده از این فناوری‌ها، یوآیدی قادر است حتی بدون نیاز به پسوردهای پیچیده و فراموش شدنی که اغلب کاربران را به دردسر می‌اندازند، تنها با تشخیص آنلاین و در لحظه چهره کاربران، فرایند احراز هویت آن‌ها را تکمیل کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت ناوبری

بر اساس تحقیقات MIT، فناوری GPS می‌تواند اطلاعات دقیق و به موقع را برای مصارف مختلف در اختیار کاربران قرار دهد. این فناوری به صورت ترکیبی از شبکه‌های عصبی کانولوشن و شبکه‌های عصبی نموداری استفاده می‌کند که با تشخیص خودکار تعداد خطوط و انواع جاده‌ها، فرایند مسیریابی را برای کاربران آسان می‌کنند.

در حال حاضر، هوش مصنوعی توسط اوبر و بسیاری از شرکت‌های لجستیک برای بهبود کارایی عملیاتی، تجزیه و تحلیل ترافیک جاده‌ای و بهینه‌سازی مسیرها استفاده می‌شود که تاثیر شگرفی در رشد این صنعت داشته است.

کاربردهای هوش مصنوعی در منابع انسانی

جالب است بدانید که در حال حاضر، شرکت‌ها از نرم افزارهای هوشمند برای تسهیل فرآیند استخدام استفاده می‌کنند! با استفاده از قابلیت یادگیری ماشینی هوش مصنوعی، می‌توان اشخاص، کارکنان و رزومه‌هایشان را بر اساس پارامترهای خاص بررسی کرد. 

سیستم‌های درایو هوش مصنوعی قادر هستند تا با بررسی سابقه شغلی، سلایق، علایق و مهارت‌هایی که افراد مختلف دارند، بهترین پوزیشن شغلی هر فرد در سازمان یا ادارات مختلف را مشخص کرده و سپس فرایند مصاحبه را نیز فراهم آورند.

هوش مصنوعی در بخش مراقبت‌های بهداشتی

هوش مصنوعی کاربردهای متنوعی در بخش مراقبت های بهداشتی پیدا کرده و امید است که این کاربردها با پیشرفت ai بیشتر و کاربردی‌تر شوند. در حال حاضر از هوش مصنوعی در صنعت بهداشت و درمان، برای ساخت ماشین‌ها و ابزارآلات پیچیده استفاده می‌شود تا پزشکان و متخصصان بتوانند سریع‌تر و با دقت بیشتری، سلول‌های سرطانی را شناسایی کنند.

 در واقع هوش مصنوعی می‌تواند به تجزیه و تحلیل شرایط مزمن بیماران با بررسی داده‌های آزمایشگاهی و سایر داده‌های پزشکی برای اطمینان از تشخیص زودهنگام کمک کند. 

همچنین هوش مصنوعی از ترکیب سوابق گذشته بیمار و هوش پزشکی برای کشف داروهای جدید که اثر بخشی بالایی هم دارند، استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی در بخش مراقبت‌های بهداشتی

هوش مصنوعی در صنعت کشاورزی

در حال حاضر، هوش مصنوعی برای شناسایی عیوب و کمبود مواد مغذی در خاک استفاده می‌شود. این کار با استفاده از برنامه‌های بینایی کامپیوتر، روباتیک و یادگیری ماشین مهیا شده است.

شاید جالب باشد که بدانید، حتی به کمک هوش مصنوعی می‌توان محل رشد علف‌های هرز را نیز با تجزیه و تحلیل خاک به دست آورد.

در واقع هوش مصنوعی به خاطر ویژگی‌ها و مزایای خاصی که دارد، موجب خواهد شد تا کشاورزان و سایر فعالان این صنعت، بتوانند بیشترین حجم محصول با کیفیت را برداشت کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بازی

صنعت دیگری که کاربردهای هوش مصنوعی در آن برجسته شده، صنعت بازی‌سازی است. از هوش مصنوعی می‌توان برای ایجاد NPCهای هوشمند و شبیه انسان برای تعامل با بازیکنان استفاده کرد.

همچنین می‌توان از آن برای پیش‌بینی رفتار انسان با استفاده از طراحی و آزمایش بازی‌ها استفاده کرد. بازی Alien Isolation منتشر شده در سال ۲۰۱۴ از هوش مصنوعی برای تعقیب بازیکن در طول بازی استفاده می‌کرد که در زمان خود، دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شد.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی

هوش مصنوعی امروزه در صنعت خودروسازی نیز نقش به سزایی دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمپانی‌های فعال در این حوزه، در بخش‌های مختلفی از تولید قطعات گرفته تا سیستم مرکزی اتومبیل‌هایشان از AI و قابلیت‌هایی که ارائه می‌کند، بهره می‌برند.

به عنوان مثال، هوش مصنوعی می‌تواند همراه با دوربین خودرو، رادار، خدمات ابری، GPS و سیگنال‌های کنترلی برای کار با خودرو، استفاده شود. این فناوری حتی قابلیت این را دارد که تجربه سواری خودرو را نیز با بهینه‌سازی‌هایی که بر اساس الگوی رفتاری رانندگان به دست آورد، بهبود بخشد و سیستم‌های اضافی مانند ترمز اضطراری، نظارت بر نقاط کور و فرمان کمکی راننده را فراهم کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی

هوش مصنوعی در صنعت امور مالی

گزارش شده که ۸۰ درصد بانک‌ها، در حال حاضر از هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف خود استفاده می‌کنند. فرقی ندارد که امور مالی شخصی، شرکتی یا امور مربوط به مصرف کننده باشد، فناوری‌های  بسیار پیشرفته‌ای که در قالب هوش مصنوعی ارائه می‌شوند، می‌توانند به بهبود چشمگیر طیف گسترده‌ای از خدمات مالی کمک کنند.

 به عنوان مثال، مشتریانی که به دنبال کمک در مورد راه‌حل‌های مدیریت ثروت هستند، می‌توانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق پیام‌های متنی SMS یا چت آنلاین، که همگی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، دریافت کنند. 

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند تغییرات در الگوهای تراکنش‌ها و سایر رفتارهای مشکوک که نشانه کلاهبرداری هستند را تشخیص داده و کسب‌وکارها و افراد را از ضرر قابل توجهی نجات دهد.

هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل

فناوری هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است و با پیشرفت فناوری در سراسر جامعه، استفاده‌های جدید از آن، به ویژه در صنعت حمل و نقل، در حال تبدیل شدن به یک جریان مهم است. 

در واقع، هوش مصنوعی یک بازار و محل رقابت جدید برای شرکت‌ها و کارآفرینان ایجاد کرده است تا راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را برای راحتی، دسترس‌پذیری و ایمن‌تر کردن حمل و نقل عمومی ایجاد کنند.

سیستم حمل و نقل هوشمند این پتانسیل را دارد که به یکی از موثرترین روش‌ها برای بهبود کیفیت زندگی مردم در سراسر جهان تبدیل شود. نمونه‌های متعددی را می‌توان در صنعت حمل و نقل بر شمرد که هوش مصنوعی توانسته است بیشتر اثر گذاری را در آن داشته باشد. مثل:

  1. حمل و نقل کالاهای سنگین
  2. مدیریت ترافیک
  3. برنامه ریزی مسیر
  4. و …
هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل

هوش مصنوعی در صنعت فولاد

هوش مصنوعی می‌تواند در صنایع مختلف، از جمله صنعت فولاد، کاربردهای گسترده‌ای داشته باشد. در صنعت فولاد، هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه‌های زیر مورد استفاده قرار بگیرد:

  • بخش تولید:
  1. پیش‌بینی تولید و مدیریت زنجیره تأمین
  2.  بهینه‌سازی فرآیندهای تولید
  3. بهبود کیفیت محصولات
  4. کاهش ضایعات
  5. خودکارسازی عملیات تولید
  • بخش فروش و بازاریابی:
  1. تحلیل داده‌های مشتریان
  2. پیش‌بینی تقاضا
  3. شخصی‌سازی محصولات و خدمات
  • تامین مالی:
  1. مدیریت ریسک
  2. ارزیابی سرمایه‌گذاری
  3. پیش‌بینی قیمت‌ها

علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از داده‌های تاریخی و پیش‌بینی‌هایی که انجام می‌دهد، نیازهای مصرف کنندگان را شناسایی کرده و بهتر به تولید محصولات فولادی بپردازد. یا با استفاده از الگوریتم‌های بهینه‌سازی، فرآیندهای تولید را بهینه کند. این امر می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها، بهبود کیفیت محصولات، و افزایش بهره‌وری شود.

به طور کلی، هوش مصنوعی می‌تواند به صنعت فولاد کمک کند تا بهره‌وری، کیفیت، و پایداری خود را بهبود بخشد. بی‌شک با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، کاربردهای این فناوری در صنعت فولاد نیز افزایش خواهد یافت.

هوش مصنوعی در صنعت فولاد

کاربردهای هوش مصنوعی در مهندسی صنایع

هوش مصنوعی (AI) به عنوان یک شاخه از علوم کامپیوتر، با هدف ایجاد ماشین‌هایی است که هوشمند باشند و در صنایع مهندسی نیز به کار گرفته شوند.

هوش مصنوعی در مهندسی صنایع، می‌تواند با استفاده از داده‌های تاریخی، تولید محصولاتی که در ادامه بازار به آن‌ها نیاز خواهد داشت را پیش‌بینی کند. این امر در بلند مدت موجب بهبود مدیریت زنجیره تأمین، کاهش ضایعات و بهره‌وری بیشتر منابع می‌شود.

همچنین هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های بهینه‌سازی، فرآیندهای تولید را بهینه می‌کند تا هزینه‌ها کاهش یافته و کیفیت محصولات و بهره‌وری افزایش یابد.

از طرفی ai می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، الگوهای ضایعات را شناسایی و پیش‌بینی کند. این امر می‌تواند منجر به کاهش ضایعات می‌گردد.

کاربردهای هوش مصنوعی در مهندسی صنایع

آیا هوش مصنوعی کاربرد انسان را محدود می کند؟

با وجود این که هوش مصنوعی موفق شده به خاطر قابلیت‌ها و نوآوری‌هایی که دارد، وارد بسیاری از صنایع شود و به نوعی، جایگزین انسان‌ها گردد، اما با این حال هنوز هم فعالیت‌ها و بخش‌هایی هستند که نیازمند فعالیت‌های انسانی‌اند و نمی‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد.

هوش مصنوعی در چند سال اخیر، با وجود توسعه‌ها و رشدی که داشت، باز هم نقاط ضعف زیادی دارد که نمی‌توان آن‌ها را کتمان کرد. 

برای مثال، نویسنده‌ای از هوش مصنوعی برای تولید فیلمنامه‌های تازه برای قسمت‌های کمدی تلویزیونی به نام «دوستان» استفاده کرد، اما خواندن متن‌های نوشته برای بازیگران چندان راحت نبود. علاوه بر این، هوش مصنوعی هنوز در درک واقعی کلماتی که می‌خواند، ماهر نیست و این یک ضعف اساسی در برقراری ارتباط به شمار می‌رود.

هوش مصنوعی هنوز نمی‌تواند احساس همدلی یا استدلال انتقادی را نشان دهد. در مقایسه با هوش مصنوعی، انسان‌ها همچنان در کارهایی که این استعدادها را می‌طلبند برتری دارند.

هوش مصنوعی به سرعت پیشرفت کرده و به یک جزء ضروری از زندگی روزمره ما تبدیل شده است و نمی‌توان از این موضوع چشم‌پوشی کرد. با این حال، روزی که هوش مصنوعی همه کارها را برای ما انجام دهد و بتوانیم روزهای خود را به استراحت یا یادگیری بگذرانیم، هنوز خیلی فاصله دارد. 

هوش مصنوعی هنوز باید در زمینه‌هایی مانند پردازش زبان، خلاقیت، حل مسئله و درک ظریف مسئله‌ها و موضوعات پیشرفت کند.

سوالات متداول

هوش مصنوعی امروزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما کاربرد هوش مصنوعی در صنعت در یک بخش خاص و منحصر به فرد نیست. در واقع هوش مصنوعی به متخصصان هر صنعت کمک می‌کند تا بازدهی و بهره‌وری را در بخش‌های مختلف ارتقا دهند.

هوش مصنوعی هنوز یک حوزه نسبتا جدید است، اما به سرعت در حال توسعه بوده و کاربردهای جدیدی پیدا می‌کند. برخی از کاربردهای احتمالی عبارتند از:

  1. هوش مصنوعی برای ایجاد تجربیات یادگیری شخصی، ارائه بازخورد در زمان واقعی و کمک به دانش‌آموزان در یادگیری با سرعت بیشتر، استفاده خواهد شد.
  2. هوش مصنوعی توسط دولت‌ها برای بهبود خدمات عمومی مانند مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و حمل و نقل استفاده خواهد شد.
  3. هوش مصنوعی برای توسعه فناوری‌های جدید جهت کاهش آلودگی و حفاظت از محیط زیست استفاده خواهد شد.
  4. هوش مصنوعی برای توسعه فناوری‌های جدید برای کاوش در فضا و استعمار سیارات دیگر استفاده خواهد شد.

بله، هوش مصنوعی موجب شده است تا کسب و کارهای فعال در این حوزه مثل اسنپ، تپسی و …  با درنظر گرفتن الگوهای رفتاری کاربران، بهترین خدمات را به کاربران ارائه دهد.

اگر بخواهیم منطقی و بی‌طرفانه به این سوال پاسخ دهیم، هم می‌توان گفت بله، هم می‌توان گفت نه! هوش مصنوعی در کارهایی که توالی دارند و از یک الگوی خاص پیروی می‌کنند، به شدت کارآمد است، اما از آن طرف همچنان در کارهایی که نیازمند استعداد، خلاقیت، احساسات و … هستند، ضعف‌های بزرگی دارد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه