هوش مصنوعی یا AI چیست؟

هوش مصنوعی
این روزها صحبت پیرامون هوش مصنوعی داغ است و توانسته است توجه عمومی در همه حوزه‌ها را به خود جلب کند. بیشتر مردم زمانی که اصطلاح هوش مصنوعی (AI) را می‌شنوند، اولین چیزی که به ذهن‌شان خطور می‌کند، ربات‎ها هستند. در حالی که این دو اصطلاح یکی نیستند. برای بسیاری از مردم نیز این اصطلاح کمی ترسناک به نظر می‌رسد. البته دلیل آن به فیلم و رمان‌هایی برمی‌گردد که داستان‌هایی در مورد ویرانی زمین از طریق هوش مصنوعی بافته‌اند. اما باید بگوییم حقیقت چیز دیگری است و هوش مصنوعی فراتر از این‌هاست. شاید برای شما هم سوال پیش آید که هوش مصنوعی چیست؟ ما در این مطلب از وبلاگ یوآیدی به تعریف هوش مصنوعی به زبان ساده، بحث در زمینه کاربردها و آینده هوش مصنوعی پرداخته‌ایم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
فهرست مطالب

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (AI) شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که به ساخت ماشین‌های هوشمند می‌پردازد. این ماشین‌های هوشمند قادر به انجام وظایفی هستند که معمولا برای انجام آن‌ها به هوش انسانی نیاز است. در واقع هوش مصنوعی به زبان ساده به شبیه‌سازی هوش انسانی در ماشین‌ها به ویژه سیستم‌های کامپیوتری اشاره دارد. این ماشین‌ها طوری برنامه‌ریزی می‌شوند که مانند انسان فکر کنند و از اعمال و رفتار انسانی تقلید کنند. این اصطلاح ممکن است برای هر ماشینی که ویژگی‌های مرتبط با ذهن انسان مانند یادگیری و حل مسئله را دارد، به کار برده شود.

بهترین ویژگی هوش مصنوعی توانایی آن در منطقی فکر کردن و انجام اقداماتی است که شانس آن را برای دستیابی به یک هدف خاص، بالاتر می‌برد. هوش مصنوعی به ماشین‌ها اجازه می‌دهد تا توانایی‌های ذهن انسان را مدل‌سازی کنند یا حتی آن‌ها را بهبود بخشند. در حال حاضر این علم به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است و در توسعه خودروها از جمله دستیارهای هوشمند مانند سیری و الکسا به کار برده می‌شود.

اهداف هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی معتقد است که هوش انسانی را می‌توان به گونه‌ای تعریف کرد که یک ماشین بتواند به راحتی آن را تقلید کند و وظایف خاصی را از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین آن‌ها انجام دهد. به زبان ساده سیستم‌های هوشمند مصنوعی می‌توانند وظایفی را که معمولا با عملکردهای شناختی انسان مانند تفسیر گفتار، بازی کردن و شناسایی الگوها مرتبط هستند انجام دهند.

در واقع سیستم‌های هوشمند مصنوعی یاد می‌گیرند که چگونه این کار را با پردازش مقادیر انبوه داده انجام دهند و به دنبال الگوهایی برای مدلسازی در تصمیم‌گیری خود باشند. از این رو اهداف هوش مصنوعی را می‌توان شامل تقلید از فعالیت‌های شناختی انسان (یادگیری، توانایی استدلال و قدرت درک) دانست.

در بسیاری از موارد، انسان‌ها بر فرآیند یادگیری هوش مصنوعی (AI) نظارت می‌کنند و تصمیم‌های خوب را تقویت و از تصمیم‌های بد جلوگیری می‌کنند. اما برخی از سیستم‌های هوش مصنوعی برای یادگیری بدون نظارت طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی، بازی ویدیویی را بارها و بارها انجام می‌دهد تا زمانی که در نهایت قوانین و نحوه برنده شدن را کشف کند.

محققان و توسعه‌دهندگان در تقلید از فعالیت‌هایی مانند یادگیری، استدلال و ادراک گام‌های شگفت‌انگیزی برداشته‌اند. برخی بر این باورند که مبتکران ممکن است به زودی قادر به توسعه سیستم‌هایی باشند که از ظرفیت انسان برای یادگیری یا استدلال هر موضوعی فراتر رود. اما برخی دیگر بدبین هستند. زیرا تمام فعالیت‌های شناختی با قضاوت‌های ارزشی همراه است که آن نیز تابع تجربه انسانی است.

هوش مصنوعی چگونه کار می‌کند؟

سیستم‌های هوش مصنوعی با ترکیب مجموعه‌های بزرگی از داده‌ها با الگوریتم‌های پردازش هوشمند و تکراری کار می‌کنند تا از الگوها و ویژگی‌های موجود در داده‌هایی که آنالیز می‌کنند بیاموزند. هر بار که یک سیستم هوش مصنوعی یک دور پردازش داده را اجرا می‌کند، عملکرد خود را آزمایش و اندازه گیری می‎کند و تخصص بیشتری می‌یابد.

از آنجایی که هوش مصنوعی هرگز نیازی به استراحت ندارد، می‌تواند صدها، هزاران یا حتی میلیون‌ها کار را به سرعت انجام دهد. همینطور در زمان بسیار کمی چیزهای زیادی یاد بگیرد و در انجام هر کاری که برای انجام آن آموزش داده می‌شود، بسیار توانا شود.

در هوش مصنوعی از چه فناوری‌هایی استفاده می‌شود؟

برای درک اینکه هوش مصنوعی چگونه کار می‌کند، باید بدانید که هوش مصنوعی تنها یک برنامه کامپیوتری نیست، بلکه یک رشته یا یک علم کامل است. همان‌طور که گفتیم هدف هوش مصنوعی ساختن یک سیستم کامپیوتری است که قادر به مدل‌سازی رفتار انسان باشد تا بتواند از فرآیندهای تفکر انسان برای حل مشکلات پیچیده استفاده کند. برای دستیابی به این هدف، سیستم‌های هوش مصنوعی از مجموعه‌ای کامل از تکنیک‌ها، فرآیندها و همچنین طیف وسیعی از فناوری‌های مختلف استفاده می‌کنند.

انواع هوش مصنوعی

هوش مصنوعی را می‌توان به دو دسته ضعیف و قوی تقسیم کرد.

  •  هوش مصنوعی ضعیف

نوعی سیستم است که برای انجام یک کار خاص طراحی شده است. در واقع این نوع هوش مصنوعی در یک زمینه محدود عمل می‌کند و شبیه‌ساز هوش انسانی برای یک مشکل تعریف‌شده مانند رانندگی با ماشین، رونویسی گفتار انسانی یا مدیریت محتوا در یک وب‌سایت است.
از سیستم‌های ضعیف هوش مصنوعی در خودروهای خودران (بدون راننده)، جستجوی گوگل، دستیار صوتی مانند الکسای آمازون و سیری اپل استفاده شده است.

  •   هوش مصنوعی قوی

به عنوان یکی از انواع هوش مصنوعی شناخته می‌شود که شامل سیستم‌هایی است که وظایفی بسیار شبیه انسان را انجام می‌دهند و می‌توانند مشکلاتی را که هرگز برای کار روی آن‌ها آموزش ندیده‌اند، حل کنند. این همان هوش مصنوعی است که در فیلم‌هایی مانند وست‌ورلد یا شخصیت Data در Star Trek می‌توانید آن را ببینید. اگر علاقه‌مند به آینده هوش مصنوعی هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این دو فیلم را تماشا کنید.

 هوش مصنوعی قوی معمولا دارای سیستم‌های پیچیده‌تری است و طوری برنامه‌ریزی شده که موقعیت‌هایی را بدون نیاز به نظارت انسان مدیریت کند. ایجاد ماشینی با هوشی در سطح انسانی که بتواند برای هر کاری به کار برده شود، رویای بسیاری از محققان هوش مصنوعی است. البته برخی معتقدند تحقیقات قوی هوش مصنوعی باید محدود شود. زیرا این نوع هوش مصنوعی (AI) ممکن خطرآفرین باشد.

علاوه‌بر‌این انواع هوش مصنوعی بر اساس نوع و پیچیدگی وظایفی که یک سیستم قادر به انجام آن است، به چهار دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • ماشین‌های واکنش‌پذیر(Reactive machines)
  •  حافظه محدود  (Limited Memory)
  • نظریه ذهن (Theory of Mind)
  • خودآگاهی (Self-Awareness)

در ادامه به بررسی تفصیلی هر یک از موارد می‌پردازیم.

۱) ماشین‌های واکنش‌پذیر

ماشین‌های واکنش‌پذیر از ابتدایی‌ترین اصول هوش مصنوعی پیروی می‌کنند و همانطور که از نامشان نیز پیداست، فقط قادر هستند از هوش خود برای درک و واکنش به دنیای مقابل خود استفاده کنند.

 این نوع هوش مصنوعی نمی‌تواند یک حافظه را ذخیره کند و در نتیجه نمی‌تواند به تجربیات گذشته برای تصمیم‌گیری در زمان واقعی تکیه کند. مثلا دیپ بلو به عنوان یک ابررایانه شطرنج‌باز که  در سال ۱۹۹۷ کاسپاروف، قهرمان شطرنج جهان را شکست دهد، یکی از نمونه‌های ماشین‌های واکنش‌پذیر است.

۲) هوش مصنوعی حافظه محدود  

هوش مصنوعی از نوع حافظه محدود، این توانایی را دارد که داده‌ها و پیش‌بینی‌های قبلی را هنگام جمع‌آوری اطلاعات و سنجیدن تصمیم‌های بالقوه ذخیره کند. این نوع هوش مصنوعی پیچیده‌تر است و امکانات بیشتری را نسبت به ماشین‌های واکنش‌پذیر ارائه می‌دهد.

۳) هوش مصنوعی نظریه ذهن

هوش مصنوعی از نوع نظریه ذهن نیز همانند نامش فعلا فقط نظریه است و هنوز بشر به توانایی‌های فنی و علمی لازم برای رسیدن به این سطح بعدی از هوش مصنوعی دست نیافته است.

این نوع از هوش مصنوعی مبتنی بر پیش‌فرض روان‌شناختی درک انسان است و در تلاش است که بفهمد موجودات زنده دیگر چه افکار و احساساتی دارند. یعنی هوش مصنوعی از نوع نظریه ذهن سعی در درک احساسات انسان‌ها، حیوانات و سایر ماشین‌ها دارد و می‌خواهد از طریق خوداندیشی تصمیم بگیرد و سپس از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری خود استفاده کند.

۴) هوش مصنوعی خودآگاهی

هوش مصنوعی خودآگاهی نیز دارای آگاهی در سطح انسانی است و وجود خود در جهان و همچنین حضور و وضعیت عاطفی دیگران را درک می‌کند. این نوع هوش مصنوعی می‌تواند بفهمد که دیگران به چه چیزهایی ممکن است نیاز داشته باشند. اینجاست که هوش مصنوعی کمی ترسناک به نظر می‌رسد.

هوش مصنوعی

کاربردهای هوش مصنوعی

به صراحت می‌توان گفت که هوش مصنوعی بخش بزرگی از زندگی روزمره ما را در بر گرفته است. هر چند در بسیاری از موارد ممکن است ما نقش و حضور آن را احساس نکنیم. اما در سیستم‌های امروزی، هوش مصنوعی همواره حضور دارد و به شکل پررنگی نیز ایفای نقش می‌کند. در صنایع پزشکی و داروسازی هوش مصنوعی برای تنظیم کردن دوز داروها و انجام درمان‌های مختلف متناسب با بیماران خاص و حتی برای کمک به روش های جراحی در اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی در بسیاری از موارد سلامتی ما توسط هوش‌مصنوعی کنترل می‌شود. مثلا دستگاه‌های جراحی و رادیولوژی پیشرفته و همچنین سیستم چکاپ هوشمند بدن همه و همه از فناوری AI برای ارائه خدمات استفاده می‌کنند.

در برخی از زمینه‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند وظایف را بسیار بهتر از انسان‌ها انجام دهد. به ویژه هنگامی که صحبت از وظایف تکراری و جزئیات محور می‌شود. مثلا برای تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از اسناد قانونی برای اطمینان از پر شدن صحیح فیلدهای مربوطه، ابزارهای هوش مصنوعی اغلب کارها را به سرعت و با خطاهای نسبتا کمی تکمیل می‌کنند. هوش مصنوعی همچنین به دلیل حجم داده‌های عظیمی که می‌تواند پردازش کند، می‌تواند به شرکت‌ها بینشی درباره فعالیت‌هایشان که حتی ممکن است از آن‌ها اطلاعی نداشته باشند، بدهند. از دیگر رایج‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ChatGPT

ChatGPT یک چت بات هوش مصنوعی است که قادر به تولید محتوای نوشتاری در قالب‌های مختلف، از مقاله گرفته تا کد و پاسخ به سوالات ساده است. ChatGPT در نوامبر ۲۰۲۲ توسط OpenAI راه‌اندازی شد. این ابزار هوش مصنوعی از یک مدل زبان بزرگ پشتیبانی می‌کند که به آن اجازه می‌دهد تا از نوشته‌های انسان تقلید کند.

  • Google Maps

گوگل مپ از داده‌های موقعیت مکانی گوشی‌های هوشمند و همچنین داده‌های گزارش‌شده توسط کاربر در مواردی مانند ساخت‌وساز و تصادفات رانندگی یا نظارت بر ترافیک و ارزیابی سریع‌ترین مسیر استفاده می‌کند.

  • دستیار هوشمند

دستیارهای هوشمند مانند سیری، الکسا و کورتانا از پردازش زبان طبیعی یا NLP برای دریافت دستورالعمل‌هایی از کاربران برای تنظیم یادآوری، جستجوی اطلاعات آنلاین و کنترل چراغ‌های خانه افراد استفاده می‌کنند. در بسیاری از موارد، این دستیارها برای یادگیری ترجیحات کاربر و بهبود تجربه آنها در طول زمان با پیشنهادات بهتر و پاسخ‌های مناسب‌تر طراحی شده‌اند.

  • فیلترهای اسنپ چت

فیلترهای اسنپ چت از الگوریتم‌های ML برای تمایز بین سوژه تصویر و پس زمینه، ردیابی حرکات صورت و تنظیم تصویر روی صفحه بر اساس آنچه کاربر انجام می‌دهد، استفاده می‌کنند.

  • ماشین‌های خودران (بدون راننده)

اتومبیل‌های خودران نمونه قابل تشخیصی از یادگیری عمیق هستند. زیرا از شبکه‌های عصبی عمیق برای شناسایی اشیاء اطراف خود، تعیین فاصله آنها از سایر اتومبیل‌ها، شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی و موارد دیگر استفاده می‌کنند.

  • حسگرها

حسگرها در صنعت مراقبت‌های بهداشتی نیز از یادگیری عمیق برای ارزیابی وضعیت سلامتی بیمار، از جمله سطح قند خون، فشار خون و ضربان قلب آن‌ها استفاده می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند الگوهایی را از داده‌های پزشکی قبلی بیمار استخراج کنند و از آن برای پیش‌بینی هر گونه شرایط سلامتی آینده بهره بگیرند.

  • سرگرمی

امروزه هوش مصنوعی در تک تک سیستم‌های مربوط به طراحی انواع سرگرمی و کنسول‌های بازی نقش کلیدی ایفا می‌کند.

  • سیستم پاسخگویی آنلاین

برای همه ما که در فضای مجازی فعالیت داریم، حداقل یک بار این اتفاق افتاده است که با یک بات وارد مذاکره شویم. چرا که بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین برای بخش پاسخگویی به سوالات متداول مشتریان معمولا از یک بات مجهز به هوش‌مصنوعی برای یافتن پاسخ متناسب بهره می‌گیرند.

  • تولید

فناوری AI در ایجاد هماهنگی بین تقاضا، تولید و زمان انتقال نقش موثری را ایفا می‌کند. استفاده از فناوری AI در تولید، هزینه‌ها را به مراتب کاهش داده است. از این رو در بسیاری از موارد مورد استقبال صاحبان کسب‌وکار قرار گرفته است.

  • امنیت

جهان در حال حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن است. از این رو امنیت روش‌های احراز هویت به بحث چالش برانگیزی تبدیل شده است. زیرا این تحول عظیم به سیستم امنیتی بالا و روش‌های احراز هویت جدیدی نیاز دارد. بنابراین طبیعی است که تمایل افراد برای استفاده از روش‌های احراز هویت دیجیتال نیز به مراتب بیش‌تر شود. در همین راستا نیز شرکت‌های بزرگ فناوری جهان در حال ابداع بهترین و امن‌ترین راه‌های احراز هویت با استفاده از هوش مصنوعی و مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا بیش‌ترین سهم را از این دیجیتالیزه شدن از آن خود کنند.

البته کاربردهای هوش مصنوعی بی‌پایان است. این فناوری را می‌توان در بسیاری از بخش‌ها و صنایع مختلف به کار برد که ما در بالا فقط به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم.

تاریخچه هوش مصنوعی چیست؟

مفهوم اشیای بی‌جانِ دارای هوش از زمان‌های قدیم وجود داشته است. مثلا مجسمه‌های خدایان در مصر باستان که متحرک ساخته می‌شدند، می‌توانند یکی از اولین ایده‌های هوش مصنوعی باشد. در طول قرن‌ها، متفکرانی از ارسطو گرفته تا رامون لول، رنه دکارت و توماس بیز، از ابزارها و منطق زمان خود برای توصیف فرآیندهای فکری انسان به عنوان نمادها استفاده کردند و پایه و اساس مفاهیم هوش مصنوعی را تشکیل دادند.

اما با این حال هوش مصنوعی از اواخر قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم کار اساسی خود را شروع کرد و باعث ایجاد رایانه‌های مدرن شد. دهه ۱۹۵۰ با ظهور رایانه‌های مدرن، دانشمندان موفق شدند ایده‌های خود را در مورد هوش ماشینی آزمایش کنند. دهه‌های ۱۹۶۵، ۱۹۷۰ و۱۹۸۰ را می‌توان حوزه مدرن هوش مصنوعی دانست. اولین برنامه کامپیوتری که قادر به اثبات برخی قضایای ریاضی بود و به عنوان اولین برنامه هوش مصنوعی از آن یاد می‌شود، در دهه ۱۹۶۵ ساخته شد. از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۰ نیز به عنوان اولین “زمستان هوش مصنوعی” شناخته می‌شود. چرا که در این سال‌ها محدودیت‌های‌ در پردازش کامپیوتری و حافظه و پیچیدگی آن وجود داشت.  همینطور دولت و شرکت‌ها نیز از حمایت خود از تحقیقات هوش مصنوعی عقب‌نشینی کردند.

اما خوشبختانه در دهه ۱۹۹۰ با افزایش قدرت محاسباتی و انفجار داده‌ها جرقه یک رنسانس هوش مصنوعی زده شد و زمینه‌ای برای پیشرفت‌های چشمگیر در هوش مصنوعی که امروز می‌بینیم فراهم شد. ترکیبی از داده‌های بزرگ و افزایش قدرت محاسباتی باعث پیشرفت در NLP، بینایی کامپیوتر، روباتیک، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق شد. در سال ۱۹۹۷، با سرعت گرفتن پیشرفت در هوش مصنوعی، دیپ بلو به عنوان اولین برنامه کامپیوتری توانست گری کاسپاروف، استاد بزرگ شطرنج روسی را شکست دهد. دیپ بلو اولین برنامه کامپیوتری بود که یک قهرمان شطرنج جهان را شکست می‌داد.

در دهه ۲۰۰۰ پیشرفت‌ یادگیری ماشین در هوش مصنوعی، یادگیری عمیق، NLP، تشخیص گفتار و بینایی کامپیوتری باعث ایجاد محصولات و خدمات جدیدتری شد که شیوه زندگی امروز ما را شکل داده است. از جمله پیشرفت‌های دهه ۲۰۰۰ می‌توان به راه‌اندازی موتور جستجوی گوگل در سال ۲۰۰۰ و راه اندازی موتور توصیه‌گر آمازون در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد. همچنین نتفلیکس سیستم توصیه‌گر خود را برای فیلم‌ها، فیس‌بوک سیستم تشخیص چهره و مایکروسافت سیستم تشخیص گفتار خود را برای رونویسی گفتار به متن راه اندازی کرد. آی‌بی‌ام نیز هوش مصنوعی واتسون را راه‌اندازی کرد.

در دهه ۲۰۱۰ نیز شاهد یک جریان ثابت از پیشرفت‌های هوش مصنوعی بودیم. از جمله هوش مصنوعی در این دوره می‌توان به راه اندازی سیری اپل و دستیارهای صوتی الکسای آمازون اشاره کرد. دهه ۲۰۲۰ یعنی دهه کنونی نیز شاهد ظهور هوش مصنوعی مولد، نوعی فناوری هوش مصنوعی هستیم که می‌تواند محتوای جدید تولید کند. هوش مصنوعی مولد با دریافت هر ورودی به شکل متن، تصویر، ویدیو، طرح، نت‌های موسیقی یا هر ورودی‌ دیگری محتوای جدیدی تولید کند. 

ما قبلا به طور جزئی‌تر به بررسی تاریخچه هوش مصنوعی پرداخته‌ایم. برای اطلاعات تکمیلی‌تر می‌توانید مطلب مربوطه را مطالعه کنید. اما اگر برای شما نیز جالب است بدانید که آینده هوش مصنوعی به چه شکلی خواهد بود، پیشنهاد می‌کنیم بخش بعدی را مطالعه کنید.

آینده هوش مصنوعی

ما به عنوان انسان، همیشه مجذوب تغییرات تکنولوژیکی و داستان‌های تخیلی بوده‌ایم. در حال حاضر، هوش مصنوعی به عنوان تکنولوژی بزرگ در زمینه فناوری ظاهر شده است و ما در میان بزرگترین پیشرفت‌های تاریخ بشر زندگی می‌کنیم.

هوش مصنوعی نه تنها بر آینده هر صنعت و هر انسانی تاثیر می‌گذارد، بلکه به عنوان محرک اصلی فناوری‎‌های نوظهور مانند داده‌های بزرگ، روباتیک و اینترنت اشیا می‌تواند عمل کند. واقعیت این است که آینده‌ای که در انتظار هوش‌مصنوعی خواهد بود به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست. برخی هوش مصنوعی را تهدیدی برای جامعه‌ی جهانی می‌دانند. چرا که این افراد پیشرفت هوش مصنوعی را عاملی برای خودسر شدن و عدم فرمان‌برداری از انسان تلقی می‌کنند. زیرا معتقدند که از آنجایی که هوش مصنوعی می‌تواند بیاموزد و تصمیم‌گیری کند و خستگی‌ناپذیر است، شاید بتواند در آینده به یک نیروی افسار گسیخته تبدیل شود و دیگر از انسان‌ فرمان‌برداری نداشته‌ باشد. بنابراین می‌تواند به عنوان تهدیدی برای تسلط انسان بر سایر موجودات تلقی شود.

اما در مقابل گروه دیگری از افراد هستند که معتقدند که استفاده صحیح از این فناوری می‌تواند سبب پیشرفت چشم‌گیری در زمینه‌های مختلف شود. بنابراین آینده هوش مصنوعی را برای جامعه انسانی بسیار روشن پیش‌بینی می‌کنند. چرا که دستیابی به اهداف انسانی دشوار را برای بشر ساده‌تر از پیش می‌کند.

اثر هوش مصنوعی (AI effect) چیست؟

در پنج سال گذشته، شاهد رشد سریع تعداد الگوریتم‌های هوش مصنوعی با کاربردهای عملی بوده‌ایم. خدمات هوشمند، مانند ماشین‌های خودران، تشخیص چهره و صدا در تلفن‌های همراه جایگاه مهمی در زندگی روزمره پیدا کرده‌اند.

حتی با وجود اینکه بازار هوش مصنوعی با سرعت قابل توجهی در حال رشد است، اما هر لحظه که می‌گذرد، دسترسی به آن کمتر می‌شود. دلیل اصلی این مانع، کنترل شرکت‌های بزرگ بر روی اکثر پیشرفت‌های هوش مصنوعی است.

AI effect یک اکوسیستم خصوصی و غیرمتمرکز است که بر روی توسعه هوش مصنوعی و خدمات مرتبط با هوش مصنوعی تمرکز دارد. این اکوسیستم با ایجاد یک شبکه باز و غیرمتمرکز راه‌حلی را برای این مانع پیشنهاد می‌کند و قصد دارد با استفاده از قراردادهای هوشمند مستقر در فناوری بلاک چین نئو، بازار مکانیکال ترک آمازون را مختل کند تا واسطه‌ها را از بین ببرد و با انجام این کار هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به این ترتیب اکثر خدمات مورد نیاز برای یک بازار هوش مصنوعی قابل دسترس را ارائه می‌دهد. این پروژه The Effect Network نام دارد.

هدف Effect.AI این است که این ماموریت را با استقرار پروژه بر روی سه پلتفرم که بر روی بلاک چین NEO اجرا می‌شوند و توسط یک توکن شبکه به نام EFX تامین می‌شوند، انجام دهد و امکان پیشرفت سالم پروژه و پذیرش آن را فراهم کند.

آیا رباتیک همان هوش مصنوعی است؟

اگرچه این دو اصطلاح گاهی اوقات به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می‌شود، اما شما باید بدانید رباتیک و هوش مصنوعی یکی نیستند. هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که در آن سیستم‌ها از ذهن انسان برای یادگیری، حل مشکلات و تصمیم‌گیری بدون نیاز به دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی شده، الگوبرداری می‌کنند.

رباتیک شاخه‌ای از فناوری است که با ربات‌های فیزیکی سروکار دارد. ربات‌ها ماشین‌های قابل برنامه‌ریزی هستند که معمولا قادر به انجام یک سری اقدامات به صورت مستقل یا نیمه مستقل هستند. در بیشتر موارد، ربات‌ها به سادگی به هوش مصنوعی نیاز ندارند، زیرا کارهای انجام شده قابل پیش بینی و تکراری بوده و نیازی به “تفکر” اضافی نیست.

خدمات یوآیدی

شما می‌توانید احراز هویت سجام را به راحتی و به صورت اینترنتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید. این کار با استفاده از راه حل احراز هویت یوآیدی به سادگی انجام می‌شود.

یوآیدی اولین سرویس احراز هویت غیر حضوری در ایران است که در ارائه روش‌های احراز هویت آنلاین پیشگام است. این شرکت راهکارهای خود را با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته ارائه می‌دهد. برای احراز هویت ثنا از طریق یوآیدی کلیک کنید.

سوالات متداول

هوش مصنوعی در صنایع مختلفی در سراسر جهان استفاده می‌شود. برخی از صنایعی که هوش مصنوعی بر آن‌ها تاثیرگذار بوده است، عبارتند از تجارت الکترونیک، خرده‌فروشی، امنیت، نظارت، تجزیه و تحلیل، ساخت و تولید.

بله، الکسا یک هوش مصنوعی است که در بین ما زندگی می‌کند.

بله، درست مانند الکسا سیری نیز نوعی هوش مصنوعی است که از فناوری‌های پیشرفته یادگیری ماشین برای عملکرد درست خود استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی به زبان ساده هر فرآیندی را بهتر، سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌دهد. همچنین کاربردهای بسیار مهمی نیز مانند شناسایی و پیش‌بینی تراکنش‌های متقلبانه، امتیازدهی سریع‌تر و دقیق‌تر و خودکارسازی شیوه‌های مدیریت داده‌ها دارد. هوش مصنوعی فرآیند موجود در صنایع و برنامه‌های کاربردی را بهبود می‌بخشد و همچنین به توسعه راه‌حل‌های جدید برای مشکلاتی که پرداختن به آنها به صورت دستی طاقت‌فرسا است کمک می‌کند.

هوش مصنوعی موجودی هوشمند است که توسط انسان ساخته شده است. این فناوری می‌تواند وظایف را به صورت هوشمندانه انجام دهد. ما بدون اینکه متوجه باشیم از هوش مصنوعی در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنیم. اسپاتیفای، سیری، گوگل مپ و یوتیوب از جمله برنامه‌هایی هستند که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

اگرچه گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد خطرناک بودن آینده هوش مصنوعی وجود دارد، اما در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که هوش مصنوعی خطرناک است. چرا که از جهات مختلفی به زندگی ما کمک کرده است.

هدف اصلی هوش مصنوعی به زبان ساده این است که رایانه‌ها و ماشین‌ها را قادر سازد تا وظایف فکری مانند حل مسئله، تصمیم‌گیری، ادراک و درک ارتباطات انسانی را انجام دهند.

هوش مصنوعی مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به تصمیمات سریع‌تر، اختراعات جدید، کاهش خطای انسانی و کمک در کارهای تکراری اشاره کرد.

اصطلاح هوش مصنوعی توسط جان مک کارتی ابداع شد. او را پدر هوش مصنوعی می‌دانند.

ما در حال حاضر در بین بزرگترین پیشرفت‌های هوش مصنوعی زندگی می‌کنیم. هوش مصنوعی به عنوان مهم‌ترین ابزار در فناوری ظاهر شده است و تقریبا آینده هر صنعتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با توجه به افزایش تقاضا، نیاز به متخصصان در زمینه هوش مصنوعی نیز بیشتر شده است. مهندسی هوش مصنوعی یکی از رشته‌های پرتقاضا در سال‌های آینده خواهد بود. گفته می‌شود که ۱۳۳ میلیون شغل جدید هوش مصنوعی تا سال‌های آینده ایجاد خواهد شد.

هوش مصنوعی در ایران نیز بر بسیاری از جنبه‌های زندگی مردم تاثیر گذاشته است. در حال حاضر هوش مصنوعی در ایران در حوزه‌هایی مانند پزشکی، صنایع تولیدی، بازاریابی، اتوماسیون فرآیندهای مختلف، اقتصاد، طراحی سیستم‌های ایمنی، مسائل تشخیص هویت، بازی‌های کامپیوتری، طراحی سیستم‌های پیشرفته نظامی، طراحی نرم افزارهای هوشمند  و احراز هویت اینترنتی کاربرد دارد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه