تفاوت بین بانکداری سنتی و بانک دیجیتال

تفاوت بانک سنتی و دیجیتال
فهرست مطالب

رقابت های جدید در زمینه FinTech، بانک های دیجیتال و بانک های فقط تلفن همراه، چالش های جدیدی را برای بانک های سنتی ایجاد کرده است. اگرچه بانک های سنتی همان خدمات بانک های دیجیتال را ارائه می دهند، اما تفاوت های اساسی وجود دارد که این دو را از یکدیگر متمایز می کند و یکی را از دیگری جذاب تر می کند. بانک دیجیتال بودن فقط داشتن قابلیت های دیجیتال نیست بلکه به معنای فرهنگ سازی ‘دیجیتال’ و ایجاد سیر مشتری دیجیتال است. 

به عنوان مثال، داشتن یک معماری IT باز، قابل برنامه ریزی و چابک به بانک اجازه می دهد تا واقعا دیجیتالی شود. این باز بودن در ۵ تا ۱۰ سال آینده بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، بانک ها برای بهبود خدمات و محصولاتی که در نهایت به مشتری نهایی ارائه می شود، به آرامی با شرکت های نوپای فین تک همکاری می کنند.

تفاوت بین بانکداری دیجیتال و بانک سنتی

واضح است که بانکداری با گذشت زمان دچار تغییرات زیادی شده است، اما اکنون در یک لحظه مهم قرار داریم که باید در آن فرصت هایی را که بانکداری دیجیتال برای ما به ارمغان می آورد، هم برای مشاغل و هم برای مصرف کنندگان شناسایی کنیم. با بررسی دو نوع بانک، به تفاوت های زیر می رسیم:

جذب مشتری

با افزایش تعداد افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، بیشتر مشتریانی که از خدمات بانکداری سنتی استفاده می کردند به استفاده از خدمات بانکداری مجازی مراجعه کرده اند. شکی نیست که بانکداری دیجیتال در بازار مالی روز به روز وزن بیشتری می گیرد. بنابراین آنها مشتریان و سهم بیشتری از بازار را جذب می کنند. تفاوت اصلی این است که بانک سنتی به مشتری متعهد است که از کارت و پول نقد استفاده می کند و به شعب بانک منتقل می شود. در حالی که مشتری دیجیتال از آخرین فناوری ها استفاده می کند و برای انجام معاملات نیازی به حرکت ندارد.

نوع پشتیبانی

بانک آنلاین متعهد به پشتیبانی دیجیتالی است، در حالی که مشتری سنتی از شعبه برای تعامل با بانک استفاده می کند. مزیت اصلی بانکداری آنلاین دسترسی ۲۴ ساعته آن است. اما بانک سنتی خدمات خود را در زمان محدود و در مکانی مشخص ارائه می کند که باعث می شود مشتری سنتی از نظر مکان و زمان محدودتر شود.

مزایای بیشتر در استفاده از شرکت های Fintech

از جمله مزایای اصلی مقایسه بانکداری دیجیتال با بانکداری سنتی، راحتی، سرعت و سهولت مدیریت است. برعکس، در بانکداری سنتی، خدمات دهی به مشتری به صورت رو در رو انجام می شود. این خود نیز باعث بروز معایبی می شود.

حالت دسترسی

هر نوع بانک از چند دستگاه استفاده می کند، راه دسترسی به منابع مالی در هر دو نوع بانکداری متفاوت است. در قالب دیجیتال، مشتریان می توانند به عنوان مثال از کامپیوتر یا گوشی موبایل افتتاح حساب کرده و درخواست وام کنند، در حالی که مشتری سنتی باید این کار را در شعبه انجام دهد.

مزایای بانک دیجیتال

علیرغم برجسته کردن تفاوت ها، مهم این است که بدانید چرا بانکداری دیجیتال را انتخاب کنید و بهترین راه دانستن مزایای آن است.

  • بانکداری دیجیتال، هنگام انجام مراحل، شفافیت بیشتری دارد و تقریبا چاپ کاغذ ندارد. انجام خدمات از طریق اینترنت، مستلزم آن است که شرایط و قراردادها در وب یا برنامه تلفن همراه باشد و در عین حال، واضح تر و دقیق تر از یک شعبه بانک سنتی می باشد، بنابراین کاربر دیگر نیازی به استفاده از شعبه و تماس تلفنی با آن ندارد.
  • بانک دیجیتال این امکان را می دهد تا از طریق اینترنت مراحل را انجام دهید. بنابراین، بدون رفتن به شعب بانک، می توان اقدامات مختلف را به سرعت از طریق دستگاه تلفن همراه یا رایانه انجام داد.
  • بانکداری دیجیتال محدوده زمانی ندارد، ۲۴ ساعت در ۷ روز هفته، از آنجا که تمام مراحل از طریق اینترنت انجام می شود، هیچ برنامه زمانی برای انجام هیچ کاری وجود ندارد.

احراز هویت، پیش نیاز بانک های دیجیتال

پروسه افتتاح حساب در بانکداری دیجیتال، به تبع نام آن، به صورت دیجیتال انجام می پذیرد. یعنی مدارک لازم برای افتتاح حساب کاربر توسط او بارگذاری شده و اپلیکیشن بانک این مدارک را با هوش مصنوعی بررسی می نماید. بانکهای بزرگ دنیا به منظور ارتقای دقت و امنیت در فرایند افتتاح حساب، احراز هویت و تایید مدارک کاربر را با همکاری شرکت های متخصص احراز هویت دیجیتال انجام می دهند. دلیل این امر نیز تخصص این شرکت ها در ارائه خدمات احراز هویت دیجیتال می باشد.

یوآیدی، به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور، فرایند احراز هویت سامانه سجام به منظور دریافت کد بورسی، احراز هویت سامانه روابط کار و احراز هویت سامانه ثنا را با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد انجام می دهد. همچنین محصولی به منظور رفع مشکل احراز هویت کاربران صرافی رمزارز، ارائه داده است. بانک ها به منظور احراز هویت کاربران خود و نیز تایید هویت آنها می توانند از سرویس یوآیدی استفاده نمایند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۲ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه