معرفی کیف هویت دیجیتال اتحادیه اروپا

معرفی کیف هویت دیجیتال اتحادیه اروپا
فهرست مطالب

همه گیری جهانی ناشی از کرونا، شرکت ها و خدمات عمومی در سراسر اروپا را به سمت دیجیتالی شدن سوق داده است. شرکت های خصوصی، به ویژه در بخش مالی، مجبور شده اند خدمات خود را به صورت آنلاین به منظور حفظ مشتریان و فرصت های تجاری ارائه کنند. زیرا به دلیل محدودیت های ایجاد شده به دلیل همه گیری، نمی توانند از خدمات در محل و حضوری استفاده کنند. کمیسیون اروپا در حال آماده سازی کیف پول هویت دیجیتالی است که به شهروندان امکان می دهد مدارک هویتی و سایر اسناد شخصی خود را ذخیره کنند. سرویس هویت دیجیتالی اروپا با دو دغدغه اصلی اعتماد و قابلیت همکاری توسط همه کشورهای عضو به رسمیت شناخته خواهد شد.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by یوآیدی UID (@uid_net)

کیف پول هویت دیجیتالی اروپا چیست؟

کیف پول هویت دیجیتال اروپا یک پروژه احراز هویت است که توسط رئیس آن، اورسولا فون در لاین ایجاد شده است و به دنبال معرفی یک سیستم احراز هویت یکپارچه در اروپا است. شهروندان اروپایی به وسیله این سرویس قادر خواهند بود داده ها و اسناد شخصی خود را به صورت دیجیتالی در برنامه ای ذخیره کنند که برای استفاده در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دسترس خواهد بود.

کیف پول هویت اروپایی به شهروندان اتحادیه اروپا اجازه می دهد تا اسناد و اطلاعات خود را با خیال راحت در یک برنامه ذخیره کنند. اسنادی که کاربران می توانند در این کیف پول هویت دیجیتالی ذخیره کنند شامل شناسه یا گواهینامه رانندگی، سوابق پزشکی، کارت های بانکی و حتی عناوین مدرک دانشگاهی می باشد. این امر نحوه شناسایی افراد و همچنین هرگونه فرآیند دیگر در هر کشور عضو اتحادیه اروپا را آسان می کند.

هویت اروپایی چگونه کار می کند؟

این سرویس یکی از نمونه هایی است که با آن می توان از یک هویت دیجیتالی قوی و ایمن با پیروی از مقررات اروپایی مانند eIDAS و AML استفاده کرد. طبق آنچه که کمیسیون اروپا اعلام کرده، این سرویس قرار است از ویژگی های بیومتریک جهت احراز هویت شهروندان اتحادیه اروپا استفاده نماید. کیف پول هویت دیجیتالی اروپا طبق زمان بندی از پاییز سال بعد یعنی ۲۰۲۲ وارد فاز تست و آزمایش عملی خواهد شد. 

شهروندان چگونه از این سرویس بهره مند خواهند شد؟

کیف پول دیجیتالی اروپایی به شهروندان اجازه می دهد تا در تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا پروسه ای مانند ثبت نام در یک دانشگاه اروپایی، درخواست بورسیه تحصیلی، خرید دارو و سایر فرآیندهای رسمی را که نیاز به تایید هویت دارند انجام دهند.

هدف کیف پول شناسایی آسان کردن هرگونه تعامل در اتحادیه اروپا برای شهروندان اروپایی بدون هیچ مشکلی است: افتتاح حساب بانکی با شناسه الکترونیکی، ثبت نام در مدرسه، دسترسی به سیستم های مختلف پزشکی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا چند نمونه از وظایفی که قرار است با کیف پول هویت اروپایی انجام شود.

کمیسیون اروپا از همه کشورهای عضو دعوت کرده است که بلافاصله کار مقدماتی را تا سپتامبر ۲۰۲۲ به منظور راه اندازی “جعبه ابزار” مشترک آغاز کنند. این جعبه ابزار باید شامل معماری فنی، استانداردها و دستورالعمل های بهترین شیوه ها باشد. کمیسیون “استانداردها، مشخصات فنی و جنبه های عملیاتی را که می تواند تضمین کند کیف پول هویت دیجیتال کشورهای عضو دارای بالاترین سطح امنیت است” پیشنهاد می کند. کیف پول هویت دیجیتالی اروپا با دو ویژگی مثبت کاربران خود را تحت تاثیر قرار خواهد داد:

به طور گسترده ای قابل استفاده است: کیف پول هویت دیجیتال اروپایی به عنوان راهی برای شناسایی کاربران یا اثبات ویژگی های شخصی خاص، به منظور دسترسی به خدمات دیجیتال عمومی و خصوصی در سراسر اتحادیه قابل استفاده خواهد بود.

کنترل داده های کاربران توسط خود آنها: کیف پول هویت دیجیتال اروپایی به افراد امکان می دهد تا جنبه های هویت، داده ها و گواهینامه های خود را با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارند و این اشتراک گذاری را پیگیری کنند. ویژگی کنترل کاربر تضمین می کند که تنها اطلاعاتی که باید به اشتراک گذاشته می شود.

احراز هویت دیجیتال در ایران

سیستم های احراز هویت بیومتریک به سرعت در حال پیشرفت و جلب اعتماد کاربران، سازمانها و شرکتهای طرف قرارداد خود هستند. این پیشرفت در کشور ما نیز به طور واضح مشهود می باشد. صدور مجوز احراز هویت سجام توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و دریافت کد بورسی به صورت غیرحضوری نمونه این پیشرفت می باشد. یوآیدی، به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال (eKYC) در ایران، با بهره مندی از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند تشخیص چهره، یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر (Liveness Detection) جهت تسهیل احراز هویت کاربران در حال ارائه سرویس در این حوزه می باشد. یوآیدی فرایند احراز هویت سامانه ثنا، احراز هویت سامانه سجام و احراز هویت صرافی های رمز ارز را با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد به انجام می رساند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه