پیگیری شکایت کارگر از کارفرما

پیگیری شکایت کارگر از کارفرما
فهرست مطالب

سامانه جامع روابط کار چیست؟

سامانه جامع روابط کار یا سامانه کارگر و کارفرما توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به منظور تسهیل ارائه خدمات و حذف مراجعات حضوری به این سازمان طراحی شده است و کارگران و کارفرمایان از این پس می‌توانند برای انجام کارهای مربوطه بدون مراجعه حضوری به وزارت کار و تعاون و یا سایر شعب منتسب به این وزارتخانه اقدام کنند.

برای اطلاعات بیشتر درباره سامانه احراز هویت یکپارچه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی روی لینک کلیک کنید!

سامانه وزارت کار و رفاه اجتماعی پیگیری شکایت

خدمات ارائه شده توسط سامانه جامع روابط کار عبارتند از:

  • ثبت الکترونیکی دادخواست کار یا به عبارت دیگر شکایت الکترونیکی کارگر از کارفرما
  • ثبت قراردادهای کار کارگران
  • پیگیری مراحل رسیدگی و صدور دعوتنامه، ابلاغیه، دادنامه به صورت اینترنتی و الکترونیکی
  • ثبت درخواست بیمه بیکاری به صورت الکترونیکی
  • تایید صلاحیت شرکت‌های خدماتی
  • تایید صلاحیت مسئولیت ایمنی
  • ثبت درخواست‌های بررسی مشاغل سخت و زیان آور
  • بررسی و تایید آیین نامه‌های انضباطی کار
  • بررسی و تایید پیمان‌های دسته جمعی
  • بررسی و تایید طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل

برای استفاده از خدمات سامانه جامع روابط کار یا سامانه کارگر و کارفرما باید در این سامانه ثبت نام کرده و احراز هویت شوید. پس از آن، امکان استفاده از تمامی خدمات برای شما میسر خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر درباره خدمات احراز هویت آنلاین روی لینک کلیک کنید!

اگر شما به عنوان کارگر از کارفرمای خود ناراضی هستید تا به یک اختلاف حقوقی و قابل دادرسی برخورده‌اید، بدون مراجعه حضوری می‌توانید از طریق این سامانه از کارفرمای خود شکایت کنید.

پیگیری شکایت کارگر از کارفرما به این صورت است که پس از ثبت شکایت یا دادخواست در سامانه جامع روابط کار، معمولا کد رهگیری صادر می‌شود.

سپس با این کد رهگیری صادر شده، امکان مشاهده دادنامه اداره کار، مشاهده ابلاغیه در سامانه جامع روابط کار، پیگیری شکایت، پیگیری دادخواست، اطلاع از زمان تشکیل جلسه توسط هیات تشخیص و صدور یا عدم صدور دادنامه همگی به صورت الکترونیکی وجود دارد.

 برای پیگیری شکایت اداره کار باید به بخش کارپوشه در سامانه جامع روابط کار مراجعه کرده و بخش تمام ورودی‌های من را چک کنید. در این بخش، امکان مشاهده پرونده اداره کار وجود دارد و می‌توانید جزئیات مربوطه را مشاهده کنید.

اگر بعد از مشاهده ابلاغیه اداره کار، اعتراضی به رای صادر شده داشتید، می‌توانید درخواست اعتراض خود را ثبت نمایید. 

توجه داشته باشید که باید اعتراض خود را حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاریخ صدور رای در سامانه ثبت کنید؛ زیرا در غیر این صورت رای صادره به عنوان حکم نهایی ثبت شده و امکان تغییر یا اصلاح آن وجود نخواهد داشت.

از این رو توصیه می‌کنیم با توجه به نکات ذکر شده، پس از ثبت شکایت در سامانه روابط کار به صورت روزانه و یا در بازه‌های زمانی دو الی سه روزه پیگیری‌های مکرر صورت گیرد. به این ترتیب فرصت طلایی درخواست تجدید نظر نیز از دست نخواهد رفت.

روند پیگیری شکایت در اداره کار

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر شرکت کارفرما در سامانه جامع روابط کار ثبت‌نام نشده باشد، به شکایت آن‌ها ترتیب اثر داده نخواهد شد! در حالی که چنین نیست. امکان پیگیری شکایت کارگر از کارفرما حتی در صورتی که شرکت ثبت هم نشده باشد، وجود دارد و نباید نگرانی از این بابت داشته باشید.

توجه داشته باشید که پس از ثبت درخواست توسط کارگر یا کارمند در سامانه جامع اداره کار، این سازمان یک نسخه فیزیکی از این ابلاغیه را به صورت دستی به کارفرمای مربوطه ارسال می‌کند.

ابلاغیه اداره کار به کارفرما ارسال شده و دریافت ابلاغیه سامانه جامع روابط کار به این معنی است که کارفرما در جریان شکایت شما قرار دارد.

منتهی مشاهده متن دادخواست و نام خواهان تنها در صورتی برای کارفرما میسر خواهد بود که از طریق یکی از دفاتر پیشخوان نسبت به دریافت کد احراز کارفرمایی اقدام کند. پس از طی این مرحله امکان ورود به سامانه جامع اداره کار و مشاهده دادخواست ثبت شده برای او فراهم می‌شود. 

بنابراین می‌توان گفت که ثبت‌نام در این سامانه برای کارفرمایان به صورت اجباری خواهد بود و این امر کاملا اجتناب‌ناپذیر است. لازم به توضیح است که احراز هویت کارفرمایان در این سامانه نیز می‌تواند به صورت حضوری در دفاتر پیشخوان و یا به صورت آنلاین و با دستورالعمل مربوط به این سامانه صورت پذیرد.

فرایندهای احراز هویت، بخش قابل توجهی از شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها، ابزارهای آنلاین و آفلاین، وب‌سایت‌ها و سامانه‌ها را به خود اختصاص داده است. از میان وب‌سایت‌های داخلی که به احراز هویت نیاز دارند، می‌توان به احراز هویت سجام و احراز هویت ثنا اشاره کرد که برای این منظور سامانه احراز هویت یوآیدی از پیشرفته‌ترین زیرشاخه‌ها و فناوری‌های هوش مصنوعی نظیر یادگیری ماشین و تشخیص چهره استفاده می‌کند.

نحوه و زمان رسیدگی به شکایت ثبت شده در سامانه وزارت کار و رفاه اجتماعی پیگیری شکایت

یکی از سوالات متداول افرادی که در سامانه جامع روابط کار ثبت درخواست می‌کنند، نحوه آگاهی از زمان دقیق پیگیری شکایت در اداره کار آن‌ها است.

 متاسفانه زمان دقیق و مشخصی برای رسیدگی به این پرونده‌های اینترنتی تعیین نشده است، اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، چیزی حدود ۱۰ الی ۳۰ روز زمان برای رسیدگی به درخواست توسط هیات تشخیص و صدور دادنامه توسط آن‌ها نیاز است.

 همانگونه که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، بهتر است پس از ثبت درخواست پیگیری‌های مداومی از طریق سامانه انجام گیرد. به این ترتیب امکان اعتراض به حکم صادر شده در بازه زمانی طلایی هر پرونده نیز وجود خواهد داشت.

نحوه ورود به سامانه شکایت اداره کار

جهت ورود به سامانه جامع روابط کار یا سامانه کارگر و کارفرما و  پیگیری شکایت از اداره کار کافی است آدرس اینترنتی prkar.mcls.gov.ir را در موتور جستجو وارد کرده یا روی این لینک کلیک کنند. بعد از وارد شدن به آدرس اینترنتی، در صفحه پیش رو باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید.

بعد از ورود به سامانه اداره کار با کد رهگیری که در دست دارید، می‌توانید روند پیگیری شکایت در اداره کار را سر بگیرید. با وارد کردن این کد رهگیری، پروند شما نمایش داده شده و جزئیات آن را می‌توانید ببینید.

نحوه ورود به سامانه شکایت اداره کار
سامانه وزارت کار و رفاه اجتماعی پیگیری شکایت
پیگیری شکایت از کارفرما

همانطور که در این مطلب مشاهده کردید، از طریق سامانه جامع روابط کار یا سامانه کارگر و کارفرما امکان ثبت شکایت از کارفرما فراهم شده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولتی نیست. 

شما به راحتی می‌توانید از طریق این سامانه که توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد شده است، برای ثبت الکترونیکی دادخواست کار یا به عبارت دیگر شکایت الکترونیکی کارگر از کارفرما، ثبت درخواست بیمه بیکاری به صورت الکترونیکی و … اقدام کنید.

سوالات متداول

سامانه جامع روابط کار یا سامانه کارگر و کارفرما توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به منظور تسهیل ارائه خدمات و حذف مراجعات حضوری به این سازمان طراحی شده است.

بله، پیگیری شکایت کارگر از کارفرما به این صورت است که پس از ثبت شکایت یا دادخواست در سامانه جامع روابط کار، معمولا کد رهگیری صادر می‌شود.

سپس با این کد رهگیری صادر شده، امکان مشاهده دادنامه اداره کار، مشاهده ابلاغیه در سامانه جامع روابط کار، پیگیری شکایت، پیگیری دادخواست، اطلاع از زمان تشکیل جلسه توسط هیات تشخیص و صدور یا عدم دادنامه همگی به صورت الکترونیکی وجود دارد.

 متاسفانه زمان دقیق و مشخصی برای رسیدگی به این پرونده‌های اینترنتی تعیین نشده، است.

برای ورود به سامانه جامع روابط کار یا سامانه کارگر و کارفرما و  پیگیری شکایت از اداره کار کافی است آدرس اینترنتی prkar.mcls.gov.ir را در موتور جستجو وارد کرده یا روی این لینک کلیک کنند.

 پس از ثبت درخواست توسط کارگر یا کارمند در سامانه جامع اداره کار، این سازمان یک نسخه فیزیکی از این ابلاغیه را به صورت دستی به کارفرمای مربوطه ارسال می‌کند. ابلاغیه اداره کار به کارفرما ارسال شده و دریافت ابلاغیه سامانه جامع روابط کار به این معنی است که کارفرما در جریان شکایت شما قرار دارد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱۲ میانگین: ۳.۳]

8 دیدگاه دربارهٔ «پیگیری شکایت کارگر از کارفرما»

  1. سلام
    من دادخواستم رو ثبت کردم ، می‌خوام اصلاح کنم از کجا میتونم انجامش بدم
    شماره پیگیری هم ننوشتم و نمی‌دونم چند هست

    1. سپیده حکمت-نویسنده

      سلام مهرسام عزیز
      بله می‌تونید.
      وارد سامانه اداره کار بشید.
      در قسمت “مشاهده پرونده”، روی دادخواستتون کلیک کنید.
      بعد در قسمت “ویرایش دادخواست”، روی گزینه “ویرایش” بزنید.
      یه صفحه باز می‌شه که کافیه اطلاعات مورد نظر خودتون رو ویرایش کنید.
      روی گزینه “ثبت” بزنید تا اصلاح انجام شه.

      1. سلام و عرض احترام خدمت شما
        ببخشید من جزو اتباع هستم و برای اینکه نزدیک ۳ ماه میشود که کارفرما حقوق من رو پرداخت نکرده و هرموقع باهاشون تماس میگیرم بهم میگه امروز یا فردا تصفیه میکنم نزدیک به دو ماه هست درگیر این مسئله هستم منم حق شکایت رو دارم یا خیر ؟
        ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

        1. سپیده حکمت-نویسنده

          سلام مهدی عزیز
          اگر حضور شما در ایران به صورت قانونی هست و روادید یا مجوز کار دارید، بله امکان شکایت رو دارید.

  2. سلام دو روز هست که احراز هویت کردم برای شکایت از شرکت آیا پیام یا زمان دادرسی برای من ارسال می‌شود یا باید بروم اداره کار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه