نحوه پیگیری دعاوی کارگر و کارفرما در سامانه روابط کار

پیگیری دعاوی کارگر و کارفرما
فهرست مطالب

در بسیاری از موارد افراد با نحوه پیگیری دعاوی کارگر و کارفرما در سامانه روابط کار آشنا نیستند. همین هم باعث می‌شود که به جای استفاده از خدمات الکترونیکی ارائه شده توسط سامانه جامع روابط کار به صورت حضوری به اداره کار مراجعه کنند. از سوی دیگر نیز اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز هدف از راه‌اندازی و احراز هویت سامانه جامع روابط کار را رسیدگی به امورات مراجعان به صورت الکترونیکی می‌داند. از این رو این تناقض در برخی از موارد ممکن است منجر به نارضایتی هر دو طرف شود.

از این رو برای آشنایی شما عزیزان با نحوه پیگیری دعاوی کارگر و کارفرما در سامانه روابط کار در این مطلب از یوآیدی قصد داریم، جزئیاتی را در خصوص پیگیری این دعاوی با شما خوبان به اشتراک بگذاریم. بنابراین اگر شما هم سوالاتی در خصوص استفاده از این سامانه دارید، پیشنهاد می‌کنم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

قبل از این‌که بخواهیم به بررسی نکاتی در رابطه با نحوه پیگیری دعاوی کارگر و کارفرما بپردازیم، بهتر است با سامانه کارگر و کارفرما آشنا شوید، همچنین نحوه ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار را یاد بگیرید. به این ترتیب طی مراحل پیگیری این دعاوی نیز به مراتب ساده‌تر خواهد بود.

در پیگیری دعاوی کارگر و کارفرما چگونه می‌توان از زمان ارسال ابلاغیه و دادنامه اطلاع پیدا کرد؟

پس از ثبت شکایت یا دادخواست در سامانه جامع روابط کار، معمولا امکان پیگیری از طریق کد رهگیری صادر شده وجود دارد. پیگیری شکایت، پیگیری دادخواست، اطلاع از زمان تشکیل جلسه توسط هیئت تشخیص و صدور یا عدم دادنامه همگی به صورت الکترونیکی قابل انجام است. برای این منظور نیز باید به بخش کارپوشه در سامانه جامع روابط کار مراجعه کرده و بخش تمام ورودی‌های من را چک کنید.

لازم به ذکر است که در صورتی که فردی به رای صادر شده توسط سامانه معترض باشد، باید اعتراض خود را حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاریخ صدور رای در سامانه ثبت کند. زیرا در غیر این صورت رای صادره به عنوان جکم نهایی ثبت خواهد شد و امکان تغییر یا اصلاح آن وجود نخواهد داشت.

با توجه به نکات ذکر شده، بهتر است پس از ثبت شکایت در سامانه روابط کار به صورت روزانه و یا در بازه‌های زمانی دو الی سه روزه پیگیری‌های مکرر صورت گیرد. به این ترتیب فرصت طلایی درخواست تجدید نظر نیز از دست نخواهد رفت.

چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که شرکت کارفرما در سامانه جامع روابط کار ثبت شده است؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر شرکت کارفرما در سامانه جامع روابط کار ثبت‌نام نشده باشد، به شکایت آن‌ها ترتیب اثر داده نخواهد شد. در حالی که چنین نیست.

در این خصوص باید بدانید که پس از ثبت درخواست توسط کارگر یا کارمند در سامانه جامع اداره کار، این سازمان یک نسخه فیزیکی از این ابلاغیه را به صورت دستی به کارفرمای مربوطه ارسال می‌کند. به این ترتیب کارفرما از ثبت شکایت مطلع می‌شود.

اما مشاهده متن دادخواست و نام خواهان تنها در صورتی برای کارفرما میسر خواهد بود که از طریق یکی از دفاتر پیشخوان نسبت به دریافت کد احراز کارفرمایی اقدام کند. پس از طی این مرحله امکان ورود به سامانه جامع اداره کار و مشاهده دادخواست ثبت شده برای او فراهم می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که ثبت‌نام در این سامانه برای کارفرمایان به صورت اجباری خواهد بود و این امر کاملا اجتناب‌ناپذیر است.

لازم به توضیح است که احراز هویت کارفرمایان در این سامانه نیز می‌تواند به صورت حضوری در دفاتر پیشخوان و یا به صورت آنلاین و با دستورالعمل مربوط به این سامانه صورت پذیرد.

چگونه می‌توان از نحوه و زمان رسیدگی به شکایت ثبت شده در سامانه اطلاع پیدا کرد؟

یکی از سوالات متداول افرادی که در سامانه جامع روابط کار ثبت درخواست می‌کنند، نحوه آگاهی از زمان دقیق رسیدگی به پرونده آن‌ها است. اما متاسفانه زمان دقیق و مشخصی برای رسیدگی به این پرونده‌های اینترنتی تعیین نشده است.

اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، چیزی حدود ۱۰ الی ۳۰ روز زمان برای رسیدگی به درخواست توسط هیئت تشخیص و صدور دادنامه توسط آن‌ها نیاز است.

اما همانگونه که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، بهتر است پس از ثبت درخواست پیگیری‌های مداومی از طریق سامانه انجام گیرد. به این ترتیب امکان اعتراض به حکم صادر شده در بازه زمانی طلایی هر پرونده نیز وجود خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

در این مطلب سعی کردیم به بررسی نکاتی در مورد نحوه پیگیری دعاوی کارگر و کارفرما در سامانه روابط کار بپردازیم. در صورتی که هر یک از مراحل این پیگیری برای شما ناملموس است، می‌توانید سوالات خود را با تیم یوآیدی در میان بگذارید، تا در اسرع وقت به شما پاسخ داده شود.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱۱ میانگین: ۳.۳]

4 دیدگاه دربارهٔ «نحوه پیگیری دعاوی کارگر و کارفرما در سامانه روابط کار»

  1. سلام
    من دادخواستم رو ثبت کردم ، می‌خوام اصلاح کنم از کجا میتونم انجامش بدم
    شماره پیگیری هم ننوشتم و نمی‌دونم چند هست

  2. سلام دو روز هست که احراز هویت کردم برای شکایت از شرکت آیا پیام یا زمان دادرسی برای من ارسال می‌شود یا باید بروم اداره کار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه