ورود بدون رمز عبور : قابلیتی که به‌ زودی در اندروید اجرایی می‌شود

ورود بدون رمز عبور
فهرست مطالب
فراهم کردن امکان ورود بدون رمز عبور قابلیتی است که بسیاری از افراد به دنبال رسیدن به آن هستند. زیرا در بسیاری از موارد به خاطر سپردن رمز عبور به فرآیندی دست و پا گیر تبدیل می‌شود. در این راستا نیز تلاش‌های بسیاری توسط شرکت‌های فناوری سراسر جهان انجام شده است. در ادامه این مطلب از یوآیدی قصد داریم نکاتی را در مورد ورود بدون رمز عبور گوگل با شما به اشتراک بگذاریم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ورود بدون رمز عبور از طریق احراز هویت Passkey گوگل

طبق اطلاعات منتشر شده گوگل به زودی احراز هویت Passkey را در مرورگر کروم جایگزین رمزهای عبور خواهد کرد. این یک روش خلاقانه مطمئنا بسیار امن‌تر از پسورد خواهد بود. بنابراین قبل از استفاده نیز محبوب شده است.
هر چند استفاده از رمز عبور مدتهاست که پایه و اساس امنیت کامپیوترها را تشکیل داده است. اما مسئله اینجاست که اخیرا و بعد از افشای گسترده پسوردهای مختلف، امنیت آن‌ها زیر سوال رفته است. از این رو امروزه دیگر کمتر کسی به رمزهای عبور اعتماد می‌کند. بنابراین یافتن راه‌حل‌های جایگزین بیش‌تر مورد استقبال خواهد گرفت. 
در حال حاضر جهان در حال حرکت به سمت راه بهتری برای احراز هویت و ورود به سیستم است که “Passkey” نامیده می‌شود. از این رو به زودی قادر خواهید بود که از این روش برای ورود به دستگاه‌های اندرویدی و دیگر دستگاه‌های که امکان اجرای کروم بر روی آن‌ها وجود دارد، استفاده کنید.

عملکرد Passkey به چه ترتیبی است؟

نکته قابل توجهی که در مورد ورود بدون رمز عبور وجود دارد این است که Passkey برخلاف پسورد، به صورت کاملا خودکار ایجاد می‌شود و مجددا قابل استفاده نیست. در این روش کاربران تجربه‌ی مشابه استفاده از تکمیل خودکار رمزعبور خواهند داشت. اما سوال اینجاست که Passkey چگونه ایجاد می‌شود؟

ایجاد Passkey برخلاف تصور بسیاری از افراد فرآیند چندان پیچیده‌ای ندارد. تنها لازم است که شما تایید کنید که قصد ایجاد Passkey برای یک سایت یا اکانت مشخص را دارید. پس از آن امکان استفاده از Passkey به روش باز کردن قفل تلفن همراه شما وجود خواهد داشت. بنابراین اگر از حسگر اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی خود استفاده می‌کنید در ورود بدون رمز عبور نیز از همین روش استفاده خواهید کرد. اگر هم از الگو یا پین کد برای دسترسی به گوشی خود استفاده می‌کنید، استفاده از آن به این ترتیب خواهد بود. 

آیا امکان استفاده از Passkey به صورت همزمان بر روی چند دستگاه وجود دارد؟

در ورود بدون رمز عبور وقتی Passkey ساخته شد، با تمام دستگاه‌هایی که از سیستم مدیریت رمز عبور گوگل استفاده می‌کنند، سنکرون خواهد شد. این بدان معنی است که حتی اگر گوشی شما گم یا دزدیده شود، باز هم می‌توانید با دستگاه‌های دیگر خود به رمزهای عبورتان دسترسی داشته باشید.

این بدان دلیل است که استفاده از Passkey دقیقا مانند این است که از یک رمز عبور ذخیره شده استفاده می‌کنید. اما توجه داشته باشید که در ورود بدون رمز عبور باید حساب کاربری که قصد استفاده از آن را دارید، انتخاب کنید. مرحله بعد نیز شامل استفاده از حسگر اثر انگشت یا تشخیص چهره برای احراز هویت است.

نکته مورد تامل در خصوص این قابلیت، این است که شما می‌توانید از گوشی خود برای باز کردن قفل دستگاه‌های نزدیک به خود نیز استفاده کنید. به عنوان مثال اگر کامپیوتر شما فاقد حسگر اثر انگشت است، می‌توانید از حسگر روی گوشی خود برای انجام این کار استفاده کنید.

البته لازم به توضیح است که احراز هویت بدون رمز عبور با Passkey فقط مختص گوگل نیست. بلکه می‌توان آن را روی سایر پلتفرم‌ها نیز پیاده‌سازی کرد. برای نمونه مرورگر سافاری در سیستم عامل iOS نیز از این ویژگی پشتیبانی می‌کند. بنابراین وقتی وارد سایتی می‌شوید که قرار است از Passkey برای ورود استفاده کنید، یک QR کد روی صفحه ظاهر می‌شود که باید با گوشی اندرویدی خود آن را اسکن کنید تا احراز هویت انجام شود.

در حال حاضر Passkey به صورت آزمایشی روی خدمات گوگل پلی و مرورگر Chrome Canary که یک نسخه ویژه از کروم برای آزمایش امکانات جدید است، موجود هستند. اما کارایی آن‌ها فقط در ورود به سایت‌ها نیست. بلکه به زودی می‌توانید از آن برای ورود به اپلیکیشن‌های اندرویدی نیز استفاده کنید. یکی از اهداف گوگل در راستای توسعه خدمات خود نیز به همین موضوع برمی‌گردد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه