با رشد نئوبانک، بانک های آینده شعبه نخواهند داشت!

نئوبانک
فهرست مطالب

با ظهور نئوبانک، بانک ها دیگر نیازی به شعبه ندارند. مانند گذشته مراکز معاملاتی نیستند. آنها حتی مراکز خدمات نیستند ، زیرا مشتریان می توانند بیشتر خدمات را از طریق برنامه و گوشی موبایل انجام دهند. بیماری همه گیر ویروس کرونا ، درحال از بین رفتن است. برخی از رهبران بانکی و فین تک می گویند که تأثیر پایدار کرونا در بخش بانکی می تواند از بین رفتن شعب باشد.

در سراسر جهان ، تعداد شعب بانک های فیزیکی در بیشتر دهه اخیر هر سال با نرخ تک رقمی کم شده است. بازارهایی مانند اسکاندیناوی خیلی سریعتر شعب را متوقف کرده اند. در حالی که موفقیت نئوبانک ها کاملا مشابه تحول صنعت مسافرت با توجه به افزایش سرعت وسایل مربوطه بوده است.

نمونه های تغییر در سیستم بانکداری

طی چند هفته گذشته ، بانک ایالات متحده مستقر در مینیاپولیس اعلام کرد ۴۰۰ شعبه یا ۱۵ درصد از شعب خود را تعطیل می کند. Handelsbanken اعلام کرد ۱۸۰ شعبه از ۳۸۰ شعبه خود را در سوئد تعطیل می کند. و تعطیلی شعب در انگلیس پس از وقفه موقت در تعطیلی ها ، شتاب بیشتری گرفت.

شاید اینطور به نظر بیاید که یکی از دلایل کاهش شعب بانکها بیماری همه گیر کرونا می باشد. اما چنین نیست. شعبات بانک ها در ایالات متحده در سال های اخیر کاهش چشمگیری پیدا کرده است و در عین حال بانک های دیجیتال مانند Chime  ظهور کرده اند. طبق تجزیه و تحلیل کوارتز از داده های شرکت بیمه سپرده فدرال ، تعداد شعب بانک در سراسر کشور ایالات متحده بین سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۹ به میزان ۱۲ درصد، از ۹۵،۰۰۰ به ۸۳،۰۰۰ کاهش یافته است. علت چیست؟

نئو بانک ها، بانکداری دیجیتال و حذف شعب فیزیکی

نئو بانک ها ( Neobanks ) تنها بانک های دیجیتالی با قابلیت های پیشرو در صنعت هستند که شعب فیزیکی ندارند. افزایش علاقه مشتری به نئو بانک ها در اوایل سال ۲۰۲۰ با ۴۰ میلیون کاربر جهانی افزایش یافت.

نئو بانک ها با رویکردی کاملا دیجیتالی در خدمات بانکی از بانک های سنتی متمایز هستند. بانک های سنتی همانطور که میدانیم ممکن است خدمات آنلاین ارائه دهند اما آنها هنوز در شعب فیزیکی فعالیت می کنند. بانک های نو ۱۰۰٪ دیجیتال هستند. شما می توانید با یک کارمند صحبت کنید ، اسناد را امضا کنید و سایر کارهای مربوطه را از طریق وب سایت یا برنامه وی انجام دهید. بانک های نو شعبه فیزیکی برای رفتن ندارند. این امر به آنها امکان می دهد تا در هزینه های نگهداری شاخه های فیزیکی صرفه جویی کرده و آن را به سمت بهبود فناوری های کشف تقلب ، رابط های کاربری مدرن و ابزارهای ارزیابی ریسک هدایت کنند.

سهولت و انعطاف پذیری بانک های جدید نه تنها مورد استفاده کاربران خصوصی قرار گرفته بلکه برای مشاغل کوچکی نیز که اغلب برای گرفتن وام های متعارف تلاش می کنند مورد پسند است. با این نفوذ روزافزون در بین مصرف کنندگان و مشاغل ، انتظار می رود که نئو بانک خیلی زود از بانکداری سنتی پیشی بگیرد.

نئوبانک ها چگونه درآمد کسب می کنند؟

از آنجایی که نئوبانکها سربار کمتری نسبت به بانک های سنتی دارند ، می توانند حاشیه سود خود را افزایش دهند. راه های دیگر دریافت پول شامل پرداخت هزینه خدمات جانبی ، گرفتن سود سپرده ها ، تأمین اعتبار (البته لزوماً به مصرف کنندگان نیست) و شارژ مشاغل از طریق معاملات کارت اعتباری یا بدهی است.

مزایای نئوبانک ها

  • مقیاس پذیری بیشتر و خدمات گسترده تر

خدمات آنلاین و ۲۴ ساعته در مقایسه با شعب خرد و نیروی انسانی، قابلیت خدمات دهی بیشتری دارد. هر کارمند بانک در یک زمان خاص، می تواند به یک نفر خدمات ارائه دهد. اما این میزان برای خدمات آنلاین چندین برابر است.

  • خدمات سریع و آسان

مقیاس پذیری بالا عملا سرعت ارائه خدمات را به میزان بالایی افزایش می دهد. علاوه بر این، مشتری نیازی به پیمایش مسیر و معطلی در شعبه را نخواهد داشت.

  • هزینه پایین برای بانکها

ناگفته پیداست که هزینه بانکداری بدون شعبه بسیار کمتر از روش های سنتی بانکداری با شعب خرد می باشد. کاهش هزینه برای بانکها باعث می شود که آنها این هزینه را برای ارائه خدمات متنوع تر، بهتر و سودآورتر خرج کنند.

  • کارمزدهای پایین برای مشتریان

علاوه بر صرفه جویی در زمان مشتریان، در هزینه هایی که برای خدمات صرف می کنند نیز صرفه جویی می شود. این کاهش هزینه، در عین کیفیت بهتر خدمات و تنوع آنها اتفاق میافتد.

  • ارائه خدمات عاری از خطا

ارائه خدمات توسط نیروی انسانی به مرور زمان، دارای خطاهای ناشی از ضعف نیروی انسانی نسبت به هوش مصنوعی و نرم افزارهای ارائه دهنده خدمات می باشند.

احراز هویت کاربران در نئوبانک ها

بیشترین کارایی نیروی انسانی در بانکداری سنتی، احراز هویت مشتری با چک کردن کارت شناسایی او می باشد. فرایند احراز هویت در نئوبانک ها توسط هوش مصنوعی انجام می پذیرد. دقت و سرعت هوش مصنوعی نسبت به نیروی انسانی چندین برابر می باشد. در نتیجه، مهمترین مسئله، هم برای بانک و هم برای کاربر، یعنی احراز هویت، در نئوبانک حل می شود.

احراز هویت دیجیتال با یوآیدی

یوآیدی، اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور می باشد که از الگوریتم های هوش مصنوعی نظیر Face Verification و Liveness Detection برای احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت کاربران سجام برای دریافت کد بورسی، با دقت و سرعت بسیار بالا استفاده می کند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه