سامانه سامع قوه قضاییه چیست؟

سامانه سامع قوه قضاییه
فهرست مطالب

در سامانه سامع قوه قضاییه ارتباط مستقیم مردم با قوه قضائیه و امکان ثبت شکایات و انتقادات، بدون واسطه به صورت آنلاین و غیرحضوری با مجریان عدالت و کارکنان قوه قضائیه ممکن شده است. شما می‌توانید جهت ایجاد امنیت داخلی، برقراری عدالت، مبارزه و پیشگیری از جرائم، به صورت سریع و آسان با قوه قضائیه در ارتباط باشید.

این امر در ابتدا با ثبت نام در سامانه سجام و بعد از آموزش و آشنایی با سامانه سامع قوه قضائیه امکانپذیر است. برای ثبت نام در سامانه سامع نیاز به مراجعه به مراجع قضایی به صورت حضوری نمی‌باشد و افراد جهت طرح مشکلات از جمله اطاله دادرسی و عدم ایجاد صحیح فرآیند دادرسی و رسیدگی به شکایات و… می‌توانند با ثبت مشکلات در سامانه، پاسخ آن را در همین سامانه دریافت کنند.

آشنایی با سامانه سامع و چگونگی ارتباط با این سامانه از نیازهای مهم هر فرد در جامعه به شمار می‌آید، ما سعی داریم شما را در این امر راهنمایی کنیم. با ما باشید تا علاوه بر آشنایی با سامانه سامع از نحوه ثبت نام در این سامانه و کاربردهای آن نیز آگاهی پیدا کنید.

سامانه سامع قوه قضاییه چیست؟

سامانه سامع قوه قضاییه جهت ارتباط سریع و بدون واسطه مردم، از طریق اینترنت و به صورت غیرحضوری با قوه قضائیه راه اندازی شده است. در این سامانه مردم می‌توانند شکایات و انتقادات خود را به قوه قضائیه منتقل کنند و پاسخ خود را در همین سامانه دریافت کنند.

علاوه براینکه می‌توانید انتقادات و شکایات خود را ثبت کنید تمامی افراد با ثبت‌نام در این سامانه می‌توانند درخواست اطاله دادرسی، انتقاد به فرآیند دادرسی، انتقاد به نحوه اجرای آرا، درخواست اعمال ماده ۴۷۷، درخواست اعمال ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری، درخواست ارفاقات قانونی، درخواست ملاقات حضوری، انتقاد به رفتار، عملکرد و دریافت گزارش و سایر موضوعات قضایی، که در آن طراحی شده است را استفاده نمایند و پاسخ هر یک از درخواست‌ها را از مراجع قضایی در همین سامانه پیگیری کنند.

جهت ثبت نام در سامانه سامع قوه قضائیه به کجا مراجعه کنیم؟

جهت ثبت نام در سامانه سامع، نیاز است در سامانه ثنا ثبت نام و احراز هویت شوید. برای ثبت‌نام در سامانه ثنا، پیش از آن باید به یکی نزدیک‌ترین دفاتر خدمات قضایی محل زندگی خود، با در دست داشتن مدارکی مثل: شناسنامه، کارت ملی، یک قطعه عکس، قبض تلفن، آب و یا برق، جهت آدرس دقیق محل سکونت، مراجعه می‌کردید. اما اکنون امکان ثبت‌نام در سامانه ثنا از طریق سامانه یوآیدی و دریافت رمز شخصی جهت ورود به سامانه سامع وجود دارد.

قابل توجه است که بعد از دریافت این رمز می توانید از طریق سایت قوه قضائیه در سامانه سامع ثبت‌نام نمائید.

در سامانه سامع قوه قضاِییه چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

  • ثبت اطاله دادرسی
  • انتقاد به فرآیند دادرسی
  • انتقاد به نحوه اجرای آرا
  • ثبت درخواست ملاقات حضوری
  • ثبت شکایات
  • انتقاد از رفتار وعملکرد
  • دریافت گزارش
  • همچنین می‌توانید سایر موضوعات حقوقی را در این سامانه طرح و ثبت نمایید تا به آنها رسیدگی شود و پاسخ آن را درهمین سامانه دریافت کنید.

جهت ثبت هرگونه شکایت و رسیدگی به دادرسی و … بهتر است با مشاوران حقوقی تلفنی ارتباط برقرار نمایید تا بتوانید به درستی و مطابق قوانین و بعد از آموزش و آشنایی با سامانه سامع قوه قضائیه، ثبت درخواست در این سامانه را انجام دهید.

مراحل ثبت نام در سامانه سامع

مرحله اول

  • کلیک بر روی سامانه سامع
  • انتخاب موضوع شکایت و ثبت دادخواست

مرحله دوم

کد ملی و رمز ورود شخصی ثبت شده در سامانه ثنا را وارد نمایید.

مرحله سوم

ورود به سامانه سامع با استفاده از رمز موقت دریافتی در گوشی همراه خود

مرحله چهارم

انتخاب گزینه ثبت درخواست جدید

مرحله پنجم

انتخاب نوع درخواست

*برای درخواست حضوری باید اطلاعات شخص به طور کامل باید وارد شود.

مرحله نهایی

در این صفحه اطلاعاتی دقیق از پرونده، طرح شکایت و شرح داد خواست و امکان ارسال مدارک تا حداکثر ۵ فایل، در نظر گرفته شده است. بعد از این‌که این صفحه را به طور دقیق کامل نمودید می‌توانید بر روی گزینه ثبت درخواست کلیک کنید تا درخواست شما در اولین فرصت مورد بررسی قرار گیرد.

شما می توانید درخواست خود را در بخش لیست درخواست‌ها مشاهده نمایید.

هزینه ثبت نام در سامانه سامع

بعد از آشنایی با سامانه سامع لازم است بدانید، جهت ثبت نام در این سامانه نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست. ولی جهت استفاده از خدمات این سامانه مانند رسیدگی موضوعات قضایی و دادخواست‌ها و رسیدگی به شکایات و انتقاد به فرایند دادرسی و … می توانید هزینه تعیین شده را از طریق درگاه‌های اینترنتی مورد اعتماد به صورت اینترنتی و آنلاین پرداخت کنید.

آیا اتباع خارجی نیز می توانند درسامانه سامع قوه قضائیه  ثبت نام کنند؟

در پاسخ باید بگوییم که خیر. اتباع خارجی در ایران نمی‌توانند در سامانه سامع قوه قضاییه ثبت‌نام نمایند. زیرا در حال حاضر این امکان برای این عزیزان فراهم نشده است.

در صورت داشتن گذرنامه معتبر و شناسه فیدا و شناسه فراگیر، اتباع می‌توانند درخواست خود را به صورت الکترونیکی ثبت کنند. لازم به ذکر است جهت ثبت شکوائیه اتباع باید به صورت حضوری، به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه نمایند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه