کلاهبرداری اینترنتی چیست؟ روش‌های کلاهبرداری سایبری

کلاهبرداری اینترنتی
فهرست مطالب

اگر بخواهیم به تعریف کلاهبرداری اینترنتی بپردازیم باید بگوییم کلاهبرداری اینترنتی شامل استفاده از خدمات آنلاین و نرم‌افزارهای دارای دسترسی به اینترنت برای کلاهبرداری یا سوء استفاده از قربانیان است. اصطلاح «کلاهبرداری اینترنتی» عموماً شامل فعالیت‌های جرایم سایبری می‌شود که از طریق اینترنت یا ایمیل انجام می‌شود، از جمله جرائمی مانند سرقت هویت، فیشینگ و سایر فعالیت‌های هکری که برای کلاهبرداری از مردم طراحی شده‌اند. کلاهبرداری‌های اینترنتی که قربانیان خود را از طریق خدمات آنلاین انتخاب می‌کند، سالانه میلیون‌ها دلار از فعالیت‌های متقلبانه را هدف قرار می‌دهند. با گسترش استفاده از اینترنت و پیچیده‌تر شدن تکنیک‌های مجرمانه سایبری، این ارقام همچنان در حال افزایش است. در ادامه با یوآیدی همراه باشید تا با انواع کلاهبرداری اینترنتی، روشهای کلاهبرداری اینترنتی و نحوه کلاهبرداری اینترنتی بیشتر آشنا شویم.

انواع کلاهبرداری اینترنتی

مجرمان سایبری از انواع بردارها و استراتژی‌های حمله برای ارتکاب کلاهبرداری اینترنتی استفاده می‌کنند. انواع کلاهبرداری اینترنتی شامل استفاده از نرم‌افزارهای مخرب، سرویس‌های ایمیل و پیام‌رسانی فوری برای گسترش بدافزار، وب‌سایت‌های جعلی که داده‌های کاربر را می‌دزدند و کلاهبرداری‌های پیچیده و گسترده فیشینگ می‌شود.

انواع کلاهبرداری اینترنتی را می‌توان به چند نوع اصلی حمله تقسیم کرد، از جمله:

  1. حمله فیشینگ و جعل: استفاده از خدمات ایمیل و پیام‌رسانی آنلاین برای فریب دادن قربانیان برای به اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی، اعتبار ورود به سیستم و جزئیات مالی.
  2. نقض داده‌ها: سرقت داده‌های محرمانه، محافظت شده یا حساس از یک مکان امن و انتقال آن به یک محیط غیر قابل اعتماد. این داده‌ها شامل دیتایی است که از کاربران و سازمان‌ها به سرقت رفته است.
  3. Denial of Service (DoS): قطع دسترسی به ترافیک یک سرویس آنلاین، سیستم یا شبکه برای ایجاد اهداف مخرب.
  4. حمله بدافزار: استفاده از نرم‌افزارهای مخرب برای آسیب رساندن یا غیرفعال کردن دستگاه‌های کاربران یا سرقت اطلاعات شخصی و حساس.
  5. حمله باج‌افزار: نوعی بدافزار است که از دسترسی کاربران به داده‌های حیاتی جلوگیری می‌کند و با وعده بازگرداندن دسترسی، درخواست پرداخت می‌کند. باج‌افزار معمولاً از طریق حملات فیشینگ انجام می‌شود.
  6. حمله سازش‌نامه الکترونیکی تجارت (BEC): شکل پیچیده‌ای از حمله که مشاغلی را هدف قرار می‌دهد که معمولاً پرداخت‌های آنلاین انجام می‌دهند. این حمله حساب‌های ایمیل قانونی را از طریق تکنیک‌های مهندسی اجتماعی برای ارسال پرداخت‌های غیرمجاز به خطر می‌اندازد.

برای جلوگیری از تلاش‌های هکرها برای کلاهبرداری اینترنتی و جرایم کلاهبرداری اینترنتی، کاربران باید نمونه‌های رایج کلاهبرداری و تاکتیک‌های اینترنتی را درک کنند.

انواع کلاهبرداری اینترنتی

روشهای کلاهبرداری اینترنتی

مهم‌ترین روش‌های کلاهبرداری اینترنتی عبارتند از:

۱. کلاهبرداری‌های ایمیل فیشینگ

اگر برایتان این سوال پیش آمده که فیشینگ چیست باید گفت که کلاهبرداری‌های فیشینگ مبتنی بر ایمیل یکی از رایج‌ترین انواع کلاهبرداری اینترنتی است که همچنان تهدیدی جدی برای کاربران و مشاغل اینترنتی محسوب می‌شود.

کلاهبرداری های فیشینگ مبتنی بر ایمیل به طور مداوم در حال تکامل هستند و از حملات ساده تا تهدیدات جدی‌تر و پیچیده‌تر که افراد خاصی را هدف قرار می‌دهند، متغیر است.

کلاهبرداری‌های ایمیل فیشینگ، مجرمان سایبری را به عنوان فردی معرفی می‌کند که قربانی آن‌ها را می‌شناسد یا آن‌ها را معتبر می‌داند. هدف از این حمله، تشویق افراد به کلیک کردن روی پیوندی است که به یک وب سایت مخرب یا جعلی می‌رسد که شبیه یک وب سایت قانونی طراحی شده یا باز کردن یک پیوست حاوی محتوای مخرب حمله صورت می‌گیرد.

هکر ابتدا یک وب سایت قانونی را هک می‌کند یا یک وب سایت جعلی طراحی می‌کند. سپس فهرستی از آدرس‌های ایمیل را برای هدف قرار دادن و توزیع یک پیام ایمیل به دست می‌آورند که هدف آن فریب دادن افراد به کلیک کردن روی پیوندی به آن وب‌سایت است. وقتی قربانی روی پیوند کلیک می‌کند، به وب سایت جعلی منتقل می‌شود، که نام کاربری و رمز عبور را درخواست می‌کند یا به طور خودکار بدافزار را روی دستگاه خود دانلود می‌کند که داده‌ها و اطلاعات اعتبار ورود به سیستم را به سرقت می‌برد. هکر می‌تواند از این داده‌ها برای دسترسی به حساب‌های آنلاین کاربر، سرقت داده‌های بیشتر مانند جزئیات کارت اعتباری، دسترسی به شبکه‌های شرکتی متصل به دستگاه یا مرتکب کلاهبرداری هویت گسترده‌تر استفاده کند.

مهاجمان کلاهبرداری ایمیل فیشینگ معمولاً نیاز خود را به شکلی فوری و اضطراری به قربانیان نشان می‌دهند؛ مصلاً به آنها می‌گویند حساب آنلاین یا کارت اعتباری آنها در خطر است و باید فوراً وارد سیستم شوند تا مشکل را برطرف کنند. به این ترتیب در مراحل بعدی اقدام به هک کردن قربانی می‌کنند.

کلیت ماجرا یکی است. اما جزئیات این نوع کلاهبرداری ها طی زمان تغییر می کند. اما با توجه به برخی نکات می‌توان از چنگال مجرمان در امان بود.

مقرون‌به‌صرفه بودن و استفاده آسان از ایمیل آن را به جولانگاه کلاهبرداران اینترنتی تبدیل کرده است. شاید فکر کنید این مجرمان تاکنون حرفه ای شده‌اند. اما تشخیص بسیاری از ایمیل‌های کلاهبرداری آسان است. البته برخی ایمیل ها بسیار پیچیده هستند و مردم سالانه پول های زیادی بدین ترتیب از دست می دهند.

روشهای کلاهبرداری اینترنتی

۲. کلاهبرداری با کارت تبریک

بسیاری از حملات کلاهبرداری اینترنتی روی رویدادهای محبوب تمرکز می‌کنند تا از افرادی کلاهبرداری کنند که این رویدادها را جشن می‌گیرند. این رویدادها شامل تولدها، جشن‌های کریسمس و عید نوروز نیز می‌شود که معمولاً با اشتراک‌گذاری کارت‌های تبریک با دوستان و اعضای خانواده از طریق ایمیل مشخص می‌شوند. هکرها معمولاً با نصب نرم‌افزارهای مخرب در کارت تبریک ایمیل، از این موضوع سوء استفاده می‌کنند که با باز کردن کارت تبریک، بدافزار را روی دستگاه گیرنده نصب می‌کنند.

عواقب آن می تواند ویرانگر باشد. این بدافزار می‌تواند منجر به نشان دادن تبلیغات پاپ آپ مزاحم شود که می‌تواند بر عملکرد برنامه تأثیر بگذارد و سرعت دستگاه را کاهش دهد. نتیجه نگران‌کننده‌تر، سرقت داده‌های شخصی و مالی قربانی و استفاده از رایانه او به‌عنوان یک ربات در شبکه وسیعی از رایانه‌های در معرض خطر است که به آن بات‌نت (botnet) نیز می‌گویند.

۳. کلاهبرداری از طریق وعده وام بانکی

این نوع کلاهبرداری معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که هکرها با جعل اطلاعات کارت بانکی افراد، تلاش می‌کنند تا پول آن‌ها را به سرقت ببرند.

برای به دست آوردن این جزئیات، کلاهبرداران اینترنتی معمولاً از معاملات کارت اعتباری یا وام بانکی بسیار خوب استفاده می‌کنند تا قربانیان را فریب دهند. برای مثال، قربانی ممکن است پیامی از بانک خود دریافت کند که به آنها می‌گوید واجد شرایط یک وام ویژه هستند یا مقدار زیادی پول به عنوان وام در اختیار او قرار گرفته است. این کلاهبرداری‌ها با وجود آگاهی گسترده مردم، همچنان بعضی را فریب می‌دهند و بسیاری قربانی می‌شوند.

گاهی در این روش به شما گفته می‌شود که شرایط لازم برای دریافت وام را دارید، اما باید مبلغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت انتقال دهید. ممکن است این مبلغ ناچیز باشد اما کلاهبرداران بیشتر به دنبال اطلاعات حسابتان هستند.

کلاهبرداری با کارت تبریک

۴. کلاهبرداری از طریق دوستیابی آنلاین

نمونه معمول دیگری از کلاهبرداری اینترنتی، تعداد زیادی از برنامه‌ها و وب سایت‌های دوستیابی آنلاین را هدف قرار می‌دهد. هکرها روی این برنامه‌ها تمرکز می‌کنند تا قربانیان را برای ارسال پول و به اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی با ایجاد عشق و علاقه فریب دهند. کلاهبرداران معمولاً پروفایل‌های جعلی ایجاد می‌کنند تا با کاربران تعامل داشته باشند، رابطه ایجاد کنند، به آرامی اعتماد آنها را ایجاد کنند، داستانی ساختگی ایجاد کنند و از کاربر کمک مالی بخواهند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد پروفایل‌های جعلی و احراز هویت فیک کلیک کنید.

کلاهبرداری از طریق دوستیابی آنلاین

۵. تقلب در هزینه لاتاری و بخت‌آزمایی

یکی دیگر از روش‌های رایج کلاهبرداری اینترنتی، کلاهبرداری‌های ایمیلی است که به قربانیان می‌گویند در لاتاری برنده شده‌اند. این کلاهبرداری‌ها به گیرندگان اطلاع می‌دهد که فقط پس از پرداخت هزینه اندک می‌توانند جایزه خود را مطالبه کنند.

کلاهبرداران هزینه بخت‌آزمایی معمولاً ایمیل‌ها را طوری می‌سازند که باورپذیر به نظر برسند و هنوز هم باعث می‌شود بسیاری از افراد قربانی این نوع کلاهبرداری اینترنتی شوند. این کلاهبرداری رویای افراد را برای برنده شدن مقادیر زیادی پول هدف قرار می‌دهد، حتی اگر آنها هرگز بلیط بخت‌آزمایی نخریده باشند. به یاد داشته باشید که هیچ طرح قرعه‌کشی قانونی از برندگان نمی‌خواهد برای دریافت جایزه خود هزینه پرداخت کنند.

تقلب در هزینه لاتاری و بخت‌آزمایی

۶. تاکتیک کلاهبرداری شاهزاده نیجریه

یک تاکتیک کلاسیک کلاهبرداری اینترنتی، رویکرد کلاهبرداری شاهزاده نیجریه با وجود آگاهی گسترده، رایج و رو به رشد است.

این کلاهبرداری از فرضیه یک خانواده یا فرد ثروتمند نیجریه‌ای استفاده می‌کند که می‌خواهد در ازای کمک برای دسترسی به ارث خود، دارایی خود را به اشتراک بگذارد. از تاکتیک‌های فیشینگ برای ارسال ایمیل‌هایی استفاده می‌کند که یک پیشینه احساسی را ترسیم می‌کنند، سپس قربانیان را به وعده پاداش مالی قابل توجه جذب می‌کند. کلاهبرداری معمولاً با درخواست هزینه اندکی برای کمک به فرآیندهای قانونی و کاغذبازی با وعده مقدار زیادی پول در آینده آغاز می‌شود.

کلاهبردار به ناچار هزینه‌های گسترده‌تری را برای پوشش وظایف مدیریت بیشتر و هزینه‌های تراکنش که توسط اسناد تاییدیه ظاهری قانونی پشتیبانی می‌شود، درخواست می‌کند. با این حال، بازده سرمایه‌گذاری وعده داده شده هرگز به دست نمی‌آید.

این کلاهبرداری برای نخستین بار در نیجریه کلید خورد و چون که قانون ۴۱۹ مجازات عمومي این کشور را نقض می کند تحت عنوان کلاهبرداری ۴۱۹ نیجریه ای معروف شده است.

۷. کلاهبرداری اینترنتی از حساب بانکی

کلاهبرداری در بانکداری اینترنتی یا همان کلاهبرداری اینترنتی از حساب بانکی، کلاهبرداری یا سرقتی است که با استفاده از فناوری آنلاین برای برداشتن غیرقانونی پول از حساب بانکی و یا انتقال پول به حسابی در یک بانک دیگر انجام می شود. کلاهبرداری بانکداری اینترنتی شکلی از سرقت هویت است و معمولاً از طریق تکنیک‌هایی مانند فیشینگ انجام می‌شود. افراد خود را به عنوان نماینده نهادی مالی معرفی کرده و مدعی می شوند که حساب بانکی شما در خطر است. اگرچه برخی کلاهبرداران به دنبال اطلاعات شخصی یا حساب بانکی هستند. اما برخی دیگر تاکتیک های متفاوتی دارند. مثلا از قربانی خواسته می شود تا نرم افزاری به ظاهر امنیتی بر روی سیستم خود نصب کنند. اما در واقع این نرم افزار دسترسی به رایانه قربانی را در اختیار کلاهبردار قرار می دهد.

کلاهبرداری اینترنتی از حساب بانکی

۸. کلاهبرداری از طریق خیریه

کلاهبرداری از طریق خیریه با احساسات افراد بازی می‌کند تا آنان را برای پرداخت کمک به انجمن‌ها و سازمان های جعلی خیریه قانع کند.

کلاهبرداران از موضوعاتی مانند سگ های ولگرد و کمک به آسیب دیدگان حوادث استفاده می کنند. همچنین چرایی اهمیت ماجرا و لینک هایی به وب‌سایت های در ظاهر قانونی در این مدل ایمیل ها ذکر می شود. قربانیان گاهی علاوه بر پول، اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار سارقان قرار می دهند.

۹. روش کلاهبرداری اینترنتی به سبک کار از خانه یا دورکاری

دورکاری مزایای بسیاری دارد و سبک زندگی ایده‌آل بسیاری از افراد است. کلاهبرداران با وعده‌های رویایی کار از خانه افراد را فریب می‌دهند. اما برای این روش کلاهبرداری چه چیزی نیاز است؟ در این روش از قربانیان خواسته می‌شود برای خرید تجهیزات یا محتوای آموزشی، از پیش مبلغی پرداخت کنند؛ اما این وسایل به دستشان نمی‌رسد و شغلی در کار نیست.

۱۰. کلاهبرداری از طریق حساب‌های بسته شده

برخی کلاهبرداران با ارسال ایمیل‌هایی با لحن رسمی و شبیه به سازمان‌های معتبر به قربانی می‌گویند که حسابشان در حال بسته شدن است و اطلاعات حساب را درخواست می کنند. معمولاً این ایمیل‌ها حاوی لینکی است که پس از ورود به سایت، برای ادامه خدمات، به اطلاعات کارت و لاگین شدن نیاز خواهید داشت. پس از ارائه اطلاعات، حساب شما هک خواهد شد.

۱۱. نحوه کلاهبرداری اینترنتی به سبک مدیر عاملی

کسب و کارها عموما قربانی این مدل کلاهبرداری هستند. کلاهبرداران ابتدا مسئول مالی شرکت را پیدا می‌کنند، سپس خود را جای فرد مسئولی مانند مدیر عامل جا می‌زنند و برای انتقال پول به حساب خاصی، درخواست می‌دهند. از آن جایی که امروزه اطلاعات بسیاری از افراد در لینکدین قابل مشاهده است، کار کلاهبرداران آسان شده است و می‌توانند به‌راحتی اطلاعات مدیران شرکت‌ها را پیدا کنند.

این گونه تله‌گذاری به آمادگی نیاز دارد چون کلاهبردار باید همانند فرد مسئول رفتار کند. سپس او با مسئول انتقال پول شرکت تماس می‌گیرد و از وی می‌خواهد پول انتقال دهد.

روش تله‌گذاری مدیر عاملی همانند اکثر کلاهبرداری‌های تله‌گذاری درصورت استفاده از احساس و فوریت کارآمدتر خواهد بود. بنابراین، بسیاری از این سبک کلاهبرداران افراد تازه وارد شرکت را مورد هدف قرار می‌دهند. چون آنان با چهارچوب های امنیتی شرکت آشنا نیستند.

۱۲. کلاهبرداری به روش نزدیک شدن از طریق باورها

این کلاهبرداری زمانی اتفاق می‌افتد که فرد از علاقه یا باور مذهبی مشترک جهت فریبتان استفاده کند. این اتفاق معمولاً به صورت حضوری و در جوامع مذهبی رخ می‌دهد. اما ایمیل نیز از راه‌های این کلاهبرداری محسوب می‌شود.

نحوه کلاهبرداری اینترنتی به سبک مدیر عاملی

۱۳. کلاهبرداری از طریق ارائه خدمات

جامعه هدف این مدل کلاهبرداری، کسب و کارها هستند. طی این روش ایمیلی حاوی صورتحساب خدماتی ارسال خواهد شد. همچنین فوریت متن ایمیل قربانی را به پرداخت سریع‌تر تشویق می کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد وب سرویس احراز هویت برای کسب و کارها کلیک کنید.

۱۴. کلاهبرداری از طریق پرداخت خسارت

یکی دیگر از روش‌های معمول کلاهبرداری اینترنتی، کلاهبرداری از طریق پرداخت خسارت است. در ایمیل ارسالی ادعا می‌شود که قرار است بابت کلاهبرداری خسارت دریافت کنید. این افراد به دنبال اطلاعات شخصی شما هستند.

۱۵. روش کلاهبرداری اینترنتی از سالمندان

اگر چه اکثر انواع کلاهبرداری اینترنتی افرادی را هدف قرار می‌دهند که به رایانه دسترسی دارند، اما برخی مختص سالمندان طراحی می‌شوند. سالمندان معمولاً در معرض خطر سرقت هویتشان قرار دارند. چند نمونه از کلاهبرداری از سالمندان عبارتند از:

الف) فریب دادن به سرمایه گذاری

سالمندان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری معمولاً به دنبال فرصت‌های کوتاه‌مدت و پرمنفعت هستند. کلاهبرداران اینترنتی به روش‌های مختلف با سوءاستفاده و وعده‌های شیرین پول این افراد را به سرقت می‌برند.

ب) فریب از طریق بیمه

کلاهبرداری از طریق بیمه از این فرضیه استفاده می‌کند که سالمندان به جای امروزشان بیشتر به فکر میراث برای عزیزانشان هستند. این کلاهبرداران از طریق تلفن و ایمیل سالمندان را متقاعد می‌کنند که به بیمه عمر نیاز دارند. شرکت‌های بیمه معمولاً ساختگی هستند و سارقان نیز متخصص و سابقه‌دارند.

ج) فریب از طریق موضوع سلامت

بالا رفتن سن با ضعف در سلامت و خرید داروهای گران همراه است. بسیاری از داروخانه‌های آنلاین داروهای ارزان‌تر از بازار ارائه می‌کنند؛ اما بیشتر این سایت‌ها خارج از حوزه قانونی غذا و دارو فعالیت دارند. مثلا موسسه “کانادا دراگز” به جرم فروش داروهای قاچاق در امریکا تحت تعقیب است اما این وب‌سایت هنوز فعالیت دارد.

گاهی نیز بسیاری از این سایت‌ها داروهایی را می‌فروشند که هیچ گاه به دست مشتری نمی‌‌رسد و یا با ضبط اطلاعات کارت، کلاهبرداری اینترنتی از حساب بانکی انجام می‌شود. به همین دلیل، دقت داشتن به اعتبار سایت اهمیت زیادی دارد.

د) پدربزرگ=مادربزرگ

در این روش فردی با پدربزرگ و یا مادربزرگ فرد دیگری تماس می‌گیرد. خودش را نوه آنان جا می‌زند و از آن‌ها پول تقاضا می کند. فرد کلاهبردار مدعی می‌شود در زندان است و یا نیازمند کمک پزشکی در خارج از کشور است. این افراد با احساسات سالمندان بازی می‌کنند.

روش کلاهبرداری اینترنتی از سالمندان

۱۶. اخاذی

یکی دیگر از روشهای کلاهبرداری اینترنتی اخاذی است. اخاذی سایبری جرمی است که شامل حمله یا تهدید به حمله همراه با تقاضای پول یا پاسخ دیگری در ازای توقف یا اصلاح حمله است.

حملات اخاذی سایبری در مورد دستیابی به سیستم های یک سازمان و شناسایی نقاط ضعف یا اهداف ارزشمند است. دو نوع رایج اخاذی سایبری، باج افزار و حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS) هستند.

در طول یک حمله باج افزار، مجرمان سایبری از طریق فعالیت های مخرب، درخواست پرداخت می کنند. همچنین ممکن است از یک حمله DDoS برای سرقت اطلاعات حساس شرکت و تهدید به عمومی کردن آن استفاده کنند. روال اخاذی این گونه است که یا باید سریعاً پول پرداخت کرد و یا باید با عواقب از پیش تعیین‌شده واقعی یا ساختگی روبه‌رو شد. فریب از طریق اخاذی گاهی ساده و گاهی به شدت پیچیده است. این امر به قوه تخیل کلاهبردار بستگی دارد.

۱۷. نحوه کلاهبرداری اینترنتی با باج افزار

باج افزار نوعی بدافزار است که مهاجم به کمک آن فایل‌هایتان را کدگذاری می‌کند و تنها پس از پرداخت مبلغ درخواستی به او، آن‌ها را کدشکنی خواهد کرد. حمله سایبری “واناکرای” در سال ۲۰۱۷ از معروف‌ترین موارد حمله به کمک باج‌افزار به شمار می‌آید که بیش از ۴۰۰ هزار ماشین طی آن آلوده شدند.

سارقان در نهایت در قبال کدشکنی، فایل‌های سرقتی ۱۴۰ هزار دلار بیت کوین دریافت کردند. تهیه نسخه پشتیبان از فایل‌ها روش خوبی برای دوری از این گونه حملات است.

۱۸. اخاذی جنسی

اخاذی جنسی یا Sextortion یکی دیگر از روشهای کلاهبرداری اینترنتی است. قربانیان این نوع اخاذی معمولاً از طریق سایت‌های آنلاین دوست‌یابی و شبکه‌های اجتماعی حین به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و فیلم‌های شخصی‌شان فریب داده می‌شوند. ممکن است بدون اطلاعشان از آنان فیلمبرداری شود و سپس برای ممانعت از پخش تصاویر و فیلم‌ها مبلغی درخواست شود.

۱۹. حمله محروم‌سازی از سرویس

Denial of service attack یا DoS یکی از انواع کلاهبرداری‌های اینترنتی است. این حملات به حملات از طریق باج‌افزار شباهت دارند. اما طی این روش کل وب‌سایت کدگذاری می‌شود. وب سرورهای میزبان این سایت‌ها گرفتار ترافیک ساختگی می‌شوند و در نهایت کند و حتی خاموش خواهند شد. سپس از قربانی خواسته می‌شود تا برای بازگردانی سرویس، مبلغی پرداخت کند. کسب و کارها عموماً قربانی این نوع حملات هستند.

حمله محروم‌سازی از سرویس

۲۰. تهدید

این نوع کلاهبرداری اینترنتی با تهدید خشونت فیزیکی و حتی مرگ همراه خواهد بود و معمولاً از طریق ایمیل ارسال می‌شود. معمولاً در متن این ایمیل‌ها ادعا می‌شود که فرستنده ایمیل به دنبال جان شماست و باید مبلغی پرداخت کنید.

این افراد به سراغ اطلاعاتتان در شبکه‌های اجتماعی می‌روند تا با شما آشنا شوند و سپس ایمیل تهدیدآمیز مختص شما را می‌نویسند. کلاهبرداران این سبک علاوه بر پول به دنبال سرقت هویت شما نیز هستند.

۲۱. تهدید تروریستی

در این نوع کلاهبرداری اینترنتی از ترس دنیای امروز نسبت به اعمال تروریستی سوءاستفاده می‌شود. این تهدید نیز بیشتر به صورت ایمیلی است و از شما درخواست مبلغ برای جلوگیری از حمله تروریستی می‌شود. اگر مبلغ درخواستی را بپردازید جانتان در امان خواهد بود.

۲۲. تهدید به بمب‌گذاری

این نیز یک روش کلاهبرداری اینترنتی است. در این روش از طریق ایمیلی تهدیدآمیز به قربانی گفته می‌شود که برای ممانعت از انفجار بمب باید مبلغی پرداخت کند.

۲۳. تله‌گذاری

در بخش‌های قبلی به تله‌گذاری اشاره شد. تله‌گذاری در واقع پایه و اساس جرایم کلاهبرداری اینترنتی است. منظور از تله‌گذاری، فریب قربانی برای ارائه نوعی اطلاعات برای سوءاستفاده و کلاهبرداری در آینده است.

از آنجایی که در این روش کلاهبرداری آنلاین احتمال موفقیت‌آمیز بودن کلاهبرداری پایین است، به تعداد زیادی قربانی نیاز است. آسان‌ترین روش برقراری ارتباط با تعداد زیادی از افراد، ایمیل است. معمولاً ایمیل‌های تله‌گذاری شما را به سمت وبسایتی ساختگی برای سرقت مشخصات شما و تشویقتان به دانلود بدافزار هدایت می‌کنند.

مهم‌ترین نوع تله‌گذاری، تله‌گذاری هدف‌دار است. در این نوع تله‌گذاری، کلاهبردار شما را می‌شناسد. ممکن است وی از طریق شبکه‌های اجتماعی درباره خریدهای اخیر و محل سکونت شما اطلاعات کسب کرده باشد. ایمیل تله‌گذاری براساس اطلاعات شما نوشته خواهد شد و کلاهبردار به دنبال اطلاعات پرداخت و گذرواژه شماست.

۲۴. ویلینگ

حملات سایبری ویلینگ (Whaling) یک حمله فیشینگ بسیار هدفمند است که مدیران ارشد سازمان‌ها را هدف قرار می‌دهد و به عنوان یک ایمیل قانونی ظاهر می‌شود. حملات ویلینگ در واقع یک کلاهبرداری اینترنتی از طریق مهندسی اجتماعی است که برای تشویق قربانیان به انجام یک اقدام ثانویه، مانند شروع انتقال وجه، طراحی شده است. کلاهبرداران می‌توانند با دسترسی به حساب ایمیل به اطلاعات کارکنان دسترسی پیدا کنند و پول انتقال دهند.

۲۵. تله‌گذاری W-2

این نوع کلاهبرداری که نوعی ویلینگ هدف‌دار به حساب می‌آید، با هدف به دست آوردن W-2 و یا
W-9  پیمانکاران طراحی شده است. مدارس، بیمارستان‌ها، گروه‌های قومی و کسب و کارها قربانی این کلاهبرداری هستند.

ممکن است ایمیل کلاهبرداری به ظاهر از سوی مدیر و یا IRS ارسال شده باشد. کلاهبردار پس از تکمیل اطلاعات توسط قربانی به راحتی سرقت هویت انجام می‌دهد.

۲۶. ویشینگ

ویشینگ یا فیشینگ صوتی از انواع کلاهبرداری اینترنتی نیست، اما گاهی بسیار پیچیده انجام می‌شود و بهتر است با آن آشنا شد. کلاهبردار با تغییر صدایش پول و اطلاعات سرقت می‌کند. ابتدا با قربانی تماس گرفته می‌شود و با استفاده از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی از وی پول و یا اطلاعات کارت بانکی خواسته می‌شود.

ارسال ایمیل و پیامک هزینه چندانی ندارد. اما برقراری تماس تلفنی زمان‌بر است و تلاش لازم دارد. به همین دلیل قربانی با ویشینگ آشنا نیست و کلاهبردار شانس بالایی برای رسیدن به هدف خود دارد.

همچنین کلاهبردار دیگر نگران انتقال ایمیلش به پوشه اسپم نیست. همیشه تعداد تماس‌ها از ایمیل کمتر است و جلب توجه افراد آسان خواهد بود. اگرچه تماس تلفنی هزینه‌بر است اما فناوری VoIP کار مجرمان را آسان کرده است.

همچنین امروزه پنهان کردن شماره تماس کار آسانی است و کلاهبردار گاهی خود را به عنوان فردی دولتی جا می‌زند.

ویشینگ یا فیشینگ صوتی

۲۷. کلاهبرداری از طریق مالیات

این کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی و یا ایمیل انجام می‌شود. نخستین تماس خودکار است و کلاهبردار تعداد زیادی قربانی خواهد داشت. سپس تعدادی قربانی تماس می‌گیرند و فریب این افراد آسان خواهد بود. چون در همین مرحله به دام نخست کلاهبردار افتادند.

۲۸. کلاهبرداری سایبری با وعده جایزه

برنده شدن جوایز ساختگی معمولاً از طریق تلفن و پیام خودکار صوتی اطلاع‌رسانی می‌شود. معمولاً پول، ماشین و هزینه مسافرت وعده داده می‌شود؛ اما کلاهبردار در حقیقت به دنبال اطلاعات شخصی شما و سرقت هویت شماست.

۲۹. ارائه خدمات پشتیبانی به عنوان یک روش کلاهبرداری اینترنتی

این نوع کلاهبرداری در ابتدا تلفنی و در ادامه اینترنتی خواهد بود. فردی که خود را متخصص می‌نامد، مدعی می‌شود که نماینده شرکتی بزرگ مانند مایکروسافت است و رایانه شما آلوده شده و از شما می‌خواهد تا دسترسی وی را آزاد کنید.

سپس این فرد روی سیستم شما بدافزار و باج‌افزار نصب می‌کند. وی حتی پس از اتمام کار – و به قول خودشان برطرف ساختن مشکل – حق‌الزحمه طلب خواهد کرد. بدین ترتیب به اطلاعات پرداخت و رایانه شما دسترسی همیشگی خواهند داشت.

فقط تماس تلفنی روش این کلاهبرداری نیست؛ برخی از این نوع کلاهبرداری‌ها، از صفحات تبلیغاتی حین جستجو در وب استفاده می‌کنند. معمولاً خروج از این صفحات دشوار خواهد بود. چون قصدشان تماس قربانی با شماره ارائه شده است..

کلاهبرداری اینترنتی از طریق شبکه‌های اجتماعی

رشد محبوبیت شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، تیک‌تاک، لینکدین، فیسبوک و … آن‌ها را به جولانگاه برای انجام جرایم کلاهبرداری اینترنتی تبدیل کرده است. اگر چه ممکن است بسیاری از کلاهبرداری‌های ذکر شده در بالا از طریق شبکه ‌های اجتماعی هم انجام شوند، اما برخی مختص شبکه‌های اجتماعی هستند.

برای مثال کلاهبرداری با پیغام «ببینید چه کسی پروفایلتان را دیده است» را در نظر بگیرید. در این نوع کلاهبرداری، از حس کنجکاوی کاربران فیسبوک سوءاستفاده می شود و پیام آن را حین کار با این شبکه اجتماعی مشاهده خواهید کرد. طی این روش از شما خواسته می‌شود تا نرم افزاری برای مشاهده افرادی که پروفایلتان را دیده‌اند، نصب کنید. اما فیسبوک هیچ‌گاه این اطلاعات را در اختیار کسی قرار نمی دهد و شما با این کار، اطلاعات پروفایل خود را در اختیار مجرمان قرار می دهید.

یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری اینترنتی از طریق شبکه‌های اجتماعی، قابلیت دیسلایک فیسبوک بوده است. طی سال‌های پیش صحبت‌هایی مبنی بر اضافه شدن قابلیت دیسلایک به فیس بوک شنیده می‌شد. کلاهبرداران نیز با درج آگهی برای چنین قابلیتی از این ماجرا سوءاستفاده می‌کرند. تبلیغات آن‌ها شما را به سایتی می‌برد که ظاهراً متعلق به فیسبوک بود، اما لینک های آن شما را به سایت‌های فیشینگ هدایت می‌کرد و اطلاعات حساب بانکی شما هک می‌شد.

ارائه خدمات پشتیبانی به عنوان یک روش کلاهبرداری اینترنتی

۳۰. کلاهبرداری از طریق لایک اینستاگرام

بسیاری از کلاهبرداران به سراغ اشتیاق مردم برای لایک و فالوور رفتند. مثلاً نرم‌افزاری به نام اینستا لایک در قبال لایک و فالو نام کاربری و رمز عبور درخواست می‌کرد.

اما آنان اطلاعات ۱۰۰ هزار کاربر را در بات نت اجتماعی بزرگی ثبت کردند. نرم افزار به وعده خود عمل کرد اما برای این کار از حساب افرادی استفاده شد که برای دریافت لایک و فالو ثبت نام کرده بودند. همچنین درون نرم افزار از کاربران تقاضای پول می‌شد.

۳۱. فرصت شغلی

این نوع کلاهبرداری از طریق ایمیل و همچنین وبسایت لینکدین انجام می‌گیرد. ابتدا شما پیامی مبنی بر فرصت شغلی خوبی در شرکتی بزرگ دریافت می‌کنید. اما گاهی این پیام از سوی کلاهبردار فرستاده می‌شود و شما به واسطه آن ملزم به انتقال وجه خواهید شد. شما چکی دریافت می‌کنید و مبلغ آن را انتقال می‌دهید. اما چک برگشت می‌خورد و پولتان را از دست می‌دهید.

کلاهبرداری از طریق ایمیل و همچنین وبسایت لینکدین

۳۲. کلاهبرداری از طریق جعل هویت

ساختن حساب شبکه‌های اجتماعی بسیار آسان است. پس، این که فردی دقیقاً عین حساب شما را بسازد دور از انتظار نیست. کلاهبرداران سپس با نام شما سراغ دوستان و خانواده‌یتان می‌روند. کلاهبردار از این ارتباط جهت پخش بدافزار و تقاضای پول استفاده می‌کند.

۳۳. کلاهبرداری اینترنتی با فروش بلیط آنلاین

این روزها، بسیاری از افراد خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل و تور مسافرتی خود را اینترنتی انجام می‌دهند. کلاهبرداران نیز از این امر آگاهند و به فروش بلیط‌های فیک و تورهای ساختگی می‌پردازند. بلیط‌های مسافرتی ارزان نیستند و این امر سود کلاهبردار را چند برابر کرده است. به علاوه رزرو بلیط مسافرتی ریسک بالایی دارد، چون بیشتر هزینه، از پیش پرداخت می‌شود.

اما مشکل اصلی این است که نمی‌توان تا پیش از رسیدن به مقصد و یا فرودگاه از چیزی مطمئن شد. ممکن است نام شما جایی ثبت نشده باشد. حالا هم پولتان بر باد رفته و باید بیشتر هزینه کنید.

کلاهبرداری اینترنتی با فروش بلیط آنلاین

۳۴. کلاهبرداری با وعده جایزه سفرهای مجانی و تخفیفی

این نوع کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی و ایمیل انجام می‌شود و کلاهبردار به قربانی می‌گوید که برنده سفر برنده شده است. سپس باید برای به دست آوردن آن مبلغی جزئی پرداخت کرد. اما این کار هم پولتان را به باد خواهد داد و هم اطلاعات حسابتان را.

۳۵. کلاهبرداری از طریق فروش دوباره بلیط

روال این گونه است که فردی مدعی می‌شود که بلیط سفر یا کنسرت یا هر بلیط دیگری را خریداری کرده است، اما از رفتن منصرف شده است و قصد دارد این بلیط فیک را به قیمتی بسیار پایین‌تر بفروشد. برخی قربانیان فروش بلیت فیک سفر تا پیش از رسیدن به فرودگاه نمی‌فهمند فریب خوردند.

۳۶. کلاهبرداری امتیاز

در این روش به قربانی گفته می‌شود که امتیاز کارت اعتباری سفر دریافت کرده است. سپس از وی برای انتقال امتیاز سوال پرسیده می‌شود. این سوالات درباره اطلاعات حساب، جزئیات کارت اعتباری و اطلاعات شخصی خواهد بود.

۳۷. کلاهبرداری اینترنتی با اجاره ملک

کلاهبردار در این روش آگهی ملک ارزان‌قیمت در مکان‌های رویایی منتشر می‌کند. همچنین از قربانی پیش‌پرداخت و گاهی پرداخت کامل تقاضا می‌شود. اما پس از رسیدن به مقصد، متوجه می‌شوند که ملکی در کار نیست، ملک وعده داده شده این نبوده و یا این ملک اجاره‌ای نیست.

کلاهبرداری اینترنتی با اجاره ملک

۳۸. بازرسی به دروغ

در این نوع کلاهبرداری، فردی مدعی می‌شود که از سازمان مالیات تماس گرفته و باید بازرسی صورت بگیرد. همچنین با ترساندن فرد از پرداخت خسارت، زندان و یا حتی تبعید مبلغی از او تقاضا می‌کنند. این نوع کلاهبرداری یکی از جرایم کلاهبرداری اینترنتی است که از طریق ایمیل و صدای ضبط شده انجام می‌شود و برای مجرم کار آسانی است.

۳۹. استرداد مالیات

این دسته کلاهبرداران به سراغ افرادی می‌روند که در انتظار پس گرفتن مالیات هستند. در این جا نیز مجرم خود را مامور مالیاتی معرفی و قربانی را به کلیک روی لینکی برای دریافت مبلغ مالیات تشویق می‌کند. اما این لینک شما را به سایت فیشینگ می‌برد و اطلاعات شخصیتان را به سرقت خواهد برد.

کلاهبرداری اینترنتی استرداد مالیات

۴۰. کلاهبرداری با خطا در استرداد

این نوع کلاهبرداری کمی پیچیده است؛ چون در آن از اطلاعات واقعی مشتری که از شرکت‌های حسابداری به سرقت رفته استفاده می‌شود. روال عادی این گونه است که درخواست استرداد مالیات به سازمان مالیات ارسال می‌شود و مشتری مبلغ را دریافت می‌کند. اینجاست که کلاهبردار به عنوان مامور مالیات وارد شده و مدعی می‌شود خطایی رخ داده و از قربانی می خواهد مبلغ را پس دهد. قربانی از دو سو تحت فشار قرار می‌گیرد. چون هم پولش را از دست داده و هم از سوی سازمان مالیات تحت فشار است.

۴۱. کلاهبرداری از طریق اعتراض مالیاتی

در این روش کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی و یا ایمیل به فرد قربانی می‌گویند که دیگر لازم نیست مالیات پرداخت کنند. این روش بیشتر نوعی آزار است و چون مجرم سود مالی نمی‌برد، کلاهبرداری محسوب نمی‌شود. اما قربانی در هر صورت ضرر می‌بیند چون عدم پرداخت مالیات با جریمه و زندانی همراه خواهد بود.

۴۲. بیت کوین و ارز دیجیتال

محبوبیت اخیر بیت کوین و ارز دیجیتال بازار کلاهبرداران را گرم کرده است. همچنین دست مجرمان باز است و روش های مختلفی برای کلاهبرداری از طریق بیت کوین و ارز دیجیتال به چشم می خورد. بیایید مثالی از این روش کلاهبرداری اینترنتی بزنیم؛ کلاهبرداری، یک صفحه وب جعلی ایجاد می‌کند که شبیه به صرافی ارز دیجیتال است. او اطلاعات دروغین در مورد شرکت و فعالیت‌های خود را در این وب‌سایت قرار می‌دهد، از جمله ادعا می‌کند که این صرافی مجوزهای لازم را از مراجع مربوطه دریافت کرده و برای معاملات ارز دیجیتال قانونی است.

سپس، کاربران را به این صفحه وب می‌کشاند و آنها را تشویق می‌کند که ارزهای دیجیتال خود را به این صرافی منتقل کنند تا به طور مستقیم در معاملات شرکت کنند. کاربران باور می‌کنند که این صرافی یک منبع قانونی و امن برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

اما واقعیت این است که این کلاهبردار صرافی را ایجاد کرده است تا اطلاعات حساب و ارزهای دیجیتال کاربران را به دست بیاورد. او از موقعیت نادرست خود استفاده می‌کند تا اطلاعات حساس کاربران را بدزدد یا حتی موجودی آنها را به صورت غیرقانونی به دست آورد. در نهایت، کاربران ممکن است با از دست دادن ارزهای خود مواجه شوند و ممکن است هیچ گونه راهی برای بازیابی آنها وجود نداشته باشد.

۴۳. کلاهبرداری از طریق تبادل کوین

از آن جایی که بسیاری از کسب و کارهای مبتنی بر ارز دیجیتال نسبتاً تازه وارد هستند، از قانونی بودن ارز اطلاع ندارند. کلاهبردار نیز از طریق تبادلات ساختگی، پول مردم را به سرقت می‌برد. تبادل اینترنتی سکه نمونه بارز آن است که جزئیات قیمت ارز دیجیتال را لیست می کند.

فرض کنید که می‌خواهید ارز دیجیتال از شخصی بخرید، فرد مقابل از شما پیش پرداخت دریافت می‌کند اما بعد از دریافت پول، کوین‌ها را برای شما نمی‌فرستد. این به عنوان یکی از شیوه‌های کلاهبرداری از طریق تبادل کوین شناخته می‌شود. این نوع کلاهبرداری می‌تواند در پلتفرم‌های تبادل کوین آنلاین وجود داشته باشد و ممکن است باعث از دست دادن سرمایه شما شود.

۴۴. تبادل کوین هک شده

متاسفانه هک تبادلات توسط مجرمان سایبری به ضرر صرافی و مشتریان آن است. مثلا برخی قربانیان چهار سال است منتظر پولشان هستد. همچنین در کلاهبرداری اخیر «کوین چک» ۵۰۰ میلیون دلار سرقت شد.

۴۵. کلاهبرداری اینترنتی از طریق پامپ و دامپ

اصطلاح پامپ و دامپ مختص بازار سهام بود. اما امروزه وارد حوزه ارز دیجیتال هم شده است. کلاهبرداری اینترنتی از طریق پامپ و دامپ (Pump and Dump) در بازار ارزهای دیجیتال به شیوه‌ای اتفاق می‌افتد که افراد یا گروه‌هایی با هدف افزایش قیمت یک ارز دیجیتال (معمولاً ارزهای رمزنگاری شده) ابتدا به صورت مصنوعی قیمت آن را افزایش می‌دهند (پامپ)، سپس زمانی که قیمت به اندازه‌ای افزایش پیدا می‌کند که توجه سایر سرمایه‌گذاران به بازار جلب می‌شوند، اعضای گروه ارز دیجیتال را به فروش آن تشویق می‌کنند (دامپ). این کار به صورت دستکاری شده اتفاق می‌افتد و هدف آن افزایش قیمت ارز به نفع اعضای گروه است، در حالی که سایر سرمایه‌گذاران ممکن است زیان ببینند.

این فرایند معمولاً با استفاده از اخبار جعلی، تحلیل‌های تقلبی یا تبلیغات تحریف شده صورت می‌گیرد که هدف آن تحریک سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار است. سپس بازداشتن قیمت ارز و فروش آن توسط اعضای گروه، موجب افت قیمت و زیان برای سرمایه‌گذارانی می‌شود که پس از ورود به بازار به موج پامپ اعتماد کرده‌اند.

این نوع کلاهبرداری از طریق پامپ و دامپ یکی از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری اینترنتی در بازار ارزهای دیجیتال است و می‌تواند به سرمایه‌گذارانی که در تجارت ارزهای دیجیتال شرکت می‌کنند، آسیب بزند.

کلاهبرداری اینترنتی از طریق پامپ و دامپ

کلاهبرداری از طریق شرکت های کلاهبرداری استخراج ابری

استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نیازمند توان محاسباتی است. اما استخراج کار آسانی نیست. شما می‌توانید از طریق شرکت‌های استخراج ابری بدون سر و کار داشتن با ماینینگ در آن سرمایه‌گذاری کنید.

شما با این سرمایه‌گذاری به شرکت اعتماد می‌کنید. اما هر جا سرمایه گذار باشد کلاهبردار در کمین نشسته است. مثلا شرکت «ماینینگ مکس» ۲۵۰ میلیون دلار جمع آوری کرد اما ۷۰ میلیون آن به سرقت رفت. همچنین مدیر عامل «جی ای دابلیو ماینرز» به ۹ میلیون کلاهبرداری اعتراف کرد که حاصل معاملاتی فریب کارانه بود.

۴۶. کلاهبرداری از طریق بدافزار ماینینگ

ماینینگ نیازمند توان محاسباتی بالاست که ارزان نخواهد بود. مجرمان نیز بدافزار های ماینینگی طراحی کردند که به دنبال توان محاسباتی کاربران هستند. این بدافزار های ماینینگ و سرقت ارز از طریق ویروس تروجان منتشر می‌شوند. سپس رایانه های آلوده بات نت بزرگی می‌سازند و این بات نت ارز دیجیتال استخراج می‌کند. «دیگ ماین» پیام رسان فیس بوک و «واناماین» «اترنال بلو» از بدافزار‌های معروف ماینینگ هستند.

کلاهبرداری از طریق بدافزار ماینینگ

۴۷. کلاهبرداری سایبری از طریق خروج از عرضه اولیه سکه

سکه در عرضه اولیه تا پیش از ارزش‌گذاری سرمایه‌گذاران بی‌ارزش است. کلاهبرداری خروج از عرضه اولیه سکه به پامپ و دامپ شباهت دارد و تبلیغ سکه‌سازان با فروش سریع آن همراه خواهد بود.

سرمایه‌گذاران با وعده‌های طلایی و امنیت بالا فریب داده می‌شوند. آن‌ها به امید بازدهی سرمایه، سکه می‌خرند و پول بدون پشتوانه دریافت می‌کنند. «پلکس کوین» با ۱۵ میلیون دلار و «بنبیت» با ۲.۷ تا ۴ میلیون دلار کلاهبرداری از بزرگترین کلاهبرداری‌های این نوع محسوب می شوند. عرضه اولیه سکه در چین ممنوع شده و زیر ذره‌بین دیگر کشور پها قرار دارد.

۴۸. جعل هویت عرضه کنندگان سکه

جعل هویت عرضه‌کنندگان توسط کلاهبرداران مسئله دیگر عرضه اولیه سکه است. مثلاً کانال تلگرام عرضه اولیه سکه قانونی «Seele» توسط تعدادی کلاهبردار هک شد و آن‌ها خود را ادمین کانال معرفی کردند. در این کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران خواسته شد بيعانه پرداخت کنند و این در حالی بود که فروش آغاز نشده بود و پول به جیب کلاهبرداران رفت.

۴۹. فریب سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

عدم ثبات بازار ارز دیجیتال باعث سود کلان برخی افراد شده است. این امر استفاده از فریب پانزی و هرم را آسان کرده، چون مردم به سود کوتاه مدت آن باور دارند. برای مثال شرکتی اتریشی که ۴% سود هفتگی وعده داده بود به سرقت ۱۲ هزار بیت کوین محکوم شد.

«بیت کانکت» که از کار افتاد و «وان کوین» که ظاهرا از فریب پانزی استفاده می‌کند و هنوز به کار خود ادامه می‌دهد از دیگر نمونه‌های این مدل کلاهبرداری هستند.

۵۰. کلاهبرداری اینترنتی از طریق فورک کیف پول

کیف پول‌ها مکان امنی برای نگهداری ارز دیجیتال هستند. اما یافتن کیف پولی برای فورک های ارز دیجیتال و سکه جدید دشوار است. اینجاست که کلاهبردار وارد می شود. مثلا وبسایت mybtgwallet.com با تشویق کاربران به ارائه کلیدهای شخصیشان سکه می دزدید. در یکی از موارد بیش از ۳ میلیون دلار کلاهبرداری گزارش شد.

۵۱. کلاهبرداری از طریق جعل کیف پول

این دسته از کلاهبرداران بازار ارز به کیف پول‌های جعلی روی آوردند. مردم فکر می‌کنند در حال انتقال سکه‌های خود به کیف پول های معتبر قانونی هستند اما این سکه ها به کیف پول کلاهبرداران انتقال می یابند. گروهی هکر به نام «کوین هوردر» از این روش بیش از ۵۰ میلیون دلار بیت کوین و ارز دیجیتال دزدید. این گروه از دامنه های شبیه سایت معتبر blockchain.info و تبلیغات پولی گوگل استفاده می کرد.

۵۲. فیشینگ سرویس کوین میکسینگ

سرویس‌های میکس کوین با ترکیب سکه‌ها ارتباط بین فرستنده و گیرنده را قطع می‌کنند و مبادله، امن‌تر می‌شود. این سرویس‌ها گاهی در اعمال غیر قانونی و گاهی در موارد قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو سایت کلاهبرداری «بیت بلندر» و «هلیکس» با تله‌گذاری در دارک وب به فریب افراد دست زدند. کاربران با کلیک روی لینک‌های مختلف سکه‌های خود را به سارقان تقدیم می‌کردند.

۵۳. فریب پانزی سرویس میکسینگ کوین

این فقط خطر فیشینگ نیست که سرویس‌های میکسینگ کوین را تهدید می کند. Bitpetite میکسینگ انجام می‌داد اما با وعده سود روزانه ۴% از سرمایه گذاران پول طلب می‌کرد. البته این سود غیرممکن به نظر می‌آمد و سایت در نوامبر ۲۰۱۷ بسته شد.

چگونه کلاهبرداری اینترنتی را تشخیص دهیم؟

تا اینجای کار با این موضوع آشنا شدیم که کلاهبرداری اینترنتی چیست و نحوه کلاهبرداری اینترنتی چگونه است. همان‌طور که دیدید، شمار کلاهبرداری‌های آنلاین فراتر از حد تصور است. بنابراین باید بسیار مراقب بود و به برخی نکات توجه داشت. مهم‌ترین نکات در تشخیص روشهای کلاهبرداری اینترنتی عبارتند از:‌

الف) تشخیص سایت‌های امن در مقابل روش کلاهبرداری اینترنتی

بسیاری از سایت های جعلی به سایت‌های معتبر شباهت دارند و هر فردی می‌تواند دامنه خریداری کند و وب‌سایت طراحی کند. در این میان چگونه باید سایت ناامن را تشخیص داد؟ برخی تکنیک‌ها مانند بررسی همخوانی آدرس مرورگر و سایت پیش رو تخصصی هستند. اعتبارسنجی اطلاعات تماس سایت و توجه به اشتباهات تایپی از دیگر روش‌هاست.

ب) تشخیص ایمیل جعلی برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی

بهترین روش دفاع از مال خود در فضای آنلاین، دوری از به دام افتادن است. البته گاهی کلاهبردار بسیار باهوش است.

ج) گزارش کلاهبرداری اینترنتی به پلیس فتا

قربانیان کلاهبرداری آنلاین معمولاً شکایت نمی‌کنند. اما تعدد شکایت‌ها به پلیس فتا در شناسایی این کلاهبرداران کمک می‌کند و دیگر افراد نیز آگاه‌تر خواهند شد.

سوالات متداول

هدف اصلی کلاهبرداران اینترنتی ممکن است افراد، شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی دولت‌ها باشند. قربانیان می‌توانند هدف سرقت اطلاعات شخصی، کلاهبرداری مالی، کلاهبرداری از طریق شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل، یا تحت هر نوعی از شیوه‌های تقلب و فریب باشند.

برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی، می‌توانید اطلاعات حساب‌های خود را محرمانه نگه دارید، به ویژه اطلاعات مربوط به کلمات عبور؛ مطمئن شوید که از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های معتبر و امن برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کنید؛ هویت خود را در اینترنت محافظت کنید؛ و همچنین هشدارها و اعلان‌های مربوط به امنیت را رصد و رعایت کنید.

بلافاصله با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و جزئیات را شرح دهید.

بله، استفاده از نرم‌افزارهای آنتی ویروس، فایروال، و ابزارهای ضد جعل و anti-phishing می‌تواند به شما کمک کند تا از تهدیدات امنیتی مختلف محافظت کنید. همچنین به‌روزرسانی منظم نرم‌افزارها و سیستم‌عامل شما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلاهبرداری اینترنتی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود از جمله ارسال ایمیل‌های فریبنده، ایجاد وب‌سایت‌های جعلی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کلاهبرداری، فریب دادن کاربران به انجام تراکنش‌های مالی ناامن و استفاده از فناوری‌های نفوذی برای نفوذ به سیستم‌های کاربران.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۴ میانگین: ۲.۸]

5 دیدگاه دربارهٔ «کلاهبرداری اینترنتی چیست؟ روش‌های کلاهبرداری سایبری»

  1. سلام وقت بخیرمن یک کالارادریک اپ خارجی آگهی کردم پس ازفروش متوجه شدم خریدارکلاهبرداربوده وبه کسی قول فروش ماشین روداده وشماره حساب من روبهش داده ومن باپست این کالا روارسال کردم وآدرس طرف رودارم آیامیتوانم شکایت کنم

    1. سپیده حکمت-نویسنده

      سلام مریم عزیز
      این سوال رو باید با پلیس مطرح بفرمایید تا با توجه به قوانین، شما رو راهنمایی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه