با ۷۰ روش کلاهبرداری اینترنتی در فضای سایبری آشنا شوید

روش کلاهبرداری اینترنتی
فهرست مطالب

اینترنت گاهی فضای خطرناکی است. بنابراین بهتر است با انواع روش کلاهبرداری اینترنتی و تکنیک های رایج مجرمان سایبری آشنا شد.

اینترنت پر استفاده‌ترین شبکه ارتباطی تاریخ بشر است. میلیون ها انسان و ماشین طی هر ثانیه در هر روز از آن استفاده می کنند. اینترنت ابعاد مثبت و منفی دارد و تلاش بسیار جهت سرقت پول و هویت مردم بی گناه از ابعاد منفی آن است.

بی شک مجرمان هر لحظه در کمین کوچک ترین فرصت برای سرقت پول هستند. اینترنت پر از چنین فضاهایی است و کلاهبرداران همیشه با جدیدترین شگردهای آنلاین خود در سایه‌های مجازی ایستادند.

اگرچه برخی شیوه های جدید کلاهبرداری اینترنتی پیچیده هستند. اما این افراد با روش های قدیمی و ساده تر نیز کارشان را پیش می برند. اگر مردم با انواع روش کلاهبرداری اینترنتی و فرم این کلاهبرداری ها آشنا شوند، می توان به در امان ماندن نان بازویشان امید داشت.

ما پیش از این به برخی از شیوه‌های کلاهبرداری پرداختیم اما اینک نگاهی جامع‌تر خواهیم داشت.

با ۷۰ روش کلاهبرداری اینترنتی در فضای سایبری آشنا شوید

 

۱) کلاهبرداری مبتنی بر ایمیل

کلاهبرداری به کمک ایمیل نوعی فریب آنلاین است. اگرچه برای فریب می توان از هر دری وارد شد. اما شیوه های کلاهبرداری مانند پیش پرداخت، پرداخت اضافی و کار از منزل بسیار پرتکرار هستند.

کلیت ماجرا یکی است. اما جزئیات این نوع کلاهبرداری ها طی زمان تغییر می کند. اما با توجه به برخی نکات می توان از چنگال مجرمان در امان بود.

مقرون به صرفه بودن و استفاده آسان از ایمیل آن را به جولانگاه کلاهبرداران اینترنتی تبدیل کرده است. شاید فکر کنید این مجرمان تاکنون حرفه ای شده‌اند. اما تشخیص بسیاری از ایمیل‌های کلاهبرداری آسان است. البته برخی ایمیل ها بسیار پیچیده هستند و مردم سالانه پول های زیادی بدین ترتیب از دست می دهند.

۲) کلاهبرداری به روش پیش پرداخت

کلاهبرداری به روش پیش پرداخت صورت های گوناگونی دارد. در این روش کلاهبردار ممکن است ادعا کند به شما ارثی رسیده، برنده لاتاری شدید و یا حسابی قدیمی دارید که آن را فراموش کردید.

موضوع هر چه باشد از شما خواسته می شود جهت دریافت مبلغ وعده داده شده پیش پرداخت واریز کنید.

۳) کلاهبرداری نیجریه‌ای (کلاهبرداری ۴۱۹ نیجریه‌ای)

کلاهبرداری نیجریه ای نوعی کلاهبرداری به روش پیش پرداخت است. اما به علت شایع بودنش بر سر زبان ها افتاده است. ایمیل های این نوع کلاهبرداری در قبال کمک به مقامات دولتی برای انتقال پول به نهادی مالی امریکایی مبالغ هنگفتی وعده می دهند و در آن ها پیش پرداخت تقاضا می شود.

این کلاهبرداری برای نخستین بار در نیجریه کلید خورد و چون که قانون ۴۱۹ مجازات عمومي این کشور را نقض می کند تحت عنوان کلاهبرداری ۴۱۹ نیجریه ای معروف شده است.

۴) کلاهبرداری از طریق خیریه

کلاهبرداری از طریق خیریه با احساسات افراد بازی می کند تا آنان را برای پرداخت کمک به انجمن ها و سازمان های جعلی خیریه قانع کند.

کلاهبرداران از موضوعاتی مانند سگ های ولگرد و کمک به آسیب دیدگان حوادث استفاده می کنند. همچنین چرایی اهمیت ماجرا و لینک هایی به وب‌سایت های در ظاهر قانونی در این مدل ایمیل ها ذکر می شود. قربانیان گاهی علاوه بر پول، اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار سارقان قرار می دهند.

۵) روش کلاهبرداری اینترنتی به سبک کار از خانه یا دورکاری

دور کاری مزایای بسیاری دارد و سبک زندگی ایده آل بسیاری است. کلاهبرداران با وعده های رویایی کار از خانه افراد را فریب می دهند. چه چیزی نیاز است؟ در این روش از قربانیان خواسته می شود برای خرید تجهیزات یا محتوای آموزشی از پیش مبلغی پرداخت کنند. اما این وسایل به دستشان نمی رسد و شغلی در کار نیست.

۶) حساب های بسته شده

برخی کلاهبرداران با ارسال ایمیل هایی رسمی مانند که ظاهرا از سوی ارائه دهندگان قابل اطمینان خدمات ارسال شدند به قربانی می گویند حسابشان در حال بسته شدن است و اطلاعات حساب را درخواست می کنند. معمولا این ایمیل ها حاوی لینکی است که پس از ورود به سایت جهت ادامه خدمات به اطلاعات کارت و لاگین نیاز خواهد داشت.

۷) کلاهبرداری به سبک مدیر عاملی

کسب و کارها عموما قربانی این مدل کلاهبرداری هستند. کلاهبرداران ابتدا مسئول مالی شرکت را پیدا می کنند. آنان سپس خود را جای فرد مسئولی مانند مدیر عامل جا زده و برای انتقال پول به حساب خاصی درخواست می دهند. چون که امروزه اطلاعات بسیاری از افراد در لینکدین قابل مشاهده بوده کار کلاهبرداران آسان شده است.

این گونه تله گذاری به آمادگی نیاز دارد چون کلاهبردار باید همانند فرد مسئول رفتار کند. او سپس با مسئول انتقال پول شرکت تماس می گیرد و از وی می خواهد پول انتقال دهد.

روش تله گذاری مدیر عاملی همانند اکثر کلاهبرداری های تله گذاری درصورت استفاده از احساس و فوریت کارامدتر خواهد بود. بنابراین بسیاری از این سبک کلاهبرداران افراد تازه وارد شرکت را مورد هدف قرار می دهند. چون آنان با چهارچوب های امنیتی شرکت آشنا نیستند.

روش کلاهبرداری اینترنتی

۸) کارت تبریک

این کارت های ساده کلاهبرداری رایانه شما را با بد افزار ها آلوده می کند. این ایمیل به شکل کارت تبریکی از سمت خانواده و دوستانتان است و شما را به کلیک کردن روی لینکی تشویق می کند. پس از کلیک بدافزار به صورت خودکار دانلود شده و روی رایانه نصب می شود.

۹) کلاهبرداری به روش نزدیک شدن

این کلاهبرداری زمانی اتفاق می‌افتد که فرد از علاقه یا باور مذهبی مشترک جهت فریبتان استفاده کند. این اتفاق معمولا به صورت حضوری و در جوامع مذهبی رخ می دهد. اما ایمیل نیز از راه های این کلاهبرداری محسوب می شود.

۱۰) وام یا کارت اعتباری تضمینی

در این روش به شما گفته می شود که شرایط لازم جهت دریافت وام را دارید، اما باید مبلغی را به عنوان پیش پرداخت انتقال دهید. ممکن است این مبلغ ناچیز باشد اما کلاهبرداران بیشتر به دنبال اطلاعات حسابتان هستند.

۱۱) ارائه خدمات

کسب و کارها جامعه هدف این مدل کلاهبرداری هستند. طی این روش ایمیلی حاوی صورتحساب خدماتی به ظاهر قانونی ارسال خواهد شد. همچنین فوریت متن ایمیل قربانی را به پرداخت سریع‌تر تشویق می کند.

۱۲) کلاهبرداری از طریق پرداخت خسارت

بله این نیز از روش های معمول کلاهبرداری اینترنتی است. در ایمیل ارسالی ادعا می شود که قرار است بابت کلاهبرداری خسارت دریافت کنید. این افراد به دنبال اطلاعات شخصی شما هستند.

‍۱۳) روش کلاهبرداری اینترنتی از سالمندان

اگر چه اکثر کلاهبرداری های اینترنتی عموم افرادی که به رایانه دسترسی دارند را هدف قرار می دهند، اما برخی مختص سالمندان طراحی می شوند. سالمندان اغلب در معرض خطر سرقت هویتشان قرار دارند. اینک به چند نمونه کلاهبرداری از سالمندان می پردازیم.

الف) فریب سرمایه گذاری

سالمندان علاقه‌مند به سرمایه گذاری اغلب به دنبال فرصت های کوتاه مدت و پر منفعت هستند. کلاهبرداران با سوءاستفاده و وعده های شیرین پول این افراد را به سرقت می‌برند.

ب) فریب بیمه

کلاهبرداری از طریق بیمه از این فرضیه استفاده می کند که سالمندان به جای امروزشان بیشتر به فکر میراث برای عزیزانشان هستند. این کلاهبرداران از طریق تلفن و ایمیل سالمندان را متقاعد می کنند که به بیمه عمر نیاز دارند. شرکت های بیمه اغلب ساختگی هستند، اما سارقان متخصص و سابقه دارند.

ج) فریب از در سلامت

بالارفتن سن با ضعف در سلامت و دارو های گران همراه خواهد بود. بسیاری از داروخانه‌های آنلاین داروهای ارزان‌تر از بازار ارائه می‌کنند. اما بیشتر این سایت ها خارج از حوزه قانونی غذا و دارو فعالیت دارند. مثلا موسسه “کانادا دراگز” به جرم فروش دارو های قاچاق در امریکا تحت تعقیب است اما این وب‌سایت هنوز فعالیت دارد.

در این روش مصرف کنندگان بدون دستور العمل درست نمی دانند چه دریافت خواهند کرد.

د) پدربزرگ=مادربزرگ

در این روش فردی با پدربزرگ و یا مادربزرگ فرد دیگری تماس می گیرد. خودش را نوه آنان جا زده و پول تقاضا می کند. فرد کلاهبردار مدعی می شود در زندان و یا نیازمند کمک پزشکی در خارج از کشور است. این افراد با احساسات سالمندان بازی می کنند و به گفته یکی از کلاهبرداران دستگیر شده یکی از هر ۵۰ نفر گرفتار این فریب می شوند.

۱۴) اخاذی

روال فریب از طریق اخاذی این گونه است که یا باید سریعا پول پرداخت کرد و یا باید با عواقب از پیش تعیین شده واقعی یا ساختگی روبه‌رو شد. فریب از طریق اخاذی گاهی ساده و گاهی به شدت پیچیده است. این امر به قوه تخیل کلاهبردار بستگی دارد.

۱۵) باج افزار

باج افزار نوعی بدافزار است که مهاجم به کمک آن فایل هایتان را کد گذاری می کند و تنها پس از پرداخت مبلغ درخواستی آن ها را کد شکنی خواهد کرد. حمله سایبری “واناکرای” در سال ۲۰۱۷ از معروف ترین موارد حمله به کمک باج افزار به شمار می آید که بیش از ۴۰۰ هزار ماشین طی آن آلوده شدند.

سارقان در نهایت در قبال کد شکنی فایل های سرقتی ۱۴۰ هزار دلار بیت کوین دریافت کردند. تهیه نسخه پشتیبان از فایل‌ها روش خوبی برای دوری از این گونه حملات است.

۱۶) اخاذی جنسی

قربانیان این نوع اخاذی اغلب از طریق سایت های آنلاین دوست یابی و شبکه های اجتماعی حین به اشتراک گذاشتن عکس ها و فیلم های شخصیشان فریب داده می شوند. ممکن است بدون اطلاعشان از آنان فیلمبرداری شود و سپس برای ممانعت از پخش تصاویر و فیلم ها مبلغی درخواست تقاضا شود.

۱۷) تهدید

این نوع کلاهبرداری با تهدید خشونت فیزیکی و حتی مرگ همراه خواهد بود که معمولا از طریق ایمیل ارسال می شود. اغلب ادعا می شود که فرستنده ایمیل به دنبال جان شماست و باید مبلغی پرداخت کنید.

این افراد به سراغ اطلاعاتتان در شبکه های اجتماعی می روند تا با شما آشنا شوند و ایمیل تهدید آمیز مختص شما را بنویسند. کلاهبرداران این سبک علاوه بر پول به دنبال سرقت هویت شما نیز هستند.

۱۸) تهدید تروریستی

در این نوع کلاهبرداری از ترس دنیای امروز نسبت به اعمال تروریستی سوءاستفاده می شود. ماجرا ازین قرار خواهد بود که اگر مبلغ درخواستی را بپردازید جانتان در امان خواهد بود.

۱۹) تهدید بمب گذاری

این نیز یک روش کلاهبرداری اینترنتی است. طی این روش از طریق ایمیلی تهدید آمیز به قربانی گفته می شود که برای ممانعت از انفجار بمب باید مبلغی پرداخت کند.

۲۰) حمله محروم سازی از سرویس

این حملات به حملات از طریق باج افزار شباهت دارند. اما طی این روش کل وب‌سایت کد گذاری می شود. وب سرور های میزبان این سایت ها گرفتار ترافیک ساختگی شده و کند و حتی خاموش خواهند شد. سپس از قربانی خواسته می شود تا جهت بازگردانی سرویس مبلغی پرداخت کند. کسب و کارها عموما قربانی این نوع حملات هستند.

کلاهبرداری اینترنتی

۲۱) تله گذاری

به تله گذاری در بخش های قبلی اشاره شد. اما بهتر است با انواع مختلف آن آشنا شوید. تله گذاری در واقع پایه و اساس همه نوع کلاهبرداری اینترنتی است. به فریب قربانی جهت ارائه نوعی اطلاعات برای سوءاستفاده و کلاهبرداری در آینده تله گذاری می گویند.

چون که احتمال موفقیت آمیز بودن کلاهبرداری پایین است به تعداد زیادی قربانی نیاز است. آسان ترین روش برقراری ارتباط با تعداد زیادی از افراد ایمیل است. اغلب ایمیل های تله گذاری شما را به سمت وبسایتی ساختگی جهت سرقت مشخصات شما و تشویقتان به دانلود بدافزار هدایت می کنند.

  •  تله گذاری هدف دار

این نوع تله گذاری هدف دار بوده و کلاهبردار شما را می شناسد. ممکن است وی از طریق شبکه های اجتماعی درباره خرید های اخیر و محل سکونت شما اطلاعات کسب کرده باشد. ایمیل تله گذاری براساس اطلاعات شما نوشته خواهد شد و کلاهبردار به دنبال اطلاعات پرداخت و گذرواژه شماست.

۲۲) ویلینگ

کسب و کارها و مدیران ارشد شرکت ها که به ایمیل مسئول شرکت دسترسی دارند قربانی این نوع کلاهبرداری هستند. کلاهبرداران می توانند با دسترسی به حساب ایمیل به اطلاعات کارکنان دسترسی پیدا کرده و پول انتقال دهند.

۲۳) تله گذاری W-2

این سبک کلاهبرداری که نوعی ویلینگ هدف دار به حساب می آید با هدف به دست آوردن W-2 و یا
W-9 پیمانکاران طراحی شده است. مدارس، بیمارستان ها، گروه های قومی و کسب و کار ها قربانی این کلاهبرداری هستند.

ممکن است ایمیل کلاهبرداری به ظاهر از سوی مدیر و یا IRS ارسال شده باشد. کلاهبردار پس از تکمیل اطلاعات توسط قربانی به راحتی سرقت هویت انجام می دهد.

۲۴) تله گذاری برای انتقال باج افزار

بدتر از تله گذاری ایمیل های حاوی باج افزار است. مجرم از این طریق به پول بیشتری می رسد.

۲۵) ویشینگ

ویشینگ یا فیشینگ صوتی کلاهبرداری آنلاین نیست. اما گاهی بسیار پیچیده انجام می شود و بهتر است با آن آشنا شد. کلاهبردار با تغییر صدایش پول و اطلاعات سرقت می کند. ابتدا با قربانی تماس گرفته می شود و با استفاده از تکنیک های مهندسی اجتماعی از وی پول و یا اطلاعات کارت بانکی خواسته می شود.

ارسال ایمیل و پیامک هزینه چندانی ندارد. اما برقراری تماس تلفنی زمان بر است و تلاش لازم دارد. به همین دلیل قربانی با ویشینگ آشنا نیست و کلاهبردار شانس بالایی دارد.

همچنین کلاهبردار دیگر نگران انتقال ایمیلش به پوشه اسپم نیست. همیشه تعداد تماس ها از ایمیل کمتر است و جلب توجه افراد آسان خواهد بود. اگرچه تماس تلفنی هزینه بر است اما فناوری VoIP کار مجرمان را آسان کرده است.

همچنین امروزه پنهان کردن شماره کار آسانی است و کلاهبردار خود را به عنوان فردی دولتی جا می زند.

۲۶) بانک

کلاهبرداری ویشینگ بانکی از رایج ترین صورت های کلاهبرداری است. افراد خود را به عنوان نماینده نهادی مالی معرفی کرده و مدعی می شوند که حساب بانکی شما در خطر است. اگرچه برخی کلاهبرداران به دنبال اطلاعات شخصی یا حساب بانکی هستند. اما برخی دیگر تاکتیک های متفاوتی دارند. مثلا از قربانی خواسته می شود تا نرم افزاری به ظاهر امنیتی بر روی سیستم خود نصب کنند. اما در واقع این نرم افزار دسترسی به رایانه قربانی را در اختیار کلاهبردار قرار می دهد.

۲۷) مالیات

در قسمت های بعدی به کلاهبرداری مالیاتی خواهیم پرداخت. اما لازم به ذکر است که این کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی و یا ایمیل انجام می شود. نخستین تماس خودکار است و کلاهبردار تعداد زیادی قربانی خواهد داشت. سپس تعدادی قربانی تماس می گیرند و فریب این افراد آسان خواهد بود. چون در همین مرحله به دام نخست کلاهبردار افتادند.

۲۸) جایزه

برنده شدن جوایز ساختگی معمولا از طریق تلفن و پیام خودکار صوتی اطلاع رسانی می شود. معمولا پول، ماشین و هزینه مسافرت وعده داده می شود. اما کلاهبردار در حقیقت به دنبال اطلاعات شخصی شما و سرقت هویت شماست.

۲۹) ارائه خدمات پشتیبانی به عنوان یک روش کلاهبرداری اینترنتی

این نوع کلاهبرداری در ابتدا تلفنی و در ادامه اینترنتی خواهد بود. فردی که خود را متخصص می نامد مدعی می شود که نماینده شرکتی بزرگ مانند مایکروسافت است و رایانه شما آلوده شده و از شما می خواهد تا دسترسی وی را آزاد کنید.

سپس این فرد بر روی سیستم شما بد افزار و باج افزار نصب می کند. وی حتی پس از اتمام کار و به قول خودشان برطرف ساختن مشکل حق الزحمه طلب خواهد کرد. آنان بدین ترتیب به اطلاعات پرداخت و رایانه شما دسترسی همیشگی خواهند داشت.

فقط تماس تلفنی روش این کلاهبرداری نیست و برخی از صفحات تبلیغاتی حین جستجو در وب استفاده می کنند. معمولا خروج از این صفحات دشوار خواهد بود. چون قصدشان تماس قربانی با شماره ارائه شده است..

۳۰) آژانس دولتی

احتمال ارائه همه اطلاعات شخصی شما در صورت دریافت تماس از سوی آژانسی دولتی که به ظاهر کاملا رسمی صحبت می کنند بسیار بالاست. کلاهبردار خود را پلیس یا مامور دولتی معرفی می کند چون بسیاری مردم از چنین افرادی حساب می برند. اما باید خاطرنشان کرد که چنین تماس هایی حضوری و از طریق نامه برقرار می شوند.

کلاهبرداری آنلاین

۳۱) کلاهبرداری از طریق شبکه های اجتماعی

رشد محبوبیت شبکه های اجتماعی آن را به جولانگاه و یک روس کلاهبرداری اینترنتی تبدیل کرده است. اگر چه ممکن است بسیاری از کلاهبرداری های ذکر شده از طریق شبکه های اجتماعی انجام شوند اما برخی مختص شبکه های اجتماعی هستند.

۳۲) پیغام «ببینید چه کسی پروفایلتان را دیده است»

در این نوع کلاهبرداری از حس کنجکاوی کاربران “فیس بوک” سوءاستفاده می شود و پیام آن را حین کار با این شبکه اجتماعی مشاهده خواهید کرد. طی این روش از شما خواسته می‌شود تا نرم افزاری برای مشاهده افرادی که پروفایلتان را دیدند نصب کنید. اما “فیس بوک” این اطلاعات را در اختیار کسی قرار نمی دهد و شما با این کار پروفایل خود را در اختیار مجرمان قرار می دهید.

۳۳) دیسلایک فیس بوک

طی سال های پیش صحبت هایی مبنی بر اضافه شدن قابلیت دیسلایک به فیس بوک شنیده می شود. کلاهبرداران نیز با درج آگهی برای چنین قابلیتی از این ماجرا سوءاستفاده می‌کنند. این تبلیغ شما را به سایتی می برد که ظاهرا متعلق به فیس بوک است. اما لینک های آن شما به سایت های فیشینگ می برد.

۳۴) اخبار دروغ درباره سلبریتی ها

ممکن است حین کار با فیس بوک با خبری مانند فوت ستاره معروف و یا دوستی بین دو بازیگر هالیوودی مواجه شوید.

اما پس از کلیک روی آن برای مشاهده خبر از شما خواسته می شود که مشخصات فیس بوک خود را وارد کنید و با این کار پروفایلتان در اختیار مجرمان قرار می گیرد.

۳۵) کلاهبرداری از طریق جعل هویت

ساختن حساب شبکه های اجتماعی بسیار آسان است. بنابراین این که فردی دقیقا عین حساب شما را بسازد دور از انتظار نیست. آنان سپس با نام شما سراغ دوستان و خانواده تان می روند. کلاهبردار از این ارتباط جهت پخش بد افزار و تقاضای پول استفاده می کند.

۳۶) لایک اینستاگرام

بسیاری از کلاهبرداران به سراغ اشتیاق مردم برای لایک و فالوور رفتند. مثلا نرم افزاری به نام اینستا لایک در قبال لایک و فالو نام کاربری و رمز عبور درخواست می کرد.

اما آنان اطلاعات ۱۰۰ هزار کاربر را در بات نت اجتماعی بزرگی ثبت کردند. نرم افزار به وعده خود عمل کرد اما برای این کار از حساب افرادی استفاده شد که برای دریافت لایک و فالو ثبت نام کرده بودند. همچنین درون نرم افزار از کاربران تقاضای پول می شد.

۳۷) فرصت شغلی

این نوع کلاهبرداری از طریق ایمیل و سایت لینکدین انجام می گیرد. ابتدا شما پیامی مبنی بر فرصت شغلی خوبی در شرکتی بزرگ دریافت می کنید. اما گاهی این پیام از سوی کلاهبردار فرستاده شده و شما به واسطه آن ملزم به انتقال وجه خواهید شد. شما چکی دریافت کرده و مبلغ آن را انتقال می دهید. اما چک برگشت می خورد و پولتان را از دست می‌دهید.

۳۸) فریب سفر

امروزه بسیاری خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل و تور مسافرتی خود را اینترنتی انجام می دهند. کلاهبرداران نیز از این امر آگاهند و به فروش بلیط های فیک و تورهای ساختگی می پردازند. بلیط های مسافرتی ارزان نیستند و این امر سود کلاهبردار را چند برابر کرده است. به علاوه رزرو بلیط مسافرتی ریسک بالایی دارد چون بیشتر هزینه از پیش پرداخت می شود.

اما مشکل اصلی این است که نمی توان تا پیش از رسیدن به مقصد و یا فرودگاه از چیزی مطمئن شد. ممکن است نام شما جایی ثبت نشده باشد. حالا نیز پولتان بر باد رفته و باید بیشتر هزینه کنید.

۳۹) سفرهای مجانی و تخفیفی

این نوع کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی و ایمیل انجام می شود و به قربانی می گویند شما سفر برنده شدید. سپس باید برای به دست آوردن آن مبلغی پرداخت کرد. اما پولتان به سرقت خواهد رفت.

۴۰) کلاهبرداری از طریق فروش دوباره بلیط سفر

روال این گونه است که فردی مدعی می شود بلیطی خریداری کرده است، اما از رفتن به سفر منصرف شده است. اما وی قصد دارد این بلیط فیک را به قیمتی بسیار پایین تر بفروشد. برخی قربانیان تا پیش از رسیدن به فرودگاه نمی فهمند فریب خوردند. چون که شرکت های بیمه استرداد وجه بلیط را دشوار ساختند فروش بلیط آنلاین توسط اشخاص باور پذیر است و این کار به کلاهبرداران کمک می کند.

۴۱) کلاهبرداری امتیاز

در این روش به قربانی گفته می شود که امتیاز کارت اعتباری سفر دریافت کرده است. سپس از وی برای انتقال امتیاز سوال پرسیده می شود. این سوالات درباره اطلاعات حساب، جزئیات کارت اعتباری و اطلاعات شخصی خواهد بود.

۴۲) اجاره ملک

کلاهبردار در این روش آگهی ملک ارزان قیمت در مکان های رویایی منتشر می کند. همچنین از قربانی پیش پرداخت و گاهی پرداخت کامل تقاضا می شود. اما پس از رسیدن به مقصد متوجه می شوند که ملکی در کار نیست، ملک وعده داده شده این نبوده و یا این ملک اجاره ای نیست.

۴۳) کلاهبرداری و مالیات

مالیات دردسرهای خودش را دارد و کلاهبرداری در این بخش کار را دشوارتر کرده است. این دسته مجرمان به دنبال کلاهبرداری از مالیات پردازان و دولت هستند.

۴۴) بازرسی به دروغ

فردی مدعی می شود از سازمان مالیات تماس گرفته و باید بازرسی شوید. همچنین از فرد با ترساندن او از پرداخت خسارت، زندان و یا حتی تبعید مبلغی تقاضا می کنند. این نوع کلاهبرداری از طریق ایمیل و صدای ضبط شده انجام می شود و برای مجرم کار آسانی است. در کانادا گزارش داده شده که کلاهبرداران کارت هدیه iTunes درخواست کردند. شاید به نظرتان این کار غیرممکن باشد، اما اتفاق افتاده است!

۴۵) استرداد مالیات

این دسته کلاهبرداران به سراغ افرادی می روند که در انتظار پس گرفتن مالیات هستند. در این جا نیز مجرم خود را مامور مالیاتی معرفی کرده و قربانی را به کلیک بر روی لینکی جهت دریافت مبلغ مالیات تشویق می کنند. اما این لینک شما را به سایت فیشینگ می‌برد و اطلاعات شخصیتان را به سرقت خواهد برد.

کلاهبرداری

۴۶) خطا در استرداد

این نوع کلاهبرداری کمی پیچیده است چون در آن از اطلاعات واقعی مشتری که از شرکت های حسابداری به سرقت رفته استفاده می شود. روال عادی این گونه است که درخواست استرداد مالیات به سازمان مالیات ارسال می شود و مشتری مبلغ را دریافت می کند. اینجاست که کلاهبردار به عنوان مامور مالیات وارد شده و مدعی می شود خطایی رخ داده و از قربانی می خواهد مبلغ را پس دهد. قربانی از دو سو تحت فشار قرار می گیرد. چون هم پولش را از دست داده و هم از سوی سازمان مالیات تحت فشار است.

۴۷) اعتراض مالیاتی

در این روش کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی و یا ایمیل به مصرف کننده می گویند که دیگر لازم نیست مالیات پرداخت کنند. این روش بیشتر نوعی آزار است و چون مجرم سود مالی نمی برد کلاهبرداری محسوب نمی شود. اما قربانی در هر صورت ضرر می بیند چون عدم پرداخت مالیات با جریمه و زندانی همراه خواهد بود.

۴۸) بیت کوین و ارز دیجیتال

محبوبیت اخیر بیت کوین و ارز دیجیتال بازار کلاهبرداران را گرم کرده است. همچنین دست مجرمان باز است و روش های مختلفی جهت کلاهبرداری از طریق بیت کوین و ارز دیجیتال به چشم می خورد.

۴۹) تبادل کوین

چون که بسیاری از کسب و کارهای مبتنی بر ارز دیجیتال نسبتا تازه وارد هستند از قانونی بودن ارز اطلاع ندارند. کلاهبردار نیز از طریق تبادلات ساختگی پول مردم را به سرقت می برد. تبادل اینترنتی سکه نمونه بارز آن است که جزئیات قیمت ارز دیجیتال را لیست می کند.

۵۰) تبادل کوین هک شده

متاسفانه هک تبادلات توسط مجرمان سایبری به ضرر صرافی و مشتریان آن است. مثلا برخی قربانیان چهار سال است منتظر پولشان هستد. همچنین در کلاهبرداری اخیر «کوین چک» ۵۰۰ میلیون دلار سرقت شد.

۵۱) پامپ و دامپ

اصطلاح پامپ و دامپ مختص بازار سهام بود. اما امروزه وارد حوزه ارز دیجیتال شده است. به تبلیغ برنامه ریزی شده ارزی خاص و تقریبا ناشناس پامپ و دامپ می گویند. سرمایه گذاری انبوه ارزش آن را بالا برده و به این ترتیب توجه دیگر سرمایه گذاران جلب خواهد شد. ارزش سکه بالاتر می رود و نخستین گروه از سرمایه گذاران سهم خود را می فروشند و گروه دوم دست خالی می‌مانند.

۵۲) شرکت های کلاهبرداری استخراج ابری

استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نیازمند توان محاسباتی است. اما استخراج کار آسانی نیست. شما می توانید از طریق شرکت های استخراج ابری بدون سر و کار داشتن با ماینینگ در آن سرمایه گذاری کنید.

شما با این سرمایه گذاری به شرکت اعتماد می کنید. اما هر جا سرمایه گذار باشد کلاهبردار در کمین نشسته است. مثلا شرکت «ماینینگ مکس» ۲۵۰ میلیون دلار جمع آوری کرد اما ۷۰ میلیون آن به سرقت رفت. همچنین مدیر عامل «جی ای دابلیو ماینرز» به ۹ میلیون کلاهبرداری اعتراف کرد که حاصل معاملاتی فریب کارانه بود.

۵۳) بدافزار ماینینگ

ماینینگ نیازمند توان محاسباتی بالاست که ارزان نخواهد بود. مجرمان نیز بدافزار های ماینینگی طراحی کردند که به دنبال توان محاسباتی کاربران هستند. این بدافزار های ماینینگ و سرقت ارز از طریق ویروس تروجان منتشر می شوند. سپس رایانه های آلوده بات نت بزرگی می‌سازند و این بات نت ارز دیجیتال استخراج می کند. «دیگ ماین» پیام رسان فیس بوک و «واناماین» «اترنال بلو» از بدافزار های معروف ماینینگ هستند.

۵۴) خروج از عرضه اولیه سکه

سکه در عرضه اولیه تا پیش از ارزش گذاری سرمایه گذاران بی ارزش است. کلاهبرداری خروج از عرضه اولیه سکه به پامپ و دامپ شباهت دارد و تبلیغ سکه سازان با فروش سریع آن همراه خواهد بود.

سرمایه گذاران با وعده های طلایی و امنیت بالا فریب داده می شوند. آنان به امید بازدهی سرمایه سکه می خرند و پول بدون پشتوانه دریافت می کنند. «پلکس کوین» با ۱۵ میلیون دلار و «بنبیت» با ۲.۷ تا ۴ میلیون دلار کلاهبرداری از بزرگترین کلاهبرداری های این نوع محسوب می شوند. عرضه اولیه سکه در چین ممنوع شده و زیر ذره بین دیگر کشور ها قرار دارد.

۵۵) جعل هویت عرضه کنندگان سکه

جعل هویت عرضه کنندگان توسط کلاهبرداران مسئله دیگر عرضه اولیه سکه است. مثلا کانال تلگرام عرضه اولیه سکه قانونی «Seele» توسط تعدادی کلاهبردار هک شد و آنان خود را ادمین کانال معرفی کردند. در این کلاهبرداری از سرمایه گذاران خواسته شد بيعانه پرداخت کنند و این در حالی بود که فروش آغاز نشده بود و پول به جیب کلاهبرداران رفت.

۵۶) فریب سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

عدم ثبات بازار ارز دیجیتال باعث سود کلان برخی افراد شده است. این امر استفاده از فریب پانزی و هرم را آسان کرده چون مردم به سود کوتاه مدت آن باور دارند. برای مثال شرکتی اتریشی که ۴% سود هفتگی وعده داده بود به سرقت ۱۲ هزار بیت کوین محکوم شد.

«بیت کانکت» که از کار افتاد و «وان کوین» که ظاهرا از فریب پانزی استفاده می کند و هنوز به کار خود ادامه می دهد از دیگر نمونه های این مدل کلاهبرداری هستند.

۵۷) فورک کیف پول

کیف پول های کوین مکان امنی برای نگه داری ارز دیجیتال هستند. اما یافتن کیف پولی برای فورک های ارز دیجیتال و سکه جدید دشوار است. اینجاست که کلاهبردار وارد می شود. مثلا وبسایت mybtgwallet.com با تشویق کاربران به ارائه کلیدهای شخصیشان سکه می دزدید. در یکی از موارد بیش از ۳ میلیون دلار کلاهبرداری گزارش شد.

۵۸) جعل کیف پول

این دسته از کلاهبرداران بازار ارز به کیف پول‌های جعلی روی آوردند. مردم فکر می کنند در حال انتقال سکه های خود به کیف پول های معتبر قانونی هستند اما این سکه ها به کیف پول کلاهبرداران انتقال می یابند. گروهی هکر به نام «کوین هوردر» از این روش بیش از ۵۰ میلیون دلار بیت کوین و ارز دیجیتال دزدید. این گروه از دامنه های شبیه سایت معتبر blockchain.info و تبلیغات پولی گوگل استفاده می کرد.

۵۹) فیشینگ سرویس کوین میکسینگ

سرویس های میکس کوین با ترکیب سکه ها ارتباط بین فرستنده و گیرنده را قطع می کنند و مبادله امن تر می شود. این سرویس ها گاهی در اعمال غیر قانونی و گاهی در موارد قانونی مورد استفاده قرار می گیرند. دو سایت کلاهبرداری «بیت بلندر» و «هلیکس» با تله گذاری در دارک وب به فریب افراد دست زدند. کاربران با کلیک روی لینک های مختلف سکه‌های خود را به سارقان تقدیم می کردند.

۶۰) فریب پانزی سرویس میکسینگ کوین

این فقط خطر فیشینگ نیست که سرویس های میکسینگ کوین را تهدید می کند. Bitpetite میکسینگ انجام می داد اما با وعده سود روزانه ۴% از سرمایه گذاران پول طلب می کرد. البته این سود غیرممکن به نظر می آمد و سایت در نوامبر ۲۰۱۷ بسته شد.

امنیت آنلاین

تا به اینجای کار به بررسی ۶۰ روش کلاهبرداری اینترنتی پرداختیم. علاوه بر موارد فوق قصد داریم در ادامه نگاهی به دیگر کلاهبرداری های رایج آنلاین بپردازیم که اطلاع از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.

۶۱) آنتی ویروس های جعلی

دریافت پیام های دانلود آنتی ویروس بسیار رایج هستند. اما به جای آنتی ویروس بدافزار دانلود خواهید کرد.

۶۲) وب‌سایت های جعلی

معمولا از وب‌سایت های جعلی برای فیشینگ استفاده می شود. همچنین وب‌سایت جعلی شبیه وب‌سایتی معتبر است و از قربانی اطلاعات بانکی و شخصی درخواست خواهد کرد.

۶۳) سایت‌های کالای قاچاق

این نوع وب‌سایت دقیق‌تر طراحی می شود و خطرش بیشتر است. در این روش وب‌سایتی به ظاهر معتبر سعی دارد کالای قاچاق را به عنوان کالای قانونی بفروشد.

۶۴) دوست یابی آنلاین

هر چند این نوع کلاهبرداری ها سابقه دارند. اما بسیاری دنبال اینگونه سایت ها هستند. بزرگ ترین کلاهبرداری های مالی امریکا در این سایت ها انجام می شود. کلاهبردار از طریق تماس تلفنی، ایمیل، پیامک، شبکه های اجتماعی و سایت های دوست یابی با قربانی ارتباط برقرار می کند.

این افراد از هویت های جعلی استفاده می کنند و به دنبال پول و اطلاعات هستند.

۶۵) بلیط فروشی

علاقه مندان به کنسرت و مراسم ورزشی قربانی این کلاهبرداری هستند. آنان بلیطی خریداری می کنند اما حین رسیدن به مقصد متوجه می شوند رزروی وجود ندارد.

۶۶) کلاهبرداری از طریق اجاره خانه

افرادی که به دنبال سقفی برای بالاسرشان می گردند قربانی این نوع کلاهبرداری هستند. آگهی های ارزانی منتشر می شود تا توجه قربانی را جلب کنند. پس از تماس با صاحب خانه به قربانی گفته می شود برای بازدید پیش پرداخت لازم است و اگر خانه را پسند نکردید مبلغ استرداد می شود. همچنین ممکن است فرمی پر کنید و اطلاعات شخصی شما به دست سارق بیفتد.

۶۷) پیامک

از پیامک در کلاهبرداری فیشینگ و فیشینگ صوتی استفاده می شود. هر تلفن همراهی قابلیت ارسال پیامک دارد. البته بسیاری به سراغ واتساپ و فیس بوک رفتند اما پیامک هنوز استفاده می شود.

لینکی از طریق پیامک برای قربانی ارسال می شود و باز کردن آن شما را به وب‌سایتی مختص تله گذاری هدایت می کند. معمولا در پیامک می نویسند به کارت اعتباری جدید نیاز دارید و یا حسابتان در حال بسته شدن است.

۶۸) تله گذاری آمازون

قربانیان در این کلاهبرداری نسبتا پیچیده از فروشندگان آمازون کالا سفارش می دهند. اما کالا را دریافت نمی کنند و با فروشنده تماس می گیرند. فروشنده نیز از خریدار می خواهد خارج از آمازون پرداخت انجام دهد و بدین ترتیب اطلاعات پرداخت را به سرقت می برد.

۶۹) تحویل بسته آمازون

در این روش بسته های خالی به آدرس های اشتباه فرستاده می شود. اما بسته امضاء می شود و آمازون دیگر مسئولیتی ندارد.

۷۰) تبلیغات

گاهی شرکت ها برای جذب مشتری به تبلیغ دروغین محصول خود دست می زنند. مثلا مک دونالدز به کارکنان خود پول می داد در صف رستوران بایستند. امروزه این امر وارد فضای آنلاین شده است. شرکت ها به برخی افراد پول می دهند نظر مثبت بنویسند. برخی مصرف کنندگان به این نظرات آنلاین اعتماد زیادی دارند و در انتها کالای غیر استاندارد نصیبشان می شود.

۷۱) خریداران جعلی

اکثر ما آنلاین چیزی فروختیم و این بار فروشنده در معرض خطر است. کلاهبردار در این روش مدعی می شود که پرداخت در حال انجام است و از شما می خواهد کالا را ارسال کنید. همچنین ممکن است ادعا کنند که پس از ارسال پرداخت خواهند کرد. اما کالا ارسال می شود و از پول خبری نیست.

۷۲) پرداخت اضافی

این روش نیز مختص فروشندگان طراحی شده است. کلاهبردار مبلغ کالا را برایتان ارسال می کند اما کمی بیشتر پرداخت خواهد کرد. سپس تقاضای استرداد وجه خواهد داشت. پرداختشان در همین حین لغو می شود و پول از دستتان می رود.

چگونه کلاهبرداری آنلاین را تشخیص دهیم؟

شمار کلاهبرداری های آنلاین فراتر از حد تصور است. بنابراین باید بسیار مراقب بود و به برخی نکات توجه داشت.

الف) تشخیص سایت های امن در مقابل روش کلاهبرداری اینترنتی

بسیاری از سایت های جعلی به سایت های معتبر شباهت دارند. اما وقتی هر فردی می تواند دامنه خریداری کند و وب‌سایت طراحی کند. در این میان چگونه باید سایت ناامن را تشخیص داد؟ برخی تکنیک ها مانند بررسی همخوانی آدرس مرورگر و سایت پیش رو تخصصی هستند. اعتبارسنجی اطلاعات تماس سایت و توجه به اشتباهات تایپی از دیگر روش هاست.

ب) تشخیص ایمیل جعلی برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی

بهترین روش دفاع از مال خود در فضای آنلاین دوری از به دام افتادن است. البته گاهی کلاهبردار بسیار باهوش است.

ج) گزارش کلاهبرداری اینترنتی به پلیس فتا

قربانیان کلاهبرداری آنلاین معمولا شکایت نمی کنند. اما تعدد شکایت ها به پلیس فتا در شناسایی این کلاهبرداران کمک می کند و دیگر افراد نیز آگاه تر خواهند شد.

سرویس احراز هویت یوآیدی به عنوان اولین راهکار احراز هویت دیجیتال، با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق، تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر، فرایند احراز هویت ثنا، احراز هویت سامانه اداره کار، احراز هویت سجام برای دریافت کد بورسی و همچنین احراز هویت صرافی رمز ارز را با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد انجام می دهد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۳ میانگین: ۲.۷]

3 دیدگاه دربارهٔ «با ۷۰ روش کلاهبرداری اینترنتی در فضای سایبری آشنا شوید»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه