چه کسانی به احراز هویت نیاز دارند؟

نیاز به احراز هویت
فهرست مطالب

نیاز به احراز هویت چالش بسیار بزرگی است که بسیاری از کسب‌وکارها را درگیر خود کرده است. کسب‌وکارهای فعال در صنایع مختلف همواره به دنبال راه‌حل‌های موجود برای تایید هویت هستند. اما مسئله مهمی که در مورد نیاز به احراز هویت وجود دارد، لزوم احراز هویت در کسب‌وکازهای مختلف است. بنابراین بحث ضرورت مطرح می‌شود، نه انتخاب! از این رو در این مطلب از یوآیدی قصد داریم به بررسی نکاتی را در مورد نیاز به احراز هویت در کسب‌وکارهای مختلف مطرح کنیم. برای کسب اطلاعاتی در این زمینه پیشنهاد می‌کنم، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نیاز به احراز هویت در چه صنایعی بیش‌تر اهمیت دارد؟

بسیاری از صنایع مقررات مختلفی برای محافظت از کاربران و کسب‌و‌کارها به طور یکسان دارند. در این میان نیز نیاز به بررسی مشتریان برای از بین بردن مجرمان و سایر عوامل مخرب مطرح می‌شود. صنعت مالی از جمله بارزترین صنایع موجود است که نیاز به احراز هویت در آن‌ها بیش‌تر از سایر کسب‌وکارها احساس می‌شود.

نکته جالب توجه دیگری که در مورد احراز هویت مطرح می‌شود این است که در حقیقت فقط انسان‌ها و شرکت‌ها نیستند که ممکن است به تایید هویت نیاز داشته باشند. بلکه حیوانات، دارایی‌ها، آثار هنری، دستگاه‌های هوشمند و دارایی‌های دیجیتال نیز همگی از جمله نمونه‌هایی هستند که تایید هویت می‌تواند در آن‌ها ضروری باشد.

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد تایید هویت می‌تواند به عنوان یک دارایی برای یک تجارت در نظر گرفته شود، که مهم‌ترین آن‌ها امنیت است. در صورت عدم تایید هویت برای یک کار، دارایی یا مشتری، خطر واقعی کلاهبرداری یا سایر رفتارهای غیرقانونی را افزایش می‌دهد. نمونه‌هایی از این کلاهبرداری می‌تواند فروش بیمه جعلی توسط کلاهبرداران تا ورود کاربران ناشناسی باشد که از خدمات مالی برای تامین مالی فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌کنند، یا هر چیز دیگری باشد.

از طرفی ناگفته نماند که در برخی موارد بسیاری از خدمات و صنایع به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که فقط برای طیف منتخبی از افراد در دسترس باشند. نمونه‌هایی از این را در صنعت سرگرمی و صنعت بازی که شرایط سنی در آن‌ها حاکم است، می‌توان یافت. بدون اقدامات تایید هویت، این صنایع و خدمات نمی‌توانند در هیچ حوزه قانونی فعالیت کنند، یا در صورت انجام با جریمه، سوء استفاده از سوی مجرمان یا سایر خسارات ناشی از فعالیت‌های متقلبانه مواجه خواهند شد.

نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که با افزایش امنیت به کمک احراز هویت، فرصت‌های جدیدی نیز به وجود می‌آیند. زیرا با روش ایمن راستی‌آزمایی از راه دور، می‌توان خدمات جدیدی را ارائه کرد که دامنه دسترسی صنایع به مکان‌هایی که قبلاً در دسترس نبودند نیز گسترش می‌دهد.

مثال بارز استفاده از این فناوری در دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال است که امکان استفاده از احراز هویت را برای هر کسی که به اینترنت متصل است،  بدون توجه به موقعیت جغرافیایی، نژاد، جنسیت یا هر معیار دیگری به ارمغان می‌آورد. به این ترتیب که به کمک تایید هویت افرادی که سعی در استفاده غیرقانونی از سیستم دارند، شناسایی می‌شوند. سپس دسترسی آنها را مسدود می‌شود، اما دیگرانی که قبلا به خدمات حیاتی دسترسی نداشتند، فرصت‌های جدیدی به دست خواهند آورد.

مزایای احراز هویت

یکی از مزایای استفاده از احراز هویت، شاید به طور غیرمستقیم، افزایش حریم خصوصی باشد. این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که فرآیند احراز هویت تا حد امکان توسط هوش مصنوعی یا سایر ابزارهای خودکار انجام شود و داده‌های شخصی مشتریان ایمن بماند. روش‌های دیجیتال علاوه بر حفظ حریم خصوصی، از نظر سرعت، کارایی و هزینه نیز نسبت به روش‌های دستی مزایای زیادی دارند.

الزامات قانونی آینده برای استفاده از احراز هویت دیجیتال برای افزایش حریم خصوصی چیزی است که هنوز در حال بهبود و گسترش است. طبق تحقیقات به عمل آمده اقدامات رمزنگاری پیشرفته به افراد این امکان را می‌دهد تا از مزایای بیشمار آن بهره‌مند شوند. از جمله این امکانات می‌توان به اثبات الزامات بدون نیاز به افشای اطلاعات شخصی، امکان استفاده و دستکاری داده‌ها بدون افشای اطلاعات و … اشاره کرد.

شکل خام این سطح از تأیید هویت به مدل‌های جدید اجازه می‌دهد تا در ایمنی و امنیت کامل عمل کنند و پتانسیل ارتقا و گسترش صنایع موجود را دارد که بر اثبات و اشتراک‌گذاری داده‌های هویت تکیه دارند، ارتقا دهند.

چرا احراز یا تایید هویت امری ضروری است؟

هر چند روش احراز هویت در کسب‌وکارهای مختلف متفاوت است، اما پس از احساس نیاز به احراز هویت، انتخاب روش متناسب می‌تواند تجربه کاربر را بسیار ساده‌تر کند. از سوی دیگر نیز می‌تواند باگ‌های موجود در موقعیت‌های مختلف کاهش دهد. زمانی که افراد داده‌های شخصی یا خصوصی خود را با چندین نهاد یا افراد به اشتراک می‌گذارند، یا زمانی که یک فرد دارای سوابق متفاوتی است که در چندین نهاد مختلف پخش شده است، نقش احراز هویت پررنگ می‌شود.

انتخاب یک راه‌حل خوب تأیید هویت، امکان ارائه پاداش و مزایای شهرت را برای مشتریان خود امکان‌پذیر می‌کند. اما اگر مشتری نتواند فرآیند احراز هویت خود را تکمیل کند و یک نمایه پایدار ایجاد کند، مزایای مرتبط با آن قابل اجرا نیست.

چه کسانی به احراز هویت نیاز دارند؟

هر چند صنعت مالی اغلب از پرکاربردترین صنایع موجود در زمینه احراز هویت است،  راه‌حل‌های تایید هویت می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها انقلابی عظیم به شمار رود. برخی از نمونه‌های موجود در این زمینه عبارتند از:

۱) مراقبت‌های بهداشتی

صنعت مراقبت‌های بهداشتی صنعتی است که در آن نگهداری نامتناسب پرونده‌های بیماران و عدم دسترسی آسان بیمار به سوابق خود، می‌تواند باعث بروز تاخیر و شکایت‌های متعدد شود و حتی ایجاد اختلال در سلامت فرد شود. زیرا اگر سوابق مهم با افراد مناسب به اشتراک گذاشته نشود یا به موقع در دسترس نباشند. مشکلات متعددی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

اگر سوابق بیمار در یک سیستم تأیید هویت امن به نمایه وی پیوند داده شود، بیمار می‌تواند در یک لحظه سوابق را با هر متخصص پزشکی که به آنها نیاز دارد به اشتراک بگذارد. چنین راه‌حلی همچنین می‌تواند مزایای بسیاری برای بیمار داشته باشد. چرا که توانایی ردیابی و به اشتراک‌گذاری داده‌های مراقبت‌های بهداشتی در مدت زمان طولانی به ویژه برای افرادی که در مکان های دوردست هستند، به آنها اجازه می‌دهد بر سوابق خود را نظارت کنند و قرار ملاقات‌های آینده خود را برنامه‌ریزی کنند.

از دیگر سو چنین راه‌حلی می‌تواند توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی نیز برای کاهش بار اداری اعمال شده، اثبات گواهینامه و کاهش خطر نقض داده‌ها استفاده شود.

۲) صنعت گردشگری

استفاده از پاسپورت بدیهی‌ترین روش تایید هویت در صنعت گردشگری است. استفاده از آنها فراتر از اثبات هویت شما در بخش کنترل مرزها است. حتی هتل‌ها، خانه‌های اجاره‌ای و … نیز می‌توانند برای تایید هویت گذرنامه درخواست کنند. تحویل چنین سند ارزشمندی در هر بخش و یا ارائه یک کپی از آن به هیچ وجه برای مسافران ایده‌آل نیست.

در حالی که یک سیستم احراز هویت امن می‌تواند در صنعت گردشگری ادغام شود تا نیاز به حمل و نشان دادن گذرنامه را به حداقل برساند. یک پاسپورت دیجیتال که اسکن آن به صورت کاملا خصوصی و ایمن هویت شما را تأیید می‌کند، پیشرفت بزرگی در اسناد فیزیکی خواهد بود.

مزایای بالقوه این امر فراتر از اثبات هویت شما در صنعت گردشگری است. زیرا با یک هویت دیجیتال ایمن و قابل اعتماد، دستگاه‌های هوشمند می‌توانند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که از طریق اسکن کد QR ساده یا روش‌های مشابه، دسترسی به محل اقامت اجاره‌ای، کرایه خودرو، امکانات و موارد مشابه را فراهم کنند. سیستم تایید هویت به افراد این امکان را می‌دهد از راه دور به موارد دلخواه خود کنترل یا دسترسی داشته باشند و از مشکلات دردسرساز جلوگیری کند.

۳) صنعت سرگرمی

یکی از صنایعی که به شدت از احراز هویت سود می‌برد، صنعت بازی و سرگرمی است. زیرا به مشتریان این اجازه را می‌دهد که سن خود را به صورت ایمن و خصوصی هم حضوری و هم آنلاین اثبات کنند. صنعت بازی اغلب می‌تواند به‌طور ناعادلانه از ارتباط با فعالیت‌های مجرمانه مانند پول‌شویی آسیب ببیند. با داشتن یک سیستم تأیید هویت قوی و تغییرناپذیر، یک تجارت می‌تواند از اتهام یا سوء ظن اجتناب کند. از این رو نیاز به یک سیستم تأیید هویت قوی نیاز است تا اطمینان حاصل شود که مشتریان به کمک آن می‌توانند شناسایی و محافظت شوند.

در این راستا Blockpass سرویس تأیید هویت خود را در پاسخ به نیاز به این امکانات و موارد دیگر توسعه داده است. تمرکز اولیه روی فعال کردن KYC سریع، ساده و ایمن برای مشتریان داخلی بوده است. برنامه‌های بالقوه Blockpass از ابتدا برای کار نه تنها با انسان‌ها و مشاغل، بلکه دستگاه‌ها و اشیا نیز طراحی شده بود. ما در آغاز سفر Blockpass هستیم و قصد داریم تا حد امکان با طیف وسیعی از افراد و شرکت‌ها کار کنیم تا به همه اجازه دهیم از مزایای بالقوه یک سیستم تأیید هویت قوی و کاربر محور بهره ببرند.

پلتفرم Blockpass کاملاً خودکار است و در فضای ابری بدون هزینه ادغام یا راه‌اندازی میزبانی می‌شود. کسب‌وکارها می‌توانند در عرض چند دقیقه در کنسول KYC Connect ثبت‌نام کنند، سرویس را آزمایش کنند و شروع به تأیید اسناد هویتی، بررسی KYC و AML کنند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه