چرا صنعت توریسم به شناخت مسافر (KYG) نیاز دارد؟

شناخت مسافر
فهرست مطالب

سیستم شناسایی مشتری یکی از اصول اصلی صنعت مالی است. موسسات مالی نظیر بانک و قرض‌الحسنه باید اطلاعات دقیق مشتری را دریافت کنند تا هر تراکنش تایید شود. این قضیه در صنعت توریسم نیز به همان میزان اهمیت دارد. به همین دلیل است که گفته می‌شود شناخت مسافر یا KYG یکی از نیازهای اساسی صنعت توریسم است.

در مجموع سیستم شناسایی مشتری سه مزیت اصلی دارد:

  1. اطمینان از مطلع شدن از فعالیت‌های مجرمانه
  2. محافظت از بیزینس در برابر خسارت مالی مانند جعل هویت
  3. بهبود خدمات مشتری و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتری

اگر چه صنایع دیگر مثل موسسات مالی موظف به پیروی از قوانین شناسایی مشتری نیستند، صنایعی مثل مشاور املاک و بیمه برای ارزیابی مشتری از این سیستم استفاده می‌کنند. از طرفی صنعت گردشگری که مخصوصا با تراکنشات ناشناس سروکار دارد هنوز اصول شناسایی مشتری را نپذیرفته است. به همین خاطر است که دربرابر کلاهبرداری، خسارت و فعالیت مجرمانه آسیب‌پذیر است.

اگر قوانین مشخص وضع نشود، نه میزبان و نه مسافر مسئولیتی در قبال رفتار خود نخواهند داشت. در نتیجه، صنعت گردشگری بستر مناسبی برای فعالیت مجرمانه می‌شود. مهمان‌دار با استفاده از سیستم شناسایی مشتری، نقش خود در محافظت از بیزینس، مسافر و جامعه را ایفا می‌کند.

طرح شناخت مسافر (Know Your Guest) شامل چه مواردی است؟

۱) تشخیص مسافر

اولین قدم از هر پروتکل شناخت مسافر احراز هویت افراد است. هرچه جرم سایبری پیچیده‌تر می‌شود، افراد کمتری مصونیت خواهند داشت. در واقع، سالانه از هر ده نفر، یک نفر قربانی جعل هویت می‌شود. لازم است در صنعت گردشگری هویت فرد را حین رزرو مکان تایید کنید. اگر بدانید شخصی که از او میزبانی می‌کنید چه کسی است؟ می‌توانید مناسب بودن او برای ملک را ارزیابی کنید.

مدیر هتل و ملک باید قبل از پذیرش، شناسنامه و مدرک معتبری از مسافر دریافت کند. برای اطمینان از صحت شناسنامه و جعلی و دزدی نبودن آن، نام درج شده در شناسنامه را با اسم رزرو تطبیق دهید. اگر پذیرش به صورت مجازی انجام می‌شود، از مسافر بخواهید شناسنامه را کنار صورتش بگذارد و سلفی بگیرد.
برای اطمینان از قانونی بودن گواهینامه، آن را با تصاویر وب‌سایت سازمان وسایل نقلیه موتوری تطبیق دهید. حواستان به تفاوت در اندازه فونت یا پس‌زمینه باشد.

۲) راستی‌آزمایی مسافر

در مرحله بعد باید اطلاعات مسافر را گردآوری و شرایط رزرو را بررسی کنید. در این شرایط باید در گردآوری اطلاعات دقیق عمل کنید. از قبل اطلاعاتی نظیر نام، سن، تاریخ تولد و آدرس را از شناسه فرد به دست آورده‌اید اما پرس‌وجو از نیت فرد از مسافرت و همراه سفر عاقلانه است. حواستان به مسافرانی که جواب‌های مبهم می‌دهند باشد.

حین بررسی شرایط رزرو، به علائم مشکوک دقت کنید. مثلا:

  • رزرو در همان روز
  • یک شب اجاره اتاق در آخر هفته
  • رزرو محلی
  • مسافرینی که ملکی بزرگتر و بیشتر از نیاز خود اجاره می‌کنند.

معمولا این رزروها خطر پارتی، کلاهبرداری و فعالیت مجرمانه را به دنبال دارند. اما بهتر است به جای کنسلی فوری، ارزیابی بیشتری انجام دهید. مثلا سابقه فرد و سابقه تراکنش‌های او را چک کنید. فرایند ارزیابی باید به گونه‌ای انجام شود که مسافرین مشکوک قبل از تایید رزرو شرایط بیشتری را پشت سر بگذارند.

۳) نظارت منظم

رزرو مشکوک لزوما به معنی رزرو منفی نیست. اما اگر تصمیم به پذیرفتن ریسک گرفته‌اید، حتما به دنبال راهی برای نظارت مداوم ملک باشید. این مسئله شامل نظارت بر تعاملاتی که منجر به پذیرش است می‌شود. آیا مسافر به قوانین ورود و خروج احترام می‌گذارد؟ آیا مبلغ کافی برای سپرده‌گذاری و پرداخت امن در حساب خود دارد؟ آیا چیز غیر معمولی درخواست کرده؟
نظارت بر ملک حین اقامت هم ذیل این مورد قرار می‌گیرد. پرسنل هتل می‌توانند این کار را انجام دهند اما در مکان‌های اجاره‌ای، دستگاه‌های مراقبتی به کار می‌آیند. شما می‌توانید با استفاده از سنسور صدا یا دستگاه ردیاب گوشی، مسافر را در قبال اتفاقاتی که حین اقامت در ملک می‌افتد مسئول بدانید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه