مدیریت دسترسی چیست؟

مدیریت دسترسی
فهرست مطالب

مدیریت دسترسی (Access Management) به فرآیندها و فناوری های مورد استفاده برای کنترل و نظارت بر دسترسی به شبکه گفته می شود. ویژگی های مدیریت دسترسی، مانند احراز هویت، مجوز و حسابرسی امنیتی جزئی از برترین سیستم های مدیریت شناسه هستند.

مدیریت دسترسی (AM) فرآیند شناسایی، ردیابی، کنترل و مدیریت دسترسی کاربران مجاز یا مشخص شده به سیستم، برنامه یا هر نوع شبکه است. AM یک مفهوم گسترده است که تمام سیاست ها، فرایندها، روش ها و ابزارها را برای حفظ امتیازات دسترسی در محیط یک شبکه در بر می گیرد.

اهداف مدیریت هویت و دسترسی، اطمینان از محرمانه بودن، صداقت و در دسترس بودن سیستم ها و داده ها است. Identity and Access Management (IAM) اصطلاحی گسترده است که سازمان ها را قادر می سازد تا کاربران را برای دسترسی به منابع مهم شناسایی، احراز هویت کرده و مجاز شوند.

مدیریت دسترسی در درجه اول یک فرایند امنیت اطلاعات، فناوری اطلاعات و حاکمیت داده است که در اعطای دسترسی به کاربران معتبر و منع کاربران نامعتبر استفاده می شود. به طور معمول، AM همراه با مدیریت دسترسی به هویت (IAM) استفاده می شود. مدیریت هویت کاربران، نقش ها، گروه ها و سیاست های مختلف را ایجاد، تأمین و کنترل می کند. در حالی که AM اطمینان حاصل می کند که این نقش ها و سیاست ها دنبال می شوند. یک برنامه یا سیستم مبتنی بر AM نقش های مختلف کاربر و نمایه های آنها را ذخیره می کند و درخواست های دسترسی کاربر را بر اساس داده، پروفایل یا نقش، پردازش می کند.

ابزار مدیریت دسترسی هویت چیست؟

سیستم های IAM راه حل های فناوری برای مدیریت ایمن هویت های دیجیتالی و دسترسی آنها به برنامه ها و سیستم های مختلف هستند. سیستم های IAM افراد و همچنین انواع دیگر هویت ها مانند نرم افزار (برنامه ها) و سخت افزار (مانند دستگاه های اینترنت اشیا) را مدیریت می کنند.

چرا به مدیریت دسترسی هویت نیاز داریم؟

یک سیستم IAM می تواند اطمینان خاطر ایجاد کرده و در فعالیت کسب و کارها به آنها کمک کند. داشتن این توانایی که بدانید فقط کارمندان خاصی می توانند برنامه ها را مشاهده کنند و یا کاربران خاصی می توانند وارد نارم افزار شده و از خدمات خاصی استفاده کنند، برنامه های امنیتی و عملیاتی را برای یک سازمان تقویت می کند.

مزایای مدیریت دسترسی هویت چیست؟

۵ مزیت برتر هویت و مدیریت دسترسی

  •     امنیت بهتر راه حل های IAM به شناسایی و کاهش خطرات امنیتی کمک می کند.
  •     به اشتراک گذاری اطلاعات. IAM بستر مشترکی برای دسترسی به اطلاعات مدیریت اطلاعات فراهم می کند.
  •     راحتی در استفاده
  •     افزایش بهره وری
  •     کاهش هزینه های فناوری اطلاعات

اجزای مهم IAM چیست؟

چارچوب IAM را می توان به چهار حوزه اصلی تقسیم کرد: تأیید اعتبار، مجوز، مدیریت کاربر و پایگاه اطلاعاتی مرکزی کاربر. اجزای IAM در این چهار حوزه گروه بندی شده اند.

یک سیستم قوی IAM با اطمینان از کاربرد مداوم قوانین و خط مشی های دسترسی کاربر در محیط یا شرکت، امنیت را افزایش می دهد. ابزارهای اعمال شده ممکن است از یک ارائه دهنده هویت (یا خدمات آن) تا نشانه های سخت افزاری مورد استفاده برای احراز هویت دو عاملی (۲FA) متغیر باشد. با این وجود سیستم های IAM، از طریق اتوماسیون و حاکمیت، بهره وری کسب و کار را نیز افزایش می دهند. در واقع یک سیستم مناسب طراحی شده باعث کاهش اصطکاک یا چرخه های ارتباطی طولانی بین کاربران و کسب و کارها می شود.

احراز هویت غیرحضوری به صورت دیجیتال علاوه بر قادر ساختن صاحبان کسب و کار و شرکت ها به منظور مدیریت دسترسی هویت، بالاترین بهره وری را هم برای کسب و کارها و هم برای کاربران آنها به ارمغان می آورد. احراز هویت به صورت دیجیتال و بدون حضور فیزیکی کاربر، موجب صرفه جویی در زمان و هزینه های جانبی بسیاری برای دو طرف می شود.

احراز هویت دیجیتال یوآیدی

یوآیدی، اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران را به صورت دیجیتال و با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی انجام می دهد. فرایند احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت کاربران سامانه سجام برای دریافت کد بورسی با استفاده از الگوریتم هایی مانند Liveness Detection و Face Verification توسط یوآیدی به صورت بلادرنگ و با دقت بسیار بالا انجام می پذیرد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۲]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه