اهداف و مزایای سامانه جامع روابط کار

اهداف و مزایای سامانه جامع روابط کار
فهرست مطالب

دولت با احراز هویت غیر حضوری سجام، عملا شروع به دیجیتالی سازی ارائه خدمات به شهروندان نمود. این روند با احراز هویت سامانه ثنا ادامه یافت و اخیرا با هدف ارائه خدمات غیرحضوری نهادهای دولتی به مراجعه کنندگان، وزارت کار با همکاری سرویس یوآیدی، خدمات مربوط به کارگران و کارفرمایان را به صورت غیر حضوری و با احراز هویت سامانه روابط کار به مراجعان ارائه می دهد. کارگران و کارفرمایان برای انجام امور مربوط به روابط کار مانند درخواست بیمه بیکاری و یا ثبت شکایت می توانند با احراز هویت در سامانه کارگر و کارفرما بدون مراجعه حضوری از خدمات اداره کار استفاده نمایند. 

هدف از ایجاد سامانه روابط کار

کارگران به عنوان بخش گسترده ای از نیروی محرکه کشور شناخته می شوند. در همین راستا، حل مشکلات مربوط به کار و مشکلات حوزه کاری آنها بسیار مهم است. نبود نظارت مستمر و منسجم بر قرارداد بین کارگران و کارفرمایان طی سالیان اخیر مشکلات متعددی را برای فعالان این حوزه به وجود آورده است. متعاقبا به دلیل عدم نظارت، آمار و اطلاعات جامعی در مورد شرایط، وضعیت قراردادها و همچنین مشکلات این حوزه در دسترس نهادهای مربوطه وجود نداشت. تحت این شرایط، وزارت کار، سامانه ای را تحت عنوان سامانه روابط کار برای رسیدگی به این مسائل راه اندازی نموده است. این سامانه به نام های دیگری مانند سامانه کارگر و کارفرما، سامانه وزارت کار و سامانه اداره کار نیز شناخته شده است. وزارت کار با ایجاد سامانه کارگر و کارفرما به دنبال نیل به اهداف زیر می باشد:

  • جلوگیری از تخلفات کارفرمایان در برابر حقوق کارگران
  • ایجاد شفافیت در اطلاعات مربوط به جامعه کارگری و کارفرمایی
  • کاهش بروکراسی اداری و عواقب ناشی از آن برای جامعه کارگری و کارفرمایی
  • تسریع در روند رسیدگی و پیگیری امور مربوط به روابط میان کارگر و کارفرما
  • شناسایی دقیق مشکلات و چالش ­های موجود در جامعه کارگری و کارفرمایی

سامانه اداره کار دارای بیش از ۳۰ زیرسامانه است که خدمات گسترده ای در حوزه روابط کار را به کارگران و کارفرمایان ارائه می نمایند. 

مزایای سامانه کارگر و کارفرما

سامانه کارگر و کارفرما مزایای زیادی برای فعالان این حوزه به همراه دارد. همانگونه که اشاره شد، تا قبل از راه اندازی سامانه جامع روابط کار، آمار روشنی از حوزه کارگری و کارفرمایی در دست نبود. تنها آماری که دولت در دست داشت از طریق سازمان تامین اجتماعی اعلام می شد. با افتتاح این سامانه، آمار دقیق و جامعی از وضعین حوزه روابط کار به دست می آید. این آمار به دولت کمک خواهد کرد تا در تصمیم گیری ها به منظور حل مشکلات کارگران و کارفرمایان و همچنین پیشبرد برنامه ها در این حوزه عملکرد منظم و دقیق تری داشته باشد. 

دیگر مزیت سامانه کارگر و کارفرما، شفاف سازی اطلاعات مربوط به قراردادهای کار، موقعیت و وضعیت محل کار و کارفرمایان می باشد. بسیاری از قراردادهای کاری که بین کارگر و کارفرما منعقد می شوند، در چهارچوب قوانین کار بسته نمی شوند. بعضی از این قراردادها به صورت سفید و بدون قید شرایط و حقوق و مزایا نوشته می شوند که به ضرر کارگر و عدم احقاق حقوق وی خواهد بود. با ایجاد سامانه زوارت کار، کارفرمایان موظف هستند قرارداد کاری کارگران را در این سامانه ثبت نمایند تا فعالیت فعالان این حوزه تحت نظارت و تایید مستقیم وزارت کار قرار بگیرد. 

مزایایی که سامانه جامع اداره کار برای کاربران خود دارد عبارتند از:

  • صرفه جویی در زمان و هزینه
  • ارائه خدمات به صورت ۲۴ ساعته
  • کاهش بروکراسی اداری
  • ایجاد نظم در اطلاعات و جمع آوری سوابق کاری توسط دولت
  • احقاق حقوق کارگر و کارفرما به صورت عادلانه

درخواست بیمه بیکاری، ثبت شکایت و رسیدگی به پرونده دعاوی و همچنین ثبت آنلاین قرارداد کارگران از مهمترین خدماتی هستند که توسط وزارت کار در سامانه روابط کار ارائه می گردند. کاربران با انجام فرایند ثبت نام و احراز هویت سامانه روابط کار با یوآیدی و با استفاده از گوشی هوشمند، می توانند از خدمات حوزه روابط کار به صورت غیرحضوری و شبانه روزی استفاده نمایند. یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران را با الگوریتم های هوش مصنوعی نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد.فرایند احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت بلادرنگ و با دقت بالای ۹۸ درصد انجام می پذیرد. برای دریافت مشاوره رایگان جهت احراز هویت کاربران خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۱]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه