استفاده از بیومتریک حرکت چشم در تایید هویت

بیومتریک حرکت چشم
فهرست مطالب

مسئله احراز هویت این روزها به یکی از چالش برانگیزترین مسائل دنیای فناوری تبدیل شده است. بسیاری از غول‌های فناوری دنیا نیز در تلاش برای یافتن بهترین روش بیومتریک برای احراز هویت هستند. در این میان استفاده از بیومتریک حرکت چشم در تایید هویت نیز مبحث جدیدی است که این روزها بیش‌تر از پیش به آن پرداخته می‌شود. برای آشنایی با جزئیات مربوط به استفاده از بیومتریک حرکت چشم در تایید هویت در این مطلب از یوآیدی همراه ما باشید.

احراز هویت با استفاده از بیومتریک حرکت چشم

طبق تحقیقات انجام شده توسط گروهی از روانشناسان امکان شناخت افراد بر مبنای حرکات جزئی درون چشم آن‌ها وجود دارد. از این رو می‌توان گفت که بیومتریک حرکت چشم مبنایی برای ابداع یک فناوری جدید تشخیص هویت است. می‌توان گفت که این روش احراز هویت روش کاملا جدیدی است، بنابراین جای پیشرفت و رشد بسیاری دارد.

نکته جالب توجهی که در خصوص این روش احراز هویت وجود دارد این است که حرکات جزئی درون چشم هر فردی در طول زمان ثابت می‌ماند و کاملا مستقل از شیوه نگاه کردن افراد به محیط اطراف آن‌ها است. یعنی الگوی حرکت چشم‌ها در افراد مختلف، متفاوت از یکدیگر است. از این رو می‌توان گفت که این الگوهای منحصر به فرد برای شناسایی هویت افراد مؤثر است.

در راستای همین تحقیقات پژوهشگران دانشگاه پستدام در آلمان نیز موفق به طراحی سیستم شناسایی بیومتریک منحصر به فرد شده‌اند. این سیستم قادر است که با شناسایی و پردازش حرکات جزئی درون چشم هر فرد هویت او را شناسایی و تایید کند. کشف یک الگوریتم هوش مصنوعی جدید تحت عنوان DeepEyedentification که قادر به ردگیری حرکات درون چشم افراد است نیز در راستای این مطالعات انجام گرفته است.

به تازگی گروهی از محققان دانشگاه صنعتی Silesian در لهستان رفتارهای چشمی منحصر به فرد برای ۲۴ شرکت‌کننده را مورد مطالعه قرار دادند. به این ترتیب نحوه عملکرد داوطلبان در آزمایش‌هایی که در آن مجبور بودند مسابقه نقطه‌ای را در ۲۹ مکان روی صفحه دنبال کنند، مورد بررسی قرار گرفت. طی این آزمایش محققان چهار روش طبقه‌بندی را با مجموعه داده‌های آموزشی ایجاد شده به روش های مختلف مورد ارزیابی قرار دادند.

طی مطالعات انجام شده معلوم شد که جزئیات بسیاری کاهش کسرهای ثانیه‌ای حرکت چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. که در این میان سرعت و شتاب چشم هنگام تعقیب موضوع مورد مطالعه از نقاط تعیین شده بود.

طی این تحقیق دانشمندان همچنین به بررسی ساکاد، حرکات سریع و ناگهانی که طی آن هیچ اطلاعاتی توسط مغز جمع آوری نمی شود و ثابت شدن هنگامی که چشم‌ها روی یک جسم متمرکز می شوند، پرداختند. البته در این خصوص هنوز باید اطلاعات زیادی جمع آوری شود. زیرا چشم‌ها حتی وقتی به جسمی خیره می‌شوند هم بی‌حرکت نیستند. آن حرکات کوچک، که به عنوان “حرکات ملایم” توصیف می شوند، می‌توانند بهترین گزینه برای شناسه‌های بیومتریک باشند.

طبق گزارش‌های منتشر شده استفاده از ردیابی چشم که شامل امنیت بیومتریک، بازی‌ها، خودروسازی و مراقبت‌های بهداشتی است در حال افزایش است. در این میان می‌توان از موارد کاربرد بیومتریک حرکت چشم به هدست واقعیت مجازی ردیابی چشم که حرکت چشم یا سیگنال ها را دنبال می کرد، و توسط استارتاپ ژاپنی Fove در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، اشاره کرد.

از دیگر موارد موجود در این بازار می توان به SmartEye و Tobii در سوئد، Xperi در سن خوزه و ۷Invensun در چین اشاره کرد. گوگل نیز Eyefluence را در سال ۲۰۱۶ خریداری کرد. در مطالعه اکتبر گذشته توسط Grand View Research میزان رشد سالانه درآمد حاصل از این صنعت از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ برابر با ۲۶.۳ درصد پیش‌بینی شد.

بیومتریک حرکت چشم

استفاده از الگوی حرکت چشم در احراز هویت چه مزیتی دارد؟

اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت استفاده از بیومتریک حرکت چشم دقت بالای آن در مقایسه با سایر روش‌های احراز هویت است. از سوی دیگر نیز بهره‌گیری از احراز هویت با حرکت چشم به مدت زمان زیادی نیاز ندارد. این در حالی است که تایید هویت افراد از طریق برخی روش‌های مشابه مبتنی بر بیومتریک چشم مانند الگوی عنبیه گاهی به بیش از یک دقیقه زمان نیاز دارد.

نحوه استفاده از بیومتریک حرکت چشم در فرآیند تایید هویت

در تایید هویت با استفاده از الگوی حرکت چشم از هر حرکت چشم در ثانیه هزار فریم عکس گرفته می‌شود. سپس این عکس‌ها با یکدیگر مقایسه شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند. میزان خطای این مدل ۱۰ برابر کمتر از نمونه‌های مشابه است و برای شناسایی هر فرد از طریق آن به تنها ۱۰۰ ثانیه ضبط حرکات چشم وی در بار اول نیاز است.

نتیجه‌گیری

جهان در حال حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن است. از این رو استفاده از فناوری‌های بیومتریک چهره در صنایع مختلف به بحث چالش برانگیزی تبدیل شده است. از این رو بسیاری از شرکت‌های فناوری سعی می‌کنند در بحث تایید و احراز هویت از بیومتریک حرکت چشم یا هر بیومتریک منحصر به فرد دیگری استفاده کنند.

زیرا این تحول عظیم به سیستم امنیتی بالا و روش‌های احراز هویت جدیدی نیاز دارد. با توجه به این نکات طبیعی است که تمایل افراد برای استفاده از روش‌های احراز هویت دیجیتال نیز به مراتب بیش‌تر شود. مخصوصا اگر پای امنیت بالاتر و حفاظت از هویتشان در میان باشد.

در همین راستا نیز شرکت‌های بزرگ فناوری جهان در حال ابداع بهترین و امن‌ترین راه‌های احراز هویت با استفاده از هوش مصنوعی و مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا بیش‌ترین سهم را از این دیجیتالیزه شدن از آن خود کنند.

در راستای استقبال از روش‌های جدید ارائه شده توسط هوش مصنوعی مانند انواع روش‌های احراز هویت دیجیتال توسط کاربران اینترنت، احراز هویت یوآیدی نیز که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است.

علاوه بر ارائه این خدمات در سامانه سجام و سامانه ثنا، محصول احراز هویت صرافی های رمزارز را مخصوصا برای این کسب و کارها توسعه و طراحی کرده است. در همین راستا نیز از آخرین فناوری تشخیص چهره بهره می‌جوید تا ارائه خدمات به مشتریان به بهترین شکل ممکن و طبق رضایت مشتری صورت پذیرد.

یوآیدی این فرآیند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد. بنابراین استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری به کاربران می‌دهد. زیرا با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد به انجام امور خود می‌پردازد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه