معرفی سامانه جامع روابط کار

سامانه جامع روابط کار
فهرست مطالب

سامانه جامع روابط کار سامانه‌ای زیر نظر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است. پیش‌تر این سامانه مجزا از سامانه روابط کار یا سامانه کارگر و کارفرما بود. اما اکنون همه موارد مرتبط با کار در سامانه جامع روابط کار فعالیت می‌کنند. بر این اساس تمامی افرادی که قصد اقدام به اخذ بیمه بیکاری را دارند، باید به سایت جامع روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه مراجعه کنند.

با توجه به این‌که آگاهی از نحوه استفاده از سامانه جامع روابط کار از اهمیت زیادی برخوردار است، در این مطلب از یوآدی قصد داریم، نکاتی را در خصوص این سامانه و نحوه ثبت‌نام و ایجاد کاربری در آن با شما خوبان به اشتراک بگذاریم. برای آشنایی با سامانه جامع روابط کار در این مطلب همراه ما باشید.

سامانه جامع روابط کار چیست؟

سامانه جامع روابط کار​ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آدرس سایت مربوطه، سامانه‌ای است که برای ارائه خدمات الکترونیک به افرادی که قصد دریافت بیمه بیکاری دارند، تعبیه شده است. این سامانه جامع در حال حاضر، زیر مجموعه‌ای از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

نحوه ورود به سامانه

در حقیقت سامانه جامع روابط کار​، برای ارائه خدمات الکترونیک به افرادی طراحی شده است که به دلایل مختلفی شغل خود را از دست داده و بدون شغل هستند. این سامانه در حال تحت نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. از این رو ارائه خدمات مختلف به کارفرمایان، کارگران و … نیز در این سایت صورت می‌گیرد.

ثبت درخواست بیمه بیکاری نیز از طریق این سامانه صورت می‌گیرد. بنابراین آشنایی با نحوه ورود به این سامانه جامع یکی از ضروریات خواهد بود. در ادامه مراحل مورد نیاز برای ورود به سامانه جامع روابط کار را با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم:

۱) در ابتدای امر لازم است که در مرور گوشی تلفن همراه و یا لپ‌تاپ خود عبارت سامانه جامع روابط کار را جستجو کنید. البته می‌توانید از طریق لینک احراز هویت سامانه روابط کار نیز مستقیما وارد این سایت شوید.

۲) توجه داشته باشید که استفاده از خدمات غیر حضوری ارائه شده در این سامانه، تنها در صورتی که ثبت‌نام کرده و حساب کاربری ایجاد کرده باشید، امکانپذیر خواهد بود. در غیر این صورت امکان ورود به سامانه وجود نخواهد داشت.

نحوه ایجاد حساب کاربری در سامانه

اکنون ارائه خدمات غیرحضوری به افرادی است که قصد دریافت بیمه بیکاری را دارند، از طریق سامانه جامع روابط کار صورت می‌گیرد. بنابراین در صورتی که به دلایل خاصی مانند تعدیل نیرو و … از محل کار خود اخراج شده‌اید، تا مدت زمان مشخصی فرصت دارید که به این سامانه مراجعه کرده و پس از طی مراحل ثبت‌نام درخواست دریافت بیمه بیکاری خود را نیز ثبت کنید.

۱) به منظور ایجاد حساب کاربری لازم است که پس از مراجعه لینک احراز هویت سامانه روابط کار، بر روی گزینه احراز هویت آنلاین سامانه وزارت کار کلیک کنید.

۲) توجه داشته باشید که طی چند مرحله برای ایجاد حساب کاربری در سامانه جامع روابط کار، انتخاب کشور الزامی است. انتخاب نقش، وارد کردن اطلاعات شخصی اعم از کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراهی که به نام خود فرد باشد، در این مرحله الزامی است.

برای تکمیل فرآیند ایجاد حساب کاربری وارد کردن کد ارسال شده به شماره تلفن همراه وارد شده و ثبت شماره شبا الزامی است. این شماره شبا نیز باید مربوط به حساب یکی از بانک‌های رفاه، ملی، ملت، سپه، تجارت و صادرات و به نام دارنده کد ملی افتتاح شده باشد.

به این ترتیب احراز هویت الکترونیکی سامانه به اتمام خواهد رسید و نتیجه ایم احراز هویت برای شما نمایش داده خواهد شد. در صورتی که همه چیز طبق روال پیش رود نام کاربری و رمز عبور استفاده از سامانه به شماره تلفن همراه وارد شده، پیامک می‌شود.

توجه داشته باشید که دسترسی به نام کاربری و رمز عبور در مراجعات بعدی به سامانه جمع روابط کار از ضروریات است.

آیا امکان بازیابی رمز عبور در صورت فراموی آن در سامانه جامع روابط کار وجود دارد؟

در شرایطی که فرد از قبل در این سامانه ثبت‌نام کرده و تنها رمز عبور خود را فراموش کرده باشد. امکان بازیابی گذرواژه از طریق شماره تلفن همراه و کد ملی فرد با استفاده از تب فراموشی رمز عبور وجود دارد. اما در صورتی که کد ملی فرد در سامانه ثبت نشده باشد، باید در ابتدا نسبت به ایجاد حساب کاربری اقدام شود.

آیا این سامانه تنها برای استفاده از بیمه بیکاری است؟

ثبت‌نام در سامانه جامع روابط کار، تعاون و رفاه اجتماعی به منظور دسترسی به کلیه خدمات ارائه شده توسط وزارت کار است. در این میان ثبت درخواست برای دریافت بیمه بیکاری نیز تنها یکی از این خدمات است. بنابراین شزط ثبت درخواست بیمه بیکاری ورد به این سامانه است. اما تنها کاربرد ثبت‌نام در سامانه استفاده از خدمات بیمه بیکاری نخواهد بود.

آیا احراز هویت این سامانه تنها به صورت حضوری امکانپذیر است؟

به منظور کاهش مناسبات اداری سیستم احراز هویت آنلاین یوآیدی در سامانه جامع روابط کار تعبیه شده است. از این رو دسترسی به تمامی خدمات ارائه شده توسط این سامانه به سادگی و با احراز هویت آنلاین میسر خواهد بود.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۴]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه