هوش مصنوعی محاوره ای چه کاربردی در فینتک دارد؟

بانکداری محاوره ای
فهرست مطالب

هوش مصنوعی محاوره‌ای نوعی هوش مصنوعی است که مکالمه انسان و یک سیستم نرم‌افزاری را در زمان واقعی تسهیل می‌کند. این هوش مصنوعی در واقع نرم‌افزاری است که شخص می‌تواند با آن صحبت کند، مانند ربات چت، برنامه پیام‌رسانی اجتماعی، نماینده تعاملی یا دستگاه هوشمند. این برنامه‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند تا سؤال بپرسند، نظر دریافت کنند، با پشتیبانی ارتباط پیدا کنند یا کارها را از راه دور انجام دهند. سیستم‌های مکالمه توسط یک موتور مکالمه به نام NLP نیرو می گیرد؛ NLP مخفف  Natural Language Processing به معنی پردازش زبان طبیعی است و شاخه‌ای از هوش مصنوعی محسوب می‌شود که با علوم شناختی زبانی و محاوره ای سر و کار دارد. آنها از حجم زیادی از داده‌های پردازش شده با یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی برای کمک به تقلید از تعاملات انسانی، تشخیص ورودی گفتار و متن و ترجمه معانی آنها به زبان های مختلف استفاده می کنند. کسب و کارها می‌توانند چت‌بات‌های خودکار یا دستیارهای مجازی را راه‌اندازی کنند که می‌توانند از طریق صدا یا متن و به زبان‌های مختلف ترجیحات کاربر با انسان‌ها ارتباط برقرار کنند.

هوش مصنوعی محاوره ای در بانکداری

ارائه محصولات و خدمات بانکی و مالی به مشتریان از طریق کانال‌های دیجیتالی متنوع مانند ربات چت، رسانه های اجتماعی و دستیاران مجازی مبتنی بر صدا به یک ضرورت برای بانک‌ها و موسسات مالی تبدیل شده است. همچنین پیش‌بینی شده است که روش مکالمه‌ای بانکداری همه اشکال دیگر بانکداری را در بر خواهد گرفت و مشتریان دوست دارند از خدمات بانکی و مالی از طریق چندین کانال دیجیتال به انتخاب و سهولت خود استفاده کنند.

 

ظهور هوش مصنوعی محاوره ای در حوزه بانکی

جنبه‌ای از هوش مصنوعی که در حال تعریف مجدد تعامل مشتری در بانکداری است، بانکداری محاوره ای است. این امر با افزایش راه‌حل‌های هوش مصنوعی محاوره ای و فناوری پردازش زبان طبیعی (NLP) تقویت شده است که به ما امکان می‌دهد با استفاده از چت طبیعی بتوانیم تعامل، تراکنش و همکاری داشته باشیم. از نظر فنی NLP دارای دو زیر مجموعه است: NLU (درک زبان طبیعی) و NLG  (تولید زبان طبیعی) که باعث می‌شود موتورهای NLP قادر به درک سؤالات کاربر و ایجاد پاسخ بر اساس آن باشند. هوش مصنوعی محاوره ای نیز اکنون توسط یادگیری ماشینی و الگوریتم‌های یادگیری عمیق تقویت شده است.

همانطور که از استفاده از رابط های بصری به سوی استفاده از هوش مصنوعی محاوره ای حرکت می کنیم، یک مدل کاملاً جدید از تعامل امکان پذیر می‌شود. امروزه رابط‌های مکالمه یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در رابط‌های کاربری بانکی تا به امروز هستند و نحوه جذب و حفظ مشتریان و ساختن هویت برندشان را تغییر می‌دهند. محبوبیت برنامه‌های پیام‌رسان مانند Facebook Messenger، واتس اپ، Slack، Microsoft Teams یا اس ام اس، و استفاده از دستیارهای صوتی مانند Amazon Alexa، Google Home یا Apple’s Siri، مکالمات را به تجربیات بانکداری دیجیتال ما بازمی‌گرداند.

هوش مصنوعی مکالمه پتانسیل بسیار زیادی برای بهبود خدمات مشتری و تجربه کلی مشتری به ویژه در بخش بانکداری خرده‌فروشی دارد.

هوش مصنوعی می‌تواند از بسیاری جهات به بانک‌ها و موسسات مالی کمک کند؛ کمک به مشتریان برای انتخاب محل خرج کردن پول خود بر اساس الگوی خرج کردن و مدیریت بهتر امور مالی. هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده به صنعت مالی جهانی کمک کرد تا یک مدل ارائه خدمات فشرده عملیاتی را به مدلی هوشمند و مبتنی بر راه‌حل‌های سلف‌سرویس تبدیل کند. سهم بالاتری از راه‌حل‌های سلف‌سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی به مشتریان کمک می‌کند تا وظایف خود را بدون سخت‌گیری فرآیند دستی انجام دهند که رضایت مشتری را بهبود می‌بخشد. همچنین به بانک‌ها و مؤسسات مالی کمک می‌کند تا در سرمایه انسانی صرفه جویی کنند و هزینه‌ها را کاهش دهند.

بانک‌های کشورهای مختلف در سراسر جهان این فرصت را دارند که فراتر از ربات‌های گفتگوی نوپا بروند و به پلتفرم بانکداری محاوره‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی روی آورند تا به طور همزمان تجربه مشتری را بهبود بخشند، قابلیت نگهداری را افزایش و هزینه خدمات را کاهش دهند.

بانکداری محاوره ای و ارتباط با هوش مصنوعی

 

مزایای بانکداری محاوره ای

  • عملکرد سریع‌تر، مدت زمان انتظار کمتر
  • رضایت مشتری با این نوع بانکداری بیشتر است زیرا می توانند به طور مداوم مانده حساب خود را پیگیری کنند، هر گونه تراکنش را تنها با یک فرمان صوتی یا چند کلیک انجام دهند و اطلاعات پروفایل شخصی و کارهای خود را مدیریت کنند.
  • اتوماسیون کارهای تکراری و همان سوالات تکراری را می توان با یک نرم افزار در کمترین زمان حتی بهتر پاسخ داد. این هوش مصنوعی چند زبانه است و مشتری می‌تواند با سیستم های مکالمه به هر زبانی تعامل داشته باشد.
  • خدمات شبانه روزی بانکداری محاوره ای ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته در دسترس است.
  • برای انجام برخی عملیات نیازی به ایستادن در صف و منتظر باز شدن زمانبندی بانک نیست.
  • برای بانکی که محصولات و خدمات خود را با هوش مصنوعی محاوره ای با حجم کم و سبک ارائه می‌کند هم از نظر زیرساخت و هم از منظر پیاده‌سازی مقرون‌به‌صرفه، توسعه و استقرار آن سریع‌تر، هزینه تعمیر و نگهداری آن کم و در هنگام افزودن یک محصول یا خدمات جدید به هوش مصنوعی محاوره ای ارزان‌تر است.
  • این تکنولوژی بسیار امن و مطابق با الزامات نظارتی بانک‌های مرکزی است. اگرچه همچنان هنوز محدودیت‌های کمی برای بانکداری محاوره‌ای از نظر بلوغ موتورهای NLP برای تفسیر هر نوع مکالمه از مشتری نهایی به هر زبان بومی وجود دارد، اما به طور کلی مزایای زیادی وجود دارد که بر هوش مصنوعی محاوره‌ای در بانکداری غلبه می‌کند که عملیات روزانه را بسیار آسان‌تر می‌کند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، در وقت مشتری صرفه‌جویی می‌کند، در هر زمان و هر مکان در دسترس است  و ارائه خدمات به مشتری کارآمدتر خواهد بود.

آینده بانکداری محاوره ای

بانکداری که رابط‌های مکالمه را در نظر می گیرد، در آینده نزدیک پیشرو خواهد بود. جدا از پاسخ دادن به سوالات رایج، هوش مصنوعی محاوره ای به سوالات پیچیده رسیدگی می‌کند، تراکنش‌های پیچیده را انجام می دهد، احساسات مشتری را درک می‌کند و مکالمات بسیار شخصی سازی شده را تسهیل می‌کند.

بانکداری محاوره‌ای در نهایت می تواند به یک پلتفرم فعال تبدیل شود که می‌تواند مشتریان را در مورد کم بودن موجودی، حق بیمه و یا ارائه توصی‌هایی بر اساس خریدهای قبلی و پیشینه مالی مطلع کند. این نوع بانکداری بیشتر یک نگهبان مالی شخصی خواهد بود که نه تنها با توجه به وضعیت مالی فعلی یک فرد، مشتریان را راهنمایی می کند، بلکه تعهدات و برنامه های آتی را نیز در نظر می‌گیرد و توصیه های مناسب ارائه می‌دهد.

چگونه بانکداری محاوره ای از پایداری حمایت می‌کند؟

بانکداری محاوره ای نه تنها خدمات مالی سنتی را متحول می‌کند، بلکه در حال حاضر نقش مهمی در ایجاد تحول در امور مالی پایدار یا پایداری به طور ایفا دارد.

اولاً، با استفاده از قدرت فن‌آوری‌های پیشرفته، مانند NLP، یادگیری ماشینی توانسته است دسترسی دیجیتالی خدمات مالی را به بخش‌هایی از جمعیت که از طریق کانال‌های سنتی به خدمات دسترسی نداشتند، افزایش دهد. به عنوان مثال – شمول مالی یکی از آن حوزه‌هایی است که در آن بانکداری محاوره‌ای با قرار دادن بخش بزرگی از جمعیت بدون بانک تحت پوشش مالی با استفاده از فناوری‌های دیجیتال مخرب نقش عمده‌ای ایفا کرده است. همچنین، ارائه خدمات مالی و در دسترس قرار دادن آنها برای مشتریان در هر کجا که در دسترس باشد، مانند بانکداری اجتماعی، بانکداری واتس اپ، بانکداری تلفن همراه و غیره از بزرگترین تلاش‌ها برای پایداری و تامین مالی سبز است. دومین تأثیر عمده بانکداری محاوره ای این است که توانسته خدمات مالی را با کاهش هزینه‌ها با استفاده از فناوری‌های متحول‌کننده برای همه مقرون‌به‌صرفه کند.

پلت فرم بانکداری مکالمه FinoAllied

FinoAllied یک پلتفرم هوش مصنوعی مکالمه است که توسط شرکت Allied Digital Services Ltd.  ساخته شده و به طور خاص برای امور بانکی و مالی طراحی شده است. این پلتفرم در واقع یک نوع پارچه دیجیتال است که روی اتوبوس خدمات سازمانی موجود بانک ها که به سیستم های فناوری اطلاعات بانک متصل است، پیچده می‌شود. بنابراین، این یک معماری Plug & Play و قابل تنظیم است. این محصول در یک موتور هوش مصنوعی  NLP مبتنی بر فضای ابری طراحی شده است، این محصول بومی فضای ابری و پشتوانه DevOps است.

می توان آن را در معماری ترکیبی/چند ابری مستقر کرد. در حال حاضر بیش از ۵۰ خدمات بانکی و مالی تعبیه شده است و می‌تواند به سرعت از طریق کانال‌های دیجیتال مختلف بانک‌ها ارائه شود. این محصول از ابر اتوماسیون استفاده می‌کند که در آن ربات می‌تواند به سرعت سفارشی‌سازی و مدیریت شود تا تمام خدمات بانکی استاندارد و سفارشی را از طریق کانال‌های دیجیتال و اجتماعی متعدد و کانال بانکداری دیجیتال به عنوان یک سرویس (DBaaS) ارائه دهد.

 

و در پایان این که…

بیماری همه‌گیر کرونا، پذیرش بانکداری محاوره ای را به پیشرفتی عالی سوق داده است و بانک‌ها در حال حاضر خدمات بیشتری را در کانال‌های دیجیتال ارائه می‌دهند. جدول زمانی پیاده‌سازی سریع‌تر، هزینه کم، قابلیت نگهداری آسان و نرخ بالای پذیرش مشتری برخی از مزایای اصلی هوش مصنوعی مکالمه در عرصه بانکداری است.

بسیاری از بانک‌های کوچک و متوسط ​​اکنون توانسته‌اند از این کانال‌های جدید به عنوان بخشی اساسی از استراتژی تعامل گسترده‌تر بانک‌هایشان با مشتری استفاده کنند. بانک‌ها با استفاده از قدرت فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی محاوره ای، توانسته‌اند بازگشت سرمایه را به حداکثر برسانند و پذیرش دیجیتالی محصولات و خدمات خود را سریع دنبال کنند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که بانکداری محاوره ای در سال‌های آینده رشد سریعی داشته باشد و تمام اشکال دیگر روش‌های مرسوم بانکداری را در اختیار بگیرد. پلتفرمی مانند FinoAllied یک راه حل عالی برای بانک هایی ارائه می دهد که به دنبال مدل انعطاف پذیر مبتنی بر اشتراک آماده استفاده، پلاگین و بازی هستند که در آن پلت فرم می تواند با اکوسیستم بانکی با زمان سه تا چهار هفته یکپارچه شود.

یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران را با الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. فرایند احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت آنی و با دقت بالای ۹۸ درصد انجام می پذیرد. برای دریافت مشاوره رایگان جهت احراز هویت کاربران خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه