۵ صنعتی که تحت تاثیر تحول هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند

تحول هوش مصنوعی
فهرست مطالب

هوش مصنوعی تبدیل به واژه‌ای جامع و دایره‌المعارفی برای شرح هر نوع نوآوری در بخش فناوری شده است که به نوعی با هوش انسانی شباهت دارد. در طی سال‌های اخیر تحول هوش مصنوعی منجر به پیشرفت چشمگیری در صنایع مختلف شده است. برای کسب اطلاعات در این زمینه همراه ما باشید.

کسب‌وکارهای مختلف با توجه به نیاز به تحویل خدمات بهتر در زمان مناسب، گزینه‌های مختلف فناوری‌هایی که هوش مصنوعی را به کار می‌گیرند، امتحان می‌کند. هوش مصنوعی روندهای تجاری کنونی را به کلی تعدیل کرده است و آنها را به سطح بعدی ماندگاری و بهره‌وری عملیاتی برده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، مشارکت هوش مصنوعی در اقتصاد جهان به ۱۵.۷ تریلیون دلار خواهد رسید.‌

تحول هوش مصنوعی به دلیل چشم‌اندازهای جهانی مختلفی که درباره ویژگی‌های آن وجود دارد، در سال‌های اخیر از واژه‌ای مبهم، تبدیل به عبارتی شده است که نوک زبان همه هست. در این مطلب درباره چگونگی تغییر آینده پنج بخش اصلی تجارت توسط تحول هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم.

۵ صنعتی که تحت تاثیر تحول هوش مصنوعی قرار می‌گیرند

۱) ارائه‌دهندگان خدمات مالی

صنعت خدمات مالی از مدت‌ها پیش، هدف مجرمان بوده است. ارزش زیان جهانی ناشی از پرداخت‌هایی که به شکل کلاهبرداری انجام شده است در سال ۲۰۲۰ معادل ۳۲.۳۹ میلیارد دلار بود.

بازیگران بداندیش معمولا به دنبال مزایای مالی هستند تا مقاصد نادرست خود را انجام دهند. آنها شیوه‌های مختلفی برای اختلال در مزایای مالی به کار می‌گیرند که از سرقت هویت تا تصاحب حساب و حملات هک تا جاسوس افزار را شامل می‌شود. ارائه‌دهندگان خدمات مالی باید اقدامات امنیتی دقیقی برای حفاظت از سرمایه و داده‌های مشتریان خود انجام دهند.

مجرمان با گرانترین فناوری‌ها و ابزارها می‌توانند اسناد اصلی را با استفاده از داده‌های سرقتی و اطلاعات ترکیبی، کپی کنند. به این ترتیب می‌توانند در یک فرآیند پذیرش دیجیتالی، خودشان را به جای شخص دیگری جا بزنند. موارد مختلفی وجود دارد که مجرمان هنگام دستگیری، از اسناد جعلی و تغییر یافته برای باز کردن حساب در بانک استفاده کرده‌اند. در این میان تحول هوش مصنوعی کمک می‌کند با انواع این اقدامات کلاهبرداری مبارزه کنیم.

در حال حاضر فرایند تایید هویت یا “مشتری خودت را بشناس” از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی (ML) برای بررسی سندیت اسناد هویتی که به صورت دولتی صادر شده است، و شناسایی چهره افراد استفاده می‌کند تا با حملات کلاهبرداری مبارزه کند. با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توان با صحت تقریبا ۹۹ درصدی، با سرقت هویت مبارزه کرد.

نرم‌افزارهای ضدپولشویی از هوش مصنوعی برای تایید هویت و فرآیندهای غربالگری به شکل موثر و ساده‌تر استفاده می‌کنند.

۱-۱) نگهداری پروفایل‌های مشتری

اجرای موثر مشتری خودت را بشناس (KYC) به شکل موثری کمک می‌کند داده‌های موثق و به روزی از مشتری داشته باشیم. کسب‌وکارها با استفاده از این فناوری می‌توانند راستی آزمایی مشتری (CDD) را به شکل موثری انجام دهند.

۲-۱) راستی آزمایی ترفیع یافته

نرم‌افزار ضدپولشویی، نام‌های مشتریان را در مقابل فهرست تحت نظر، فهرست مجازات و فهرست اشخاص سیاسی (PEP) بررسی می‌کند. با استفاده از این نتایج، سطح ریسک مشتریان به شکل دقیق‌تری تحلیل می‌شود. نرمافزار، داده‌ها را از گستره وسیعی از پایگاه‌های داده جهانی جمع‌آوری می‌کند تا سطح ریسک دقیق مشتریان را نشان دهد.

۳-۱) نظارت بر معامله

مقررات ضدپولشویی، کسب‌وکارها را به سوی نظارت بر همه فعالیت‌های مالی مشتری، هدایت می‌کند. معاملات پولشویی الگوی خاصی دارند که با نرم‌افزار سنتی پولشویی قابل آشکار شدن نیستند. اما سیستم ضدپولشویی با تحول هوش مصنوعی الگو را تحلیل خواهد کرد و به کسب‌وکار مربوطه، در مورد هر نوع معامله مشکوک، هشدار می‌دهد.

۲) تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک برای ارائه خدمات بهتر به مشتری باید به سوی استفاده از راهکارهای ارائه شده توسط تحول هوش مصنوعی حرکت کند. این روند در طول دوره همه‌گیری اهمیت بیشتری می‌یابد. زیرا تجارت الکترونیک یکی از بخش‌هایی بود که در این دوره، شکوفا شد.

تحول هوش مصنوعی - تجارت الکترونیک

۱-۲) مدیریت دسته‌بندی

صنعت تجارت الکترونیک دائما با چالش مدیریت دسته‌بندی مواجه است. آنها باید با توجه به نیازها و منافع خریداران، افق دید خاص آنها را در محصولات در نظر گیرند. آگاهی از این‌که یک مشتری خاص چه چیز می‌خواهد واقعا سخت است.

تحول هوش مصنوعی می‌تواند به صنعت تجارت الکترونیک کمک کند تا دسته‌بندیها و محصولات را مدیریت کنند. هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل جستجوهای کاربر و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی که در آنها حضور دارد، سلایق او را پیش‌بینی کند. سپس فروشگاه‌های خرید آنلاین می‌توانند کالاهای خود را به دستیابی به هدف صحیح، هدایت کنند. برای مثال دوست‌داران موسیقی به محصولات ورزشی علاقه‌ای نخواهند داشت و باید به صفحه‌ای هدایت شوند که شامل پخش کننده موسیقی، هدفون و بلندگو است.

۲-۲) جستجوهای هوشمند ترفیع یافته

وقتی مشتریان برای یافتن محصولی خاص، با مشکل در جستجو مواجه شوند، سطح رضایت‌شان کاهش می‌یابد. پلتفرم‌های تجارت الکترونیک اغلب هزاران محصول را به فروش می‌رسانند و دسترسی‌پذیری خدمات در آنها به شکل جهانی است.

بارگیری داده از این پایگاه‌های داده و نمایش آن، کار دشواری است. هوش مصنوعی می‌تواند به پیش‌بینی جستجوها کمک کند که به عنوان خودکارسازی جستجو نیز شناخته می‌شود. به این ترتیب گستره محصولاتی که مشتری جستجو می‌کند کاهش می‌یابد تا در نهایت بارگیری داده، سریع‌تر انجام شود. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند کلماتی که با دیکته اشتباه نوشته شده‌اند را به صورت خودکار تصحیح کند تا فرایند خرید را برای مشتری تسهیل کند.

۳) سلامت

پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ نمی‌توان از بخش سلامت غافل شد. اکنون این بخش به راه‌کارهای پیشرفته فناورانه نیاز دارد که استفاده از هوش مصنوعی، یکی از ضروریات آن است. پزشکی از راه دور، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها از تحول هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که در ادامه، چند مثال از آن را مشاهده می‌کنیم.

۱-۳) آزمایش‌های بالینی

آزمایش‌های بالینی حضوری و آفلاین، یکی از بخش‌های آشفته صنعت سلامت است. این آزمایش‌ها بدون راهکار خودکار و دنبال کردن پیشرفت نتیجه آزمایش انجام می‌شوند. جمع‌آوری داده و اطلاعات دقیق از نتایج آزمایش، دشوار شده است. وقتی آزمایش‌های بالینی به وسیله هوش مصنوعی انجام می‌شوند، نتیجه آزمایش بدون تجربه حضوری ارائه می‌شود. همچنین می‌تواند علائم بیماری و شدت درد را نیز آشکار کند.

۲-۳) کشف داروها

شرکت‌های داروسازی می‌توانند از تحول هوش مصنوعی برای کشف دارو استفاده کنند. هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل پایگاه داده و کشفیات قبلی و نتایج آزمایشگاهی، درمان‌های جدیدی را شناسایی کند. این کار نرخ موفقیت کشف دارو و تولید آن را افزایش داده و زمان معرفی داروهای جدید به بازار را کاهش می‌دهد.

۳-۳) تایید هویت بیمار

بعضی داروها وجود دارند که داروساز نمی‌تواند آنها را بدون تایید هویت بیمار بفروشد. سیستم‌هایی که با هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شوند، اطلاعات بیمار را در فروش‌های آنلاین و فروش در سایت، تایید می‌کنند.

۴) سفر و گردشگری

بخش سفر از تحول هوش مصنوعی برای بهبود جریان کار اجرایی استفاده می‌کند. کاربرد هوش مصنوعی در فرآیندهای سفر و گردشگری، وقت و هزینه سفر و صنعت گردشگری را ذخیره می‌کند.

تحول هوش مصنوعی

۱-۴) تحلیل و پردازش داده

تحلیل رفتارهای انسانی یکی از کاربردهای جذاب هوش مصنوعی است که کسب‌وکارهای مختلف از آن برای ترسیم نیازمندی‌های مشتریان خود استفاده می‌کنند. تحول هوش مصنوعی داده‌های مشتری را برای این منظور، پردازش و تحلیل می‌کند. خطوط هوایی و هتل‌ها میتوانند راه‌کارهای هوش مصنوعی را برای پردازش آمارها، سرشماری‌ها و فرم‌های نظرسنجی به کار برند. آنها می‌توانند تصویری از نظرات مشتری به دست آورند.

۲-۴) ترجمه

گردشگران در کشورهای خارجی با مشکلات زبان مواجه‌اند. آنها هنگام رفتن به رستوران ممکن است منویی به زبان خارجی ببینند. اپلیکیشن‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، می‌تواند هر زبانی را به زبان دیگر ترجمه کنند. این اپلیکیشن‌ها از تشخیص بهینه حروف برای استخراج اطلاعات از تصاویر و کاغذها حتی به شکل دست نوشته، استفاده می‌کنند.

۵) لجستیک

امروزه بخش لجستیک بیش از هر زمان دیگری به شکل دیجیتالی درآمده است، اما هنوز شکاف‌هایی در آن دیده می‌شود. این شکاف‌ها را می‌توان با روش‌های تحول هوش مصنوعی از زنجیره تامین تا برنامه‌ریزی مسیر، پر کرد. هوش مصنوعی بخش لجستیک را به طور کامل تغییر خواهد داد.

۱-۵) مدیریت بهتر زنجیره تامین

معمولا بخش لجستیک در ردیابی و یافتن جعبه‌ها مشکل دارد. اما در حال حاضر این مشکلات در حال رفع شدن است. هوش مصنوعی می‌تواند بسته‌های بی‌شماری را به صورت شبانه‌روزی ردیابی کند و زمان تحویل را نیز پیش‌بینی کند.

۲-۵) برنامه ریزی مسیر

هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی نقشه‌های مختلف، شرایط آب و هوا و سایر عوامل جهان واقعی، کوتاهترین مسیر برای تحویل بسته را مشخص کند. همچنین هزینه را در طول انتخاب مسیرهای مقصد بهینه سازی می‌کند.

نقش تحول هوش مصنوعی در کسب‌وکارها

 احراز هویت یوآیدی که با هوش مصنوعی کار می‌کند، در طول تشخیص چهره، زنده بودن چهره کاربر را تایید کرده و بررسی‌های ضد کلاهبرداری را انجام می‌دهد. شوفی پرو تایید هویت مشتری را با خطای ۰.۰۱ درصد انجام می‌دهد و تکمیل فرایند آن فقط ۳۰ ثانیه طول می‌کشد.

هوش مصنوعی دلیل اصلی سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها در راهکارهای جدید فناورانه از جمله IoT و بلاک‌چین است. هوش مصنوعی به کسب‌وکارها اطمینان می‌بخشد که بتوانند به دنبال انجام کارهای جدید باشند. شرکت دیتا اینترنشنال پیش‌بینی می‌کند سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم به این معنی است که کسب‌وکارها آماده‌اند تحول هوش مصنوعی را در سال‌های آینده به کار گیرند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۲]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه