هدف از کاربرد امضای دیجیتال در بانکداری چیست؟

امضای دیجیتال در بانکداری
فهرست مطالب

آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که امضای دیجیتال در بانکداری چه کاربردی دارد؟ یا این که هدف از به کارگیری امضای دیجیتال در بانکداری چیست؟ با پاسخ به این سوالات و سوالاتی از این دست در مورد کاربرد امضای دیجیتال تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ما در عصری زندگی می‌کنیم که همه چیز در حال تبدیل شدن از حالت سنتی به دیجیتال است. همه بخش‌های اقتصاد در حال تحول دیجیتال هستند که یکی از آنها حوزه بانکی است. حوزه بانکی حیاتی و بسیار حساس است. یکی از ابداعات فناوری که این صنعت را با سرعت زیادی دگرگون کرده است، استفاده از امضای دیجیتال می‌باشد. علت اصلی ابداع امضای دیجیتال در بانکداری ساده‌سازی فعالیت مؤسسات مالی بود.

امضای دیجیتال فناوری است که پتانسیل شتاب دادن به رشد و سرعت مؤسسات مالی را دارد. همان گونه که همه ما می‌دانیم، امضا در هر مؤسسه بانکی یک نیاز حیاتی است. از افتتاح حساب گرفته تا واریز پول، برداشت پول و هر فعالیت دیگری در بخش بانکی منوط به ارائه امضا می‌باشد.

به عنوان مثال، تصور کنید که مردم در انتظار تأیید امضای سند وام خود چقدر وقت تلف می‌کنند. فکر کنید چقدر خسته‌کننده است که باید ساعت‌ها در صف منتظر امضای اسناد بانکی خود بمانید. این فرایند زمان‌بر، ناکارآمد و خسته‌کننده، بانک‌ها را تشویق به استفاده از امضای دیجیتال می‌کند.

هدف از کاربرد امضای دیجیتال در بانکداری

۱) امنیت امضای دیجیتال در بانکداری

در سال‌های اخیر، بسیاری از مؤسسات مالی امضای دیجیتال را برای اقدامات پیشرفته امنیتی خود به کار گرفته‌اند. امضای دیجیتال امن است و آن را نمی‌توان مانند امضای دستی دستکاری کرد. بنابراین، امضای الکترونیک برای بانکداری، یک تکنیک بسیار کارآمد برای گرفتن امضا است.

علاوه بر این، انجام تراکنش‌های امن با استفاده از امضای دیجیتال در بانکداری به رشد کسب‌وکارهای آنلاین کمک کرده است. زیرا اکنون بانک‌ها می‌توانند تراکنش‌ها را سریع‌تر، کارآمدتر و به روشی ایمن برای صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین تأیید کنند. قبل از معرفی امضای دیجیتال، برای انجام هرگونه تراکنش بانکی مجبور بودید به بانک بروید.

اما با امضای دیجیتال، می‌توانید به راحتی و با سرعت بیشتری به بانک خود دسترسی امن داشته باشید. در واقع، تخمین زده می‌شود که در پنج سال آینده، امضای دیجیتال بانکی نرخ رشد سالانه ۲۶.۵ درصد داشته باشد.

این تحقیق که توسط واحد تحقیق بازار شرکت P&S انجام شده است، حاکی از آن است که با افزایش به‌کارگیری سیستم امضای دیجیتال توسط حوزه‌های مالی، بیمه‌ای و بانکی، این رشد افزایش خواهد یافت.

بانک‌ها برای تأمین امنیت بالاتر، می‌توانند فناوری امضای دیجیتال زیرساخت کلید عمومی را به کارگیرند. این فناوری دارای استانداردهای بالاتر و دقیق‌تری برای تعیین هویت افراد است.

۲) افزایش شفافیت و کارایی

شفافیت و کارایی برای هر مؤسسه بانکی یا مالی آرمانی است. با استفاده از راه‌حل‌های امضای دیجیتال در بانکداری می‌توان مسائل شفافیت و کارایی را حل کرد.

به عنوان مثال، فرآیند اعطای وام ممکن است یک فرآیند طولانی و سخت باشد که باعث ناخشنودی بانک و مشتریان می‌شود. اگر متقاضی وام هستید، درخواست شما باید توسط چندین سازمان و فرد امضا شود. درست است؟

هنگام استفاده از امضای سنتی، برای گیرنده شما دشوار است که بداند در فرآیند گرفتن امضای خود تا چه حد پیشرفت داشته‌اید. این اتفاق اکثراً زمانی رخ می‌دهد که توافق‌نامه‌هایی که لازم است امضا شوند، از طریق نمابر یا به صورت کاغذی ارسال شده باشند.

اما هنگامی که از امضای دیجیتال استفاده می‌کنید شفافیت وجود دارد،. زیرا کسی که قرار است توافق‌نامه شما را امضا کند، می‌تواند میزان پیشرفت شما را در فرآیند گرفتن امضا ردیابی کند.

هنگام استفاده از امضای دیجیتال، بانک می‌تواند توافق‌نامه‌های دارای امضای دیجیتال را یک جا برای امضاکنندگان مختلف ارسال کند. زیرا فرد می‌تواند با امضای دیجیتال شما به توافق‌نامه‌های شما دسترسی پیدا کند. ضمناً اگر گیرنده‌ای تأخیر در امضا داشته باشد، بانک می‌تواند آن را برای دیگران ارسال کرده و کارایی تراکنش‌های خود را افزایش دهد.

این بدان معناست که با استفاده از امضای دیجیتال، مشتریان قادر به دریافت خدمات بانکی باکیفیت و کارآمد خواهند بود. در نتیجه، رضایت مشتری جلب خواهد شد.

۳) صرفه‌جویی در زمان

امضای دیجیتال یک دارایی است که بانک‌ها می‌توانند از آن برای ارتقای سبد محصولات خود استفاده کنند. اما چگونه؟ با دیجیتالی کردن خدمات خود از طریق امضای دیجیتال در بانکداری!

به عنوان مثال، هنگامی که بانکی از امضای دیجیتال استفاده می‌کند. در مدت‌ زمان مشخص می‌تواند به مشتریان بیشتری خدمات ارائه دهد. این بدان معناست که در پایان روز، بانک در مقایسه با بانکی که از سیستم امضای کاغذی سنتی استفاده می‌کند، سود بیشتری کسب خواهد کرد.

امضای دیجیتال در بانکداری

۴) صرفه‌جویی در هزینه

امضای دیجیتال یک فناوری ارزشمند است. زیرا می‌تواند به بانک‌ها کمک کند که سالیانه دلارهای زیادی پس‌انداز کنند. دلیل آن این است که بانک هزینه‌ای صرف نخواهد کرد تا مواد مورد استفاده برای نوشتن امضا را خریداری کند.

این هزینه‌ها شامل هزینه‌های چاپ، هزینه‌های کاغذ و موارد بسیار دیگری است. پولی را که صرف تأمین چنین هزینه‌هایی می‌شود می‌توان در فعالیت‌های سودآوری مانند تسریع پرداخت وام به افراد صرف نمود.

۵) متمرکز کردن اسناد

بانک‌ها و مؤسسات مالی روزانه با طیف وسیعی از اسناد سروکار دارند. به همین ترتیب، بانک‌ها شعب زیادی دارند که تحت نظر شعبه اصلی کار می‌کنند. برای اینکه اسناد بانک‌ها به شکل کارآمد و سازمان‌یافته‌ای متمرکز شود، لازم است از امضای دیجیتال استفاده شود.

دلیلش این است که فرآیند سنتی پرهزینه و طاقت‌فرسا و زمان‌بر می‌باشد. امضای دیجیتال به تمرکز اسناد در بانک‌ها کمک می‌کند، زیرا امکان ثبت آسان امضاهای مشتریان را فراهم می‌نماید.

وقتی امضایی در یک الگوی مستند درج می‌شود، به طور خودکار در سیستم مدیریت مستندات بانک ذخیره می‌گردد. این بدان معنی است که هر شعبه از آن بانک قادر است به امضا دسترسی داشته و به مشتری مربوطه خدمات ارائه دهد.

۶) تقویت محبوبیت برند

استفاده از امضای دیجیتال در حوزه بانکی باعث بهبود ذهنیت مشتری می‌شود. زیرا مشتری احساس می‌کند که بانک برای او ارزش قائل است و با به‌ کارگیری فناوری جدید، قصد دارد نحوه ارائه خدمات بانکی به وی را ارتقا دهد.

همچنین، مشتریان بانک را تحسین خواهند کرد که فناوریی را به کار گرفته که با کلاهبرداری مقابله می‌کند، زیرا امضای دیجیتال امن است.

به علاوه، بانک می‌تواند برای امضای دیجیتال از تبلت‌های رنگارنگ با صفحه نمایش بزرگ بهره گیرد. این امر با تبلیغات پیامکی برای نمایش خدمات مالی جدیدی که بانک ارائه می‌دهد امکان‌پذیر است.

۷) مبارزه با کلاهبرداری

هنگام استفاده از امضاهای سنتی برای اسناد کاغذی بانکی، امکان کلاهبرداری وجود دارد. دلیل آن، مواردی مانند جعل امضا است.

به همین ترتیب، امکان دارد اسناد دزدیده شوند، بدجا گذاشته شوند یا مفقود شوند. اما با استفاده از فناوری امضای دیجیتال، فرآیند ذخیره‌سازی و تأیید امن امضاها کار ساده‌ای است. بنابراین، نرخ جعل امضای بانکی با استفاده از امضای الکترونیک کاهش می‌یابد.

نتیجه‌گیری

می‌توان این گونه نتیجه‌گیری کرد که به محض پیدایش تحولی در فناوری مانند امضای دیجیتال، مؤسسات مالی و بانکی باید خود را با آن انطباق دهند. امضای الکترونیک برای بانکداری یکی از فناوری‌هایی است که می‌تواند نحوه ارتباط مؤسسات مالی با مشتریان را بهبود بخشد. این امر به طور کلی به رشد و موفقیت بخش بانکی کمک زیادی خواهد کرد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه