مشاهده رای دیوان عدالت اداری در سامانه ثنا

مشاهده رای دیوان عدالت اداری در سامانه ثنا
فهرست مطالب

دیوان عدالت اداری را می‌توان بالاترین مرجع رسیدگی به شکایات، دادخواهی‌ها و اعتراضات مردم نسبت به مأموران یا واحدها یا آیین‌نامه‌های دولتی دانست که به منظور احقاق حقوق مردم و زیر نظر قوه قضائیه تأسیس شد. زمانی که دیوان عدلت اداری در مورد موضوعی که مردم شکایت کرده‌اند، رسیدگی را آغاز می‌کند و رای صادر می‌کند، رای صادر شده، از طریق ابلاغیه به صاحبان دعوی اطلاع داده می‌شود و آن‌ها فرصت دارند تا تاریخ اعلام شده، اعتراض خود را ارائه دهند. از آن جایی که مهلت اعتراض از زمان ابلاغ رای دیوان در نظر گرفته می‌شود، نحوه مشاهده رای اهمیت دارد. اگر تصمیم دارید که رای دیوان عدالت اداری را مشاهده کنید و این سوال برایتان پیش آمده که رای دیوان عدالت اداری را کجا می توان دید، باید بگوییم که کافی است به سامانه ثنا یا سایت عدل ایران قوه قضاییه سر بزنید. شما می‌توانید برای اطلاع از رای دیوان عدالت اداری، با داشتن نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه ثنا شوید و سپس در قسمت ابلاغیه‌های جدید، گزینه مشاهده را انتخاب کنید و رای صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری را با وارد کردن شماره پرونده، رمز پرونده و ردیف فرعی مشاهده کنید. در ادامه این مطلب، بیشتر با جزئیات مشاهده رای دیوان عدالت اداری در سامانه ثنا آشنا می‌شویم.

سامانه مشاهده رای دیوان عدالت اداری چیست؟

برای این که متوجه شویم که رای دیوان عدالت اداری را در کجا می‌توان مشاهده کرد و چطور می‌توان از رای دیوان عدالت اداری مطلع شد، ابتدا باید به سراغ معرفی سامانه مشاهده رای دیوان عدالت اداری برویم.

سامانه مشاهده رای دیوان عدالت اداری، که بیشتر با نام سامانه ابلاغ ثنا شناخته می‌شود و آدرس اینترنتی آن eblagh.adliran.ir، وب‌سایتی است که قوه قضاییه آن را راه‌اندازی کرده است و هدف از آن، فراهم کردن دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر مردم به آرای صادره از سوی دادگستری است. این سامانه با فراهم کردن امکان مشاهده الکترونیکی و اینترنتی آرای صادره توانسته میزان مراجعه حضوری و کاغذبازی را کاهش دهد. اصحاب دعوا می‌توانند با ثبت نام در سامانه ثنا و در اختیار داشتن نام کاربری و رمز عبور از آرای صادره در مورد پرونده خود مطلع شوند.

ثبت نام در سامانه ثنا هم به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری امکان‌پذیر است. اکثر افراد ترجیح می‌دهند به صورت غیرحضوری و از طریق وبسایت سامانه ثنا ثبت نام کنند. در شیوه اینترنتی، کافی است وارد وبسایت سامانه ثنا شوید و پس از احراز هویت اینترنتی و پرداخت هزینه آن، ثبت نام خود را انجام دهید.

 

در صورتی که قصد دارید به صورت حضوری در سامانه ثنا ثبت نام کنید تا رای دیوان عدالت اداری را مشاهده کنید، باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و با تحویل مدارک و پرداخت هزینه، ثبت نام خود را نهایی کنید.

با توجه به این توضیحات، در پاسخ به این که چگونه از رای دیوان عدالت اداری مطلع شویم؟ باید بگوییم که کافی است برای این کار، در سامانه ثنا (چه به صورت حضوری چه آنلاین) ثبت نام کنید و سپس همراه با نام کاربری و رمز عبور به آدرس اینترنتی سامانه ابلاغ ثنا eblagh.adliran.ir، مراجعه کنید و رای را مشاهده نمایید.

تفاوت سامانه مشاهده رای دیوان عدالت اداری با سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که سامانه ساجد دیوان عدالت اداری همان سامانه مشاهده رای دیوان عدالت اداری است اما این تصور اشتباه است. سامانه ساجد به مظور انجام کارهایی مثل ثبت دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری، درخواست تجدید نظر رای دیوان و پیگیری پرونده دیوان راه‌اندازی شده است و برای استفاده از آن باید ابتدا در سامانه ثنا یا سامانه مشاهده رای دیوان عدالت اداری ثبت نام کرد.

 

نحوه ورود به سامانه مشاهده رای دیوان عدالت اداری

همان طور که گفتیم، برای مشاهده رای دیوان، ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام کرد و سپس با ورود به سامانه ابلاغ به آدرس اینترنتی eblagh.adliran.ir رای را مشاهده نمود. مراحل ورود به سامانه مشاهده رای دیوان عدالت اداری عبارتند از:

  1. عبارت “سامانه ابلاغ الکترونیک” در موتور جست‌وجوی گوگل جستجو کنید یا به صورت مستقیم آدرسadliran.ir را در مرورگر خود تایپ کنید.
  2. بعد از ورود به صفحه، باید نام کاربری و رمز عبور خودرا وارد کنید تا رمز موقت به شماره موبایل شما ارسال شود.
  3. رمز موقت ارسال شده به تلفن همراه را وارد کنید. رمز به همان شماره‌ای ارسال می‌شود که در زمان ثبت نام ارائه داده‌اید و تایید شده است. اگر به آن شماره دسترسی ندارید، باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.
  4. بعد از ورود به سایت، از بین ۴ گزینه موجود، گزینه ابلاغیه های جدید را انتخاب نمایید.

 

مشاهده رای دیوان عدالت اداری با شماره پرونده

یکی از روش‌های مشاهده رای دیوان عدالت اداری، استفاده از شماره پرونده برای مشاهده رای است. در این روش، متقاضی باید از شماره پرونده، رمز پرونده و ردیف فرعی استفاده کند تا بتواند رای دیوان عدالت اداری را مشاهده کنید. برای مشاهده رای دیوان عدالت اداری با شماره پرونده مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا عبارت “سامانه ابلاغ الکترونیک” در موتور جست‌وجوی گوگل جستجو کنید یا به صورت مستقیم آدرسadliran.ir را در مرورگر خود تایپ کنید.
  2. نام کاربری، رمز عبور و رمز موقت خود را وارد کنید.
  3. بعد از ورود، از بین گزینه‌های موجود، گزینه دریافت با رمز را انتخاب کنید.
  4. در صفحه‌ای که باز می‌شود، شماره پرونده، رمز پرونده و ردیف فرعی را وارد کنید و سپس گزینه بررسی اطلاعات و “ابلاغیه مربوط به اینجانب با کد ملی است” را تیک بزنید.
  5. اکنون می‌توانید از رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری مطلع شوید.

 

یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال (e-KYC) در ایران است.  با یوآیدی، احراز هویت غیرحضوری از جمله احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت سجام را به کمک هوش مصنوعی و تشخیص چهره در کوتاهترین زمان انجام دهید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه