تایید سند چیست و چگونه کار می کند؟

تایید سند چیست
فهرست مطالب

در گذشته، مؤسسات مالی و سایر صنایعی که نظارت قوی بر آن‌ها وجود داشت، متکی بر تایید صحت کارت ملی و سایر اسناد رسمی از طریق بررسی فیزیکی آن‌ها بودند. در این نوع تایید هویت، مشتری مجموعه‌ای از مدارک، که در واقع کارت شناسایی رسمی محسوب می‌شوند، را ارائه می‌داد و کارمند موسسه مالی باید تشخیص می‌داد که آیا می‌توان به آن سند اعتماد کرد یا خیر.

اما در دوران ما که عصر تحول دیجیتال است، تایید اسناد هم به فرآیندی دیجیتال تبدیل شده است. این بدان معنی است که فرآیند احراز هویت به طور قابل توجهی ساده‌تر و کارآمدتر انجام می‌شود. اما تایید سند دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟ با ما همراه باشید تا بیشتر با این فرآیند آشنا شویم.

تایید سند دیجیتال چیست؟

تایید سند دیجیتال شامل تایید صحت یک سند از طریق ابزارهای آنلاین است. اسناد رسمی مانند گواهینامه رانندگی، صورتحساب بانکی یا سایر اسناد صادر شده توسط دولت معمولاً برای شناسایی و تایید مالک پذیرفته می‌شوند. تایید سند دیجیتال، سند را به منظور بررسی علائم و نشانگرهای اصالت از جمله واترمارک‌ها، فونت‌های متمایز، تمبرها و موارد دیگر اسکن می‌کند.

علاوه بر این، اطلاعات شناسایی شخصی که روی کارت ملی شخص درج شده با داده‌های استخراج‌شده از منطقه ویژه قابل خواندن توسط ماشین (MRZ) مطابقت داده می‌شوند. در حالی که یک مشتری به صورت دیجیتالی این کار را انجام دهد، می‌تواند به سادگی تصویری از کارت ملی صادر شده توسط دولت و اسناد رسمی خود را آپلود کند. الگوریتم قادر است صحت هر کدام از اسناد را بررسی کند. هیچ مدارک فیزیکی برای ارائه نیاز نیست و تمام کارها به صورت دیجیتالی انجام می‌شود.

تایید هویت دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای شناسایی اصالت اسناد رسمی استفاده می‌شود. در اینجا نحوه عملکرد تایید هویت دیجیتال آمده است:

  1. مشتری یک پیام متنی دریافت می‌کند که یک فضای همکاری امن را باز می‌کند.
  2. کارگزار، اسناد و مدارک خاصی را درخواست می‌کند.
  3. مشتری با استفاده از دوربین تلفن همراه خود عکسی از اسناد می‌گیرد و ارسال می‌کند.
  4. الگوریتم یک سری بررسی‌های اعتبارسنجی را انجام می‌دهد.

تایید سند

تایید سند شامل بررسی‌های تاییدی زیر است:

  • تشخیص چهره و جهت؛
  • تشخیص لبه و برش؛
  • ارتباط میان داده های جلو به عقب؛
  • بررسی های متقابل هزاران کارت ملی و مدرک شناسایی جهانی؛
  • تجزیه و تحلیل فضای رنگی؛
  • یکپارچگی عکس گرفته شده از صورت؛
  • تطبیق عکس سلفی با عکس کارت شناسایی؛
  • تشخیص زنده بودن سلفی.

به لطف تعداد زیاد متغیرهایی که در طول فرآیند جمع‌آوری اسناد بررسی می‌شوند، میزان دقت در تایید سند بسیار بالا هستند.

مزایای تایید سند دیجیتال

این رویکرد خودکار و مبتنی بر یادگیری ماشین بسیار مؤثرتر از بررسی دستی است زیرا جعل و کلاهبرداری را با دقت و سرعت بیشتری شناسایی می‌کند. به کمک این روش از تایید سندهای مثبت کاذب اجتناب می شود. هر کارگزاری می تواند با اطمینان از آن استفاده کند، زیرا تایید اسناد دیجیتالی نیازی به کار دستی یا تصمیم‌گیری انسانی ندارد. این بدان معناست که چه یک کارگزار در مدیریت معامله با تجربه باشد  چه بی‌تجربه، دقت تایید سند یکسان است.

استفاده از تایید صحت اسناد دیجیتال مزایای زیادی دارد. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تشخیص جعل بسیار دقیق
  • مقیاس‌پذیری
  • بدون تاخیر، حتی با افزایش حجم اسناد
  • ترویج تصمیم‌گیری مبتنی بر داده
  • فراهم کردن امکان ورود سریعتر

یادگیری ماشینی که توسط تایید اسناد استفاده می‌شود، از مجموعه داده‌های بزرگ برای دستیابی به دقت بالا استفاده می‌کند، و اندازه داده‌های آموزشی یکی از عوامل اصلی تعیین‌کننده قدرت پیش‌بینی یک مدل است. مدل‌های یادگیری ماشین برای آموزش خود و بهبود مداوم بر چنین داده‌هایی تکیه می‌کنند.

تایید اسناد دیجیتال برای تکمیل سریعتر

کاربرن امروزی انتظار دارند نصب ابزارها ساده و کم اصطکاک باشد. از آنجایی که تایید سند در همه جا رایج است، نیاز به تایید حضوری سند، یک تعهد است. به همین دلیل مشتریان ممکن است صبر خود را از دست بدهند و اعتبار برند خدشه‌دار شود. با توجه به اینکه طبق آمارها ۸۴ درصد از کاربران می‌گویند که یک تجربه ورود خوب به همان اندازه محصولات و خدمات خوب یک شرکت مهم است، شرکت‌ها باید سرعت جمع‌آوری اسناد و فرآیندهای تایید را در اولویت قرار دهند.

یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در ایران است که فرایند احراز هویت کاربران را با الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. فرایند احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت آنی و با دقت بالای ۹۸ درصد انجام می پذیرد. یوآیدی خدمات احراز هویت خود را به صورت انتخابی و کاستومایز شده نیز به سازمان ها و شرکت ها ارائه می دهد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه