ویژگی‌های قرارداد کار و شرایط تایید آن

ویژگی‌های قرارداد کار
فهرست مطالب

انجام هر کاری در حقیقت یک توافق دو طرفه است که بر اساس آن خدماتی در ازای دریافت دستمزد ارائه می‌شود. اما وقتی صحبت از سازمان یا کسب‌وکار می‌شود، این مفهوم اندکی پیچیده‌تر خواهد شد. از این رو از این مقوله به عنوان ویژگی‌های قرارداد کار و نحوه تایید آن یاد می‌شود. بنابراین در این مطلب از یوآیدی قصد داریم به بررسی نکاتی در مورد ویژگی‌های قرارداد کار بپردازیم. سپس نکاتی را در مورد تایید قرارداد و نحوه مشخص شدن صحت آن با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. از این رو برای کسب اطلاعاتی در این خصوص همراه ما باشید.

قرار داد کار چیست؟

معمولا قبل از این‌که بخواهیم در مورد نکات مختلف صحبت کنیم، لازم است تعریفی از قرارداد کار داشته باشیم. زیرا این تعریف نقش تعیین کننده‌ای در بررسی سایر موارد خواهد داشت. اکنون نیز برای پاسخ سوال “قانون کار چیست؟” در ابتدای امر باید به قانون کار مراجعه کنیم. زیرا بر اساس ماده ۷ قانون کار، تعریف قرارداد کار به شرح زیر است:

قرارداد کار عبارت است از یک توافق نامه کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌الزحمه، کاری را برای یک مدت موقت یا غیرموقت برای کارفرما انجام می دهد.

اکنون با توجه به تعریفی که قانون از قرارداد کار ارائه کرده است، به راحتی می‌توان ویژگی‌های قرارداد کار را ذکر کرد و بعد شرایط تایید آن را مورد بررسی قرار داد. اما قبل از بررسی ویژگی‌های بارز یک قرارداد سعی داریم مشخص کنیم که چرا توجه به قرارداد کار ضروری است؟

چرا توجه به قرار داد کار بسیار مهم است؟

زمانی که تصمیمی در خصوص شروع به کار در یک شرکت و کسب‌وکار اخذ می‌شود، مهم‌ترین مسئله‌ای که ممکن است باعث ایجاد دغدغه ذهنی شود، اطمینان از دریافت به موقع حق و حقوق ناشی از خدمات ارائه شده است. البته این دغدغه ذهنی کاملا دو طرفه است. زیرا کارفرما یا هر فردی که اقدام به استخدام فرد دیگری می‌کند، انتظار دارد که در قبال پرداخت حقوق یا حق‌الزحمه، خدمات مورد انتظارش را از فرد استخدام شده دریافت کند.

از این رو برای بهبود رابطه کارگری و کارفرمایی و همچنین جلوه قانونی دادن به این رابطه دو طرفه قانونی تحت عنوان قانون کار تصویب شده است. بر اساس این قانون است که معمولا رابطه کارگری و کارفرمایی شکل می‌گیرد و از همه مهم‌تر این‌که در سامانه روابط کار قابل پیگیری است. بنابراین تمامی حق و حقوق کارفرما و کارگر نیز بر اساس این قانون تنظیم می‌شود.

برای روشن‌تر شدن هر چه بیش‌تر مطلب در ادامه به بررسی ویژگی‌های قرارداد کار و شرایط صحت آن می‌پردازیم. بنابراین توصیه می‌کنم قبل از تنظیم هر گونه قرارداد کاری حتما این مطلب را تا انتها به دقت مطالعه فرمایید.

ویژگی‌های قرارداد کار چیست؟

همانگونه که پیش‌تر نیز ذکر شد، شنایی با ویژگی‌های قرارداد کار برای هر دو طرف بسیار مهم و ضروری است. در ادامه اصلی‌ترین این ویژگی‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • قرارداد کار در حقیقت یک قرارداد معین است
    یعنی عقد یک قرارداد کاری در قانون نام دارد. از این رو برای آن قواعد مشخصی نیز در نظر گرفته شده است.
  • قرارداد کار یک قرارداد رضایی است
    یعنی برای انعقاد آن تشریفات به خصوصی نیاز نیست. بنابراین می‌توان آن را هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی منعقد کرد.
  • قرارداد کار یک قرارداد معوض است
    یعنی کارگر بر اساس آن در قبال انجام کار حق‌الزحمه تعیین شده خود را دریافت می‌کند. کارفرما نیز در قبال اینکه کسی کاری را برای او انجام می‌دهد به او اجرت خواهد داد.
  • قانون کار یک قانون آمره است
    یعنی در این نوع قرارداد نمی‌توان برای کارگر مزایایی کمتر از میزان مقرر در قانون کار در نظر گرفت. البته در برخی از موارد که خود قانون به آن اجازه داده است، ان امر میسر خواهد شد.

شرایط صحت قرارداد کار چیست و چگونه قابل تشخیص است؟

لازم است بدانید که برای صحت قرارداد کار باید اطلاعاتی در این قرارداد وجود داشته باشد. از این رو آگاهی از شرایط تایید صحت قرارداد کار ضروری است. اطلاعات مورد نیاز برای تایید صحت قرارداد کار به شرح زیر است:

  • نوع کار، حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد، باید مشخص و معین باشد.
  • حقوق یا مزد مبنا و الحاقیه‌های مربوط به آن باید دقیقا مشخص باشد.
  • ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها باید دقیق مشخص شوند.
  • محل انجام کار باید مشخص باشد.
  • تاریخ انعقاد قرارداد بایستی معین و مشخص باشد.
  • مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد، باید دقیق تعیین شود.
  • موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب نماید نیز باید به صورت دقیق مشخص شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، از جمله موارد دیگری که شرایط صحت قرارداد کار را تعیین می‌کند، می توان به مشروع بودن و معین بودن موضوع قرارداد اشاره کرد. زیرا این موضوع نیز در تمامی قراردادهای کوتاه مدت و بلند مدت مشخص می‌شود.

همچنین لازم به توضیح است که در هیچ نوع قراردادی نمی‌توان بر روی یک عمل نامشروع توافق کرد. زیرا اگر مفاد قرارداد مغایر با قاون کار باشد، این نوع قرارداد اعتبار قانونی نخواهد داشت. از این رو نیز در هیچ مرجعی قابل پیگیری نخواهد بود.

نتیجه‌گیری

در این مطلب از یوآیدی سعی کردیم به بررسی نکاتی در مورد ویژگی‌های قرارداد کار بپردازیم. در بخش مجزایی شما را با شرایط صحت قرار داد کار آشنا کردیم. باشد که آگاهی از این نکات بتواند قدمی هر چند کوچک در راستای بهبود وضعیت قراردادهای کاری شما عزیزان داشته باشد. زیرا در بسیاری از مواقع افراد هنگام تنظیم قرارداد دانش کافی در خصوص کم و کیف لازم ندارند. از این رو ممکن است در طولانی مدت و هنگام پیگیری درخواست‌های خود در سامانه روابط کار دچار مشکل شوند.

در پایان نیز به شما عزیزان توصیه می‌شود که برای تنظیم قرارداد کار از نمونه‌های آماده در دسترس برای کار مشابه استفاده کنید. در صورت نیاز مشورت با فرد متخصص دراین حوزه نیز برای شما کارگشا خواهد بود. زیرا در این صورت احتمال بروز اشتباه به حداقل خود خواهد رسید. بنابراین پیگیری درخواست‌ها در صورت نیازهای مختلف نیز به مراتب ساده‌تر خواهد شد. زیرا همه درخواست‌ها بر اسلوب قانون کار خواهد بود.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه