حق سنوات کارگر و کارمند در سال ۱۴۰۱

حق سنوات 1401
فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت و وزارت کار در تمامی سال‌ها، تامین معیشت کارگرانی است که مشمول قانون کار و تامین اجتماعی هستند. قوانینی که هر ساله دولت برای حمایت از حقوق مادی و معنوی کارگران تعیین می‌کند، برای حمایت از کارگران است. اگر شما هم یکی از کارگران و کارمندان فعال هستید، قطعاً با مفهوم سنوات آشنایید یا اسم آن به گوشتان خورده است. حق سنوات در قانون کار همان مزایایی است که کارفرما به ازای هر سال سابقه کاری و بر اساس حقوق دریافتی کارگر باید به او بپردازد. میزان سنوات در سال‌های مختلف متفاوت است زیرا بر اساس نرخ اعلام شده توسط شورای عالی کار محاسبه می‌شود. پایه سنوات نیز مفهومی متفاوت از حق سنوات که در سال ۱۴۰۱ توسط شورای عالی کار به این ترتیب اعلام شده است: ۷۰۰۰ تومان، ضرب در تعداد روزهای کاری کارگر در طول ماه. در این مطلب قصد داریم تا به توضیح کامل مفاهیمی مانند حق سنوات و پایه سنوات بپردازیم و بررسی کنیم که فرمول و نحوه محاسبه حق سنوات و پایه سنوات در سال ۱۴۰۱ چگونه است. با ما همراه باشید.

حق سنوات چیست؟

قانون کار برای حمایت از کارگران و کارمندان، علاوه بر این که مزایایی مانند حقوق ثابت، حق مسکن، حق عائله‌مند و حق خوار و بار برای آن‌ها در نظر گرفته، حقی به نام حق سنوات نیز پیش بینی کرده است که طبق آن، به ازای هر سال سابقه کار، مبلغی به کارگران پرداخت می‌شود که معمولاً در پایان مدت کار، در پایان سال و یا در زمان اتمام قرارداد کار به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

در نتیجه، اگر بخواهیم به طور کامل به این پرسش پاسخ دهیم که حق سنوات چیست، باید بگوییم که حق سنوات، حقوقی است که به ازای میزان سال‌هایی که کارگر و کارمند نزد کارفرما کار کرده است، مبلغی به وی به عنوان حق سنوات پایان خدمت باید پرداخت شود. به حق سنوات، مزایای پایان کار یا مزایای پایان خدمت هم گفته می‌شود و شبیه به پاداشی است که دولت در زمان بازنشستگی یا باز خرید خدمت به کارکنان دولت و به عنوان حق بازنشستگی پرداخت می‌کند. حق بازنشستگی به تمامی کارگران و کارمندانی که رابطه کاری‌شان با سازمان به هر دلیلی از جمله فوت، تعدیل نیرو، بازخرید، بازنشستگی، اخراج و اتمام قرارداد قطع شده باشد، طبق فرمول محاسبه حق سنوات، و بر اساس آخرین حقوق دریافتی همان سال پرداخت می‌شود. حتی اگر کارگر در مدتی کمتر از ۱ سال هم با یک شرکت همکاری داشته باشند نیز باید مبلغی معادل تعداد ماه‌هایی که در آن شرکت کار کرده‌اند، حق سنوات دریافت کنند.

پایه سنوات چیست؟

یکی دیگر مفاهیمی که در مورد سنوات و پرداخت آن زیاد به گوش می‌رسد، علاوه بر حق سنوات، پایه سنوات است که برخی به اشتباه تصور می‌کنند که این دو یکسان هستند. اما زمانی که به بررسی تعریف پایه سنوات می‌پردازیم، متوجه می‌شویم که با هم متفاوت هستند.

پایه سنوات حقی است که به ازای هر روز کاری کارگر و به منظور جبران کمبودهای حقوق کارگران و تعدیل اقتصادی حقوق کارگران به آن‌ها در پایان همان ماه و علاوه بر حقوق ثابت پرداخت می‌شود تا موجب افزایش رضایت شغلی کارگر شود. از آن جایی که پایه سنوات بر خلاف حق سنوات در پایان ماه محاسبه و واریز می‌شود به آن حق سنوات روزانه هم گفته می‌شود. پایه سنوات حتی به کارگران فصلی هم تعلق می‌گیرد.

نکته مهم اینجاست که پایه سنوات به همه کارگرانی تعلق می‌گیرد که بیش از یک سال در یک سازمان کار کرده‌اند. پایه سنوات در ابتدای سال دوم به کارگر پرداخت می‌شود.

در ادامه به بررسی نحوه محاسبه پایه سنوات می‌پردازیم که در بخشنامه حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ تعیین شده است.

نحوه محاسبه حق سنوات در سال ۱۴۰۱

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای کارگران مطرح می‌شود، مبلغ حق سنوات در سال ۱۴۰۱ و نحوه محاسبه آن است.

طبق ماده ۲۴ قانون کار که به نحوه محاسبه حق سنوات اختصاص داده شده است، در صورتی که کارگر همکاری خود را با کارفرما به دلیل اتمام قرارداد کار معین یا موقت، فوت، بازنشستگی یا از کارافتادگی پایان دهد، کارفرما باید به کارگری که یک سال یا بیشتر در آن جا مشغول به کار بوده، به ازای هر سال کار متناوب و یا متوالی، طبق آخرین حقوق پایه وی، به او یک ماه حقوق به عنوان حق سنوات پرداخت کند.

در حال حاضر علاوه بر حقوق ثابتی که به کارگران پرداخت می‌شود، مزایای پرداختی به آن‌ها از جمله حق خار و بار، حق اولاد و حق مسکن نیز بر حق سنوات تاثیرگذار است و در پرداخت سنوات محاسبه می‌شود.

در مورد میزان پایه سنوات (سنوات روزانه) هم باید بگوییم که شورای عالی کار هر سال با صدور بخشنامه، میزان پایه سنوات را به ازای هر روز کاری محاسبه می‌کند.

 

نحوه محاسبه سنوات در سال ۱۴۰۱ طبق قانون کار

فرمول محاسبه حق سنوات در سال ۱۴۰۱ مانند سال‌های گذشته و به صورت زیر است:

حقوق پایه همان سال × تعداد روزهای کارکرد فرد = حاصل ÷ ۳۶۵ ( تعداد روزهای سال )

اگر کارگر از سال یا سال‌های قبل از ۱۴۰۱ در شرکت مشغول بوده و در سال ۱۴۰۱ با شرکت قطع همکاری کرده، اگر حق سنوات خود را در سال‌های قبل به صورت سالانه دریافت نکرده باشد، می‌تواند بر اساس پایه حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۱، حق سنوات خود را دریافت نماید.

 

در مورد فرمول محاسبه پایه سنوات کارگران در سال ۱۴۰۱ نیز باید گفت که بر اساس بخشنامه حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱، به کارگرانی که در سال ۱۴۰۱ توانسته‌اند یک سال سابقه کار در یک سازمان داشته  و یا اینکه یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنها گذشته است، می‌توانند از پایه سنوات یا سنوات روزانه بر اساس فرمول زیر در پایان ماه بهره‌مند شوند:

تعداد روزهای کار × مبلغ اعلام شده توسط شورای عالی کار ( ۷۰۰۰ تومان برای سال ۱۴۰۱ )

در پایان، یادآور می‌شویم که فرایند احراز هویت سامانه روابط کار مدتی است که با همکاری وبسایت یوآیدی به صورت غیرحضوری انجام می شود. کاربران با انجام فرایند ثبت نام و احراز هویت سامانه روابط کار با یوآیدی و با استفاده از گوشی هوشمند، می توانند از خدمات حوزه روابط کار از جمله ثبت شکایت در سامانه روابط کار به صورت غیرحضوری و شبانه روزی استفاده نمایند. یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران را با الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. فرایند احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت آنی و با دقت بالای ۹۸ درصد انجام می پذیرد. برای دریافت مشاوره رایگان جهت احراز هویت کاربران خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱۹ میانگین: ۳.۶]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه