گرفتن کد بورسی برای اتباع خارجی

گرفتن کد بورسی برای اتباع خارجی
رشد بازار سرمایه متشکل از بورس و فرابورس، به‌ویژه طی سال‌های اخیر باعث شده تا برخی از اتباع خارجی مقیم ایران نیز برای سرمایه‌گذاری در این بازار تمایل نشان دهند. روندی که نیاز به دریافت کد بورسی دارد و این در حالی است که نحوه دریافت کد بورسی اتباع خارجی با متقاضیان ایرانی‌الاصل متفاوت است. در این مطلب، قصد داریم نحوه دریافت کد بورسی برای اتباع خارجی و همچنین ثبت‌نام در سامانه سجام و اخذ مجوز برای فعالیت در بازار سرمایه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
فهرست مطالب

ورود اتباع خارجی به بورس ایران

بورس یا بازار سرمایه، بستری است که افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در آن و خریداری سهام شرکت‌های معتبر پذیرفته‌شده در بورس، سهامدار آن شرکت محسوب شده و در سود و زیان آن شریک شوند. مزیت‌های بازار سرمایه و رشد چشمگیر آن به‌‌ویژه طی چند سال اخیر باعث شده تا اتباع خارجی ساکن ایران نیز برای ورود به آن و سرمایه‌گذاری رغبت نشان دهند. برخی از این مزیت‌ها، که اتباع خارجی را نیز به سمت بورس ایران کشیده‌اند عبارتند از:

  • سودآوری
  • قابلیت نقدشوندگی بالا
  • برخورداری از حمایت قانونی
  • حفظ سرمایه در قبال تورم فزاینده ایران
  • امکان سرمایه‌گذاری سودده حتی با سرمایه اندک

نحوه ثبت‌ نام در بورس برای اتباع خارجی

در حال حاضر، برای ثبت‌نام در بورس اوراق بهادار و استفاده از مزیت‌های آن، نیاز به حضور فیزیکی در تالار بورس نیست و کلیه افراد، چه ایرانیان و چه اتباع خارجی مقیم ایران می‌توانند به‌صورت آنلاین در این بازار ثبت‌نام کرده، سرمایه‌گذاری و خرید و فروش کنند. برای ثبت‌نام آنلاین در بورس لازم است مراحل زیر طی شوند:

  • ثبت‌نام در سامانه سجام
  • دریافت کد بورسی
  • ثبت‌نام در کارگزاری معتبر و دریافت اطلاعات حساب
  • شروع سرمایه‌گذاری و داد و ستد

با این‌ حال، نحوه گرفتن کد بورسی برای اتباع خارجی مقیم ایران، متفاوت است و جز در موارد خاص نیاز به حضور فیزیکی دارد.

بیشتر بخوانید:

ثبت نام احراز هویت سجام در منزل
نحوه دریافت کد بورسی برای اتباع خارجی

نحوه گرفتن کد بورسی برای اتباع خارجی

کلیه افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه و بورس هستند، نیاز به کد بورسی دارند. برای دریافت این کد بورسی، ثبت‌نام در سامانه سجام نیاز است. از طرفی، مراحل دریافت کد بورسی برای اتباع خارجی و ثبت‌نام در سامانه سجام، تفاوت‌هایی با افراد عادی دارد.
اتباع خارجی که دارای پاسپورت و حساب بانکی در ایران هستند، می‌توانند برای دریافت کد بورسی اتباع خارجی اقدام نمایند. در ادامه، شرایط، مدارک موردنیاز و مراحلی که اتباع خارجی باید برای دریافت کد بورسی طی کنند را به‌صورت دقیق و مفصل بررسی می‌کنیم. اما در حالت کلی، دریافت کد بورسی برای اتباع خارجی شامل دو مرحله است:

  • مرحله اول؛ ثبت نام سجام غیر حضوری، احراز هویت و دریافت کد تأیید
  • مرحله دوم؛ مراجعه حضوری به یکی از کارگزاری‌های مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار

شرایط و مدارک گرفتن کد بورسی برای اتباع خارجی

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در سامانه سجام، پاسپورت، حساب بانکی و یک شماره موبایل ایرانی است. پس از دریافت کد تأیید، لازم است برای گرفتن کد بورسی برای اتباع خارجی، با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از کارگزاری‌های معتبر مراجعه کنید:

  • اصل پاسپورت یا گذرنامه فرد
  • ارائه مدرک هویتی که نام پدر متقاضی در آن ذکر شده باشد
  • دارا بودن یک حساب بانکی به نام فرد متقاضی دریافت کد بورسی اتباع خارجی
  • داشتن حداقل ۶ ماه اعتبار اقامت در ایران
  • مدارک و اطلاعات هویتی دقیق فرد متقاضی
  • مبلغ ضمانت برای فعالیت در بورس ایران
  • آدرس دقیق محل سکونت متقاضی
  • اطلاعات تماس مانند شماره موبایل، تلفن ثابت، آدرس ایمیل و غیره…

مراحل گرفتن کد بورسی برای اتباع خارجی

پس از تهیه مدارک مورد نیاز برای دریافت کد بورسی اتباع خارجی، لازم است مراحل زیر طی شوند:

تهیه مدارک مورد نیاز برای گرفتن کد بورسی اتباع خارجی

مراجعه حضوری شخص متقاضی به یکی از کارگزاری‌های مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار (الزامی)

تکمیل فرم‌های ارائه شده از سوی کارگزاری و امضای آنها

ارسال مدارک متقاضی به همراه فرم‌های تکمیل شده به سازمان بورس اوراق بهادار، توسط کارگزاری

صدور مجوز لازم جهت دریافت کد بورسی در دو نسخه زبان فارسی و انگلیسی به نام متقاضی از سوی سازمان بورس اوراق بهادار، پس از بررسی و تأیید مدارک و فرم‌ها

ارسال پستی مجوز دریافت کد بورسی اتباع خارجی برای کارگزاری (ممکن است یک هفته طول بکشد)

تحویل مجوز از سوی کارگزاری به متقاضی (ممکن است یک هفته طول بکشد)

در پایان، کارگزاری اقدام به صدور کد معاملاتی آنلاین برای متقاضی می‌کند.

پس از طی مراحل بالا و دریافت کد معاملاتی آنلاین از کارگزاری، متقاضی، به‌عنوان تبعه خارجی می‌تواند بدون محدودیت در بازار سرمایه ایران فعالیت کند.

مراحل گرفتن کد بورسی برای اتباع خارجی

خدمات یوآیدی

یوآیدی یکی از شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت‌های احراز هویت بوده و یکپارچگی، امنیت و دسترسی آسان به داده‌ها را برای احراز هویت به وجود می‌آورد. در این مطلب از یوآیدی سعی کردیم به تفصیل درباره نحوه دریافت کد بورسی برای اتباع خارجی صحبت کنیم؛ شاید در نگاه اول کمی دشوار و طولانی به‌نظر برسد، اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که بیشتر این مراحل برای ایرانیان داخل کشور نیز وجود دارند. جهت احراز هویت به کمک سامانه احراز هویت یوآیدی کلیک کنید.
اگر شما نیز جزو اتباع خارجی هستید و هنوز هم در خصوص دریافت کدبورسی برای اتباع خارجی ابهام دارید، نکته‌نظرات و سوالات خود را به ما به اشتراک بگذارید.

احراز هویت سجام در خانه

سوالات متداول

شرط حداقل سن برای دریافت کد بورسی اتباع خارجی مقیم ایران، ۱۸ سال است. متقاضیانی که کمتر از ۱۸ سال دارند، لازم است به همراه پدر یا ولی قانونی خود به کارگزاری مراجعه کرده و نسبت به دریافت کد بورسی اقدام نمایند.

مدارک شناسایی مورد نیاز برای دریافت کد بورسی اتباع خارجی در بالا توضیح داده شده است. توجه داشته باشید که اگر نام پدر در گذرنامه ذکر نشده باشد، ارائه مدارک معتبر حاوی نام پدر الزامی است.

اتباع خارجی می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، به شعب بانکی مراجعه کرده و افتتاح حساب نمایند. شرایط و مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب اتباع عبارتند از:

  • داشتن حداقل سن ۱۸ سال تمام
  • معرفی دو نفر از مشتریان بانک، یا ارائه معرفی‌نامه کتبی از سوی ارگان‌های دولتی نظیر کنسول‌گری، سفارت‌خانه یا بانک‌ها و موسسات مالی معتبر ایرانی
  • دارا بودن پاسپورت و پروانه اقامت معتبر
  • ارائه مدارک معتبر از نشانی محل سکونت دائمی
  • نداشتن سابقه چک برگشتی
  • دارا بودن کد فراگیر

البته، موارد ذکر شده مدارک و شرایط عمومی هستند و ممکن است برخی بانک‌ها، مدارک بیشتری برای افتتاح حساب درخواست کنند.

بله؛ برخی از کارگزاری‌ها امکان ثبت‌نام به‌صورت آنلاین را نیز فراهم کرده‌اند و افراد ساکن خارج از ایران می‌توانند در این کارگزاری‌ها ثبت‌نام نمایند. ثبت‌نام در سامانه سجام نیز آنلاین است.

بزرگ‌ترین مشکلی که معمولاً اتباع خارجی از آن گلایه می‌کنند، طولانی شدن فرایند دریافت کد فراگیر یا گاهاً بورسی برای آنها است. ضمن این‌که اتباع خارجی، معمولاً برای دریافت سود سرمایه‌گذاری‌های خود باید از طریق کارگزاری اقدام کنند و بانک کمکی به آنها نمی‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا سود سهام، معمولاً خیلی دیر به دست آنها برسد.

مبلغ ضمانت برای فعالیت در بورس ایران برای افراد عادی ۱۰ میلیون تومان و برای دانشجویان ۵ میلیون تومان است (در برخی از کارگزاری‌ها). این مبلغ پس از دریافت کد بورسی ( ۲الی ۳ ماه) به شخص متقاضی برگشت داده می‌شود.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۲]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه