لیبی قصد دارد از بیومتریک چهره در انتخابات استفاده کند

بیومتریک چهره در انتخابات
فهرست مطالب

استفاده از فناوری بیومتریک یا زیست‌سنجشی به بخش بزرگی از زندگی بشر امروز تبدیل شده است. از این رو استفاده از این مشخصه در سیستم احراز هویت بسیاری از صنایع و مجموعه‌ها به شدت باب شده است. نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد و در این مطبی قرار است به آن پرداخته شود، این است که به تازگی لیبی اعلام کرده است که قصد دارد از بیومتریک چهره در انتخابات ۲۰۲۳ خود استفاده کند.

جالب‌ترین موضوع این ماجرا اینجاست که استفاده از این شاخصه بیومتریک در مسئله مهمی مثل انتخابات آن هم در کشور لیبی اندکی دور ار انتظار بود. اما قضیه استفاد از بیومتریک در انتخابات لیبی کاملا جدی است و شما عزیزان نیز می‌توانید، در صورت تمایل برای کسب اطلاعاتی در این زمینه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سامانه تشخیص چهره چیست؟

قبل از این‌که بخواهیم در مورد استفاده از بیومتریک چهره در انتخابات لیبی صحبت کنیم. خالی از لطف نیست که نگاه کلی به جزئیات این سیستم بیومتریک بیندازیم. سامانه تشخیص چهره در حقیقت یک فناوری زیست‌سنجشی یا بیومتریک برای شناسایی افراد از روی تصویر چهره آنهاست. با استفاده از این فناوری می‌توان فهمید که یک فرد واقعا همان کسی است که خودش ادعا می‌کند یا پای کلاهبرداری در میان است.

این سامانه در ابتدا فقط برای مواردی که نیاز به امنیت بالایی داشتند، به کار می‌رفت. اما هم اکنون برای استفاده‌های روزمره مانند باز کردن صفحه حساب بانکی و شبکه‌های اجتماعی نیز کاربرد دارد.

فناوری تشخیص چهره از علم بیومتریک در اندازه‌گیری ویژگی‌های چهره کاربر بهره می‌جوید. به این ترتیب الگوریتم‌های تشخیص چهره با شناسایی و اندازه‌گیری مشخصه‌ها و ویژگی‌های نقاط مختلف چهره انسان، یک الگوی بیومتریک ایجاد می‌کنند. هنگام احرلز هویت نیز دو الگو با یکدیگر مقایسه می‌شوند تا میزان مطابقت آن‌ها مشخص شود. با این کار این میزان نشان می‌دهد که تا چه حد احتمال دارد که هر دو تصویر به یک شخص تعلق داشته باشند.

جزئیاتی در مورد استفاده از بیومتریک چهره در انتخابات لیبی

مجلس سنای لیبی در حالی در مورد استفاده از بیومتریک چهره برای انتخابات ۲۰۲۳ این کشور سخن گفته است که نیجریه برای برگزاری انتخابات میان دوره‌ای خود آماده است. از این رو مجلس سنای لیبی نیز از کمیته مشترک خود در زمینه اداره خودگردان رویدادها، امور مالی و بودجه خواسته است تا با ذینفعان مربوط در این زمینه ملاقات کند. موضوع این ملاقات را نیز توافق در مورد تعدادی از مسائل مربوط به استفاده از بیومتریک چهره در انتخابات ریاست جمهوری و قانون‌گذاری ۲۰۲۳ این کشور اعلام کرده است.

به این ترتیب ثبت‌نام برای احراز هویت ملی (NIR) رای‌دهندگان قبل از انتخابات یکی از ضروریات خواهد بود. از این رو وزارت دارایی و برنامه‌ریزی توسعه لیبی باید در اسرع وقت در مورد بودجه پیشنهادی و امکان اجرای بیومتریک انتخابات پیش رو به مذاکره بپردازند.

می‌توان گفت که استفاده از بیومتریک چهره در انتخابات یکی از جسورانه‌ترین تصمیم‌های لیبی در خصوص روند انتخاباتی این کشور است. اما اختلاف نظرها در مورد این‌که چه کسی باید بر ثبت اطلاعات بیومتریک و بودجه پیشنهادی پروژه نظارت داشته باشد، موضوع چالش برانگیزی است.

از این رو کمیته مشترک سنای لیبی چندین بار با ذینفعان مربوطه ملاقات کرده است تا زمینه مشترکی در این خصوص پیدا کند. طبق اطلاعات به دست آمده نیز برخی از سناتورها در مجمع عمومی اخیر از استفاده از سیستم بیومتریک حمایت کردند. زیرا معتقدند که استفاده از شاخصه‌های بیومتریک راهی برای کاهش تقلب و افزایش اعتبار انتخابات است. همین موضوع نیز احتمال اجرایی شدن این ایده را بالاتر می‌برد.

بیومتریک چهره در انتخابات

در حال حاضر لیبی مشغول برنامه‌ریزی برای ثبت بیومتریک رأی‌دهندگان است. مقامات NEC نیز برای کسب تجربه در خصوص ثبت اطلاعات بیومتریک برای سازماندهی انتخابات از همسایگان این کشور نظیر غنا و نیجریه بازدید می‌کنند. زیرا سیستم اعتبارسنجی بیومتریک جدید نیجریه که برای معرفی سیستم اعتباربخشی رای‌دهندگان انتخابات میان دوره‌ای ایالت دلتا معرفی شده بود، به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که در سیستم اعتبارسنجی بیومتریک نیجریه از بیومتریک‌های اثر انگشت و صورت برای تأیید هویت و اعتبار رای‌دهندگان ثبت نام شده استفاده می‌شود. علی‌رغم تایید شدن این سیستم احراز هویت، اطمینان از احراز هویت کامل رای‌دهندگان هنوز هم بحث چالش برانگیز ماجرا است که به بررسی‌های دقیق و جزئی بیش‌تری نیاز خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

جهان در حال حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن است. از این رو استفاده از فناوری‌های بیومتریک چهره در صنایع مختلف به بحث چالش برانگیزی تبدیل شده است. از این رو بسیاری از کشورها در صدد استفاده از بیومتریک چهره در انتخابات خود نیز هستند.

زیرا این تحول عظیم به سیستم امنیتی بالا و روش‌های احراز هویت جدیدی نیاز دارد. با توجه به این نکات طبیعی است که تمایل افراد برای استفاده از روش‌های احراز هویت دیجیتال نیز به مراتب بیش‌تر شود. مخصوصا اگر پای امنیت بالاتر و حفاظت از هویتشان در میان باشد.

در همین راستا نیز شرکت‌های بزرگ فناوری جهان در حال ابداع بهترین و امن‌ترین راه‌های احراز هویت با استفاده از هوش مصنوعی و مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا بیش‌ترین سهم را از این دیجیتالیزه شدن از آن خود کنند.

در راستای استقبال از روش‌های جدید ارائه شده توسط هوش مصنوعی مانند انواع روش‌های احراز هویت دیجیتال توسط کاربران اینترنت، احراز هویت یوآیدی نیز که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است.

علاوه بر ارائه این خدمات در سامانه سجام و سامانه ثنا، محصول احراز هویت صرافی های رمزارز را مخصوصا برای این کسب و کارها توسعه و طراحی کرده است. در همین راستا نیز از آخرین فناوری تشخیص چهره بهره می‌جوید تا ارائه خدمات به مشتریان به بهترین شکل ممکن و طبق رضایت مشتری صورت پذیرد.

یوآیدی این فرآیند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد. بنابراین استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری به کاربران می‌دهد. زیرا با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد به انجام امور خود می‌پردازد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه