کاربرد بیومتریک چهره در صنعت خودروسازی

بیومتریک چهره در خودروسازی
فهرست مطالب

طبق پیش‌بینی مهندسان صنعت خودروسازی تا سال ۲۰۲۲ استفاده از بیومتریک چهره در خودروسازی و مجهز شدن اکثر صنایع مرتبط با خودروسازی به این فناوری پیشرفته امری قطعی است. بنابراین رقابت نیز در این صنعت بسیار تنگاتنگ خواهد بود.
بيومتريک در حقیقت برای داشتن عملکرد بهتر در صنایع مختلف علم اندازه‌گیری را با علم زيست‌شناسی ترکیب می‌کند. از این رو می‌توان گفت اين علم در صدد انطباق هويت افراد با پارامترهای تغییرناپذیری است که منحصر به فرد بوده و زیست هر فرد را تشکیل می‌دهند. الگوی تشخيص صدا، تشخیص چهره، ريتم تايپ كردن، اثر انگشت، الگوی عنبیه و … همگی مثال‌های ملموسی از کاربرد بیومتریک در احراز هویت هستند. بنابراین کاربرد بیومتریک چهره در خودروسازی نیز می‌تواند چالش‌های جذابی را پیش روی شما قرار دهد.

بیومتریک چهره در خودروسازی

امروزه برنامه‌نویسی کامپیوتری در کنار اطلاعات بیومتریکی سخن نخست را در زمینه خودروسازی می‌زند. بنابراین چندان هم دور از ذهن نیست که بسیاری از استارتاپ‌ها بخواهند در مورد تولید انبوه خودروهایی که از تکنولوژی‌های بیومتریک در آن‌ها استفاده شده است، فعالیت داشته باشند.

استفاده از بیومتریک چهره در خودروسازی می‌تواند منجر به ارتقا سیستم‌های ضد سرقت خودرو شود. چرا که به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور تمامی خودروها به سیستم استارتی مجهز خواهند شد که از تشخیص صدا، قفل‌های اثر انگشتی پیچیده و یا سیستم تشخیص چهره برای آغاز به کار خود استفاده می‌کند. البته ناگفته نماند که با استفاده از تکنولوژی بیومتریک امکان تشخیص عدم تعادل راننده و سایر پارامترهای موثر در رانندگی نیز وجود خواهد داشت.

البته در حال حاضر نیز در بسیاری از خودروهای گران قیمت، از امکانات تکنولوژیکی پیشرفته‌ای مانند باز شدن در خودرو بدون استفاده از کلید استفاده می‌شود. اما کاربرد بیومتریک چهره در خودروسازی مبحث بسیار گسترده‌تری است.

به عنوان مثال خودرویی را تصور کنید ک از امکانات بیومتریک در تکنولوژی ساخت آن استفاده شده است. به این ترتیب در صورت بروز هر گونه مشکل برای راننده سیستم خودرو تشخیص می‌دهد که حال راننده برای ادامه رانندگی چندان مساعد نیست. به این ترتیب می‌تواند به صورت خودکار از جاده خارج شده و در جایی متوقف شود تا راننده جایگزین از راه برسد. به این ترتیب استفاده از تکنولوژی بیومتریک قادر به کاهش تصادفات جاده‌ای و آسیب‌های ناشی از آن خواهد بود.

بیومتریک چهره در صنعت خودروسازی

نحوه عملکرد خودروهای بیومتریک

برای آشنایی بیش‌تر با کاربرد بیومتریک چهره در خودروسازی جالب است بدامید که در نمایشگاه خودروی توکیو در سال ۲۰۱۱ شركت ميتسوبيشی الکتریک از خودروی EMIRITI خود با ساختاری بسیار پيچيده رونمایی كرد. این خودرو به تكنولوژی Infrared مجهز بود. بنابراین قادر بود که دمای صورت راننده را اندازه‌گیری کند. حسگرهای تعبیه شده در صندلی‌های این خودرو نیز قادر به محاسبه ضربان قلب سرنشینان بودند.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که مهندسان فعال در زمینه خودروسازی موفق به ساخت صندلی راننده‌ای مجهز به ۳۶۰ حسگر شده‌اند که می‌تواند با نشستن هر راننده در پشت رول، به تنظیم صندلی بر اساس قد و ویژگی‌های ظاهری راننده بپردازد.

سازندگان جگوار لندروور نیز در حال تلاش برای ساخت سيستم تشخيص چهره‌ای هستند که می‌تواند از با تشخیص حالات چهره راننده تنظیمات خودرو را تغییر دهد. در این سیستم حسگرهای بيومتريک تعبیه شده در خودرو راننده را در هر لحظه رصد می‌کنند تا تنظيمات مرتبط با اتاق خودرو، اعم از گرمايش، روشنايی و امكانات صوتی و تصويری را بر اساس نياز راننده تغيير دهند.

در چنین سيستمی حالت‌های مثل كسالت و خستگی و … راننده قابل تشخیص است. بنابراین تغییرات مورد نیاز اعم از تغییر دما، پخش آهنگ و … به صورت خودکار انجام می‌گیرد. ابته استفاده از بیومتریک چهره در خودروسازی بسیار گسترده‌تر از این بحث‌ها است. در همین راستا نیز شركت‌هایی مثل بنتلی، هوندا و پورشه در تلاش برای به کارگیری تکنولوژی‌های بیومتریک در صنعت خود هستند.

استفاده از بیومتریک چهره در خودروسازی برای قفل کردن در ماشین

در راستای استفاده از بیومتریک چهره در خودروسازی مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که جنسیس GV60 نیز از سیستم تشخیص چهره برای باز کردن قفل درهای این خودرو استفاده می‌کند. طبق این تحقیقات جنسیس در این مدل از خودروهای خود از فناوری “Face Connect” استفاده کرده است. همانگونه که از نامش نیز پیداست، این فناوری شامل یک سیستم تشخیص چهره است که این امکان را فراهم می‌کند که بدون استفاده از کلید هوشمند برای وسایل نقلیه درها باز و بسته شوند.

سیستم Face Connect این شرکت خودروسازی کره جنوبی دارای یک دوربین مادون قرمز نزدیک (NIR) است که کارایی آن در هر شرایط نوری، از جمله شب مناسب است. نکته جالب توجهی که در این خصوص وجود دارد این است که این سیستم تشخیص چهره می‌تواند حداکثر دو چهره را در دیتابیس خود ثبت کند و پروفایل‌های جداگانه برای هر صورت در آن تنظیم شود.

بیومتریک چهره در خودروسازی

پس از ذخیره اطلاعات، سیستم می‌تواند مواردی مانند صندلی راننده و فرمان را به طور خودکار بر اساس اطلاعات بیومتریک موجود تنظیم کند. به علاوه صفحه نمایش جلو، آینه و اطلاعات سرگرمی نیز به طور خودکار تنظیم می‌شوند. تکنولوژی Face Connect به صاحبان خودرو این امکان را می‌دهد که کلیدهای هوشمند خود را در خودرو بگذارند، سپس با استفاده از سیستم تشخیص چهره آن را قفل کنند. بنابراین لازم نیست در هیچ شرایطی نگران حمل کلیدهای خود نباشند.

فناوری Face Connect هم راستا با سیستم احراز هویت اثر انگشت که قبلاً توسط جنسیس معرفی شده بود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب صاحبان خودرو می‌توانند وسایل نقلیه را با استفاده از سیستم تشخیص چهره باز کنند. در این میان نیز این امکان برایشان فراهم است که برای راه‌اندازی و رانندگی اتومبیل خود، اثر انگشتشان را اسکن کنند.

در حال حاضر، تکنولوژی به کار رفته در این خودرو می‌تواند اجزای اصلی این سیستم شامل دستگاه کنترل یکپارچه خودروی برقی، سیستم تعلیق، ترمز، فرمان و کیسه هوا را به خودی خود به‌روز کند. GV60 تمام برقی اولین مدل جنسیس خواهد بود که با Face Connect در دسترس قرار گرفته است. سپس این سیستم به تدریج در سایر مدل‌ها نیز معرفی می‌شود.

نتیجه‌گیری

جهان در حال حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن است. از این رو استفاده از فناوری‌های بیومتریک چهره در خودروسازی و صنایع مرتبط با آن نیز به بحث چالش برانگیزی تبدیل شده است. شرکت‌های مطرح فعال در حوزه خودروسازی نیز معتقدند که استفاده از بیومتریک چهره در این صنعت می‌تواند سیستم امنیتی خودروها و به ویژه قفل کردن اتومبیل‌ها را دچار تحول شگرفی کند.

زیرا این تحول عظیم به سیستم امنیتی بالا و روش‌های احراز هویت جدیدی نیاز دارد. با توجه به این نکات طبیعی است که تمایل افراد برای استفاده از روش‌های احراز هویت دیجیتال نیز به مراتب بیش‌تر شود. مخصوصا اگر پای امنیت بالاتر و حفاظت از خودرویشان در میان باشد.

در همین راستا نیز شرکت‌های بزرگ فناوری جهان در حال ابداع بهترین و امن‌ترین راه‌های احراز هویت با استفاده از هوش مصنوعی و مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا بیش‌ترین سهم را از این دیجیتالیزه شدن از آن خود کنند.

در راستای استقبال از روش‌های جدید ارائه شده توسط هوش مصنوعی مانند انواع روش‌های احراز هویت دیجیتال توسط کاربران اینترنت، احراز هویت یوآیدی نیز که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است.

علاوه بر ارائه این خدمات در سامانه سجام و سامانه ثنا، محصول احراز هویت صرافی های رمزارز را مخصوصا برای این کسب و کارها توسعه و طراحی کرده است. در همین راستا نیز از آخرین فناوری تشخیص چهره بهره می‌جوید تا ارائه خدمات به مشتریان به بهترین شکل ممکن و طبق رضایت مشتری صورت پذیرد.

یوآیدی این فرآیند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد. بنابراین استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری به کاربران می‌دهد. زیرا با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد به انجام امور خود می‌پردازد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه