با انواع روش‌های جعل مدارک و هویت آشنا شوید

روش‌های جعل مدارک
فهرست مطالب

امروزه ریسک جعل مدارک و هویت بسیار بالا است. از طرفی نیز جعل هویت قادر است موفق‌ترین کسب‌وکارها را نیز از بین ببرد. با توجه به اهمیت این موضوع قصد داریم در ادامه نکاتی را در مورد انواع روش‌های جعل مدارک و هویت مورد بررسی قرار دهیم. همراه ما باشید.

مصرف‌کنندگان دنیای امروز مطالبه‌گر هستند. یعنی رضایت حرف اول را می‌زند و اگر تجربه کاربران با انتظارشان همسو نباشد، به احتمال ۷۹% شما را ترک خواهند کرد. در این بازار رقابتی جای اشتباه وجود ندارد و باید بین راحتی و سرعت مدنظر مشتریان و امنیت و مقیاس‌پذیری مدنظر شرکت خود توازنی کامل به‌وجود بیاورید.

اما به نظر شما کسب‌وکارها باید برای حفظ امنیت خود و مشتریان چه اقداماتی انجام دهند؟ ما در این مطلب به ۷ صورت رایج جعل هویت در سه گروه اصلی، ۴ سطح پیچیدگی جعل و چگونگی مقابله با همه این‌ها می‌پردازیم.

انواع روش‌های جعل مدارک و هویت

۱) اسناد اصلاح‌شده

در ابتدای روش‌های جعل مدارک و هویت بهتر است با اسناد اصلاح‌شده آشنا شوید، این اسناد در حقیقت همان اسناد اصلی هستند که تغییر داده شده‌اند. این اسناد معمولا دو نوع مختلف دارند:

الف) اسناد جعلی

جعل اسناد صورت‌های گوناگونی دارد اما نقطه آغازشان مشترک است. به این ترتیب که کلاهبرداران اطلاعات سند را تا حدودی یا کاملا تغییر می‌دهند تا هویت آن را تغییر بدهند. این کار مراحل مختلفی دارد ازجمله:

  • تغییر اطلاعات تغییرپذیر
  • افزودن صفحات واقعی سندی دیگر
  • حذف صفحات یا اطلاعاتی خاص
  • زدن مهرهای جعلی یا چسباندن واترمارک
  • تغییر یا افزودن دیجیتال اطلاعات به تصویر سند اصلی

ب) اسناد سرقتی سفید

اسناد حقیقی در ابتدا سفید هستند. کلاهبرداران این اسناد سفید شخصی‌سازی‌نشده و اصلی را از زنجيره تامين تولید سرقت کرده و آن‌ها را با اطلاعات غلط پر می‌کنند.

نحوه تشخیص اسناد اصلاح‌شده

تجزیه‌وتحلیل یکپارچگی داده به تشخیص این نوع کلاهبرداری کمک می‌کند. باید به همسانى اطلاعات توجه داشت و از صحت شماره ثبت، تاریخ ابطال، تاریخ تولد، جنسیت و دیگر اطلاعات رمزی‌شده اطمینان حاصل کرد.

برخی از اسناد استانداردهای منطق داده‌ی فوق‌العاده خاصی دارند و باید در چنین شرایطی از پیروی از آن قوانین الگوریتم و مطابقت اطلاعات پنهان تراشه و دیتابیس‌های مربوط اطمینان حاصل کرد. اگر همه چی جور در نمی‌آید سند پیش رو اصلاح‌شده است.

۲) اسناد نامشروع

اسناد اصلاح‌شده اسناد اصلی تغییرداده‌شده‌اند، اما اسناد نامشروع کاملا ساختگی و غیرقانونی هستند. این اسناد سه نوع دارند:

الف) اسناد تقلبی

اسناد تقلبی همانند پول تقلبی کپی نسخه اصلی هستند. کلاهبردار معمولا قالبی را تهیه کرده و سپس از اطلاعات و تصاویر دروغین استفاده می‌کند. خریداری اسناد تقلبی بسیار آسان است و اسناد تقلبی حرفه‌ای با قیمت‌های بالا در بازار سیاه فروخته می‌شوند.

ب) اسناد نمونه یا به خطر افتاده

این نمونه‌ها یا تصاویر اسناد که توسط دولت انتشار یافته‌اند در دسترس عموم هستند. اسناد موجود در فضای مجازی، اسناد به دست آمه در برنامه‌های تلویزیونی یا سخنرانی‌ها و حتی اسناد سرقتی یا به خطر افتاده در این دسته قرار دارند.

ج) اسناد خیالی یا استتاری

دیدن برخی از عناوین روی کارت شناسایی برخی از افراد هر چند عجیب است، اما این‌ها در اسناد خیالی یا استتاری وجود دارند. در این نوع از انواع روش‌های جعل مدارک و هویت کلاهبرداران از مقاماتی نام می‌برند که وجود خارجی ندارند. این نوع کلاهبرداری آن‌چنان پیچیده نیست اما رایج است.

تشخیص اسناد نامشروع

تجزیه‌وتحلیل بصری اعتبار سند مانع از افتادن کسب‌وکارتان به دام این نوع کلاهبرداری خواهد شد. اسناد را با قالب اصلی مقایسه کنید. آیا همه چیز هم‌خوانی دارد؟ تصاویری که به‌صورت دیجیتال دستکاری شده‌اند، پیکسل‌های دستکاری شده، ناهنجاری در فونت و ظاهر عجیب واترمارک‌ها، بارکدها و متن برجسته ازجمله موارد مشکوک هستند. در حقیقت توجه به این تفاوت‌های جزئی راه تشخیص اسناد نامشروع است.

۳) اسنادی که به شخص مذکور تعلق ندارند

شاید این اسناد قانونی و اصلی باشند، اما به شخص مذکور تعلق ندارند. این اسناد که تشخیص آن‌ها بدون جدیدترین فناوری احرازهویت بسیار دشوار است، دو نوع دارند:

الف) اسنادی که با کلاهبرداری به‌دست می‌آیند

کلاهبرداران در این روش حیله‌گرانه حین تقاضای خود از عکس فرد دیگر، از اسناد جعلی یا اطلاعات شخصی متفاوت استفاده می‌کنند و مقامات برایشان اسنادی اصلی و معتبر صادر می‌کنند که حاوی اطلاعات نادرست هستند.

ب) اسناد وانمودکننده

این نوع کلاهبرداری به نامش شباهت دارد. خود سند حقیقی است اما در دست دارنده حقوقی سند نیست.

تشخیص اسنادی که به شخص مذکور تعلق ندارند

تصديق اثبات مالکیت تنها روش مبارزه با این نوع کلاهبرداری است. مقایسه تصویر دیجیتال کاربر با تصویر روی کارت شناسایی بهترین روش شناسایی محسوب می‌شود. به‌علاوه می‌توان از دارنده سند خواست ویدئوی سلفی کوتاهی از خود ضبط بکند.

روش‌های جعل مدارک

مقابله با همه سطوح پیچیدگی جعل

آشنایی با چگونگی تشخیص انواع روش‌های جعل مدارک و هویت و رایج‌ترین صورت‌های جعل نقطه آغاز است. اما باید برای مقابله با جعل از درجات پیچیدگی آن نیز آگاه بود. در حالت کلی اسناد جعلی چهار لایه دارند.

میزان پیچیدگی جعل از لایه ۴ به سوی لایه ۱ افزایش می‌یابد و لایه ۱ پیچیده‌ترین است. البته ممکن است هر کدام لایه‌های مختلفی داشته باشند که این امر به مهارت کلاهبردار و تکنیک او بستگی دارد. برای مثال، ظاهر سند جعلی حرفه‌ای و مبتدی کاملا متفاوت هستند. اما آشنایی با آن‌ها و چگونگی مقابله با آن‌ها رمز حفظ امنیت کسب‌وکار است.

لایه های جعل اسناد و مدارک

لایه ۴

این لایه معمولا تلاش‌های مبتدیانه جهت جعل اسناد است و شناسایی آن بسیار آسان و سریع خواهد بود. اسناد خیالی و استتاری رایج‌ترین نوع جعل این لایه هستند.

لایه ۳

این لایه در قیقت همان قالب‌های سندی هستند که ناشیانه تغییر داده شده‌اند. اسناد موجود در این لایه کمی از اسناد آماتور لایه ۴ پیچیده‌تر هستند و می‌توان آن‌ها را از طریق نگاه به فرمت‌های عددی و تناقض اطلاعات سند تشخیص داد.

لایه ۲

این لایه اسناد جعلی و تقلبی پیچیده‌ای هستند. همه اطلاعات اسناد این لایه صحیح بوده و منطقی هستند. اما متخصصان آموزش دیده و فناوری‌های بهینه‌سازی‌شده می‌توانند کوچک‌ترین تغییرات در فونت‌ها، طرح‌بندی و ویژگی‌های امنیتی را تشخیص دهند.

لایه ۱

معمولا زنجیره تامین صادرکنندگان و صاحبان اسناد هدف این لایه بسیار پیچیده هستند. نتیجه آن نیز اسناد سفید سرقتی، اسناد معتبری که با کلاهبرداری بدست آمدند و جعل‌های بسیار پیچیده است.

این اسناد که توسط سازمان‌های خلافکاری جعل می‌شوند با قیمت بالا در بازار سیاه فروخته شده و حرفه‌ای ترین متخصصان را فریب می‌دهند. تحلیل گسترده همه اسناد و بررسی دیتابیس و زيست سنجى تنها راه مقابله با این سطح است.

سخن آخر

هر چه روش جعل مدارک و هویت پیچیده‌تر باشد به ابزار و قوه پیچیده‌تری برای تشخیص آن نیاز خواهید داشت. اما نباید تجربه مشتری را قربانی امنیت کسب و کار کنید. ما با استفاده از فناوری پیشرفته یادگیری ماشین و توان انسانی به شما کمک می‌کنیم. نباید اجازه دهید جعل اسناد و هویت مانع سرعت و تجربه خوب مشتری کسب‌وکارتان شود.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه