فرآیند پولشویی چیست و به چه منظوری انجام می‌شود؟

فرآیند پولشویی
فهرست مطالب

به فرآیند غیر قانونی به ظاهر قانونی ساختن حجم زیادی پول به دست آمده از فعالیت های مجرمانه از قبیل قاچاق مواد مخدر پولشویی می گویند. به زبان ساده تر پول به دست آمده از کار خلاف کثیف است و فرآیند پولشویی پول را می شوید و تمیزش می کند تا دیگر با عنوان پول کثیف از آن یاد نشود.

پولشویی از جرائم جدی مالی به حساب می آید. اکثر شرکت های مالی برای شناسایی و جلوگیری از آن از سیاست های مبارزه با پولشویی استفاده می کنند.

نکات کلیدی در رابطه با پولشویی

    • به فرایند غیر قانونی به ظاهر قانونی نشان دادن پول کثیف پولشویی می گویند.
    • مجرمان از تکنیک های مختلف و گوناگون فرآیند پولشویی استفاده می کنند.
    • مبارزه با پولشویی به تلاشی بین المللی مبدل گشته و مبارزه با تامین بودجه تروریست ها از اهداف اصلی آن است.

فرآیند پولشویی چگونه است؟

سازمان های خلاف کاری که به دنبال استفاده کارامد از پول غیر قانونی خود هستند از پولشویی استفاده می کنند. معامله با حجم زیادی پول غیر قانونی خطرناک است و مجرمان به راهی جهت ورود پول به نهادهای مالی قانونی نیاز دارند. اما این امر وقتی ممکن خواهد بود که پول از منابع قانونی آمده باشد.

بانک ها موظفند تا مبادله حجم زیاد پول و دیگر فعالیت های مشکوک را گزارش دهند. اما فرآیند پولشویی سه مرحله دارد و انتقال، پنهان سازی و ادغام نام این سه مرحله است. در این مراحل به ترتیب زیر عمل می‌شود:

      • پول کثیف طی مرحله انتقال وارد سیستم مالی قانونی می شود.
      • سپس منبع پول از طریق یک سری مبادلات و حقه های حسابداری پنهان می شود.
      • پول شسته شده در مرحله نهایی ادغام از حساب قانونی برداشت می شود تا آزادانه مورد استفاده قرار گیرد.

فرآیند پولشویی گاهی ساده و گاهی پیچیده است. یکی از روش های معمول استفاده از کسب و کاری قانونی مبتنی بر پول است که به سازمانی خلافکار تعلق دارد. مثلا رستورانی تاسیس می شود و پول غیر قانونی به حساب رستوران ریخته خواهد شد. سپس می توان در هر زمان پول را برداشت کرد. به این نوع کسب و کارها ویترین گفته می شود.

صورت‌های مختلف فرآیند پولشویی

ساختارسازی از صورت های معمول پولشویی است. مجرم در این روش مبلغ زیادی پول را در مبالغ کمتر به حساب های مختلف می ریزد. همچنین استفاده از تبادل ارز، انتقال پول و قاچاقچی پول از روش های پولشویی به حساب می آیند.

از دیگر روش‌های پولشویی می توان به سرمایه گذاری در سنگ های قیمتی و طلا، سرمایه گذاری و فروش املاک، قمار، جعل و استفاده از شرکت های کاغذی اشاره کرد.

پولشویی الکترونیکی چیست؟

اینترنت به این جرم قدیمی جان دوباره داده است. رشد نهادهای بانکداری الکترونیک، سرویس های پرداخت آنلاین و انتقال پول با تلفن همراه راه مبارزه با پولشویی را دشوار ساخته است. همچنین استفاده از سرورهای پراکسی و نرم افزارهای ناشناس سازی شناسایی بعد سوم پولشویی یعنی ادغام را غیرممکن کرده است. چون پول بدون آدرس آی پی منتقل و برداشت می شود.

همچنین می توان از طریق مزايده، وب‌سایت های قمار و سایت های بازی مجازی پول سرقتی را به پول تمیز واقعی قابل استفاده و غیر قابل ردیابی تبدیل کرد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه