احراز هویت با کارت ملی

احراز هویت با کارت ملی
فهرست مطالب

کارت ملی یک کارت شناسایی هوشمند است که به همه ایرانیان بالای ۱۵ سال ارائه می‌شود. این کارت شناسایی، کاربردهای زیادی دارد و به عنوان یک سند مهم برای احراز هویت ایرانیان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در رابطه با احراز هویت با کارت ملی، لازم است به برخی نکات توجه داشته باشید که در ادامه این مطلب از  سامانه احراز هویت یوآیدی، قصد داریم به آن‌ها اشاره کنیم.

برای اطلاعات بیشتر درباره احراز هویت توسط کد ملی با وب سرویس احراز هویت یوآیدی آشنا شوید.  

روش های احراز هویت با کارت ملی

پروژه اعطای کارت ملی هوشمند در سال ۱۳۹۱ آغاز شد و همه ایرانیان موظف شدند تا در سریع‌ترین زمان ممکن، برای تبدیل کارت ملی قدیمی خود به کارت ملی هوشمند اقدامات لازم را انجام دهند. این پروژه سه هدف اصلی داشت :

  • شناسایی با کارت ملی هوشمند
  • تصدیق هویت 
  • امضای دیجیتال

یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی پروژه کارت هوشمند ملی در کشور که در همان سال‌های اول نیز محقق شد، احراز هویت شهروندان ایرانی (شناسایی با کارت ملی هوشمند) بود. در واقع هویت شهروندان برای انجام کارهای مختلف مثل: افتتاح حساب بانکی، شرکت در رای‌گیری و … توسط همین کارت‌های ملی هوشمند تایید می‌شود.

در حال حاضر برای احراز هویت، روش‌های مختلفی وجود دارد. که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم :

مقاله پیشنهادی: احراز هویت چیست

  • احراز هویت حضوری

در این روش، شخص به صورت حضوری به یکی از مراکز مجاز مانند دفاتر پیشخوان دولت، بانک‌ها، دفاتر اسناد رسمی و یا کارگزاری‌های بورس مراجعه می‌کند. در این مراکز، از شما خواسته می‌شود که کارت ملی خود را ارائه دهید و در برخی موارد ممکن است از شما عکس یا اثر انگشت نیز گرفته شود.

احراز هویت حضوری امن‌ترین روش برای احراز هویت به شمار می‌رود، زیرا امکان جعل هویت در آن بسیار کم است.

مقاله پیشنهادی: احراز هویت جعلی

  • احراز هویت غیرحضوری با کارت ملی

با ظهور فناوری‌های جدید، امکان احراز هویت آنلاین نیز فراهم شده است. در این روش، شما می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز مجاز، هویت خود را احراز کنید. برای احراز هویت غیرحضوری، روش‌های مختلفی مانند احراز هویت با استفاده از عکس سلفی، احراز هویت با استفاده از ویدیو کنفرانس و احراز هویت با استفاده از اطلاعات بانکی وجود دارد. یوآیدی یکی از راهکارهای تایید هویت بر اساس ویدئو است که مزایای هوش مصنوعی و انسانی را ترکیب می‌کند و از نرم‌افزار بازشناسی چهره استفاده می‌کند تا مالکیت سند را تصدیق کند. به علاوه اپراتور سیستم یوآیدی می‌تواند صحت سند را با سنجش ویژگی‌های امنیتی و صحت اطلاعات شخصی که به شکل خودکار بازیابی شده است را تایید کند.

اما حین احراز هویت با کارت ملی، بایستی به برخی نکات مهم توجه داشته باشید. 

  1. از ارائه کارت ملی خود به افراد غیرمجاز خودداری کنید.
  2. در هنگام استفاده از روش‌های غیرحضوری احراز هویت، از یک اتصال اینترنتی امن استفاده کنید.
  3. مراقب باشید که اطلاعات کارت ملی یا عکس کارت ملی هوشمند خود را در وب‌سایت‌های غیرمجاز وارد نکنید.
احراز هویت با کارت ملی

احراز هویت با کارت ملی قدیمی

قبل از راه‌اندازی پروژه کارت ملی هوشمند توسط دستگاه‌های ذی ربط، معمولا عملیات احراز هویت در سازمان‌ها و اداره‌های مختلف، با کارت ملی قدیمی و شناسنامه انجام می‌شد؛ اما این روش مشکلات و دردسرهای زیادی به همراه داشت.

مهم‌ترین مشکل احراز هویت با کارت ملی قدیمی، امکان جعل اطلاعات بود. معمولا قربانیان این حادثه تا مدت‌ها از جعل شدن اطلاعات خود با خبر نمی‌شدند. همین مشکلات نیز موجب شد تا شیوه‌های نوین احراز هویت معرفی شده و مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر، کارت ملی قدیمی شهروندان، اعتبار و ارزش اطلاعاتی چندانی ندارد و تمام شهروندان موظفند که برای تعویض کارت ملی قدیمی خود اقدام کرده و کارت ملی هوشمند اخذ کنند.

احراز هویت با کارت ملی قدیمی

رسید کارت ملی هوشمند برای احراز هویت

با وجود این که سازمان ثبت احوال کشور موظف بود تا در کوتاه‌ترین زمان و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تمامی کارت‌های ملی قدیمی را با کارت‌های ملی هوشمند جدید جایگزین کند، اما به سبب کمبود منابع و تحریم‌های صورت گرفته، پروسه صادر شدن کارت‌های هوشمند ملی جدید با مشکل مواجه شد. از این رو بسیاری از افراد باید مدت‌ها منتظر بمانند تا کارت ملی هوشمندشان صادر شود.

ثبت احوال برای حل مشکل احراز هویت شهروندانی که کارت ملی هوشمند ندارند، رسیدی صادر می‌کند که به عنوان رسید کارت ملی هوشمند برای احراز هویت شناخته می‌شود. این رسید در واقع مدرکی است که ثابت می‌کند دارنده برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کرده، اما کارت هوشمند صادر نشده و در صف صادر شدن است.

مراکز اداری و سازمانی مختلف رسید کارت ملی هوشمند برای احراز هویت را تایید و قبول می‌کنند و شما در استفاده از آن برای احراز هویت هیچ مشکلی نخواهید داشت. اگر در پروسه احراز هویت با رسید کارت ملی هوشمند با مشکل خاصی مواجه شده‌اید، حتما در بخش نظرات مشکل خود را برایمان بنویسید تا کارشناسان ما پیگیری‌های لازم را انجام داده و شما را راهنمایی کنند.

آیا کارت ملی هوشمند یک پروژه شکست خورده است؟

از دو دیدگاه می‌توان به این مسئله نگاه کرد. 

  • اگر از این منظر به مسئله نگاه کنیم که این پروژه بعد از مدتی طولانی و با صرف هزینه و انرژی زیاد عملا یک نتیجه بدون کارآمد داشته است، پس پروژه کارت ملی هوشمند یک پروژه شکست خورده خواهد بود. اما در واقع چنین نیست؛ زیرا نتیجه چیز دیگری را نشان می‌دهد. زیرا از کارت ملی هوشمند برای شناسایی افراد چه به صورت دیجیتال و چه به صورت سنتی در جامعه استفاده می‌شود. 
  • اما در مقابل اهدافی که عامل این پروژه تعیین کرده بود، در زمان معین به اتمام نرسید و فقط یکی از آنها عملی شد. بنابراین می‌توان چنین گفت که این پروژه عملکرد موفقی نداشته است.

تکنولوژی به کار رفته در کارت ملی هوشمند

طبق برنامه‌ریزی‌هایی که سازمان ثبت احوال انجام داده بود، احراز هویت افراد با کارت ملی هوشمند باید به‌وسیله دستگاه‌های تعبیه‌شده‌ (Embeded Systems) در اماکنی که نیاز به احراز هویت بود، انجام می‌شد.

 این تکنولوژی در زمانی که برنامه‌ریزی برای شروع پروژه انجام می‌شد، بهترین گزینه محسوب می‌شد؛ زیرا جدیدترین و به‌روزترین تکنولوژی موجود برای احراز هویت دقیق بود، اما از زمان شروع پروژه و به دلیل طولانی شدن اتمام آن، تکنولوژی‌های به‌روزتر، راحت‌تر و ایمن‌تری برای احراز هویت کاربران به‌وجود آمدند. بنابراین، در عمل استفاده از این سیستم‌ها دلیل منطقی ندارد.

تکنولوژی‌هایی که اخیرا برای احراز هویت دقیق افراد به وجود آمده‌اند، هیچ هزینه‌ اضافی برای خرید دستگاه تعبیه‌شده ندارند؛ زیرا اکثر این تکنولوژی‌ها بر بستر تلفن همراه هوشمند کاربران عمل شناسایی و احراز هویت را انجام می‌دهند. 

کاربر برای استفاده از این تکنولوژی‌ها فقط باید نرم‌افزار مربوطه را بر روی گوشی هوشمند خود نصب و اجرا نماید. این نرم‌افزارها حتی نیازی به حضور فیزیکی افراد برای احراز هویت ندارند.

استفاده از پروژه اعطای کارت ملی هوشمند به عنوان پایگاه اطلاعاتی

پروژه کارت هوشمند ملی به ۳۰ درصد از اهداف خود رسیده که شامل شناسایی با کارت ملی است. از طرفی، همگام با این پروژه، یک بانک اطلاعاتی عظیم از اطلاعات هویتی مردم در پایگاه داده سازمان ثبت احوال فراهم آمده است. هم‌اکنون از این اطلاعات به منظور احراز هویت افراد استفاده می‌شود.

بنابراین سازمان ثبت احوال می‌تواند با بروزرسانی اطلاعات هویتی افراد استفاده از این بانک اطلاعاتی را برای همه ممکن سازد. علاوه بر آن می‌تواند با استفاده از این بانک اطلاعاتی، به عنوان شرکت ارائه دهنده سرویس احراز هویت، همگام با دیگر ارائه‌دهندگان این سرویس در کشور فعالیت کند.

بروزرسانی اطلاعات هویتی افراد و بانک اطلاعاتی به‌دست آمده و فعال نگه‌داشتن آن اهمیت زیادی دارد. زیرا در صورت عدم بروزرسانی این اطلاعات و عدم ثبت تغییرات هویتی به‌وجود آمده در کشور، امکان استفاده از این بانک اطلاعاتی و داده‌های آن وجود نخواهد داشت.

برای دریافت خدمات احراز هویت در کمترین زمان و با بالاترین دقت، همین حالا با یوآیدی تماس بگیرید. یوآیدی اپراتور اول احراز هویت ایران است که خدمات احراز هویت ثنا و احراز هویت اداره کار را نیز ارائه می‌دهد. همین حالا با ما تماس بگیرید!

۰۲۱۶۶۱۲۳۲۹۰

استفاده از پروژه اعطای کارت ملی هوشمند به عنوان پایگاه اطلاعاتی

سوالات متداول

خیر، معمولا پروسه احراز هویت هزینه‌ی جانبی نداشته و در سازمان‌ها و اداره‌های مختلف به صورت رایگان انجام می‌شود.

کارت ملی هوشمند از پروتکل‌های امنیتی بسیار به‌روزی برای احراز هویت کاربران استفاده می‌کند تا امکان جعل هویت و اطلاعات به حداقل برسد.

متاسفانه تمام شهروندان برای تبدیل کارت ملی قدیمی خود به کارت ملی هوشمند اقدام نکرده‌اند و در برخی سازمان‌ها، همچنان کارت ملی قدیمی برای احراز هویت کاربرد دارد، اما شهروندان باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۲ میانگین: ۳]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه