افتتاح حساب آنلاین در بانک‌های ایرانی

افتتاح حساب بانکی آنلاین
آیا افتتاح حساب آنلاین در بانک‌های ایرانی امکان‌پذیر است؟ کدام بانک‌های ایرانی قابلیت افتتاح حساب غیر حضوری دارند؟ اگر شما نیز به دنبال راهی برای افتتاح حساب آنلاین یا غیر حضوری در یکی از بانک‌های ایرانی هستید، اما نمی‌دانید که این خدمات توسط بانک مورد نظر شما ارائه می‌شود یا نه؟! یا در صورت ارائه، مراحل ثبت‌نام به چه صورت است؟! در این مطلب از یوآیدی با ما همراه باشید. در ادامه پس از توضیحی مختصر در خصوص چگونگی و مزیت‌های افتتاح حساب آنلاین، بانک‌های ارائه دهنده خدمات افتتاح حساب اینترنتی را معرفی می‌کنیم؛ سپس مدارک مورد نیاز و مراحل افتتاح حساب آنلاین را توضیح خواهیم داد.
فهرست مطالب

اهمیت افتتاح حساب آنلاین

پیشرفت تکنولوژی و مکانیزه شدن زندگی طی سال‌های اخیر باعث شده است تا مردم خواهان این باشند که بسیاری از فرایندهای روزمره خود را به صورت غیرحضوری و آنلاین انجام دهند. این اتفاق به‌ویژه از زمانی اوج گرفت که همه‌گیری کووید ۱۹ باعث شد بسیاری از مردم جهان به دورکاری و فعالیت‌های آنلاین و ارتباطات از راه دور عادت کنند.

به مرور زمان دیجیتالیزه شدن کارها و فرایندهای صنعتی بیرون از خانه فعالیت‌های عادی و زندگی روزمره مردم را نیز در بر گرفت. روندی که باعث شد زندگی دیجیتالی و آنلاین به تدریج جای زندگی سنتی را بگیرد.

اگرچه ورزش آنلاین یا گپ و گفت‌ها و دورهمی‌های آنلاین تا قبل از پاندمی جایگاه چندانی در میان مردم نداشت، اما مراودات مالی آنلاین سال‌ها است که برای همه ما آشنا هستند. چرا که بسیاری از ما سال‌ها است که فرایندهای مالی و بانکی خود را از طریق اینترنت و به‌صورت غیر حضوری مدیریت می‌کنیم.

از شارژ حساب گرفته تا نقل و انتقالات بانکی و دریافت وجه و کارت به کارت کردن‌ها و … اما افتتاح حساب آنلاین جزو آن‌ دسته از فرایندهای غیر حضوری بانکی است که چندان توجهی به آن نشده یا شاید تا قبل از پاندمی لزوم آن احساس نمی‌شد.

تا همین چند دهه پیش کلیه خدمات پایه و غیر پایه بانکی به‌صورت حضوری یا فیزیکی در شعب بانکی – اصطلاحاً شعب مبتنی بر خشت و آجر (Brick and Mortar) – صورت می‌گرفت. در حالی‌که اکنون اگر اپلیکیشن‌های بانکی موبایلی نباشند بسیاری از ما در ساده‌ترین و پیش‌پا افتاده‌ترین فعالیت‌های روزمره خود نیز دچار مشکل می‌شویم.

ما دیگر نه پول نقد و اسکناس با خود حمل می‌کنیم و نه حتی در بسیاری از موارد کارت بانکی به همراه می‌بریم. به راحتی با چند کلیک یا لمس ساده اغلب نیازهای بانکی خود را برطرف می‌کنیم. اما چرا در مورد افتتاح حساب نباید این راحتی و آنلاین بودن وجود داشته باشد؟

بدون شک در صورتی که قابلیت افتتاح حساب آنلاین در یک بانک وجود داشته باشد، افرادی که امکان حضور در شعب را ندارند، از مشکلات حرکتی یا جسمانی رنج می‌برند، دچار کهولت سن هستند یا به هر دلیلی نمی‌توانند به شعب بانکی مراجعه کنند تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

مزیت‌های افتتاح حساب غیر حضوری و آنلاین

قابلیت افتتاح حساب آنلاین و غیر حضوری یکی از بزرگ‌ترین خدماتی است که طی سال‌های اخیر برخی از بانک‌های ایرانی به مجموعه خدمات الکترونیکی خود افزوده‌اند.

افتتاح حساب آنلاین

در سایه این قابلیت، آن‌دسته از افراد که به دلیل کهولت سن، ناتوانی‌های حرکتی و جسمانی یا مواردی از این دست قادر به حضور در شعب فیزیکی بانک‌ها نیستند، این فرصت را پیدا می‌کنند تا به‌صورت غیر حضوری افتتاح حساب کرده و کارت بانکی دریافت کنند، تسهیلات بگیرند و در حالت کلی از خدمات بانکی کامل برخوردار شوند.

برخی از مهم‌ترین مزیت‌های افتتاح حساب آنلاین در بانک‌های ایرانی عبارتند از:

  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه
  • کاهش حجم کاری کارمندان شعبه
  • افزایش تمرکز کارمندان شعبه
  • کاهش مراجعه حضوری به شعبات بانکی
  • کاهش هزینه‌های شعب فیزیکی
  • دقت بالای تایید اطلاعات
  • افزایش دقت در احراز هویت
  • دسترسی آسان به خدمات بانکی
  • امکان افتتاح حساب در هر ساعت از شبانه روز
  • دسترسی به بانک مورد نظر بدون در نظر گرفتن محدودیت جغرافیایی
  •  افزایش امنیت در دسترسی به حساب به دلیل احراز هویت دیجیتال
  • پیشگیری از مسدود شدن حساب به دلیل ثبت مدارک شناسایی در سیستم

کدام بانک ها افتتاح حساب غیر حضوری دارند؟

با وجود این‌که همه بانک‌های ایرانی اغلب خدمات بانکی الکترونیکی و آنلاین را ارائه می‌دهند، اما افتتاح حساب آنلاین از جمله خدماتی است که تنها در برخی از بانک‌های ایرانی قابل دسترسی است.

البته جای نگرانی نیست و بدون شک این خدمت نیز همانند دیگر خدمات بانکی به زودی جای خود را در میان بانک‌ها و موسسات مالی پیدا خواهد کرد. همان‌طور که ارائه خدماتی مانند سامانه صیاد و یا سایر خدمات ارائه شده در اینترنت بانک و همراه بانک نیز در ابتدای امر تنها توسط برخی از بانک‌های پیشرو صورت گرفته بود و اکنون همه‌گیر شده است.

در ادامه، طی یک جدول لیستی کامل از بانک‌های ایرانی را معرفی می‌کنیم. در این جدول مشخص شده است که کدام بانک‌ها افتتاح حساب غیر حضوری دارند و کدام بانک‌ها هنوز این قابلیت را به سبد خدمات خود اضافه نکرده‌اند:

نام بانک

امکان یا عدم امکان افتتاح حساب آنلاین

بانک ملی

افتتاح حساب آنلاین بانک ملی از طریق سامانه بام و یا نشان بانک امکانپذیر است.

بانک ملت

افتتاح حساب بانک ملت غیر حضوری از طریق سامانه جام و سامانه اینترنتی بانک ملت ممکن است.

بانک سپه

افتتاح حساب بانک سپه آنلاین هنوز در سامانه این بانک امکان‌پذیر نیست.

بانک صادرات

امکان افتتاح حساب آنلاین از طریق پیشخوان شمس بانک صادرات وجود دارد.

بانک تجارت

در اپلیکیشن زمرد بانک تجارت امکان افتتاح حساب غیر حضوری وجود دارد.

بانک رفاه

امکان افتتاح حساب آنلاین در سامانه این بانک وجود ندارد.

بانک سامان

امکان افتتاح حساب از طریق وب سایت بانک سامان وجود دارد.

بانک مهر اقتصاد

امکان افتتاح حساب اینترنتی از طریق وب سایت بانک مهر اقتصاد وجود دارد.

بانک آینده

امکان افتتاح حساب اینترنتی از طریق وب سایت بانک آینده وجود دارد.

بانک پاسارگاد

امکان افتتاح حساب اینترنتی از طریق وب سایت بانک پاسارگاد وجود دارد.

بانک دی

افتتاح حساب اینترنتی حساب از طریق جت‌دی امکان‌پذیر است.

بانک پارسیان

امکان افتتاح حساب اینترنتی از طریق وب سایت بانک پارسیان وجود دارد.

بانک صنعت و معدن

امکان افتتاح حساب غیر حضوری در بانک صنعت و معدن وجود دارد.

بانک کشاورزی

امکان افتتاح حساب آنلاین در سامانه این بانک وجود ندارد.

بانک مسکن

امکان افتتاح حساب آنلاین در سامانه این بانک وجود ندارد.

بانک توسعه تعاون

امکان افتتاح حساب آنلاین در سامانه این بانک وجود ندارد.

پست بانک ایران

امکان افتتاح حساب آنلاین در سامانه این بانک وجود ندارد.

بانک اقتصاد نوین

امکان افتتاح حساب آنلاین در سامانه این بانک وجود ندارد.

بانک کارآفرین

سامانه سیاح به تازگی برای افتتاح حساب اینترنتی بانکی راه‌اندازی شده است.

بانک سینا

امکان افتتاح حساب آنلاین در سامانه این بانک وجود ندارد.

بانک خاورمیانه

امکان افتتاح حساب غیر حضوری از طریق وب سایت بانک خاورمیانه وجود دارد.

بانک شهر

امکان افتتاح حساب غیر حضوری از طریق وب سایت بانک شهر وجود دارد.

بانک گردشگری

در اپلیکیشن گردش پی بانک گردشگری امکان افتتاح حساب غیر حضوری وجود دارد.

بانک حکمت ایرانیان

امکان افتتاح حساب آنلاین در سامانه این بانک وجود ندارد.

بانک قوامین

امکان افتتاح حساب آنلاین در سامانه این بانک وجود ندارد.

بانک انصار

امکان افتتاح حساب غیر حضوری از طریق وب سایت بانک انصار وجود دارد.

بانک سرمایه

امکان افتتاح حساب آنلاین در سامانه این بانک وجود ندارد.

بانک ایران زمین

امکان افتتاح حساب از طریق وب سایت بانک ایران زمین وجود دارد.

قرض‌الحسنه رسالت

امکان افتتاح آنلاین حساب از طریق وب سایت بانک رسالت وجود دارد.

قرض‌الحسنه مهر ایران

امکان افتتاح حساب اینترنتی از طریق وب سایت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران وجود دارد.

بانک ملل

امکان افتتاح حساب اینترنتی از طریق وب سایت بانک ملل وجود دارد.

نحوه انجام افتتاح حساب اینترنتی

برای این‌که با نحوه افتتاح حساب اینترنتی در بانک‌های ایرانی آشنا شوید، فرایند افتتاح حساب آنلاین بانک ملت را بررسی می‌کنیم. افتتاح حساب اینترنتی بانک ملت تنها از طریق بانکداری الکترونیکی بانک ملت صورت می‌گیرد.

افتتاح حساب غیر حضوری

افراد برای دسترسی به این سیستم از قبل باید دارای حساب بانکی در بانک ملت بوده باشند. این افتتاح حساب اولیه برای دسترسی به سیستم بانکداری الکترونیکی بانک ملت از طریق تکمیل فرم در شعب بانک ملت صورت می‌گیرد. در حالت کلی افتتاح حساب اینترنتی بانک ملت مستلزم دارا بودن شرایط زیر است:

  • داشتن حساب جام
  • ثبت نام در بانکداری الکترونیکی بانک ملت
  • داشتن حداقل سن ۱۸ سال تمام
  • نداشتن سابقه چک برگشتی در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی
  • نداشتن بدهی غیر جاری در شبکه بانکی

البته که این شرایط صرفاً برای بانک ملت تعیین شده است و افتتاح حساب آنلاین در دیگر بانک‌ها شرایط خاص خودش را خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط بانک مورد نظر – در صورت ارائه خدمات افتتاح حساب غیر حضوری – می‌توانید به پورتال رسمی بانک مورد نظر مراجعه کنید.

مراحل افتتاح حساب آنلاین

به منظور افتتاح حساب آنلاین در بانک‌های ایرانی – در این مثال بانک ملت – لازم است از طریق سامانه اینترنتی بانک مورد نظر اقدام کنید. در مورد بانک ملت سامانه‌ جام و سامانه اینترنتی ملت این امکان را به شما می‌دهند تا به صورت غیر حضوری افتتاح حساب قرض‌الحسنه کنید.

پس از ورود به سامانه و وارد کردن اطلاعات خواسته شده – از قبیل کد ملی و شماره تلفن همراه – در صورت تطابق اطلاعات، وارد مرحله بعدی ثبت‌نام می‌شوید.

در این مرحله نوبت به بارگذاری مدارک شناسایی به منظور احراز هویت می‌رسد. معمولاً اکثر سامانه‌ها برای احراز هویت صرفاً به تصویر کارت ملی و تصویر خود شخص اکتفا می‌کنند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن فرایند احراز هویت و تایید ثبت‌نام، افتتاح حساب آنلاین صورت گرفته و بسیاری از خدمات غیر حضوری بانکی برای شما فعال می‌شوند.

برخی از خدماتی که پس از افتتاح حساب به صورت آنلاین در اختیار خواهید داشت عبارتند از:

  • درخواست صدور غیر حضوری کارت فیزیکی
  • استعلام گردش حساب و موجودی
  • نقل و انتقال وجه (کارت به کارت)
  • خدمات چک (ثبت چک صیادی، تایید یا رد چک و غیره…)
  • خدمات قبض، خدمات بیمه و مواردی از این دست

فرایند احراز هویت افتتاح حساب اینترنتی به چه صورت است؟

یکی از سوالاتی که معمولاً برای اغلب کاربران پیش می‌آید و در حقیقت مهم‌ترین بخش از افتتاح حساب‌های غیر حضوری و اینترنتی هست، چگونگی انجام فرایند احراز هویت است.

پس از وارد کردن اطلاعات هویتی و تایید آن‌ها و سپس بارگذاری مدارک مورد نیاز – معمولاً تصویر کارت ملی کاربر – نوبت به مرحله احراز هویت می‌رسد. در این مرحله لازم است کاربر به نحوی که در سامانه نیز توضیح داده شده است یک تصویر واضح و کامل از چهره خود را برای سامانه ارسال کند تا فرایند احراز هویت آنلاین تکمیل شود.

یوآیدی این فرایند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می‌دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آن‌ها نیست؛ چرا که خود چهره کاربر و حضور وی، مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر است. بنابراین استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری را به کاربران خواهد داد.

خدمات یوآیدی

در راستای استقبال از روش‌های جدید احراز هویت توسط کاربران اینترنت،سامانه احراز هویت یوآیدی نیز که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است. یوآیدی فرایند احراز هویت سجام جهت دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا را با سرعت و دقتی بسیار بالا انجام می‌دهد.

سوالات متداول

بله… در حال حاضر افتتاح حساب در اغلب بانک‌های کشور امکان‌پذیر است. با این حال برای کسب اطلاع در مورد این‌که کدام بانک‌ها خدمات افتتاح حساب آنلاین را ارائه می‌دهند می‌توانید به جدول «لیست بانک‌های ارائه دهنده افتتاح حساب آنلاین» که در متن این مقاله آمده است مراجعه فرمایید.

برای افتتاح حساب در بانک‌های ایرانی لازم است مدارک و شرایط زیر را داشته باشید:

  • حداقل ۱۸ سال سن
  • کارت ملی و اطلاعات فردی
  • سابقه ثبت‌نام و افتتاح حساب حضوری

البته این شرایط ممکن است برای بانک‌های مختلف متفاوت باشند. به‌عنوان مثال شرط دارا بودن حساب در مورد برخی از بانک‌ها نظیر بانک ملت صادق است. اما برخی از بانک‌ها نیز حتی بدون داشتن هیچ‌گونه حساب قبلی خدمات افتتاح حساب آنلاین را – برای اولین بار – ارائه می‌دهند؛ مثل بانک پاسارگاد.

پس از افتتاح حساب آنلاین در بانک‌های ایرانی می‌توانید از خدمات غیرحضوری سامانه‌های مربوطه استفاده کنید. خدماتی از قبیل:

  • درخواست صدور غیر حضوری کارت فیزیکی
  • استعلام گردش حساب و موجودی
  • نقل و انتقال وجه (کارت به کارت)
  • خدمات چک (ثبت چک صیادی، تایید یا رد چک و غیره…)
  • خدمات قبض، خدمات بیمه و مواردی از این دست…
برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۷ میانگین: ۳.۹]

5 دیدگاه دربارهٔ «افتتاح حساب آنلاین در بانک‌های ایرانی»

    1. سجاد باقرپور

      با سلام
      اگر بانکی طرف قرارداد با یوآیدی باشد شما به راحتی می توانید افتتاح حساب آنلاین انجام بدهید.

    1. سجاد باقرپور

      با سلام
      اگر بانکی طرف قرارداد با یوآیدی باشد شما به راحتی می توانید افتتاح حساب آنلاین انجام بدهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه