کاربرد احراز هویت در خدمات صنعت سلامت آنلاین

صنعت سلامت آنلاین
فهرست مطالب

همه‌گیری کرونا و قرنطینه‌های پی در پی سبب رشد و توسعه خدمات صنعت سلامت آنلاین شده است. هر چند هنوز برخی از افراد نتوانسته‌اند خود را با صنعت سلامت آنلاین وفق دهند. اما بسیاری از افراد هم هستند که سعی دارند شرایط خود را با تشخیص و درمان آنلاین تطابق دهند. بنابراین در صدد آگاهی از استانداردها و مزایای استفاده از خدمات آنلاین پزشکی هستند.

اصلی‌ترین مسئله و چالشی که اکثر افراد در استفاده از خدمات صنعت سلامت آنلاین با آن دست به گریبان هستند، مسئله به اشتراک گذاری اطلاعات و داده‌های شخصی در بخش سوابق بالینی بیمار است. بنابراین لازم است که تضمینی مبنی بر حفظ امنیت اطلاعات موجود در صنعت سلامت آنلاین وجود داشته باشد. از این رو بحث احراز هویت و کاربرد آن در استفاده از خدمات آنلاین پزشکی مطرح می‌شود. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه پیشنهاد می‌کنم که تا انتهای این مطلب از یوآیدی همراه ما باشید.

نقش احراز هویت در استفاده از خدمات صنعت سلامت آنلاین

هر چند ممکن است احراز هویت در صنعت سلامت آنلاین غیر ضروری به نظر برسد. اما اگر اندکی عمیق‌تر به موضوع بپردازیم، متوجه خواهیم شد که بحث شناسایی هویت فرد به ویژه وقتی صحبت از استفاده از خدمات فوریتی درمانی می‌شود، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت که احراز هویت در کاهش زمان استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی نقش موثری را ایفا می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که در طی سال‌های آینده کلیه خدمات ارائه شده توسط صنعت سلامت آنلاین تنها از طریق احراز هویت اینترنتی میسر شود. مخصوصا این‌که در بیش‌تر مواقع با آگاهی از سابقه پزشکی و علائم بالینی بیمار، نیاز به مراجعه حضوری به صفر میل می‌کند.

سرقت هویت در صنعت پزشکی و درمانی تا چه حدی جدی است؟

در بسیاری از کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها ذخیره داده‌های حساس بیماران بر روی پلت‌فرم‌های دیجیتال ضعیف می‌تواند منجر به مراقبت‌های پزشکی ناکارآمد و سرقت هویت شود. سرقت هویت پزشکی امروزه به یکی از رایج‌ترین مشکلات کلاهبرداری تبدیل شده است.

ترسناک‌ترین قسمت ماجرا اینجاست که اکثر مردم از این موضوع بی‌اطلاع هستند. اگر قربانی کلاهبرداری کارت اعتباری باشید، ممکن است پول خود را از دست بدهید. اما اگر شخصی هویت شما را جعل کند تا از خدمات سلامت آنلاین استفاده کند، ممکن است در حین درمان جان خود را از دست بدهد یا آسیب جدی به سلامتی خود وارد کند. بنابراین تمامی این عواقب دامن‌گیر شما خواهد شد. زیرا این فقط داستان شما در تاریخ نیست. بلکه داده‌های کلاهبرداری شده می‌توانند با سوابق الکترونیکی سلامت قربانی نیز ترکیب شود.

جالب اینجاست که هر چه قدر موسسات پزشکی بیشتر و بیشتر به سمت سوابق دیجیتالی می‌روند، مجرمان سایبری نیز بیشتر و بیشتری قصد سرقت اطلاعات آنها را دارند. در واقع، در برخی از مواقع حتی کارمندان پزشکی استخدام شده در خانه نیز ممکن است سعی کنند هویت پزشکی ارزشمندی را سرقت کرده و به فروش برسانند. بنابراین مسئله امنیت اطلاعات پزشکی هم اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند.

صنعت سلامت آنلاین

بهبود خدمات صنعت سلامت آنلاین با استفاده از احراز هویت

در مجموع می‌توان گفت که برای اطمینان از ایمنی داده‌های بیماران هر ارائه‌دهنده خدمات پزشکی آنلاین به یک سیستم تأیید هویت و فرآیند ورود سریع نیاز دارد. بنابراین در صورتی که داده‌های بیماران به صورت آنلاین ذخیره شوند و همه بیماران برای دریافت مراقبت‌های بهداشتی KYC مناسب را پاس کنند، کلاهبرداران نمی‌توانند هویت کسی را بدزدند.

علاوه بر این، برای استفاده از خدمات مراقبت‌های بهداشتی به کمک تشخیص چهره بیومتریک می‌توانند هویت بیمار را تأیید کنند. به این ترتیب کلاهبرداران در هر صورت قادر به سرقت شخصیت نخواهند بود.

مزایای استفاده از خدمات آنلاین سلامت

استفاده از خدمات آنلاین درمانی و سلامت و به تبع آن استفاده از سیستم احراز هویت آنلاین مزایای بسیاری نیز با خود به همراه دارد. در ادامه برخی از این مزایا را بررسی می‌کنیم:

  • دسترسی سریع به داده‌ها
    با استفاده از خدمات آنلاین دیگر نیازی به مراجعه به بایگانی یا درخواست انتقال سوابق از یک کلینیک به کلینیک دیگر نیست. علاوه بر این، دسترسی به سوابق پزشکی آنی است. این مسئله برای بیمار بهتر است. زیرا پزشک همیشه می‌تواند بررسی کند که آیا بیمار به چیزی حساسیت دارد یا خیر.
  • مدیریت کارآمد سوابق بیماران
    با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه، پزشکان می‌توانند به سرعت به سوابق دسترسی پیدا کرده و آنها را تغییر دهند. علاوه بر این، موسسات مراقبت‌های بهداشتی آنلاین نیز می‌توانند داده‌ها را بین ارائه دهندگان خدمات مختلف به اشتراک بگذارند و انتقال دهند.
  • امکان جمع آوری اطلاعات و انجام تحقیق
    به عنوان مثال، در زمان همه‌گیری جهانی، پزشکان و پرستاران باید بتوانند به سرعت اطلاعاتی در مورد وضعیت بیمار به‌دست آورند. به علاوه فرصت جمع آوری داده‌های جدید و انجام تحقیقات برای توسعه بیشتر خدمات پزشکی از راه دور نیز به کمک خدمات آنلاین به ارمغان می‌آید.
  • حفاظت از پرونده بیماران
    همانطور که قبلا ذکر شد، ذخیره دیجیتال سوابق پزشکی فرصت سرقت اطلاعات را مجرمان می‌دهد. اما به لطف تأیید هویت مناسب، این ریسک را می‌توان کاهش داد. امروزه خدمات آنلاین مراقبت‌های بهداشتی نیاز به رمزگذاری سوابق بیماران در قبال مجرمان سایبری را دارند.
  • مدیریت بیمه
    تأیید هویت آنلاین می‌تواند سیستم‌های کارآمد خدمات مراقبت‌های بهداشتی آنلاین را برای پردازش سریع صدها و هزاران ادعای بیمه ارائه دهد. در نتیجه، خدمات بهداشت از راه دور سیستم بیمه را نیز قادر می‌سازد تا مزایای بیمه هر بیمار را به طور مؤثرتری بررسی کنند. به همان اندازه نیز به بیماران تصویر واضحی برای دسترسی به برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی و مزایای اضافی ارائه می‌دهد.

نتیجه‌گیری

جهان در حال حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن است. از این رو توجه به هویت دیجیتال و سرمایه‌گذاری برای استفاده از هویت دیجیتال یا ارتقا سیستم مربوط به آن به مسئله چالش برانگیزی تبدیل شده است. در این راستا نیز ارائه خدمات صنعت سلامت آنلاین نیز دست خوش تحولات بسیاری شده است.

زیرا این تحول عظیم به سیستم امنیتی بالا و روش‌های احراز هویت جدیدی نیاز دارد. با توجه به این نکات طبیعی است که تمایل افراد برای استفاده از روش‌های احراز هویت دیجیتال نیز به مراتب بیش‌تر شود. مخصوصا اگر پای امنیت بالاتر و حفاظت از هویتشان در میان باشد.

در همین راستا شرکت‌های بزرگ فناوری جهان در حال ابداع بهترین و امن‌ترین راه‌های احراز هویت با استفاده از هوش مصنوعی و مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا بیش‌ترین سهم را از این دیجیتالیزه شدن از آن خود کنند. چرا که استفاده از هویت دیجیتال همواره مسئله چالش برانگیزی است.

در راستای استقبال از روش‌های جدید ارائه شده توسط هوش مصنوعی مانند انواع روش‌های احراز هویت دیجیتال توسط کاربران اینترنت، احراز هویت یوآیدی نیز که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور ما شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است.

علاوه بر ارائه این خدمات در سامانه سجام و سامانه ثنا، محصول احراز هویت صرافی های رمزارز را مخصوصا برای این کسب و کارها توسعه و طراحی کرده است. در همین راستا نیز از آخرین فناوری تشخیص چهره بهره می‌جوید تا ارائه خدمات به مشتریان به بهترین شکل ممکن و طبق رضایت مشتری صورت پذیرد.

یوآیدی این فرآیند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد. بنابراین استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری به کاربران می‌دهد. زیرا با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد به انجام امور خود می‌پردازد.

احراز هویت با هوش مصنوعی به تکنولوژی پیشرو در دنیا تبدیل شده است. دولت ها در سراسر جهان با استفاده از این فناوری، فرایند احراز هویت کاربران خود در سازمانهای زیر مجموعه را به انجام می رسانند. در ایران نیز دولت استفاده از هوش مصنوعی در بدنه خود را با احراز هویت سجام آغاز نموده و در ادامه در احراز هویت سامانه ثنا و اخیرا در احراز هویت سامانه روابط کار با همکاری یوآیدی از این فناوری استفاده کرده است. یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در ایران است.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه