یک قرارداد کار اصولی چه ویژگی‌هایی دارد؟

قرارداد کار اصولی
فهرست مطالب

داشتن یک قرارداد کار اصولی یکی از ملزومات همکاری یا برقراری ارتباط میان افراد است. معمولا اشخاص مختلف برای همکاری با هم در حوزه‌های مختلف قرارداد تنظیم می‌کنند.

تنظیم یک قرارداد کار اصولی معمولا به موضوع همکاری و توافق طرفین قرارداد وابسته است. بنابراین نمی‌توان یک قانون کلی برای تنظیم قرارداد حوزه‌های مختلف در نظر گرفت. اما آشنایی با اصول کلی تنظیم قرارداد برای حفظ هویت و مشخص شدن مسیر همکاری خالی از لطف نیست. از این رو در این مطلب از یوآیدی قصد داریم شما را با اصول و ویژگی‌های یک قرارداد کار اصولی آشنا کنیم. برای کسب اطلاعاتی در این زمینه همراهمان باشید.

چرا تنظیم یک قرارداد اصولی ضروری است؟

مسئله اینجاست که در بیش‌تر مواقع اصولی نبودن قرارداد یا وجود نقص در قسمت‌های مختلف آن، اصلی‌ترین دلیل بروز اختلاف است. از این رو تنظیم یک قرارداد اصولی که مورد تایید سامانه جامع روابط کار باشد، یکی از ضروریات است.

توافق طرفین بندهای مختلف یک قرارداد را تشکیل می‌دهد. بنابراین تنظیم قرارداد مناسب بین کارگر و کارفرما تحت نظر وکلا یا متخصصان قرارداد نویسی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه شود.

البته ناگفته نماند که برخی از اصول و اجزای قراردادها در کل ثابت و در همه آن‌ها یکسان است. بنابراین توجه به آن‌ها به شما کمک خواهد کرد که در عقد قرارداد همکاری بتوانید بی‌دردسر عمل کنید.

پنج ویژگی مهم یک قرارداد اصولی کار

در ادامه قصد داریم پنج مشخصه مهم قراردادهای اصولی را با شما به اشتراک بگذاریم. آگاهی از این ویژگی‌ها برای برقراری ارتباط موثر و به حداقل رساندن مشکلات ضروری است.

۱) شفافیت

مشخص کردن دقیق حقوق و تعهدات طرفین یکی از اصلی‌ترین ویژگی یک قرارداد خوب و اصولی است. زیرا به این ترتیب مسیر همکاری هر دو طرف به شکل روشن و شفافی مشخص خواهد شد. همچنین انگیزه، ملاحظات و مزایای هر یک از طرفین قرارداد نیز قابل دسترس خواهد بود. در چنین شرایطی بروز سوء تفاهم و اختلاف نیز به حداقل ممکن خواهد رسید.

۲) قاطعیت

قاطعیت نیز یکی دیگر از مشخصه‌های مهم یک قرارداد اصولی است. این مشخصه سبب روشن شدن نتیجه برای هر یک از طرفین قرارداد می‌شود. بنابراین علاوه بر مسیر رسیدن به هدف، دستاورد هر یک از طرفین از قرارداد نیز مشخص می‌شود.

قاطعیت همچنین منجر به مشخص شدن مسیر و مراحل مورد نیاز برای حل اختلاف و یا شرایط فسخ قرارداد نیز می‌شود.

۳) کامل بودن

یک قرارداد اصولی قراردادی است که به تمامی سوالات طرفین قرارداد به صورت تمام و کمال پاسخ دهد. به این ترتیب تمامی مدارک و نشانه‌هایی که ارتباط بین طرفین قرارداد را شکل می‌دهد، در بندهای مختلف آن جای می‌گیرد. به این ترتیب نیز حل اختلافات نیز در دادگاه به مراتب ساده‌تر می‌شود.

۴) قابل فهم بودن

تنظیم قرارداد باید به گونه‌ای باشد که موارد درج شده در آن هم برای طرفین قرارداد کاملا ملموس و قابل فهم باشد و هم قاضی بتواند با مطالعه آن به درک صحیحی از این قرارداد دست یابد. زیرا در صورت بروز اختلاف تصمیم‌گیری نهایی قاضی بر اساس بندهای قرارداد انجام می‌شود.

از این رو معمولا در تنظیم قرارداد اصولی کار تاکید می‌شود که تا جای ممکن از لغات و عبارات ساده و قابل فهم استفاده شود. همچنین استفاده از جملات چندوجهی که سبب کژفهمی می‌شود، صحیح نیست.

۵) اعتمادسازی

برای این‌که ارتباط موثری بین طرفین قرارداد شکل گیرد و بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند، معمولا به اعتماد سازی نیاز است. به ویژه این‌که اعتمادسازی میزان ریسک رابطه را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد. تنظیم پیش‌نویس قرارداد و تبادل نظر در مورد آن یکی از روش‌های اعتمادسازی است. زیرا سبب آگاهی طرفین از انگیزه‌ها و خواسته‌های یکدیگر می‌شود. به این ترتیب تصمیم‌گیری نیز به مراتب ساده‌تر خواهد بود.

ویژگی‌های ذکر شده در این بخش می‌تواند در تنظیم قرارداد کار اصولی بخش بزرگی از کارها را پیش ببرد. بنابراین توجه به آن‌ها در تنظیم قرارداد و نتایج حاصل از آن ضروری است.

اجزای اصلی یک قرارداد اصولی

هر قرارداد از بندهای مختلفی تشکیل شده است که انتظارات طرفین قرارداد را تشریح می‌کند. بنابراین قراردادها باید طبق قانون و اصول معتبری تنظیم شوند تا معتبر تلقی شوند. زیرا اعتبار یک قرارداد کاملا به بندهای آن وابسته است. از این رو در ادامه قصد داریم اجزای اصلی قرارداد را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

۱) موضوع قرارداد

در این بند از قرارداد معمولا به صورت روشن و دقیق مشخص می‌شود که قرارداد مورد نظر در چه زمینه‌ای تنظیم شده است و چه مواردی را در بر می‌گیرد.

۲) مدت زمان قرارداد

در این بخش از قرارداد به این موضوع پرداخته می‌شود که مدت زمان مورد انتظار برای پروژه چه قدر است. برنامه‌ریزی برای تاخیرهای احتمالی و تعیین میزان مطالبه خسارت در صورت تاخیر غیر قابل توجیه از جمله مواردی است که باید به آن پرداخته شود.

۳) میزان مبلغ قرارداد و برآورد هزینه

میزان هزینه‌های برآورد شده، جزئیات مربوط به هزینه‌ها، نحوه پرداخت و … از جمله مواردی هستند که در یک قرارداد اصولی باید ذکر شوند.

۴) شرایط و تعهد طرفین قرارداد

بخش شرایط و تعهدات طرفین اصلی‌ترین بخش از هر قراردادی را تشکیل می‌دهد. حق و حقوق، تعهدات و تکالیف هر یک از طرفین در این بخش ذکر می‌شود. وجود این بخش در قرارداد سبب می‌شود که طرفین از کوتاهی در انجام وظایف خود اجتناب کنند.

۵) اصل محرمانگی اطلاعات

اصل محرمانگی داده‌ها و اطلاعات رد و بدل شده در قراردادها با وجود این بخش تضمین می‌شود. به این ترتیب طرفین متعهد به عدم افشای اطلاعات می‌شوند و اطمینان حاصل می‌کنند که از اطلاعاتشان محافظت می‌شوند.

۶) مشخص شدن روش حل اختلافات

در این بخش از قرارداد نحوه حل و فصل اختلافات طبق توافق انجام شده، دادگاه، داوری، دادرسی، سازش و … تعیین می‌شود.

۷) شرایط فسخ یا تعلیق قرارداد

در این بخش از قرارداد شرایط فسخ یا تعلیق قرارداد توسط طرفین مشخص می‌شود. به این ترتیب هر دو طرف قرارداد ملزم به ایجاد شرایط مناسب در قرارداد خود می‌شوند.

۸) ضمانت

داشتن ضمانت معتبر شرط انجام هر کاری است. با داشتن ضمانت معتبر امکان جبران خسارت و الزام به انجام درست امور در اولویت کار قرار می‌گیرد.

۹) خاتمه قرارداد

هر قراردادی طبق صحبت‌های انجام شده پس از تمام شدن کار یا توافق طرفین در نقطه‌ای خاتمه می‌یابد. در خاتمه قرارداد معمولا باید مسئولیت‌های حقوقی که برای هر دو طرف مهم است نیز مورد توجه قرار بگیرد.

۱۰) ضمیمه

هر مدارکی که برای پیش‌برد قرارداد لازم باشد، بهتر است ضمیمه قرارداد شود. به این ترتیب مسیر همکاری نیز هموارتر می‎شود.

نتیجه‌گیری

در این مطلب ویژگی‌های یک قرارداد کار اصولی مورد بررسی قرار گرفت. سپس اجزای اصلی یک قرارداد را با شما خوبان به اشتراک گذاشتیم. باشد که آگاهی از این نکات و آشنایی با احراز هویت سامانه روابط کار بتواند در تنظیم یک قرارداد مناسب شما را یاری کند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه