نحوه ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار

معرفی سامانه جامع روابط کار
فهرست مطالب

با گسترش اینترنت و تکنولوژی، ‌چند سالی است که بسیاری از کارهای اداری بدون نیاز به حضور فرد در یک سازمان انجام می‌شود. با شیوع ویروس کرونا، انجام کارهای اداری بدون نیاز به حضور فرد گسترش بیشتری پیدا کرد و بسیاری از شرکت‌ها با استفاده از هوش مصنوعی و احراز هویت آنلاین، کارهای مراجعه‌کنندگان را تسریع بخشیدند. ثبت شکایت کارگر و کارفرما یکی از کارهایی است که به راحتی می‌توان از طریق اینترنت و از طریق سامانه جامع روابط کار انجام داد. اما این سوال مطرح می‌شود که نحوه ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار چگونه است؟ در این مطلب ضمن معرفی سامانه جدید جامع روابط کار، به بررسی نحوه کار با این سامانه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

سامانه جامع روابط کار چیست؟

در سال ۱۳۹۵، شکایت‌های قضایی و کیفری و همچنین ارسال صورت‌جلسه و بررسی ابلاغیه‌های ارسالی از سوی قوه قضایی به صورت ثبت الکترونیکی پذیرفته شد، اما دادرسی و شکایات کارگر و کارفرمائی به صورت الکترونیکی مشمول این مسئله نشد. به مرور زمان و با افزایش سطح آگاهی کارمندان و کارگران از حقوق خود و با افزایش مراجعه آن‌ها به اداره کار برای ثبت شکایت از کارفرما، وزارت کار و رفاه اجتماعی تصمیم گرفت تا از حجم مراجعات بکاهد.

سامانه جامع کار

علاوه بر این، شفاف نبودن قراردادهای کاری و امکان سوءاستفاده کارفرما و کارگر از قراردادها نیز موجب شد تا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای نظارت بیشتر بر حسن انجام این قراردادها، سامانه جامعی به نام سامانه جامع روابط کار را راه اندازی کرده است.

این سامانه ابتدا تنها در استان تهران و به صورت آزمایشی شروع به کار کرد اما در نهایت، در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید تا قراردادهای کاری و روابط بین کارفرمایان وکارگران از این طریق و به صورت الکترونیکی تنظیم شود. شروع فعالیت این سامانه در سراسر کشور از ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۸ رقم خورد.

روی کار آمدن سامانه جامع روابط کار، باعث بهبود بسیاری از فعالیت‌های درون سازمانی و نیز سهولت انجام خدمات مورد نیاز مراجعین شده است. این سامانه با ارائه بیش از ۳۰ خدمات کاربردی نقش موثری در روابط کاری ایفا می‌کند.

نشانی سامانه جامع روابط کار

برای ورود به سامانه جامع روابط کار، افراد نیاز به یک نام کاربری و رمز عبور دارند که آن را می‌بایست حین احراز هویت وزارت کار از دفاتر پیشخوان دولت اخذ کنند. سپس کارگران محترم با در دست داشتن این اطلاعات، می‌توانند وارد سامانه شده و نسبت به ثبت شکایت خود اقدام نمایند. تمامی روال شکایت و رسیدگی بین کارفرما و کارگران به صورت اینترنتی و از طریق سامانه جامع روابط کار به نشانی زیر انجام می‌گیرد.

معرفی پرکاربردترین خدمات سامانه جامع روابط کار

خدمات متعددی از طریق سامانه جامع روابط کار قابل ارائه است اما متاسفانه برخی از آن‌ها همچنان اجرا نشده‌اند. به طور کلی و با توجه به اخبار صادر شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این سامانه شامل ۴۹ زیرمجموعه است که در حال حاضر تنها ۱۹ مورد از آن‌ها فعال و قابل استفاده هستند.

از میان این موارد دو فرآیند و خدمت مهمی که بسیار مورد توجه و استقبال کاربران قرار گرفته است، به شرح زیر است:

  1. ثبت شکایت کارگران از کارفرمایان به صورت الکترونیکی
  2. ثبت قرارداد کاری کارگران به صورت اینترنتی

از دیگر خدمات این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درخواست اینترنتی بیمه بیکاری
  • تایید صلاحیت برای شرکت‌های خدماتی
  • تایید کردن صلاحیت مسئولیت ایمنی
  • رسیدگی الکترونیکی به برای صدور ابلاغیه، دعوتنامه، دادنامه و … در تمامی مراحل
  • بررسی پیمان‌های دسته جمعی و تایید آن‌ها
  • تایید درخواست‌هایی که جهت بررسی مشاغل سخت، ثبت شده‌اند.
  • بررسی انواع طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل و تایید در صورت لزوم
  • بررسی کردن آیین نامه‌های مرتبط با انضباط کاری و تایید آن‌ها

راهنمای ثبت نام در سامانه جامع روابط کار

به منظور ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار لازم است که کاربر فرایند ثبت نام و احراز هویت سامانه روابط کار را به انجام برساند. برای انجام این فرایند می توانید به راهنمای احراز هویت سامانه روابط کار مراجعه نمایید. پس از احراز هویت در سامانه روابط کار، می تواند نسبت به ثبت شکایت در این سامانه و به صورت آنلاین اقدام نماید.

راهنمای مرحله به مرحله ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار

در این بخش، مرحله به مرحله نحوه ثبت شکایت در سامانه روابط کار را شرح می دهیم.

  1. وارد سامانه جامع روابط کار به نشانی mcls.gov.ir شوید.
  2. در صفحه باز شده، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید.
  3. بر روی دکمه ورود کلیک کرده و در صفحه پیش رو، وارد واحد خدمات شوید.
  4. در این مرحله فهرستی برایتان نمایان می‌شود که باید گزینه “پنجره خدمات” را انتخاب کنید.
  5. در صفحه باز شده، گزینه مربوط به “ثبت دادخواست بدوی” را برگزینید.
  6. بخشی به عنوان ثبت دادخواست را مشاهده می‌کنید. در این قسمت شرح شکایت خود را به ترتیب بیان کرده و در نهایت بر روی دکمه ثبت و ارسال کلیک نمایید.
  7. بخشی به عنوان تاریخچه فعالیت در پنل شما وجود دارد که پس از اتمام فرآیند ثبت دادخواست، می توانید فعالیت خود را ملاحظه نمایید.

چه مدارکی برای ثبت نام در سامانه جامع روابط کار مورد نیاز است؟

گفتیم که افراد با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و فرآیند نام‌نویسی را انجام دهند. این مدارک به تفکیک نوع کاربری، به شرح زیر است:

  • مدارک مشترک برای کارگران، کارفرمایان (حقیقی) و اشخاص حقیقی شامل کارت ملی و کارت پایان خدمت است.
  • همچنین ارائه گواهی و مجوز کسب، پروانه و یا هر مجوزی که نشان دهنده فعالیت صنفی باشد برای کارفرمایان (حقیقی) الزامی است.
  • برای کارفرمایان (حقوقی) ارائه کارت ملی و کپی آخرین روزنامه ای که اطلاعات مدیر عامل اعم از نام و نشانی دفتر مرکزی در آن ذکر شده باشد، لازم است.
  • اتباع بیگانه نیز برای ثبت نام در سامانه روابط کار تنها باید کد فراگیر اتباع را همراه خود داشته باشند.

ساختمان وزارت کار و رفاه اجتماعی

آیا ثبت نام در سامانه جامع روابط کار نیاز به پرداخت هزینه دارد؟

سوالی که ممکن است برای اکثریت افراد مطرح باشد این است که آیا در قبال ثبت نام در سامانه روابط کار باید هزینه‌ای پرداخت کرد یا خیر؟

پاسخ این سوال مثبت است. هزینه‌ای که برای نام‌نویسی در سایت روابط کار پرداخت می‌شود بسته به اینکه فرد متقاضی کارفرما باشد یا کارگر، متفاوت است. از کارگران مبلغ ۵ هزار تومان و از کارفرمایان مبلغ ۶ هزار تومان در قبال این عمل، دریافت می‌شود.

پرداخت هزینه ثبت نام در این سامانه می‌تواند به صورت نقدی یا با دستگاه های کارتخوان صورت گیرد.

جمع بندی

در انتها باید بگوییم که امروزه جهان به سمتی می‌رود که اغلب کارها و فعالیت‌ها را بتوان به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام داد. در این میان راه اندازی سامانه جامع روابط کار با ارائه انواع خدمات الکترونیکی که انجام آن‌ها به صورت حضوری نیاز به صرف زمان زیادی داشت، کمک شایانی به جامعه کاری کرده است. ثبت شکایت در این سامانه نیز یکی از اقداماتی است که سابقا نیاز به پیگیری‏های فراوانی داشته اما در حال حاضر به ساده‌ترین شیوه ممکن انجام‌پذیر است.

با یوآیدی، احراز هویت غیرحضوری از جمله احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت سجام را به کمک هوش مصنوعی و تشخیص چهره در کوتاهترین زمان انجام دهید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱۱ میانگین: ۳.۱]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه