مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی در سریع‌ترین زمان ممکن

مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی
در سال ۱۳۹۵ یکی از مهم‌ترین طرح‌های دستگاه قضایی یعنی مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ثنا به صورت رسمی و عمومی اجرایی و پس از معرفی این طرح، فرایند ارسال ابلاغیه‌ی دادگاه به صورت کاغذی و توسط مامورین رفته رفته کنار گذاشته شد. از سال ۱۳۹۵، تمامی ابلاغیه‌های ارسالی، دیجیتالی شده‌اند و همه‌ی افراد ملزم هستند برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی، وارد سامانه ثنا یا سامانه عدل ایران شوند. به این ترتیب اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از رمز شخصی و کد ملی، می‌توانند ابلاغیه‌های ارسال شده را ببینند. در ادامه‌ی این مطلب از یوآیدی، شما را با "نحوه‌ی مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی در سریع‌ترین زمان ممکن" به صورت کامل آشنا خواهیم کرد. تا انتها با ما همراه باشید.
فهرست مطالب

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی با رمز شخصی

همان طور که اشاره کردیم و مستحضر هستید، دریافت ابلاغیه الکترونیکی قضایی هم اکنون از طریق سامانه ثنا صورت می‌گیرد و قوه قضائیه نیز موظف شده تا تمام ابلاغیه‌های اوراق قضایی را در بستر این سامانه منتشر کند.

در حال حاضر امکان مشاهده ابلاغیه‌های الکترونیکی قضایی با رمز شخصی و کد ملی وجود دارد؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که دسترسی به ابلاغیه‌ها بدون ثبت‌نام در این سامانه و احراز هویت در آن امکان‌پذیر نیست!

روش‌های ثبت‌نام در سامانه ثنا

در حالت کلی، به ۲ روش می‌توانید مراحل ثبت نام سامانه ثنا را دنبال کنید:

۱- ثبت‌نام اینترنتی یا غیرحضوری :

برای ثبت نام ثنا غیر حضوری، ابتدا باید روی این لینک (sana.adliran.ir) کلیک کنید و وارد صفحه ثبت‌نام شوید. پس از ورود به سامانه کافی است اطلاعات فردی خود را وارد کرده و فرایند ثبت‌نام و احراز هویت سامانه را تکمیل کنید. اطلاعاتی که در این بخش نیاز است وارد نمایید، عبارتند از:

  • شماره ملی
  •  تاریخ تولد
  •  شماره سریال شناسنامه 
  • عدد تصویر کد امنیتی

پس از وارد کردن این اطلاعات، روی دکمه‌ ادامه کلیک کنید. در حال حاضر، مراحل ثبت‌نام اولیه شما در سامانه ثنا صورت گرفته و برای مشاهده ابلاغیه‌ها، باید مراحل احراز هویت را تکمیل نمایید.

در این مرحله نیز، احراز هویت ثنا از دو طریق امکان‌پذیر است:

  • احراز هویت ثنا از طریق یوآیدی
  • مراجعه حضوری به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، با در دست داشتن کارت ملی و دسترسی به شماره تلفن وارد شده هنگام ثبت نام

در صورتی که دفتر خدمات الکترونیک قضایی در شهر یا شهرستان شما وجود نداشته باشد، برای دریافت شناسه کاربری و رمز عبور بایستی به دادگستری حوزه قضایی مراجعه نمایید.

با استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی، می‌توانید به صورت کامل و خیلی راحت مراحل احراز هویت ثنا را به صورت غیرحضوری و در کمتر از ۵ دقیقه انجام دهید. پس از اتمام احراز هویت سامانه ثنا با یوآیدی، طی کمتر از ۳ دقیقه، رمز شخصی شما صادر خواهد شد.‏

فرایندهای احراز هویت، بخش قابل توجهی از شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها، ابزارهای آنلاین و آفلاین، وب‌سایت‌ها و سامانه‌ها را به خود اختصاص داده است. 

این در حالی است که احراز هویت آنلاین، به دلیل رونق گرفتن شبکه‌های آنلاین بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و آینده هوش مصنوعی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در این حوزه ایفا کند.

به عنوان مثال، در مورد وب‌سایت‌های داخلی که به احراز هویت نیاز دارند، می‌توان به احراز هویت سجام و سامانه ثنا اشاره کرد. که برای این منظور نیز یوآیدی از پیشرفته‌ترین زیرشاخه‌ها و فناوری‌های هوش مصنوعی نظیر یادگیری ماشین و تشخیص چهره استفاده می‌کند.

به لطف استفاده از این فناوری‌ها، یوآیدی قادر است حتی بدون نیاز به پسوردهای پیچیده و فراموش شدنی که اغلب کاربران را به دردسر می‌اندازند، تنها با تشخیص آنلاین و در لحظه چهره کاربران، فرایند احراز هویت آن‌ها را تکمیل کند.

۲- ثبت‌نام ثنا به صورت حضوری (با مراجعه به یکی از دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی):

دیگر روش ثبت‌نام در سامانه ثنا، روش حضوری است و برای این امر بایستی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و پروسه مربوطه را طی نمایید. در این روش، نیاز است که مدارک و الزامات زیر را ارائه کنید:

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • ارائه آدرس، شماره تلفن و کدپستی
  • اخذ امضای الکترونیکی توسط مسئول دفتر

از آن جایی که ثبت‌نام در این روش به صورت حضوری صورت می‌گیرد، باید تمام مدارک نام برده شده را به همراه داشته باشید تا بتوانید وارد پروسه ثبت‌نام شوید.

مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی شخص حقیقی

اشخاص حقیقی به راحتی می‌توانند از خدمات الکترونیک قضایی سامانه ثنا استفاده کنند، به شرطی که در این سامانه ثبت نام کرده و رمز شخصی دریافت کرده باشند.

بعد از انجام مراحل ثبت نام، رمز شخصی به صورت پیامک برای شما ارسال خواهد شد. پس از دریافت رمز، می‌توانید این مراحل را دنبال و به ابلاغیه مد نظرتان دسترسی پیدا کنید.

روی این لینک (iehraz.adliran.ir) کلیک کنید و بعد اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید. پس از وارد کردن اطلاعات، کد یک بار مصرف به شماره تلفن معرفی شده هنگام ثبت‌نام در سامانه ارسال می‌شود. آن را وارد نمایید تا وارد سامانه شوید. 

بعد از دنبال کردن مراحلی که گفتیم، به ابلاغیه‌های جدید و پیشین خود در پنل کاربری دسترسی پیدا خواهید کرد.

مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی ثنا

برای دریافت و مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی ثنا نیز کافی است وارد سامانه عدل ایران شوید. سپس در صفحه‌ی باز شده، روی گزینه “سامانه اصلی ابلاغ الکترونیک” کلیک کنید تا به صفحه iehraz.adliran.ir هدایت شوید.

بعد از وارد شدن به این صفحه، گزینه “شخص حقیقی ایرانی” را انتخاب و کد ملی و رمز شخصی ثنا که بعد از سپری کردن مراحل ثبت‌نام دریافت کرده‌اید، را وارد کنید.

بعد از وارد کردن رمز شخصی، کد یک بار مصرف برایتان ارسال می‌شود که لازم است در کادر مربوطه وارد نمایید تا به پنل کاربری اختصاصی‌تان وارد شوید.

 به محض ورود به پنل کاربری، به تمامی خدمات الکترونیک قضایی مثل مشاهده و چاپ ابلاغیه‌های جدید، ابلاغیه‌های مشاهده شده، دریافت با رمز پرونده، دریافت با شماره ابلاغیه و … دسترسی خواهید داشت.

مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی ثنا

نحوه مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی

پروسه دسترسی به ابلاغیه‌های الکترونیکی قوه قضاییه با کد ملی و رمز شخصی بسیار ساده و آسان است. از طریق تلفن‌های هوشمند و یا لپ تاپ، کامپیوتر و تبلت می‌توانید مراحل را پشت سر بگذارید.

نحوه مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی در هیچ کدام از دستگاه‌ها با هم تفاوتی ندارد و مراحل یکسان است. بنابراین در این مورد جای نگرانی نیست. مراحل مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی در سامانه ثنا به شکل زیر است:

  1. روی این لینک (iehraz.adliran.ir) کلیک کنید.
  2. در کادر باز شده کافی است کد ملی و رمز شخصی که هنگام ثبت‌نام از سامانه ثنا دریافت کرده‌اید را وارد کنید.
  3. کد یک بار مصرف ارسال شده به شماره تلفن معرفی شده هنگام ثبت نام در سامانه را وارد نمایید.
  4. بعد از وارد کردن کد، به پنل کاربری اختصاصی‌تان هدایت می‌شود.
  5. در صفحه باز شده، برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ثنا، روی گزینه “مشاهده و چاپ ابلاغیه‌های جدید” کلیک کنید. در صورتی که ابلاغیه جدیدی برای شما صادر شده باشد، این قسمت نمایش داده می‌شود.

اگر به هر دلیلی، رمز عبور شخصی خود برای ورود به سامانه ثنا را فراموش کرده‌اید، کافی است گزینه “رمز عبور خود را فراموش کرده ام!” را انتخاب نمایید. اکنون در صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود، برای بازیابی رمز عبور و ارسال رمز جدید به تلفن همراه‌تان باید اطلاعات خواسته شده را به دقت وارد کنید.

اطلاعات مورد نیاز، عبارتند از:

  • کد ملی
  • تاریخ تولد
  • شماره تلفن (باید حتما شماره تلفن همراهی که هنگام ثبت نام وارد کرده بودید را وارد نمایید)
  • آدرس پست الکترونیکی یا آدرس ایمیل (می‌توانید این بخش را خالی بگذارید، زیرا پر کردن آن الزامی نیست.)
  • وارد کردن عدد تصویر یا کد امنیتی (که در پنل برای شما نمایش داده می‌شود.)

در صورت تایید اطلاعات وارد شده توسط سامانه ثنا، کد فعال‌سازی به تلفن همراه وارد شده، پیامک خواهد شد. پس از دریافت این پیامک، وارد مرحله دوم از ورود اطلاعات می‌شوید. در این مرحله:

  • کد فعال‌سازی که دریافت کرده‌اید را وارد نمایید.
  • عدد امنیتی تصویر نمایش داده شده در سامانه را وارد کنید.
  • روی گزینه “دریافت رمز شخصی جدید” کلیک کنید. با زدن این دکمه، رمز عبور جدید برای شما ایجاد خواهد شد.

حال با استفاده از رمز عبور جدیدتان، می‌توانید ابلاغیه‌های ارسال شده در سامانه ثنا را به صورت کامل مشاهده نمایید.

سایت مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی

همان طور که تاکید کردیم، در حال حاضر و مطابق با قانون دادرسی الکترونیکی، دریافت و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی قضایی فقط به صورت آنلاین و از طریق سامانه ثنا امکان‌پذیر است. بنابراین برای مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی بایستی به سایت سامانه ثنا مراجعه نمایید.

آدرس سایت مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی عبارت است از:

Iehraz.adliran.ir

با در اختیار داشتن کد ملی و رمز شخصی که با دنبال کردن مراحل ثبت نام در سامانه ثنا برایتان ارسال می‌شود، می‌توانید در هر کجا که باشید، تنها از طریق یک تلفن همراه هوشمند و اتصال به اینترنت، ابلاغیه‌های قضایی‌تان را مشاهده نمایید.

مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی

امکان مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی برای تمام کاربران ثبت نام شده در سامانه ثنا که احراز هویت نیز شده‌اند، وجود دارد. 

سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا یک درگاه آنلاین است که با هدف ابلاغ اوراق قضایی، ارسال انواع اظهارنامه و ثبت دادخواست در سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی شده است. راه‌اندازی این سامانه در راستای دیجیتال‌سازی فرایندهای قضایی صورت گرفته است.

بر اساس مصوبه‌ای که در سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید، قوه قضاییه موظف است تا کلیه اوراق قضایی و ابلاغیه‌های خود را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری ارسال کند. از این رو، درگاه خدمات الکترونیک قضایی تحت عنوان “عدل ایران” یا “سامانه ثنا” را راه‌اندازی کرده است.

راه‌اندازی این درگاه یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در راستای دیجیتال‌سازی خدمات بوده است. در سایه راه‌اندازی سامانه ثنا، هم دولت و هم کاربران می‌توانند از مزیت‌های زیر بهره‌مند شوند:

  1. کاهش ترافیک کاری در شعب قوه قضائیه
  2. افزایش سرعت ابلاغ کلیه اوراق قضایی به صورت برخط
  3. افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌های قضایی
  4. کاهش خطاهای انسانی
  5. کاهش هزینه‌های عملیاتی برای قوه قضا
  6. کاهش هزینه‌های جاری برای کاربران
  7. قابلیت استفاده ۲۴ ساعته از خدمات قوه قضائیه
  8. و …

خدماتی که با ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت رمز شخصی از آن به به صورت غیرحضوری در دسترس هستند، عبارتند از:

  • ارائه و پیگیری دادخواست عفو
  • اطلاع‌رسانی پرونده
  • ارائه و پیگیری شکواییه
  • استعلام وضعیت کارشناس
  • ارائه و پیگیری اظهارنامه
  • ارائه مدارک و مستندات پرونده
  • محاسبه هزینه دادرسی
  • استعلام اصالت مدارک قضایی
  • ارائه لایحه
  • درخواست صدور سند مالکیت
  • درخواست گواهی عدم سوء پیشینه
  • شکایت از ارگان ها و‌ دستگاه‌های اجرایی

به سبب الکترونیکی شدن خدمات قضایی، افراد سودجوی زیادی در صدد کلاهبرداری از مردم با استفاده از این خدمات هستند و پیامک‌های انبوهی را تحت عنوان پرداخت هزینه در ازای مشاهده الکترونیکی ابلاغیه قضایی برای کاربران این سامانه ارسال می‌نمایند.

حتما توجه داشته باشید که سامانه عدل ایران هیچ گونه پیامکی مبنی بر پرداخت هزینه در ازای مشاهده الکترونیکی ابلاغیه قضایی برای هیچ یک از کاربران خود ارسال نمی‌کند. از این رو، هر گونه پیامی که وعده مشاهده ابلاغیه قضایی در ازای دریافت هزینه را دارد، جعلی بوده و فاقد اعتبار است. استفاده از خدمات سامانه عدل ایران یا ثنا نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست!

برای آشنایی کامل با سامانه ثنا و آگاهی از کاربرد و نحوه استفاده از آن می‌توانید به یوآیدی مراجعه کنید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۲ میانگین: ۳.۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه