سامانه معتبر احراز هویت وزارت ارتباطات (سماوا) چیست؟

کد سماوا چیست؟
اگر اخیراً خانه و ملکی را خریداری یا به تازگی منزل یا ملک جدیدی را اجاره کرده باشید، احتمالاً نام سامانه معتبر احراز هویت وزارت ارتباطات (سماوا) را شنیده‌اید. از زمان اجرای طرح ثبت املاک در کشور، مالکان و ساکنان موظف هستند در سایتی به نام سایت سماوا (سامانه معتبر احراز هویت وزارت ارتباطات) ثبت نام و کد سماوا را دریافت کنند. مستاجران و مالکان بعد از ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه سماوا، از طریق اس ام اس یک کد دریافت می‌کنند که به آن کد سماوا گفته می‌شود. سایت دریافت کد سماوا به نشانی amlak.mrud.ir توسط وزارت راه و شهرسازی برای تأیید صحت اطلاعات مالکان، ساکنان و کاربران املاک راه‌اندازی شده است. مالکان و ساکنان تمامی ملک‌ها باید به درگاه الکترونیکی این سامانه مراجعه و کد سماوا را دریافت کنند. راه‌اندازی این سایت به منظور شناسایی املاک خالی در سطح کشور انجام شده است و در راستای این طرح، تمامی سرپرستان خانوار در شهرها و روستاها که مالک و ساکن هستند، موظف هستند اطلاعات مسکن خود را (شامل مالکیت رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و مالکیت تعاونی روستایی) در سایت سماوا برای ثبت املاک وارد کنند. علاوه بر این تمامی مستاجران نیز موظفند تا اطلاعات ملکی که در آن اقامت دارند و اطلاعات مالک آن ملک را در سایت سماوا ثبت و کد سماوا را دریافت کنند. با توجه به این که دریافت این کد توسط مالکان و ساکنان اهمیت زیادی دارد، در این مقاله به بررسی کد سماوا و نحوه دریافت کد سماوا از سایت می‌پردازیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
فهرست مطالب

کد سماوا چیست؟

کد سماوا، یک شناسه است. این کد از طریق پیامک به شماره همراه کاربر ارسال می‌شود. برای دریافت کد ساماوا باید مالکان یک ملک و ساکنان آن به سامانه معتبر احراز هویت وزارت ارتباطان مراجعه کنند و اطلاعات ملک را ثبت کنند.

اما چرا داشتن کد سماوا ضروری است و اهمیت دارد؟ دولت به منظور شناسایی املاک خالی در سراسر کشور، سامانه‌ای را طراحی کرد که تمامی مالکان و مستاجران باید اطلاعات ملک خود را در آن ثبت کنند و کد سماوا دریافت کنند. در صورتی که مالکان و مستاجران، این کد را نداشته باشند، مشمول جریمه مالی برای مالکان و قطع یارانه برای مستاجران خواهند بود. مالکان و مستاجران با توجه به مدت زمانی که وزارت راه و شهرسازی معین کرده است، باید محل اقامت و املاک خود را در سامانه سماوا ثبت کنند. در غیر این صورت و بر اساس قانون تصویب شده توسط وزارت راه و شهرسازی، اگر یک ملک بیش از ۱۲۰ روز در سال خالی باشد، مشمول مالیات خواهد شد.

آدرس سایت دریافت کد سماوا

برای ثبت اطلاعات ملکی، هم مالکان ملک و هم ساکنان و مستاجران آن می‌توانند به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه کنند و اطلاعات ملک خود را در آن ثبت و سپس کد سماوا را دریافت کنند.

نحوه اخذ کد سماوا

برای دریافت کد سماوا کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  1.     آدرس amlak.mrud.ir را در مرورگر اینترنت خود جست‌وجو کنید.
  2.     وارد سامانه معتبر احراز هویت وزارت ارتباطات شوید و در تب‌های مشخص شده، “ورود افراد حقیقی از طریق دولت من” را انتخاب کنید.
کد سماوا چیست؟
  1.     شماره همراه و عبارت امنیتی داخل کادر را برای ورود به سامانه سماوا وارد کنید. توجه داشته باشید که شماره همراه باید به نام کاربر باشد.
  1.     اگر اولین بار است که به سامانه سماوا مراجعه می‌کنید، به صورت خودکار به صفحه احراز هویت انتقال داده می‌شوید. در این مرحله باید کد ملی خود را وارد کنید. دقت داشته باشید که شماره همراه حتماً باید به نام شخص خودتان و مطابق با کد ملی شما باشد. اگر کد ملی و شماره همراه با هم مطابقت داشته باشد، کد اعتبارسنجی از طرف سامانه سماوا به تلفن همراه شما ارسال می‌شود که باید آن را در سایت وارد کنید.
  2.     در این مرحله، رمز عبور برای ورود به سامانه سماوا به شما نمایش داده خواهد شد. بعد از دریافت رمز عبور، آن را تغییر دهید و شخصی‌سازی کنید. بهتر است رمز عبوری را تعریف کنید که به اندازه کافی قوی باشد و امکان حدس زدن آن برای سایرین وجود نداشته باشد. رمز عبور باید ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و علامت‌های خاص مانند $ و @ باشد.
  3.     بعد از وارد کردن رمز عبور و تکمیل اطلاعات املاک در سامانه سماوا، کد سماوا به شماره همراه شما ارسال می‌شود که نشان می‌دهد اطلاعات شما در سامانه سماوا ثبت شده است.
کد سماوا چیست؟

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی یا AI چیست؟

چرا سامانه سماوا طراحی شده است؟

سامانه معتبر احراز هویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سماوا) به منظور اجرای مصوبه «نظام هویت معتبر در فضای مجازی» ایجاد و پیاده‌سازی شده است که به ‌نوعی درگاه واحد هویت معتبر در فضای مجازی است. این سامانه با وظیفه تطبیق کد ملی و شماره تلفن همراه افراد، از دیگر سامانه‌های احراز هویت آنلاین یا برخط است. وزارت ارتباطات قصد دارد این سامانه را به ‌عنوان محور احراز هویت در کشور معرفی کند و مقرر شده است که تمام راهکارهای هوشمندانه بر بستر آن ارائه شود.

سامانه سماوا در شهریور سال ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. سامانه سماوا برای بهبود امنیت فرایند احراز هویت، از امضای الکترونیکی استفاده می‌کند. همچنین این سامانه برای تایید هویت افراد از امکانات و اطلاعات سازمان‌های مختلف بهره می‌برد. سامانه معتبر احراز هویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات هویتی کاربران را در صورت رضایت آنها، در اختیار نهادهای مربوطه قرار می‌دهد..

در زمینه احراز هویت با سامانه سماوا، سازمان ثبت احوال شناسه معتبر برای افراد حقیقی ایرانی را تامین می کند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شناسه معتبر برای خدمات ارتباطی، وزارت کشور مسئول تامین شناسه معتبر برای افراد غیر ایرانی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مسئولیت تامین شناسه معتبر برای افراد حقوقی را دارد، شرکت پست مسئول تامین شناسه معتبر برای نشانی پستی، نیروی انتظامی مسئولیت تامین شناسه معتبر برای وسایل نقلیه را دارد و بانک مرکزی مسئول تامین شناسه معتبر برای مالکیت حساب کارت را بر عهده دارند. سایر تامین‌کنندگان شناسه نیز امکان اتصال به سامانه سماوا را دارند.

سامانه سماوا در تاریخ ۲۵ اردیبهشت به صورت رسمی راه‌اندازی شد. امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم سامانه سماوا را یک خدمت دولتی برای احراز هویت شهروندان معرفی کرد و گفت: به کمک این سامانه، زمانی که بخش خصوصی و دولتی نیاز به احراز هویت کاربر داشته باشند، کاربر به صفحه‌‌ای هدایت می‌شود، احراز هویت می‌شود و خدمات مورد نظر خود را دریافت می‌کند. سامانه سماوا بیشتر به منظور حفاظت از داده‌های بانکی کاربران راه‌اندازی شده است. اما شرکت‌های خصوصی نیز می‌توانند از این سامانه برای احراز هویت کاربران خود برای اموری مانند کارتابل اداری، ثبت وام کاربر و اتوماسیون اداری با شرکت‌های دولتی استفاده نمایند.

احراز هویت با سامانه سماوا از طریق بررسی و مقایسه عکس کاربر با عکس موجود در ثبت احوال انجام می‌پذیرد. در این فرایند یک شکاف امنیتی وجود دارد. به این گونه که در فرایند احراز هویت با این سامانه، زنده بودن کاربر بررسی نمی شود. یعنی مجرم می تواند عکس کاربر را فرستاده و خود را جای کاربر اصلی معرفی کند. امروزه همه شرکت‌هایی که راهکار احراز هویت دیجیتال را ارائه می‌دهند، در مورد ارتقای تشخیص زنده بودن چهره کاربر بسیار سخت‌گیر و حساس هستند.

خدمات یوآیدی

سرویس احراز هویت یوآیدی، اولین راهکار احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربر را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند الگوریتم یادگیری عمیق (Deep Learning) و تشخیص زنده بودن (Liveness Detection) کاربر به انجام می رساند.

یوآیدی فرایند احراز هویت سجام برای دریافت کد بورسی، احراز هویت اداره کار و احراز هویت سامانه ثنا را به کمک هوش مصنوعی ai با دقت بالای ۹۸ درصد و به صورت فوری انجام می دهد.

سوالات متداول در مورد سامانه معتبر احراز هویت وزارت ارتباطات (سماوا)

سماوا سرواژه سامانه معتبر احراز هویت وزارت ارتباطات است که برای ثبت املاک به منظور شناسایی واحدهای خالی سراسر کشور راه‌اندازی شده است.

کدی است که از طریق پیامک از طرف سایت سماوا و بعد از ثبت املاک به مالکان و مستاجران ارسال می‌شود.

آدرس سایت amlak.mrud.ir است که مراحل انجام آن در مقاله توضیح داده شده است.

ابتدا وارد وبسایت amlak.mrud.ir شوید و بعد از وارد کردن شماره همراه، اقدام به وارد کردن کد ملی کنید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه