عدل ایران چیست؟

عدل ایران چیست
فهرست مطالب

سامانه عدل ایران چیست؟

از سال ۱۳۹۵، با راه‌اندازی سامانه عدل ایران توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، دوران ابلاغیه‌های کاغذی و سنتی به سر آمد و کلیه ابلاغیه‌های قضایی، به‌صورت الکترونیکی در اختیار مراجعین قرار می‌گیرد.
طبق مصوبه‌ای که در سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید، قوه قضاییه موظف شد تا اوراق قضایی و ابلاغیه‌ها را به صورت الکترونیکی ارسال نماید. مراجعه‌کنندگان برای دریافت الکترونیکی این اوراق موظف هستند در سامانه عدل ایران (eblagh.adliran.ir) ثبت‌نام کرده و احراز هویت شوند.
سامانه عدل ایران که تحت عناوین سامانه ثنا عدل ایران یا سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی نیز شناخته می‌شود، درگاه خدمات الکترونیکی رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است که به‌منظور انجام خدمات قضایی، نظیر ارائه‌ دادخواست یا دریافت ابلاغیه راه‌اندازی شده است. کاربران می‌توانند پس از ورود به سایت عدل ایران به نشانی adliran.ir، به امکاناتی نظیر دریافت ابلاغیه الکترونیکی، پیگیری روند پرونده‌ها و ثبت درخواست گواهی عدم سوء‌پیشینه، دسترسی داشته باشند.

بخش‌های مختلف سامانه عدل ایران سامانه ابلاغ

بعد از ورود به سایت عدل ایران، بخش‌های مختلفی پیش روی شما قرار می‌گیرد که هر یک، شما را به بخشی از سایت هدایت می‌کند و امکانات مختلفی را در اختیارتان قرار می‌دهند. در زیر، به صورت کامل شما را با هر کدام از این بخش‌ها و کاربردی که دارند، آشنا خواهیم ساخت.

بخش اول: اطلاع‌رسانی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سامانه عدل ایران ابلاغیه، بخش اطلاع‌رسانی است. امکاناتی که این بخش در اختیار شما قرار می‌گیرد، عبارتند از:

برای کسب اطلاع افراد حقیقی از روند رسیدگی به پرونده‌ها تعبیه شده است.

برای کسب اطلاع از روند رسیدگی به پرونده‌ها تعبیه شده است. باید اشاره کنیم که صرفاً وکلا به این بخش و اطلاعات آن دسترسی دارند.

هر پرونده قضایی دارای یک رمز است. برای اطلاع از جریان رسیدگی به هر پرونده می‌توان با استفاده از وارد کردن رمز پرونده در این قسمت اقدام کرد.

از این قسمت می‌توانید آدرس دفاتر قضایی نزدیک محل سکونت خود را پیدا کنید.

از این قسمت می‌توانید آدرس شعبه‌های قضایی در شهرهای مختلف را مشاهده نمایید.

در این قسمت می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰، درخواست گواهی عدم سوء پیشینه دهید. هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید، هم این که دیگر نیاز نیست زمان زیادی را برای گرفتن سوء پیشینه اختصاص دهید.

برای نوبت‌دهی آنلاین این بخش طراحی شده تا سرعت نوبت دهی بالا رود.

یک اپلیکیشن موبایلی مختص سامانه عدل ایران طراحی و عرضه شده که در آن می‌توانید به کلیه امکانات و خدمات سامانه adliran دسترسی داشته باشید.

adliran چیست

ضمن این‌که بخش اطلاع‌رسانی سامانه عدل ایران در مورد پرونده‌ها، خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

  • اطلاع از آخرین وضعیت پرونده
  • رویت خلاصه موضوعات مندرج در پرونده
  • مشاهده روند کاری رسیدگی به پرونده
  • مشاهده فرعیات پرونده
  • رویت آخرین موضوع مورد بررسی پرونده

بخش دوم: دسترسی سریع

در بخش دسترسی سریع سامانه عدل ایران، چهار گزینه در اختیار شما قرار دارد که می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید:

درخواست عفو، در گذشته به‌صورت حضوری ممکن بود، اما به لطف این سامانه، اکنون بستگان درجه یک متهم می‌توانند نسبت به درخواست عفو به‌صورت آنلاین اقدام کنند.

این گزینه به شما کمک می‌کند تا با توجه به نوع طرح دعوای کیفری، هزینه دادرسی را محاسبه کنید.

در این قسمت، ریز هزینه‌های دریافتی از سوی دفاتر قضایی در ازای ارائه خدمات محاسبه می‌شود.

با استفاده از این گزینه می‌توان هزینه‌های دادرسی را به‌صورت آنلاین پرداخت کرد.

بخش سوم: خدمات ویژه

بخش خدمات ویژه، مربوط به زیر سامانه‌های سامانه عدل ایران است. این زیرسامانه‌ها عبارتند از:

  • سامانه احراز هویت برخط قوه قضاییه
  • سامانه ثبت‌نام الکترونیک قضایی
  • سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی
  • سامانه خدمات ویژه مقام قضایی
  • سامانه وکلا و کارشناسان
  • سامانه دفاتر خدمات قضایی
  • سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی

بیشتر بخوانید: ویرایش اطلاعات سجام

عدل ایران ثنا

بخش چهارم: استعلام قضایی

در این بخش نیز خدمات و امکانات متنوع و کاربردی دیگری در نظر گرفته شده که عبارتند از:

در این بخش، می‌توانید آخرین وضعیت اشتغال کارشناسان را پیگیری کنید.

آخرین وضعیت اشتغال وکلا نیز در این بخش قابل پیگیری است.

در این قسمت امکان استعلام مدارک قضایی، مثل استعلام گواهی عدم سوء پیشینه فراهم شده که می‌توانید برای افزایش سرعت استعلام گواهی عدم سوء از آن استفاده کنید.

در این بخش، دعاوی مرتبط با چک استعلام شده و در صورتی که از طرح دعوای آن سه سال نگذشته باشد، درخواست رفع سوء‌ اثر از چک صادر می‌شود.

مزیت‌ های سامانه عدل ایران

افرادی که قبل از راه‌اندازی سامانه عدل ایران، کارشان به مراجع قضایی افتاده باشد، خوب می‌دانند که مراجعه حضوری به چنین سازمان‌هایی چقدر می‌تواند زمان‌بر و فرسایشی باشد.

 اکنون و با راه‌اندازی سامانه عدل ایران، بسیاری از فرایندها آنلاین شده و همین آنلاین بودن، مزیت‌های فراوانی را در پی دارد:

  • افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌ها
  • کاهش زمان اطلاعیه دادرسی
  • جلوگیری از بروز خطاهای انسانی
  • کاهش هزینه‌های جاری (هم برای قوه قضاییه و هم مراجعین)
  • کاهش نیاز به نیروی انسانی در دستگاه قضا
  • امکان استفاده ۲۴ ساعته از خدمات آنلاین قضایی

امکانات سامانه عدل ایران

سامانه عدل ایران، طیف گسترده‌ای از خدمات قضایی، همچون سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی را به‌صورت آنلاین در اختیار مراجعین دستگاه قضایی قرار می‌دهد. این خدمات آنلاین، به‌قدری کارآمد و کامل هستند که در بسیاری از موارد، نیاز به مراجعه حضوری افراد به شعب دادسراها و دادگاه‌ها نیست.
اگرچه پرکاربردترین امکان سامانه عدل ایران، مشاهده و دریافت ابلاغیه الکترونیکی است، اما خدمات این سایت به همین قابلیت محدود نشده است. در حالت کلی، مهم‌ترین خدمات عدل ایران سامانه ابلاغ را می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

  1. مشاهده دفاتر خدمات قضایی
  2. احراز هویت آنلاین
  3. ثبت نام الکترونیک
  4. سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی
  5. سامانه وکلا و کارشناسان
  6. خود کاربری اشخاص حقوقی
  7. خودکاربری مقام قضایی
  8. ثبت دارایی مسئولان
  9. سامانه نوبت دهی قضایی
  10. اطلاع رسانی پرونده ها
  11. درخواست و دریافت گواهی عدم سو پیشینه
  12. آگهی قضایی
  13. نوبت دهی دفاتر خدمات قضایی
  14. ارائه و پیگیری درخواست عفو
  15. استعلام وضعیت وکیل

لزوم ورود به درگاه خدمات قضایی عدل ایران

به موجب ماده دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲، قوه قضاییه موظف است اوراق قضایی را به وکلا و طرفین دعوی ابلاغ نماید. عموم مردم، از قبیل شاکی، متهم و وکلا، باید وارد سامانه شده، ابلاغیه‌ها را مشاهده و روند پیگیری پرونده را دنبال کنند. 

نکته مهم این است که هر دو طرف پرونده باید احراز هویت سامانه ثنا را انجام داده و ثبت‌نام کنند؛ در غیر این‌صورت، ادامه یافتن دادرسی با مشکل جدی مواجه شده و رفع آن زمان‌بر خواهد بود.

درگاه خدمات قضایی عدل ایران

برای ورود به سامانه عدل ایران و پیگیری پرونده‌ها و ابلاغیه‌ها، لازم است ابتدا در قسمت ثبت‌نام الکترونیکی برای خود یک حساب کاربری ایجاد کنید. در ادامه، نحوه ثبت‌نام در سامانه و ایجاد حساب کاربری شرح داده شده است.

نحوه ثبت‌نام در سامانه عدل ایران

ثبت‌نام در سامانه عدل ایران از دو طریق قابل انجام است:

  • مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
  • ثبت‌نام آنلاین در سامانه عدل ایران در منزل

ثبت‌نام حضوری در سامانه عدل ایران

شما می‌توانید به‌ عنوان یک فرد حقیقی یا حقوقی، با ارائه مدارک شناسایی خود اعم از اطلاعات شناسنامه‌ای، آدرس، کدپستی، شماره تلفن و غیره و همچنین دریافت امضای الکترونیک از این دفاتر، جهت دریافت اوراق قضایی اقدام کرده و در سامانه عدل ایران ثبت‌نام نمایید. 

طی این مراحل نیاز است یک شماره موبایل داشته باشید تا رمز ارسال‌شده را تأیید کنید.

ثبت‌نام آنلاین در سامانه عدل ایران از منزل

اگر قصد ثبت‌نام در سامانه عدل ایران از منزل خود را دارید، ابتدا وارد سایت شده و مراحل ثبت‌نام را انجام دهید و سپس جهت احراز هویت و اخذ امضاء الکترونیک، به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک قضایی مراجعه نمایید.

مراحل ثبت‌نام اولیه در این سامانه به شرح زیر هستند:

  1. ابتدا باید به نشانی اینترنتی sana.adliran.ir مراجعه نمایید.
  2. سپس با کلیک روی گزینه‌های موجود، تعیین کنید که یک شخص حقیقی هستید یا حقوقی؟!
  3. در مرحله سوم اطلاعات مربوط به شناسایی هویت خود اعم از کد ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه را وارد کنید
  4. پس از تایید هویت، اطلاعات شناسنامه‌ای خود را به‌صورت دقیق وارد کنید.
  5. در این مرحله، شماره تلفن ثابت و همراه خود را وارد کنید تا رمز تایید به آن ارسال شود.
  6. در مرحله آخر، اطلاعات محل سکونت، گروه‌بندی ابلاغیه و بارگذاری تصویر را تکمیل کنید تا مرحله ثبت‌نام اولیه به پایان برسد.

پس از اتمام ثبت‌نام اولیه، لازم است جهت دریافت امضای الکترونیکی و احراز هویت، با به همراه داشتن مدارک شناسایی خود اعم از کارت ملی و شناسنامه، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.

 در شهرستان‌هایی که فاقد دفاتر خدمات قضایی هستند، لازم است برای انجام ثبت‌نام، دریافت امضای الکترونیکی و احراز هویت به دادگستری حوزه قضایی مربوطه مراجعه نمایید.

پس از انجام احراز هویت در دفاتر خدمات قضایی یا دادگستری، یک رمز ۵ رقمی به شما می‌دهند. این رمز به شماره موبایل ثبت‌شده در فرم ثبت‌نام پیامک می‌شود.

تنها با این رمز است که می‌توانید وارد سامانه عدل ایران شده، روند رسیدگی به پرونده‌های خود را پیگیری کنید، ابلاغیه‌های موجود را مشاهده کنید و از دیگر خدمات سامانه بهره‌مند شوید.

فرایندهای احراز هویت، بخش قابل توجهی از شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها، ابزارهای آنلاین و آفلاین، وب‌سایت‌ها و سامانه‌ها را به خود اختصاص داده است. 

این در حالی است که احراز هویت آنلاین، به دلیل رونق گرفتن شبکه‌های آنلاین بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و آینده هوش مصنوعی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در این حوزه ایفا کند.

به عنوان مثال، در مورد وب‌سایت‌های داخلی که به احراز هویت نیاز دارند، می‌توان به احراز هویت سجام و سامانه ثنا اشاره کرد. که برای این منظور نیز یوآیدی از پیشرفته‌ترین زیرشاخه‌ها و فناوری‌های هوش مصنوعی نظیر یادگیری ماشین و تشخیص چهره استفاده می‌کند.

به لطف استفاده از این فناوری‌ها، یوآیدی قادر است حتی بدون نیاز به پسوردهای پیچیده و فراموش شدنی که اغلب کاربران را به دردسر می‌اندازند، تنها با تشخیص آنلاین و در لحظه چهره کاربران، فرایند احراز هویت آن‌ها را تکمیل کند.

پس از پشت سر گذاشتن مراحل احراز هویت، رمز شخصی یا همان کد ثنا ۱۰ رقمی برایتان صادر خواهد شد. با این کد و کد ملی‌تان، می‌توانید به سامانه ثنا مراجعه کرده و از خدمات الکترونیک قضایی به صورت کامل استفاده نمایید.

اگر سوالی در رابطه با سامانه عدل ایران چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ نحوه ثبت نام در آن به چه شکل است و موارد دیگری از این دست دارید، حتما در بخش نظرات برایمان بنویسید تا مشاوران ما به صورت کامل شما را راهنمایی کنند.

نحوه ثبت نام در سامانه عدل ایران

خدمات یوآیدی

یو‌آیدی یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات زیرساخت‌های احراز هویت در کشور است که سامانه احراز هویت خود را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، برای احراز هویت ثنا، احراز هویت اداره کار و همچنین سامانه عدل ایران یا ثنا ارائه می‌دهد.

سوالات متداول

برای مشاهده ابلاغیه‌های الکترونیکی در سامانه عدل ایرانیان می‌توانید وارد لینک https://adliran.ir شده، به قسمت سامانه ابلاغیه الکترونیکی بروید و سپس شماره ملی و رمز خود را وارد کنید.

سامانه برای شما یک کد فعال‌سازی با اعتبار ۲۴ ساعته ارسال می‌کند که می‌توانید با استفاده از آن ابلاغیه‌های خود را مشاهده نمایید. همچنین می‌توانید به‌صورت مستقیم از لینک http://eblagh.adliran.ir استفاده کنید.

کد رهگیری عدل ایران، رمزی است که پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام در سامانه عدل ایران و احراز هویت در سامانه، به متقاضیان ارائه می‌شود.

 متقاضیان حقیقی و حقوقی می‌توانند با استفاده از این کد رهگیری، به سامانه عدل ایران و دیگر سامانه‌های خدمات قضایی ورود کرده و پیگیری‌های لازم در خصوص پرونده‌های قضایی خود را انجام دهند.

برای دریافت این کد رهگیری، لازم است در سامانه عدل ایران ابلاغیه ثبت‌نام کرده و احراز هویت انجام دهید. مراحل ثبت‌نام، احراز هویت و دریافت کد یا همان رمز، در بالا به صورت مشروح توضیح داده شده است.

در صورت فراموشی رمز سامانه عدل ایران، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد سایت سامانه شوید.
  • به سامانه مورد نظر خود بروید. (مانند سامانه ابلاغ الکترونیکی)
  • در قسمت پایین، روی گزینه «رمز عبور خود را فراموش کرده‌ام» کلیک کنید.
  • در صفحه باز شده، اطلاعات خواسته‌شده را وارد کرده و روی گزینه ارسال کد ‌فعال‌سازی کلیک کنید، تا سامانه یک کد امنیتی به شماره تلفن شما ارسال کند.
  • کد ارسال‌شده را در قسمت مشخص شده وارد کرده و پس از وارد کردن سایر اطلاعات خواسته‌شده، روی گزینه دریافت رمز شخصی جدید کلیک کنید.
  • رمز شخصی موقت شما برای ورود به حساب کاربری عدل ایران به شماره تلفن ثبت‌شده هنگام ثبت‌نام در سامانه می‌شود. به وسیله این رمز می‌توانید وارد حساب شخصی خود شده و از خدمات الکترونیکی سامانه استفاده کنید.

شما می‌توانید با ارسال پیامک به شماره راهنمای پیام‌کوتاه ۵۰۰۰۴۹، در‌صورتی‌که قبلاً شماره تلفن همراه شما در پرونده قید شده باشد، رمز پنج رقمی خود را دریافت کنید.

سامانه عدل ایران در سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی شده است. اگر چه طی سال‌های گذشته، این سامانه پیشرفت‌های زیادی کرده و به یک شبکه ملی تبدیل شده است، اما هنوز هم سازمان‌هایی هستند که به طور کامل به این شبکه متصل نشده‌اند.

در حال حاضر، کلیه امور ابلاغ اوراق قضایی دادسرا‌ها، از طریق خدمات سامانه عدل ایران و به صورت غیر‌حضوری به دست اشخاص می‌رسد و هیچ ابلاغیه‌ای به صورت فیزیکی و کاغذی ارسال نمی‌شود. 

با این حساب، برای ثبت دادخواست و مشاهده ابلاغیه، نیازی به حضور فیزیکی در دادگاه نیست و کافی است به‌صورت آنلاین از طریق سامانه اقدام نمایید.

ابلاغیه‌های الکترونیکی قوه قضاییه صرفاً در سامانه ابلاغ الکترونیکی این قوه، یعنی سامانه عدل ایران قابل مشاهده هستند و به‌هیچ‌عنوان به ایمیل شخصی افراد ارسال نمی‌شوند. متقاضیانی که در سامانه عدل ایران ثبت‌نام کرده‌اند، دارای پرونده قضایی در دادگستری هستند و تنها از طریق مراجعه به سایت رسمی سامانه عدل یعنی eblagh.adliran.ir قادر به دریافت ابلاغیه خود خواهند بود.

یکی از مهم‌ترین خدماتی که سامانه عدل ایران ثنا در اختیار کاربران قرار می‌دهد، امکان پیگیری پرونده است. برای ورود به سامانه عدل ایران و پیگیری پرونده‌ها و ابلاغیه‌ها، لازم است ابتدا در قسمت ثبت‌نام الکترونیکی برای خود یک حساب کاربری ایجاد کنید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۷ میانگین: ۲.۹]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه