کلاهبرداری با ارسال پیامک جعلی ثبت نام ثنا

پیامک جعلی ثبت نام ثنا
فهرست مطالب

احتمالا شما نیز از کلاهبرداری با پیامک جعلی ثبت نام ثنا کم و بیش آشنایی دارید و یا چیزهایی را در این خصوص شنیده‌اید. زیرا این روزها کلاهبرداری از طذیق ارسال پیامک جعلی به یکی از رایج‌ترین راه‌های کلاهبرداری تبدیل شده است. برای روشن شدن بهتر موضوع در ادامه این مطلب از یوآیدی قصد داریم نکاتی را در خصوص کلاهبرداری با ارسال پیامک جعلی ثبت نام ثنا با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. از این رو برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه پیشنهاد می‌کنم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک یعنی چه؟

کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک به این معناست فرد با ارسال پیامی دست به انجام کارهای متقلبانه بزند و سعی کند به کمک آن به دیگران زیان مالی برساند. ارسال پیامک جعلی ثبت نام ثنا و فیشینگ از جمله رایج‌ترین موارد کلاهبرداری از راه پیامک هستند. ثبت شکایت در این زمینه نیز معمولا از طریق دفاتر خدمات قضایی و پلیس فتا صورت می‌گیرد.

افزایش تکنولوژی و استفاده از تلفن همراه، باعث کاهش بسیاری از مشکلات ارتباطی میان اشخاص شده است. از طرفی نیز قابلیت ارسال پیام یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از تلفن همراه است، که به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی پرکاربرد در نظر گرفته می‌شود. اما مسئله اینجاست که این ارسال پیامک نیز ممکن است موجب ایجاد جرائم جدیدی مانند کلاهبرداری از طریق پیامک شود.

در کلاهبرداری از طریق پیامک معمولا از طریق ارسال پیامک، برای شخص کلاهبردار دستیابی به اطلاعات بانکی و شخصی اشخاص میسر می‌شود. این نوع پیامک‌های کلاهبرداری معمولا شامل موضوع‌هایی مانند قطع یارانه، دریافت کد تخفیف ثبت نام سامانه ثنا یا ثبت ابلاغیه در سامانه ثنا و مواردی از این دست است.

مسئله قابل توجه اینجاست که اگر اشخاص، در خصوص کلاهبرداری از طریق پیامک، به اندازه کافی آگاهی داشته باشند، در دام کلاهبرداری‌های این چنینی نمی‌افتند. بنابراین می‌توان امیدوار بود که جرایم این موارد نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

جرم کلاهبرداری از طریق پیامک چیست؟

بر اساس قانون هرکس از طریق حیله و فریب، دست به اعمال متقلبانه‌ای بزند و از این طریق، به دیگران زیان مالی برساند، مرتکب جرم کلاهبرداری شده است. از این جرم کلاهبرداری، دارای سه رکن مهم است:

  • فریب خوردن شخص زیان دیده
  • اعمال کارهای متقلبانه توسط شخص کلاهبردار
  • به تاراج بردن اموال دیگری

بنابراین در حالت کلی جرم کلاهبرداری از طریق پیامک عبارت است از هر گونه عمل متقلبانه‌ای که بر اساس آن فرد از طریق ارسال پیامک دیگر اشخاص را فریب دهد. در نتیجه تمام این‌ها به این منتهی می‌شود که شخص کلاهبردار، بتواند مال دیگری را ببرد.

بر اساس قانون در شرایطی که جرم کلاهبرداری از طریق پیامک صورت بگیرد، فرد کلاهبردار علاوه بر این‌که باید اصل مال را به صاحبش بازگرداند، از یک تا هفت سال حبس نیز محکوم خواهد شد. به علاوه پرداخت جزای نقدی، معادل با مالی که کسب کرده است نیز برای فرد کلاهبردار الزامی است.

چه مواردی جزو کلاهبرداری از طریق پیامک محسوب می‌شوند؟

اکنون که ماهیت کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک برای شما مشخص شد. قصد داریم مواردی را که جزو کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک هستند با شما به اشتراک بگذاریم:

۱) کلاهبرداری با پیامک جعلی ثبت نام ثنا

در این روش کلاهبرداری، شخص کلاهبردار با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثبت‌نام الکترونیکی قضایی یا همان سامانه ثنا، پیامک‌هایی با محتوای ابلاغیه، ثبت شکایت در سامانه و … برای اشخاص ارسال کرده و آن‌ها در معرض فیشینگ قرار می‌دهد.

در این روش با توجه به این‌که غالبا پرداخت هزینه جهت مشاهده ابلاغیه و … بسیار کم است. اشخاص فریب خورده بر روی لینک کلیک کرده و عملیا پرداخت را تکمیل می‌کنند. غافل از این‌که این لینک حاوی بدافزار است به این ترتیب اطلاعات حساب و کارت بانکی متقاضیان مورد تعرض قرار می‌گیرد. به این ترتیب برداشت پول یا فیشینگ شکل می‌گیرد که یکی از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری اینترنتی است.

یکی از راه‌های تشخیص پیامک جعلی ثبت نام ثنا این است که خود قوه قضائیه اعلام کرده است که کلیه پیامک‌های رسال شده توسط این سامانه با سرشناسه adliran ارسال می‌شود. به علاوه مشاهده هیچ ابلاغیه‌ای منوط به پرداخت مبلغ نیست. بلکه تنها به احراز هویت در سامانه ثنا نیاز دارد.

۲) کلاهبرداری با پیامک حاوی خدمات دولتی

بازار این نوع از کلاهبرداری‌ها معمولا در مناسبت‌های خاص و یا پس از انتشار یک سری از اخبار مهم داغ می‌شود. پیامک این نوع از کلاهبرداری‌ها معمولا شامل محتوایی از قبیل موارد زیر است:

  • ثبت‌نام برای دریافت کارت سوخت
  • هدفمندی یارانه‌ها
  • قطع یارانه
  • ثبت‌نام برای دریافت سبد کالا

در این شرایط نیز تکمیل فرآیند ثبت‌نام غالبا منوط به تکمیل فرآیند پرداخت است. بنابراین توصیه می‌شود که ت زمانی که از صحت و سقم پیامک دریافتی اطمینان ندارید. اقدامی در این زمینه انجام ندهید. چرا که در غیر این صورت عواقب غیر قابل جبران آن بر عهده خودتان خواهد بود.

۳) کلاهبرداری با پیامک وعده جایزه

در بسیاری از موارد قربانیان کلاهبرداری با پیامکی با مضمون برنده جایزه شدن فریب می‌خورند. در چنین شرایطی کلیک بر روی لینک برای دریافت جایزه یا کد تخفیف منجر به افشای اطلاعات حساب بانکی فرد می‌شود. بنابراین ارائه هر گونه اطلاعات به افراد ارسال کننده این نوع از پیام‌ها می‌تواند عواقب غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد. از این رو توصیه می‌شود که تا از صحت پیامک اطمینان حاصل نشود، اطلاعات خود را در اختیار این افراد قرار ندهید.

۴) کلاهبرداری با پیامک بخشیده شدن جرایم

در بسیاری از مواقع تفراد کلاهبردار پیامکی با مضمون بخشیده شدن جرایم برای افراد مختلف ارسال می‌کنند. در چنین شرایطی قربانی تحت تاثیر قرار گرفته و برای استفاده از تخفیف ارائه شده برای جرایم و یا خلافی خودروی خود سریع بر روی لینک کلیک می‌کنند. از طرفی نیز چون به این لینک‌ها اعتماد می‌کنند، اطلاعات خود را به طور کامل وارد می‌کنند و به این ترتیب راه را برای افراد کلاهبردار هموار می‌کنند.

۵) کلاهبرداری با پیامک پیدا شدن گنج

هر چند خیلی بعید به نظر می‌رسد. اما سالانه بسیاری از افراد قربانی پیامکی می‌شوند که در آن به پیدا شدن گنج و منتخب شدن آن‌ها برای فروش این گنج اشاره شده است. دریافت اطلاعات یا پرداخت مبلغ برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات این گنج فرآیند کلاهبرداری را موفق می‌کند.

شکایت از کلاهبرداری از طریق پیامک به چه ترتیبی انجام می‌شود؟

شکایت از کلاهبرداری با ارسال پیامک جعلی با مراجعه شخ شاکی به دفاتر خدمات قضایی صورت می‌گیرد. به این ترتیب شکواییه‌ای با این مضمون تنظیم می‌شود. ارائه مدارک لازم برای ثبت شکواییه در این دفاتر الزامی است. البته لازم به توضیح است که ثبت شکایت در این زمینه از طریق پلیس فتا نیز امکانپذیر است.

ناگفته نماند که قبل از تنظیم شکواییه، اشخاص، حتما باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و یک حساب کاربری، تشکیل دهند. زیرا دریافت ابلاغیه‌های مربوط به جلسات رسیدگی و مواردی از این قبیل تنها از طریق سامانه ثنا میسر می‌شود.

در صورتی که پس از انجام تحقیقات مقدماتی، پلیس فتا و دادسرای جرائم اینترنتی، مجرمیت کلاهبردار اثبات نشود، دادسرا حکم منع تعقیب، صادر می‌کند. روند دادرسی نیز به همین ترتیب پایان می‌یابد. این در حالی است که  وقتی بازپرس به این نتیجه برسد که متهم، مرتکب جرم کلاهبرداری شده است، در این حالت، دادسرا حکم نهایی را صادر می‌کند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه