مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا

مشاهده قرار نهایی پرونده
مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا که از سمت قوه قضاییه برای هر یک از طرفین دعوی ارسال می‌شود، یکی از چالش‌های پیش روی افرادی است که با این سامانه در تعامل هستند. در حال حاضر تنها راه مشاهده روند پرونده قضایی از طریق سامانه ثنا است. از این رو در این مطلب از یوآیدی قصد داریم تمامی نکاتی را که برای مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا مورد نیاز است، با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات دقیق در خصوص مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا و در حالت کلی مراحل سه‌گانه ابلاغ دادنامه/قرار نهایی/تصمیم نهایی دارید و می‌خواهید نحوه پیگیری روند پرونده در ثنا را یاد بگیرید، با ما و این مطلب از یوآیدی همراه باشید.
فهرست مطالب

مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا چگونه انجام می‌شود؟

پیام قرار نهایی معمولاً از سوی قوه قضاییه برای طرفین دعوی ارسال می‌شود. بر خلاف سال‌های پیشین که ابلاغ اوراق قضایی از طریق پست یا ماموران قوه قضاییه صورت می‌گرفت، چند سالی است که ابلاغ کلیه اوراق قضایی از طریق وب‌سایت عدل ایران یا سامانه ثنا صورت می‌گیرد.

این سامانه مطابق با قانون دادرسی الکترونیکی کشور، امکانات غیرحضوری و آنلاین متنوعی را برای کاربران خود فراهم کرده که مهم‌ترین آن‌ها پیگیری مراحل سه‌گانه ابلاغ دادنامه/قرار نهایی/تصمیم نهایی است.

درست مانند سایر مراحل، مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا نیز تنها از طریق مراجعه به سایت عدل ایران برای هر یک از طرفین امکان‌پذیر خواهد بود. به این ترتیب که افراد باید با مراجعه به بخش الکترونیک وب‌سایت عدل ایران وارد صفحه ارسال ابلاغیه مربوط به قرار نهایی شده و در صورت صدور آن را مشاهده کنند.

از آن‌جا که وارد شدن به این بخش مستلزم وارد کردن نام کاربری و رمز عبور هر یک از طرفین دعوی است تا بتوانند وارد صفحه شخصی خود شده و در حساب کاربری ثنای خود به مطالعه پیام ارسالی بپردازند، ثبت نام ثنا الزامی خواهد بود.

خدمات یوآیدی

برای مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا و پیگیری تصمیم نهایی دادگاه  و جهت استفاده از خدمات غیر حضوری سامانه ثنا می توانید از احراز هویت سامانه ثنا یوآیدی به راحتی و سهولت جهت احراز هویت خودر در این سامانه  استفاده کنید.

آیا ثبت نام برای مشاهده روند پرونده قضایی در سامانه ثنا الزامی است؟

بله؛ از آن‌جا که در حال حاضر ابلاغ کلیه اوراق قضایی تنها از طریق سامانه عدل ایران یا همان سامانه ثنا صورت می‌گیرد، کاربران راهی ندارند جز این‌که برای دریافت اوراق مربوط به مراحل سه‌‌گانه ابلاغ دادنامه/قرار نهایی/تصمیم نهایی از طریق سامانه ثنا اقدام کنند.

طبق قوانین سازمان قوه قضاییه، لازمه استفاده از خدمات این سازمان و یا مشاهده و دریافت اوراق قضایی، ثبت‌نام در سامانه ثنا و داشتن حساب کاربری در سامانه عدل ایران است. در سایه این رویکرد، امکان استفاده از خدمات الکترونیک اعم از پیگیری روند پرونده قضایی و غیره با ثبت‌نام در این سامانه برای افراد میسر شده و در نتیجه میزان مراجعات حضوری به دفاتر و شعبات قضایی کاهش پیدا می‌کند.

نکته قابل توجهی که در خصوص مشاهده روند پرونده قضایی افراد وجود دارد و باید مورد توجه قرار گیرد، این است که روند اجرای پرونده‌های قضایی از طریق ابلاغیه‌ها و اطلاعیه‌ها اعلام خواهد شد. بنابراین هر فرد با توجه به پیام ارسالی و با مراجعه به بخش مربوطه می‌تواند اقدام به پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده و رمز شخصی کرده و به مطالعه ابلاغیه‌های ارسال شده بپردازد. به عبارتی تنها از این طریق دسترسی به تمامی مراحل روند اجرایی پرونده‌های قضایی امکان‌پذیر است.

جالب است بدانید که مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا یکی از مهم‌ترین پیام‌های ارسال شده توسط قوه قضاییه است. ارسال این پیام توسط قوه قضاییه به طرفین به منزله پایان مراحل رسیدگی و تحقیقی قاضی و کارشناسان پرونده است.

در حقیقت این پیام مدتی پس از ارسال ابلاغیه صورت می‌گیرد و به این معنی است که کلیه تحقیقات و فعالیت‌های مرتبط با پرونده به اتمام رسیده و طرفین دعوی باید منتظر صدور تصمیم نهایی دادگاه باشند. بنابراین پس از دریافت پیام قرار نهایی، رای نهایی دادگاه توسط قوه قضائیه ارسال خواهد شد. از این رو افراد باید منتظر این پیام باشند تا بر اساس آن به روند مورد نظر ادامه دهند.

مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا

لازم به توضیح است که همان‌طور که عنوان شد، مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا نیز مانند سایر اوراق قضایی صرفاً از طریق ثبت نام در سامانه ثنا، احراز هویت در آن و در نهایت مشاهده آنلاین ابلاغیه‌ها و پیام‌ها میسر خواهد بود. در ادامه نحوه دسترسی به سامانه، ثبت نام و احراز هویت در آن و در نهایت مراحل مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا را به‌طور کامل توضیح خواهیم داد.

ثبت نام در سامانه ثنا چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا در حال حاضر تنها از طریق سامانه الکترونیکی عدل ایران امکان‌پذیر است. برای این منظور لازم است در سامانه ثبت نام کرده و احراز هویت ثنا انجام داده باشید. در حالت کلی ثبت نام در سامانه ثنا دو روش دارد:

  1. ثبت نام اینترنتی یا غیرحضوری
  2. ثبت نام ثنا حضوری از طریق دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی

ثبت نام غیر حضوری سامانه ثنا

ساده‌ترین راه برای ثبت‌نام در سامانه ثنا از طریق مراجعه به درگاه الکترونیکی سامانه ثنا است. فرایند ثبت نام غیر حضوری در سامانه ثنا بسیار راحت است و کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • ورود به سامانه ثنا
  • انتخاب گزینه ثبت نام آنلاین
  • وارد کردن اطلاعات فردی از قبیل کد ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه
  • وارد کردن کد تصویر موجود در سامانه
  • انتخاب گزینه “ادامه”
  • و در نهایت طی کردن مراحل ثبت‌نام و ثبت اطلاعات اولیه

پس از ثبت اطلاعات اولیه، ثبت‌نام اولیه صورت گرفته و نوبت به احراز هویت در سامانه ثنا می‌رسد. این احراز هویت نیز خود از دو طریق قابل انجام است:

  1.  احراز هویت ثنا به‌صورت غیر حضوری از طریق کارگزاری یوآیدی
  2. احراز هویت حضوری از طریق دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی

به منظور  احراز هویت غیر حضوری از طریق کارگزاری یوآیدی می‌توانید احراز هویت ثنا کمک بگیرید. برای احراز هویت حضوری نیز لازم است با در دست داشتن کارت ملی و مدارک شناسایی و همین‌طور شماره تلفنی که هنگام ثبت‌نام اولیه ارائه کرده‌اید، به یکی از دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی در محل زندگی خود مراجعه کنید. البته لازم به ذکر است که در شهرستان‌هایی که دفتر خدمات الکترونیکی قضایی وجود ندارد، شناسه کاربری و رمز عبور از طریق دادگستری حوزه قضایی صورت خواهد گرفت.

ثبت‌نام حضوری در دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی

برای ثبت نام حضوری در سامانه ثنا لازم است به یکی از دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. برای این منظور لازم است حتماً کارت ملی خود را به همراه داشته باشید. به علاوه، دسترسی به اطلاعات شناسنامه‌ای برای تکمیل فرم‌ها و اخذ امضای الکترونیکی توسط مسئول دفتر نیز نیاز خواهد بود.

مراحل و نحوه مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا

زمانی که موعد مرحله دوم از مراحل سه‌گانه ابلاغ دادنامه/قرار نهایی/تصمیم نهایی فرا می‌رسد، یک پیامک به شماره تلفن ثبت شده هنگام ثبت نام در سامانه ثنا ارسال می‌شود. از این رو فرد متقاضی متوجه خواهد شد که با مراجعه به سامانه ثنا می‌تواند جزئیات پیام قرار نهایی را مشاهده کند.

برای این منظور کافی است به سامانه عدل ایران مراجعه کرده و روند زیر را به ترتیب طی کنید:

  • مراجعه به درگاه خدمات الکترونیک قضایی عدل ایران به نشانی adliran.ir
  • مراجعه به بخش سامانه ابلاغیه الکترونیک قضایی
  • برای مشاهده جزئیات ابلاغیه دو لینک وجود دارد که لازم است با انتخاب “سامانه اصلی ابلاغ الکترونیک” کار خود را ادامه دهید.
  • در صفحه باز شده لازم است روی گزینه “شخص حقیقی ایرانی” کلیک کنید. البته در مورد اشخاص حقوقی یا غیر ایرانی نیز لازم است گزینه‌های مربوط به هر یک انتخاب شوند. 
  • اطلاعات دیگری که لازم است در این مرحله ارائه دهید کد ملی و رمز شخصی است.

افرادی که از قبل در این سامانه ثنا ثبت نام کرده و احراز هویت انجام داده باشند، به راحتی می‌توانند با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود وارد سامانه شوند.

به علاوه، در صورتی که فردی کلمه عبور خود را فراموش کرده باشد، با کلیک بر روی گزینه مربوطه، پیامکی که حاوی رمز عبور است را می‌تواند بر روی تلفن همراه خود دریافت کند. البته توجه داشته باشید که رمز عبور، یک رمز عبور موقت است. ضمن این‌که این رمز به همان شماره تلفنی ارسال خواهد شد که هنگام ثبت نام آن را به سامانه عدل ایران ارائه کرده‌اید. در انتهای مطلب مراحل بازیابی رمز عبور برای آن دسته از کاربران که رمز شخصی خود را فراموش کرده‌اند آمده است.

  • پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، با کلیک روی کلید “مرحله بعد” وارد مرحله دوم می‌شوید
  • در مرحله دوم، از طریق سامانه ثنا یک پیامک به شماره تلفن ثبت شده شما هنگام ثبت‌نام – که باید لزوماً متعلق به خود شخص شما باشد – ارسال می‌شود که حاوی یک رمز موقت است.

با وارد کردن رمز موقت ارسال شده در کادر مربوطه، امکان استفاده از خدمات مربوط به سامانه اعم از پیگیری پرونده قضایی، مشاهده دادنامه، مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا، مشاهده رای نهایی دادگاه و آگاهی از جزئیات روند اجرای پرونده قضایی وجود خواهد داشت.

چند نکته در مورد مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا

برای افرادی که طرفین دعوی هستند، دارای پرونده در جریان در قوه قضاییه هستند و نیاز به استفاده از سامانه عدل ایران برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی، مشاهده دادنامه، مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا، مشاهده رای نهایی دادگاه و در حالت کلی پیگیری روند پرونده خود هستند، در نظر گرفتن چند نکته الزامی است.

در ادامه برخی از نکاتی که لازم است در مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا و همین‌طور پیگیری تصمیم نهایی دادگاه همواره مورد توجه قرار دهید را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • توجه داشته باشید که مراحل سه‌گانه پیگیری روند پرونده قضایی در سامانه ثنا به صورت ابلاغ دادنامه/قرار نهایی/تصمیم نهایی است. معمولاً هر یک از مراحل از طریق پیامک به اطلاع طرفین دعوی می‌رسد و شما می‌توانید پس از دریافت پیامک مربوطه از طریق سامانه ثنا اقدام به مشاهده نتیجه هر یک از مراحل سه‌گانه مورد نظر شوید.
  • منظور از پیام قرار نهایی صدور رای نهایی دادگاه یا تصمیم نهایی قاضی نیست. رسیدن به این مرحله و ارسال پیامک مبنی بر صدور قرار نهایی، صرفاً به این معنی است که تحقیقات و فعالیت‌های مرتبط با پرونده به اتمام رسیده است. طرفین دعوی پس از این مرحله باید منتظر صدور تصمیم نهایی دادگاه باشند.
  • شاید این سوال برایتان پیش بیاید که ابلاغیه تصمیم نهایی چیست؟ ابلاغیه تصمیم نهایی در حقیقت آخرین مرحله است که از طریق آن مشاهده رای نهایی دادگاه برای شما امکان‌پذیر خواهد بود.
  • توجه داشته باشید که دسترسی به تمامی این مراحل سه‌گانه ابلاغ دادنامه/قرار نهایی/تصمیم نهایی صرفاً از طریق سامانه ثنا امکان‌پذیر است و جز به‌صورت آنلاین از طریق وب‌سایت عدل ایران روش دیگری برای دریافت ابلاغیه‌ها و پیگیری روند پرونده وجود ندارد. کاربران نمی‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل سه‌گانه عنوان شده به‌صورت حضوری به شعب و دفاتر قضایی مراجعه کنند.
  • تنها راه دریافت ابلاغیه‌ها، مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا و همین‌طور مشاهده رای نهایی دادگاه ثبت نام در سامانه ثنا و دسترسی به آن است. کلیه افرادی که دارای پرونده قضایی هستند، بی چون و چرا ملزم به ثبت نام و احراز هویت در این سامانه هستند.
  • در صورت فراموشی رمز ورود (کد ثنا) امکان بازیابی آن وجود دارد.

بازیابی رمز شخصی سامانه ثنا (کد ثنا) در صورت فراموشی

پس از این‌که در سامانه ثنا ثبت نام کرده، احراز هویت انجام دادید و کد ثنای خود را دریافت کردید، لازم است از این کد به خوبی مراقبت کنید. ارائه این کد برای دسترسی به پروفایل شما در سامانه و مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا ضروری است. اما اگر به هر دلیلی رمز شخصی خود را فراموش کرده باشید، امکان بازیابی آن در سامانه عدل ایران فراهم شده است.

برای این منظور کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • مراجعه به درگاه خدمات الکترونیک قضایی عدل ایران 
  • مراجعه به بخش سامانه ابلاغیه الکترونیک قضایی
  • انتخاب “سامانه اصلی ابلاغ الکترونیک”
  • انتخاب گزینه “رمز عبور خود را فراموش کرده‌ام!” در صفحه باز شده
  • انتخاب گزینه “فراموشی رمز عبور” در صفحه جدید
  • وارد کردن اطلاعات خواسته شده، اعم از شماره ملی، تاریخ تولد و غیره…
  • کلیک روی “ارسال کد فعال‌سازی”

پس از این‌که مراحل فوق را طی کردید، یک کد فعال‌سازی به همان شماره تلفنی که در این بخش وارد کرده‌اید – شماره‌ای که متعلق به شما است و هنگام ثبت‌نام در سامانه نیز ارائه کرده‌اید – ارسال می‌شود.

  • در مرحله دوم، کافی است کد مورد نظر و عدد تصویر را وارد کرده و رمز شخصی جدید خود را دریافت کنید.

جمع‌بندی

در راستای دیجیتال‌سازی فرایندهای دولتی و قضایی، چند سالی است که قوه قضاییه ابلاغ کلیه اوراق قضایی خود را به‌صورت آنلاین درآورده است. در حال حاضر، سامانه ثنا یا عدل ایران مطابق با قانون دادرسی الکترونیکی، بسیاری از خدمات خود را به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری ارائه می‌دهد. یکی از خدمات آنلاین مورد نظر نیز مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا و پیگیری تصمیم نهایی دادگاه است.

اما دریافت ابلاغیه‌ها و در حالت کلی مشاهده مراحل سه‌گانه دادنامه/قرار نهایی/تصمیم نهایی مستلزم ثبت‌نام در سامانه ثنا است. ثبت نام در این سامانه می‌تواند به صورت حضوری از طریق دفاتر ارائه خدمات قضایی صورت گرفته یا به صورت آنلاین از طریق درگاه خدمات الکترونیک قضایی عدل ایران انجام شود.

پس از ثبت نام اولیه نیاز به احراز هویت در سامانه ثنا خواهد بود که مجدداً هم به صورت آنلاین از طریق کارگزاری یوآیدی امکان‌پذیر است و هم قابلیت انجام در دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی به‌صورت حضوری را دارد.

یوآیدی به منظور ارائه خدمات احراز هویت سجام ،احراز هویت غیر حضوری سامانه ثنا و احراز هویت اداره کار برای مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا و پیگیری تصمیم نهایی دادگاه، از آخرین فناوری‌های تشخیص چهره و الگوریتم‌های هوش مصنوعی نظیر یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربران استفاده می‌کند. قابلیتی که به کاربران این فرصت را می‌دهد تا بدون نیاز به حفظ کردن کدها و رمزهای طولانی و دشوار به راحتی فرایندهای احراز هویت را پشت سر بگذارند.

سوالات متداول

خیر… باید بگوییم که در حال حاضر مطابق با قانون دادرسی الکترونیکی، مشاهده دادنامه/قرار نهایی/تصمیم نهایی دادگاه صرفاً از طریق سامانه ثنا و به صورت غیرحضوری امکان‌پذیر است.

برای مشاهده قرار نهایی پرونده در سامانه ثنا لازم است در سامانه عدل ایران یا همان سامانه ثنا ثبت نام و احراز هویت انجام داده و سپس از طریق وب‌سایت، طی مراحلی اقدام به مشاهده قرار نهایی و پس از آن رای نهایی دادگاه کنید. مراحل مربوطه در متن فوق به‌طور کامل توضیح داده شده‌اند.

در صورت فراموشی رمز شخصی خودتان می‌توانید از طریق گزینه “رمز عبور خود را فراموش کرده‌ام!” اقدام به بازیابی رمز خود کنید. برای این منظور می‌توانید مراحل مربوطه در متن مقاله را دنبال کنید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه