راهنمای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ثنا

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی
ارائه خدمات الکترونیک قضایی از جمله مشاهده ابلاغیه الکترونیکی از طریق سامانه ثنا، یکی از مهم‌ترین طرح‌های دستگاه قضایی است. برای این منظور و تسهیل فرایند ارائه خدمات، سامانه ثنا از سال ۱۳۹۵ برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی دادگستری راه‌اندازی شده است. به این ترتیب دریافت ابلاغیه الکترونیکی قضایی هم اکنون تنها از طریق این سامانه صورت می‌گیرد و قوه قضائیه نیز موظف به ابلاغ اوراق قضایی در بستر آن است. در حال حاضر ابلاغ کلیه اوراق قضایی، که در گذشته از طریق ماموران صورت می‌گرفت، با راه‌اندازی سامانه ثنا از طریق آن صورت می‌گیرد. بنابراین دسترسی به ابلاغیه‌های فیزیکی بدون ثبت‌نام در این سامانه و احراز هویت در آن غیر ممکن خواهد بود. در صورتی که شما نیز علاقه‌مند به مطالعه راهنمای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی هستید، تا انتهای این مطلب از یوآیدی همراه ما باشید.
فهرست مطالب

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

سامانه ثنا یا عدل ایران، مطابق با قانون دادرسی الکترونیکی، امکانات غیرحضوری و آنلاین متعددی را برای کاربران خود فراهم کرده است. یکی از مهم‌ترین این امکانات و خدمات آنلاین نیز مشاهده ابلاغیه الکترونیکی ثنا است.

این ابلاغیه از نظر ماهیت هیچ تفاوتی با همان ابلاغیه‌های کاغذی سنتی که از طریق مامور یا پست به دست افراد می‌رسید ندارد. تنها تفاوت این دو ابلاغیه آن است که ابلاغیه الکترونیکی قضایی ثنا، به جای ثبت بر روی کاغذ و ارسال از طریق پست یا مامور، در سیستم کامپیوتری سامانه ثنا درج شده و از طریق این سامانه یا سامانه پشتیبان ابلاغ الکترونیک در دسترس افراد قرار می‌گیرد.

کلیه افراد می‌توانند برای مشاهده ابلاغیه با کد ملی و رمز شخصی در سامانه ثبت‌نام کرده، رمز شخصی (کد ثنا) دریافت کرده و با استفاده از آن ابلاغیه الکترونیکی قضایی ثنا را مشاهده کنند.

خدمات یوآیدی

در صورتی که تاکنون در سامانه ثنا ثبت نام نکرده‌اید و نام کاربری و رمز عبور ندارید، لازم است جهت استفاده از خدمات آنلاین این سامانه مراحل ثبت نام و احراز هویت آن را تکمیل کنید.

برای این‌ منظور می‌توانید از ثبت نام ثنا غیر حضوری یوآیدی استفاده کنید. 

یوآیدی فرایند احراز هویت را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می‌دهد.

ثبت نام در سامانه ثنا به چه شکلی انجام می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، دریافت و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی ثنا در حال حاضر تنها از طریق سامانه الکترونیکی امکان‌پذیر است. برای این منظور نیز قبل از هر چیز لازم است در این سامانه ثبت نام و احراز هویت ثنا انجام داده باشید. در حالت کلی ثبت نام در سامانه ثنا به دو صورت امکان‌پذیر است:

  1.       ثبت نام اینترنتی یا غیرحضوری
  2.     ثبت نام ثنا به صورت حضوری در یکی از دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی

ثبت نام غیر حضوری سامانه ثنا

ثبت‌نام در سامانه ثنا به صورت اینترنتی به سادگی و با مراجعه به درگاه الکترونیکی سامانه ثنا امکان‌پذیر است. پس از ورود به سامانه کافی است اطلاعات فردی خود را وارد کرده و فرایند ثبت نام و احراز هویت سامانه را تکمیل کنید. در حالت کلی، مراحل ثبت نام غیر حضوری به شرح زیر هستند:

  • انتخاب گزینه ثبت نام برخط یا آنلاین
  • وارد کردن کد ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه
  • وارد کردن کد تصویر موجود در سامانه با اعداد فارسی و انتخاب گزینه ادامه
  • طی کردن مراحل ثبت‌نام و ورود اطلاعات و ثبت اطلاعات اولیه

پس از ثبت‌نام اولیه در سامانه ثنا، امکان دریافت ابلاغیه الکترونیکی قضایی تنها از طریق احراز هویت در این سامانه میسر خواهد بود. در این مرحله نیز احراز هویت سامانه ثنا از دو طریق امکان‌پذیر است:

  1.     احراز هویت ثنا به صورت غیر حضوری از طریق کارگزاری یوآیدی
  2.     مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به منظور احراز هویت حضوری، با در دست داشتن کارت ملی و دسترسی به شماره تلفن وارد شده هنگام ثبت نام

البته لازم به ذکر است که در شهرستان‌هایی که دفتر خدمات الکترونیکی قضایی ندارند، برای دریافت شناسه کاربری و رمز عبور مراجعه به دادگستری حوزه قضایی الزامی خواهد بود.

دریافت ابلاغیه الکترونیکی

ثبت‌نام حضوری با مراجعه به یکی از دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی

ثبت‌نام حضوری سامانه ثنا نیز روش دیگری است که می‌توانید در صورت دسترسی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از آن استفاده کنید. در این پروسه لازم است ارائه مدارک و الزامات زیر را رعایت کنید:

  • همراه داشتن کارت ملی
  • دسترسی به اطلاعات شناسنامه‌ای
  • ارائه آدرس، شماره تلفن و کدپستی
  • اخذ امضای الکترونیک توسط مسئول دفتر

توجه داشته باشید که احراز هویت این نوع از ثبت‌نام نیز به صورت حضوری صورت می‌گیرد و به همراه داشتن مدارک ذکر شده برای این منظور الزامی است.

ورود به سامانه و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی ثنا

پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام در سامانه ثنا، نوبت به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی قضایی می‌رسد. لازم به ذکر است که ورود به سامانه ثنا و دریافت ابلاغیه الکترونیکی همیشه از طریق شناسه کاربری و رمز عبور ارائه شده به هنگام ثبت‌نام امکان‌پذیر خواهد بود.

برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی، که معمولاً بارگذاری آن‌ها از طریق پیام کوتاه نیز به اطلاع فرد می‌رسد، لازم است ابتدا وارد سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی شوید. برای این منظور کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • در مرحله اول وارد سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی به نشانی eblagh.adliran.ir شوید.
  • در صورتی که شخص حقیقی هستید، گزینه “شخص حقیقی ایرانی” را انتخاب کنید.
  • در کادر باز شده کافی است کد ملی و رمز شخصی که هنگام ثبت نام از سامانه ثنا دریافت کرده‌اید را وارد کنید.

در صورتی که رمز شخصی خود را فراموش کرده‌اید، می‌توانید از قسمت “رمز عبور خود را فراموش کرده‌ام!” آن را بازیابی کنید. در این صورت رمز جدید طی فرایندی ایجاد شده و به همان شماره تلفنی ارسال خواهد شد که هنگام ثبت نام معرفی کرده‌اید. در انتهای مقاله در خصوص بازیابی رمز شخصی در صورت فراموش شدن آن به‌طور کامل توضیح داده شده است.

  • در مرحله دوم، یک کد یک‌بار مصرف به شماره تلفن معرفی شده هنگام ثبت نام در سامانه ارسال می‌شود. کافی است کد مورد نظر را وارد کرده و مرحله دوم را نیز پشت سر بگذارید.

در صورتی که در این مرحله کد یک‌بار مصرف ورود به سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی را دریافت نکردید، می‌توانید با انتخاب گزینه “ارسال مجدد” رمز موقت برای ورود به سامانه را دریافت کنید.

پس از ورود به سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی، به پنل اصلی سامانه ابلاغ انتقال پیدا می‌کنید. امکان دسترسی به ابلاغیه‌های جدید و مشاهده شده در این پنل به سادگی و با یک کلیک ساده امکان‌پذیر است. گزینه‌های موجود در این پنل امکان دسترسی به موارد زیر را برای شما میسر می‌کنند:

  • مشاهده و چاپ ابلاغیه‌های جدید؛ در صورتی که ابلاغیه جدیدی برای شما صادر شده باشد، از این قسمت قابل مشاهده است.
  • ابلاغیه‌های مشاهده شده؛ لیستی از ابلاغیه‌هایی که قبلاً برای شما ارسال شده است و شما آن‌ها را مشاهده کرده‌اید، در این بخش قرار دارد.
  •  دریافت با رمز پرونده؛ امکان دریافت ابلاغیه با رمز پرونده مورد نظر در این بخش وجود دارد.
  • دریافت با شماره ابلاغیه؛ امکان دریافت ابلاغیه مورد نظر با شماره ابلاغیه که معمولاً برای شما پیامک می‌شود، در این بخش امکان‌پذیر است.

نکات مشاهده و دریافت ابلاغیه الکترونیکی ثنا

همان‌طور که اشاره شد مشاهده و دریافت ابلاغیه الکترونیکی ثنا در حال حاضر صرفاً از طریق سامانه ثنا امکان‌پذیر است. بنابراین تنها راه دسترسی به ابلاغیه‌های الکترونیکی قضایی ثبت نام در سامانه ثنا و دسترسی به آن است.

معمولاً شماره پرونده و اعلان ابلاغیه‌های قضایی ثنا از طریق پیامک برای افراد ارسال می‌شود و فرد می‌تواند در صورت ثبت نام در سامانه، برای مشاهده ابلاغیه جدید با کد ملی و رمز شخصی خود اقدام کند.

لازم به توضیح است که تاریخ مشاهده ابلاغیه توسط کاربر در این سامانه ثبت می‌شود. بنابراین تاریخ مشاهده ابلاغیه در حقیقت به عنوان تاریخ ابلاغ محسوب می‌شود. با این حساب کلیه آثار قانونی ابلاغ مانند مهلت تجدید نظر برای رای دادگاه نیز از آن تاریخ محاسبه خواهد شد.

به منظور پیشگیری از سوء استفاده احتمالی از اطلاعات شخصی نیز بهتر است پس از مشاهده ابلاغیه، با انتخاب گزینه خروج از نوار بالای صفحه، از حساب کاربری خود خارج شوید. رعایت این نکته به ویژه در مواردی که از سیستم شخصی خودتان استفاده نمی‌کنید، بسیار ضروری خواهد بود.

همچنین توجه داشته باشید که عدم مراجعه به سامانه ثنا برای مشاهده و دریافت ابلاغیه الکترونیکی قضایی پس از تکمیل فرایند ثبت‌نام در این سامانه به منزله امتناع از قبول اوراق قضایی است؛ بنابراین عواقب آن بر عهده خودِ فرد خواهد بود.

در صورت فراموشی رمز ورود به سامانه ثنا چه باید کرد؟

پس از تکمیل فرایند ثبت‌نام در سامانه ثنا لازم است که از رمز عبور ارائه شده به دقت مراقبت کنید و آن را به خاطر بسپارید. در واقع این رمز عبور شخصی که کد ثنا نیز نامیده می‌شود تنها راه دسترسی شما به پنل‌تان در سامانه و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی خواهد بود.

با این حال چنان‌چه بنا به دلایلی امکان دسترسی به این رمز عبور برای شما وجود ندارد، می‌توانید نسبت به بازیابی این رمز طبق مراحل زیر اقدام کنید:

  • در وهله اول لازم است به سامانه خدمات الکترونیک قضایی به نشانی eblagh.adliran.ir مراجعه کنید.
  • در صفحه ورود سامانه، در قسمت پایین، هنگام ورود شماره ملی و رمز شخصی گزینه‌ “رمز عبور خود را فراموش کرده‌ام!” را انتخاب کنید.
  • اکنون در صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود، برای بازیابی رمز عبور و ارسال رمز جدید به تلفن همراه‌تان باید اطلاعات خواسته شده را به دقت وارد کنید.

توجه داشته باشید که رمز عبور ارسالی، به همان شماره تلفنی ارسال خواهد شد که هنگام ثبت نام به سیستم داده‌اید. اطلاعات خواسته شده در این مرحله عبارتند از:

  • کد ملی
  • تاریخ تولد بر اساس روز، ماه و سال
  • شماره تلفن همراهی که هنگام ثبت نام وارد کرده‌اید.
  • آدرس پست الکترونیکی یا آدرس ایمیل، در صورتی که داشته باشید؛ در غیر این صورت، بخش ایمیل را خالی بگذارید.
  • عدد تصویر یا کد امنیتی که در پنل برای شما نمایش داده می‌شود.

پس از وارد کردن اطلاعات فوق، در صورت تایید صحت اطلاعات وارد شده توسط سامانه ثنا، یک کد فعال‌سازی به تلفن همراه شما پیامک خواهد شد. پس از دریافت این پیامک، وارد مرحله دوم از ورود اطلاعات می‌شوید:

  • وارد کردن کد فعال‌سازی ارسال شده به شماره تلفن همراهی که هنگام ثبت‌نام وارد کرده‌اید
  • وارد کردن کد فعال‌سازی ارسال شده به پست الکترونیک در صورت وارد کردن ایمیل
  • وارد کردن عدد تصویر نمایش داده شده در سامانه

پس از وارد کردن تمامی اطلاعات ذکر شده، کافی است بر روی گزینه “دریافت رمز شخصی” جدید کلیک کنید تا رمز عبور جدید برای شما ایجاد شود.

پس از طی کردن این مراحل می‌توانید طبق روال عنوان شده در بخش‌های قبل نسبت به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی ثنا اقدام کنید. نکته مهمی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید، این است که در حال حاضر امکان ارسال ابلاغیه‌های قضایی به صورت فیزیکی وجود ندارد. بنابراین دسترسی به سامانه ثنا تنها راه مشاهده این ابلاغیه‌ها خواهد بود.

جمع‌بندی

جهان در حال حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن است. از این رو سامانه ثنا یا عدل ایران نیز مطابق با قانون دادرسی الکترونیکی، بسیاری از خدمات و امکانات خود را غیرحضوری و آنلاین کرده است. یکی از مهم‌ترین این امکانات و خدمات آنلاین مشاهده ابلاغیه الکترونیکی ثنا است.

اما مشاهده ابلاغیه الکترونیکی ثنا مستلزم ثبت نام و احراز هویت ثنا است. اگرچه امکان ثبت نام و احراز هویت به‌صورت حضوری از طریق مراجعه به یکی از دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی نیز وجود دارد، اما اغلب افراد ترجیح می‌دهند به دلایل مختلف از ثبت نام و احراز هویت غیر حضوری و آنلاین استفاده کنند.

با وجود این‌که ثبت نام در سامانه ثنا بسیار سریع و ساده است، اما احتمال دارد فرایندهای احراز هویت آنلاین در آن چالش‌برانگیز باشند. در همین راستا شرکت‌های بزرگ فناوری جهان در حال ابداع بهترین و امن‌ترین راه‌های احراز هویت با استفاده از هوش مصنوعی و مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا بیش‌ترین سهم را از این دیجیتالیزه شدن از آن خود کنند.

در راستای استقبال از روش‌های جدید ارائه شده توسط هوش مصنوعی مانند انواع روش‌های احراز هویت دیجیتال توسط کاربران اینترنت، احراز هویت یوآیدی نیز که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است.

یوآیدی علاوه بر ارائه خدمات احراز هویت سجام و احراز هویت غیر حضوری سامانه ثنا برای دریافت ابلاغیه الکترونیکی، محصول احراز هویت صرافی‌های رمز ارز را نیز مخصوص سازوکارهای متناسب با این کسب و کارها توسعه و طراحی کرده است. در همین راستا نیز از آخرین فناوری تشخیص چهره بهره می‌جوید تا ارائه خدمات به مشتریان به بهترین شکل ممکن و طبق رضایت آن‌ها صورت پذیرد.

یوآیدی این فرایند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می‌دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آن‌ها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر است. در حالت کلی می‌توانید اطمینان داشته باشید که استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری را برای شما در پی خواهد داشت.

سوالات متداول

خیر! در حال حاضر و مطابق با قانون دادرسی الکترونیکی، دریافت و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی قضایی تنها به صورت آنلاین و از طریق سامانه ثنا امکان‌پذیر است.

برای دریافت و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی ثنا قبل از هر چیز لازم است در این سامانه ثبت نام و احراز هویت انجام داده باشید. ساده‌ترین راه برای این‌کار، ثبت نام و احراز هویت آنلاین در سامانه ثنا است.

پس از ثبت نام یک رمز شخصی (کد ثنا) در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید با استفاده از آن ابلاغیه الکترونیکی قضایی ثنا را دریافت کنید. به منظور مشاهده ابلاغیه الکترونیکی با رمز شخصی و کد ملی نیز می‌توانید بر اساس دستورالعملی که در مقاله فوق توضیح داده شده است اقدام کنید.

در صورت فراموشی رمز شخصی می‌توانید از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی به نشانی eblagh.adliran.ir برای بازیابی رمز خود اقدام کنید. مراحل بازیابی رمز در قسمت‌های بالا به‌طور کامل توضیح داده شده است.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۲ میانگین: ۲.۵]

2 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ثنا»

  1. An impressive share, I just given this onto a colleague who was doing a little analysis on this. And he in fact bought me breakfast because I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! But yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I feel strongly about it and love reading more on this topic. If possible, as you become expertise, would you mind updating your blog with more details? It is highly helpful for me. Big thumb up for this blog post!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه