راهنمای ثبت نام سجام به صورت تصویری

ثبت نام سجام
ثبت نام سجام برای انجام معاملات در بورس ایران الزامی است. برای انجام معاملات در بازار بورس لازم است در سامانه سجام ثبت نام کرده و پس از احراز هویت، کد بورسی دریافت کنیم. ثبت نام در سامانه سجام دارای مراحلی است که در ادامه نحوه ثبت نام سجام و مراحل آن را توضیح خواهیم داد؛ از این رو برای مشاهده راهنمای ثبت نام سجام در این مطلب از یوآیدی همراه ما باشید.
فهرست مطالب

نحوه ثبت نام سجام

سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان یا سجام، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و زیر نظر سازمان بورس راه‌اندازی شده است. هدف از آن نیز ایجاد سامانه‌ای یکپارچه و ارائه خدمات سریع‌تر به کاربران و سرمایه‌گذاران است. در ادامه می‌توانید ویدیوی ثبت نام افراد حقیقی در سامانه سجام را مشاهده کنید.

ویدیوی ثبت نام افراد حقیقی در سامانه سجام

خدمات یوآیدی

یوآیدی خدمات احراز هویت مانند  احراز هویت سجام، احراز هویت ثنا و احراز هویت اداره کار را به راحتی و به صورت اینترنتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام میدهد. این کار با استفاده از راه حل احراز هویت یوآیدی به سادگی انجام می‌شود.

برای احراز هویت سجام کلیک کنید.

مراحل ثبت نام در سامانه سجام عبارتند از:

  • وضعیت اولیه
  •  تکمیل فرم‌ها
  •  تایید استعلام و دریافت کد پیگیری
  • احراز هویت سجام
  • تایید سهام‌دار در سجام
  • دریافت کد پیگیری

به منظور ثبت نام سجام، لازم است ابتدا به وب‌سایت سامانه به آدرس www.sejam.ir مراجعه نمایید. سپس گزینه ثبت نام را انتخاب کرده و بعد شماره همراه خود را در کادر مربوطه وارد نمایید. پس از تایید شماره تماس با کد تایید، لازم است هزینه احراز هویت سجام  را که مبلغ ۱۰ هزار تومان است پرداخت کنید.

در این مرحله لازم است اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. اطلاعاتی از قبیل:

  •  مشخصات فردی
  • اطلاعات ارتباطی
  • اطلاعات شغلی
  • اطلاعات مالی و بانکی

در پایان این مرحله کد پیگیری برای احراز هویت خود را دریافت خواهید کرد. در ادامه مراحل ثبت نام سجام را به‌صورت مرحله به مرحله و تصویری توضیح می‌دهیم.

نحوه ثیت نام سجام

بیشتر بخوانید: هزینه احراز هویت سجام

مراحل ثبت نام سجام

از طریق لینک وب‌سایت به آدرس www.sejam.ir وارد سامانه سجام شوید. سپس مانند تصویر زیر روی گزینه “ثبت نام در سجام” کلیک کنید. در پنجره باز شده لازم است  دکمه “متوجه شدم” را انتخاب کنید تا شما را به سمت مراحل ثبت نام سجام هدایت کند.

در ادامه وارد صفحه‌ای به شکل زیر خواهید شد که پس از کلیک مجدد روی دکمه “ثبت نام در سجام” باید شماره تماس خود را بدون صفر ابتدای آن، در کادر مربوطه وارد کنید. پس از وارد کردن شماره تماس و کد تصویر یک کد تایید برای شما ارسال می‌شود.

در صفحه جدیدی که مطابق شکل برای شما باز می‌شود کد تایید را وارد کرده و سپس گزینه “حقیقی ایرانی” را برای اشخاص و “حقوقی ایرانی” را برای نماینده اشخاص و یا شرکت‌ها انتخاب کنید. در کادر سوم نیز کد ملی برای اشخاص و شناسه ملی برای شرکت‌ها را وارد کرده و پس از وارد کردن کد تصویر روی دکمه تایید کلیک کنید.

در مرحله بعد، اگر شخصاً به ثبت نام در سامانه سجام اقدام کرده‌اید، گزینه اصیل و در صورت نمایندگی به عنوان شخص حقوقی، گزینه نماینده قانونی را انتخاب کنید.

در ادامه مراحل ثبت نام سجام به درگاه پرداخت هدایت می‌شوید. در این مرحله لازم است هزینه احراز هویت سجام را که مبلغ ۱۰ هزار تومان پرداخت کنید.

پس از پرداخت هزینه ثبت نام سجام و تایید آن، به صفحه جدید انتقال داده می‌شوید که مربوط به تکمیل شش فرم ثبت نام سجام است. اطلاعاتی که در خلال این فرم‌ها از شما خواسته می‌شوند عبارتند از:

  • اطلاعات هویتی
  • اطلاعات ارتباطی
  • کدهای بورسی
  • اطلاعات شغلی
  •  اطلاعات مالی
  • حساب‌های بانکی

اطلاعات هویتی مورد درخواست اطلاعاتی از قبیل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، نام پدر، شماره شناسنامه، سری و سریال شناسنامه و محل تولد است.

بیشتر بخوانید: مدارک احراز هویت سجام

اطلاعات ارتباطی خواسته شده در فرم دوم نیز شامل کشور، استان، شهر، بخش، خیابان، کوچه، پلاک و کد پستی است. ضمن این‌که لازم است شماره تلفن‌های همراه و ثابت خود و همین‌طور آدرس پست الکترونیکی‌تان را – در صورت وجود – وارد کنید.

در صورتی که کد سها‌مداری داشته باشید، لازم است اطلاعات مربوطه را در فرم سوم – کدهای بورسی – وارد کنید. در غیر این‌صورت می‌توانید با کلیک روی گزینه “گام بعدی” به فرم چهارم که مربوط به اطلاعات شغلی است بروید.

عنوان شغل، تاریخ شروع به کار، نام شرکت یا موسسه، سِمت، آدرس شرکت یا موسسه و در نهایت اطلاعات تماس شرکت یا موسسه از جمله اطلاعاتی هستند که لازم است در این بخش تکمیل شوند.

فرم ثبت نام سجام دیگری که باید پر شود، مربوط به اطلاعات مالی کاربران است. اطلاعاتی که شامل میزان آشنایی شما با مفاهیم مالی و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، پیش‌بینی خودتان از سطح معاملات‌تان در بازار سرمایه، ارزش روز دارایی‌های تحت مالکیت‌تان و متوسط درآمد ماهیانه شما است.

آخرین مرحله ثبت نام در سایت سجام نیز مربوط به اطلاعات بانکی کاربران است. در این فرم لازم است اطلاعات بانکی خود را به‌طور دقیق وارد کرده و با کلیک بر روی دکمه “تایید / ادامه گام بعدی” وارد مرحله بعدی ثبت نام در سامانه سجام شوید. توجه کنید که شماره حسابی که در این بخش وارد می کنید، همان حسابی است که پرداخت شما و واریزی‌های شما از سمت کارگزاری‌ها انجام خواهد پذیرفت.

مرحله بعدی ثبت نام سجام، مربوط به استعلام اطلاعات ثبت شده است. استعلام نهایی در مورد اطلاعات صورت گرفته و نتیجه از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود:

  • استعلام موفق: ارسال کد رهگیری
  • استعلام ناموفق: ارسال مشکل موجود

در صورتی که در استعلام اطلاعات به ثبت رسیده مشکلی وجود داشته باشد، از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد. در این حالت لازم است مشکل عنوان شده را رفع کرده و مجدداً به تکمیل ثبت نام سجام بپردازید.

اما در صورتی که استعلام با موفقیت انجام گرفته باشد، از طریق پیامک یک کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافت خواهید کرد که شما را به سمت مرحله بعدی ثبت نام سجام یعنی احراز هویت هدایت می‌کند.

احراز هویت سجام به دو صورت زیر قابل انجام است:

  • مراجعه حضوری به مراکز
  •  احراز هویت غیرحضوری یا الکترونیکی سجام از طریق وب و موبایل

در صورتی که امکان مراجعه حضوری برای احراز هویت سجام را داشته باشید، در بخش “احراز هویت” خودِ وب‌سایت سجام می‌توانید شعبه، شماره‌های تماس و آدرس‌های آن‌ها را مشاهده کنید.

برای انجام فرآیند احراز هویت الکترونیکی سجام نیز می‌توانید از یکی از اپلیکیشن‌های آپ یا ۷۲۴ با سرویس احراز هویت دیجیتال یوآیدی احراز هویت خود را انجام دهید. به منظور آشنایی بیشتر با احراز هویت سجام می‌توانید احراز هویت غیرحضوری سجام را مطالعه کنید.

سرویس احراز هویت یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت صرافی رمز ارز، احراز هویت سجام به منظور دریافت کد بورسی و احراز هویت ثنا برای دریافت غیرحضوری خدمات قضایی را انجام می‌دهد. یوآیدی، فرایند احراز هویت دیجیتال را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و با دقت بالا و به صورت بلادرنگ انجام می‌دهد.

سوالات متداول

در حالت کلی برای ثبت نام سجام و سه نوع مدرک نیاز است:

  • اطلاعات مندرج در شناسنامه – اعم از نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره و سری و سریال شناسنامه و غیره …
  • اطلاعات ارتباطی و شغلی – اعم از محل سکونت، محل کار، ادرس‌ها و شماره تماس‌ها و غیره…
  • اطلاعات مالی و بانکی – اعم از کدهای بورسی، اطلاعات مالی شخصی و حساب‌های بانکی.

در حالت کلی برای احراز هویت سجام دو روش وجود دارد:

  • احراز هویت حضوری از طریق شعب
  • احراز هویت غیرحضوری و آنلاین از طریق وب و موبایل

برای انجام احراز هویت حضوری سجام لازم است به شعب مراجعه کرده و برای انجام احراز هویت الکترونیکی سجام نیز می‌توانید از یکی از اپلیکیشن‌های آپ یا ۷۲۴ با سرویس احراز هویت دیجیتال یوآیدی احراز هویت خود را انجام دهید. با توجه به این‌که در سیستم احراز هویت آنلاین یوآیدی از هوش مصنوعی و فناوری‌های روز دنیا بهره گرفته شده است، معمولاً فرایند احراز هویت بین چند دقیقه تا نهایتاً ۴۸ ساعت انجام می‌پذیرد و کد پیگیری ارسال می‌شود. 

به همراه داشتن مدارک مورد نیاز احراز هویت سجام نیز در این فرآیند ضروری است. 

در صورت عدم دریافت کد پیگیری ۱۰ رقمی لازم است ابتدا گزینه “بازیابی کد پیگیری” را امتحان کنید. در صورت عدم دریافت مجدد کد پیگیری می‌توانید فرایند ثبت نام، اطلاعات وارد شده و شماره تماس خود را چک کنید. به علاوه امکان تماس با واحد پشتیبانی نیز وجود دارد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۴ میانگین: ۳]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه