بررسی وضعیت ثبت نام در سامانه سجام برای درخواست کد بورسی

بررسی وضعیت ثبت نام در سامانه سجام
از آن جایی که طبق قانون لایحه بودجه سال 1401، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس ملزم به پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام هستند، سهامداران باید در اسرع وقت برای ثبت نام در سامانه سجام اقدام کنند تا بعد از احراز هویت، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سود شرکت‌های بورسی را از طریق سامانه سجام برای سهامداران پرداخت کند.
فهرست مطالب

به گفته محمد باغستانی، مدیر عامل شرکت سمات (شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و اوراق بهادار و تسویه وجوه) در فروردین ماه سال ۱۴۰۱، تعداد ثبت نام‌کنندگان در سامانه سجام به بیش از ۱۵۰ هزار نفر رسیده است و به این ترتیب، تعداد کل سهام‌داران ثبت نام شده در این سامانه، بیش از ۴۰ میلیون نفر سهامدار گزارش شده است. وی در مورد واریز سود سهامداران از طریق سجام نیز توضیحات مهمی را ارائه داد.

از آن جایی که طبق قانون لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس ملزم به پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام هستند، سهامداران باید در اسرع وقت برای ثبت نام در سامانه سجام اقدام کنند تا بعد از احراز هویت، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سود شرکت‌های بورسی را از طریق سامانه سجام برای سهامداران پرداخت کند.

زیر‌ساخت‌های طرح پرداخت سود به سهامداران از پیش آماده‌سازی شده است و سال گذشته نیز ۲۹۰ شرکت سود سهامداران خود را از طریق اطلاعات ثبت شده در سامانه سجام پرداخت کردند. از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز ۸ شرکت از طریق سجام سود خود را به حساب سهامداران پرداخت کرده‌اند. طبق اعلام مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، ۵ شرکت دیگر هم در مرحله تکمیل مدارک و فرایندهای اجرایی پرداخت سود از طریق سجام هستند.

پرداخت سود سهامداران حقوقی از طریق سجام

طبق اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، امکان پرداخت سود سهام به اشخاص حقوقی شرکت‌ها نیز فراهم شده است و این زنجیره پرداخت سود در حال تکمیل شدن است. سهامداران شرکت پلیمر آریا ساسول اولین سهامداران حقوقی بودند که در ماه اردیبهشت ۱۴۰۱، واریز سود از طریق سمات برای آن‌ها انجام شد. طبق گفته مدیر عامل سمات، در صورتی که سهامداری از شرکت پلمیر آریا ساسول هنوز سود سهم خود را واریز نکرده، می‌تواند ابتدا در سایت سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کند و سپس سود خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت نماید.

پرداخت سود سنواتی به سهامداران

علاوه بر دریافت سود سهام از طریق سجام، یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های همیشگی سهامداران، امکان دریافت سود سنواتی شرکت‌های بورسی است. طبق اعلام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، این دغدغه نیز به زودی به لطف زیرساخت‌های فنی فراهم شده، رفع خواهد شد و سود سنواتی به سهامداران پرداخت می‌شود. در راستای تلاش‌ برای محق شدن این درخواست سهامداران، سازمان بورس و اوراق بهادار نامه‌ای به تمام شرکت‌های بورسی زده است و فرآیند پرداخت مطالبات سنواتی سهامداران را اجرایی تلقی کرده است. ضمن این که شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام آمادگی کرده که برای افزایش رضایت سهامداران، می‌تواند سود سنوات سال‌های گذشته را نیز از شرکت‌های بورسی دریافت و به سهامداران پرداخت کند.

سود سهامداران سجام

آغاز ثبت نام مشمولان جدید سهام عدالت، از شایعه تا واقعیت

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در واکنش به شایعات در مورد شروع ثبت نام مشمولان جدید سهام عدالت گفت که این خبر صحت ندارد زیرا هنوز نحوه‌ی اجرا و ساز و کار این طرح تعیین نشده است. هر گونه تصمیم‌گیری در این مورد از طریق اطلاعیه‌ها رسمی اعلام می‌شود و افراد جامانده از سهام عدالت باید مراقب کلاهبرادان در این خصوص باشند.

سامانه سجام (مخفف عبارت سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان) یک سامانه یکپارچه است که  به منظور ایجاد سامانه‌ای یکپارچه و فراگیر راه‌اندازی شده و خدمات مطلوب به سهامداران بازار سرمایه ارائه می‌کند.

با یوآیدی، احراز هویت غیرحضوری از جمله احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت سجام را به کمک هوش مصنوعی و تشخیص چهره در کوتاهترین زمان انجام دهید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه