نحوه مشاهده دادنامه در سامانه ثنا

نحوه مشاهده دادنامه
نحوه مشاهده دادنامه، مشاهده پرونده و یا مشاهده رای صادر شده برای پرونده از جمله فرایندهایی است که با الکترونیکی شدن کارهای قضایی از طریق سامانه ثنا به صورت آنلاین امکان‌پذیر است. سامانه ثنا این قابلیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور در شعب فیزیکی قضایی از وضعیت پرونده خود اطلاع کسب کرده و از طریق این سامانه به مشاهده دادنامه و همچنین رای دادگاه بپردازند. در صورتی که علاقه‌مند هستید با نحوه مشاهده دادنامه در سامانه ثنا آشنا شوید، با این مطلب از یوآیدی همراه ما باشید. چرا که سعی کرده‌ایم پس از نگاهی اجمالی به سامانه ثنا و خدمات آنلاین این سامانه، نحوه مشاهده دادنامه، مشاهده رای صادر شده پرونده و … را نیز به صورت تصویری و مرحله به مرحله آموزش دهیم.
فهرست مطالب

سامانه ثنا یا سامانه مشاهده رای دادگاه

سامانه ثنا یا عدل ایران که از آن تحت عنوان سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی نیز یاد می‌شود، درگاه خدمات الکترونیکی رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است که به ‌منظور ارائه خدمات آنلاین قضایی، نظیر ارائه‌ دادخواست، دریافت ابلاغیه یا پیگیری پرونده‌های قضایی، دادنامه و … راه‌اندازی شده است. کاربران می‌توانند پس از ورود به سایت سامانه ثنا به امکاناتی نظیر موارد زیر دسترسی داشته باشند :

  • دریافت و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی
  • پیگیری روند پرونده‌ها
  •  پیگیری دادنامه‌ها
  • پیگیری رای‌های صادر شده از سوی دادگاه
  • ثبت درخواست گواهی عدم سوء‌پیشینه

این سامانه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که برای آشنایی بیشتر با آن و کسب اطلاعات جامع‌تر در خصوص خدمات آنلاین این وب‌سایت می‌توانید مطلب سامانه عدل ایران چیست؟ را در وبلاگ یوآیدی مطالعه کنید.  آن‌چه که در این مقاله مورد توجه است، مربوط به نحوه مشاهده دادنامه در سامانه ثنا است که در ادامه به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

نحوه مشاهده دادنامه در سامانه ثنا در یک نگاه کلی

اگر بخواهیم نحوه مشاهده دادنامه در سامانه ثنا را به صورت کلی توضیح دهیم، به صورت خلاصه مشاهده رای صادر شده پرونده در سامانه ثنا که توسط قوه قضائیه برای طرفین دعوی، به این ترتیب است که:

  • ابتدا به سامانه عدل ایران به نشانی adliran.ir مراجعه می‌کنید.
  • در سامانه عدل ایران، از بخش الکترونیک به صفحه ارسال ابلاغیه که به قرار نهایی مربوط است، مراجعه می‌کنید.
  • اکنون کافی است با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به صفحه شخصی خود در سامانه ثنا وارد شده و پیام‌های ارسالی را مطالعه کنید.
سامانه مشاهده رای دادگاه

خدمات یوآیدی

در صورتی که تاکنون در سامانه ثنا ثبت نام نکرده‌اید و نام کاربری و رمز عبور ندارید، لازم است جهت استفاده از خدمات آنلاین این سامانه مراحل ثبت نام و احراز هویت آن را تکمیل کنید. برای این‌ منظور می‌توانید از احراز هویت سامانه ثنا یوآیدی استفاده کنید. 

پیش‌نیازهای مشاهده پرونده در سامانه ثنا

بر اساس قوانین قوه قضائیه، کلیه افرادی که قصد استفاده از خدمات الکترونیکی قوه قضائیه را دارند، لازم است که در ابتدا اقدام به ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا کنند. از این رو ایجاد حساب کاربری در سایت عدل ایران اولین و مهمترین گام برای استفاده از خدمات الکترونیک قضایی است. روند ثبت نام ثنا نیز بسیار ساده است. 

پس از ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا، امکان پیگیری روند پرونده قضایی به صورت مرحله به مرحله و به شکل تمام الکترونیک، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعبات قضایی وجود خواهد داشت.

لازم به توضیح است که گزارش تمامی مراحل مربوط به روند اجرای پرونده قضایی کلیه افراد، از طریق ارسال پیام به بخش اطلاعیه‌ها و ابلاغیه‌ها در سایت سامانه ثنا صورت می‌گیرد. از این رو با توجه به گزارش‌های موجود در این سامانه و بسته به نوع پیام ارسال شده افراد می‌توانند با مراجعه به بخش‌های مربوطه ابلاغیه‌های خود را مشاهده و مطالعه کنند.

مهم‌ترین خدماتی که شما می‌توانید از طریق سامانه ثنا به صورت آنلاین دریافت کنید عبارتند از:

  • مشاهده دادنامه با شماره پرونده
  • مشاهده پیام مربوط به قرار نهایی پرونده
  • مشاهده حکم دادگاه پس از صدور

پس از اطلاع از روند رسیدگی به پرونده، یکی از مهم‌ترین پیام‌هایی که در پنل کاربری برای افراد ارسال می‌شود، پیام مربوط به قرار نهایی پرونده است. 

ارسال این پیام از سمت قوه قضائیه به منزله اطلاع طرفین دعوی از پایان مراحل رسیدگی به پرونده و تحقیق کارشناسان و قاضی در ارتباط با موضوع پرونده است. ضروری است که افراد پس از دریافت این پیام منتظر دریافت رای نهایی دادگاه باشند که توسط قوه قضائیه ارسال می‌شود. 

مشاهده جزئیات مربوط به پیام قرار نهایی با مراجعه به حساب کاربری هر فرد در سامانه عدل ایران میسر می‌شود. قسمت مربوط به اطلاعیه‌ها و ابلاغیه‌های حساب کاربری در این سامانه برای همین منظور طراحی شده است. ضمن این‌که پس از این مرحله نیز در صورت صدور رای نهایی می‌توانید حکم دادگاه را به صورت آنلاین مشاهده کنید.

مشاهده رای صادر شده پرونده در سامانه ثنا

با توجه به این‌که ارائه خدمات الکترونیک قضایی، خدمت جدیدی از سمت قوه قضائیه است، اقداماتی که پس از دریافت پیام باید انجام شود، برای بسیاری از افراد به چالشی بزرگ تبدیل شده است. از این رو در ادامه قصد داریم نحوه رویت متن پیام و اقدامات مربوطه پس از آن را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

مشاهده جزئیات پیام نهایی

پس از قرار گرفتن پیام نهایی در پنل کاربری فرد، از سمت قوه قضائیه پیامکی به شماره تلفن همراهی که هنگام ثبت نام در سامانه ثنا وارد شده است، ارسال می‌شود. این پیامک به منظور اطلاع فرد از حکم نهایی برای او ارسال می‌شود. پس از دریافت پیام از طرف قوه قضائیه، فرد باید مراحل زیر را طی کند:

  • مراجعه به سامانه عدل ایران یا سامانه ثنا 
  • انتخاب بخش سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی
  • انتخاب سامانه اصلی ابلاغ در سامانه ثنا
  • کلیک بر روی مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا (توجه داشته باشید که در این بخش معمولاً چهار لینک قرار داده می‌شود که در اکثر موارد باید بر روی لینک سوم کلیک شود.)
  • اکنون با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و انتخاب گزینه مرحله بعد، امکان ورود به این سامانه فراهم می‌شود.
  • در این مرحله اگر کاربری رمز عبور خود را فراموش کرده باشد، می‌تواند با کلیک بر روی گزینه مربوطه، رمز عبور موقت را به صورت پیامک دریافت کند.
  • در نهایت نیز رمز پویایی از سوی سامانه ثنا به شماره تلفنی که کاربر هنگام ثبت نام وارد کرده پیامک می‌شود. به این ترتیب ورود کاربر به سامانه نهایی خواهد شد.

به این ترتیب امکان پیگیری پرونده قضایی و آگاهی از جزئیات مربوط به روند اجرایی پرونده قضایی به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب قضایی امکان‌پذیر است.

نکاتی در خصوص مشاهده دادنامه با شماره و مشاهده رای دادگاه در سامانه ثنا

کاربران هنگام استفاده از سامانه ثنا برای مشاهده ابلاغیه قرار نهایی دادگاه، مشاهده دادنامه با شماره پرونده و همین‌طور مشاهده رای دادگاه در سامانه ثنا، لازم است به یک‌سری نکات توجه داشته باشند:

  • در پیامی که حاوی قرار نهایی است، نتیجه پرونده و رای نهایی قاضی نمایش داده نمی‌شود.

مشاهده رای صادر شده دادگاه صرفاً از طریق سامانه ثنا امکان‌پذیر است. برای این‌ منظور لازم است پس از ثبت نام وارد سامانه شده و از طریق بخش ابلاغ الکترونیکی روند پرونده و رای صادره را مشاهده کنید.

  • دریافت پیام قرار نهایی به این مفهوم است که قاضی تصمیم خود را در خصوص پرونده طرفین دعوی گرفته است.

در واقع دریافت پیام قرار نهایی به منزله این است که تحقیقات در این خصوص به پایان رسیده است. پس از این مرحله باید منتظر صدور رای نهایی دادگاه باشید. مضمون پیام قرار نهایی معمولا به صورت پیامی با عنوان “در مورد پرونده ایکس قرار نهایی صادر شد” خواهد بود.

  • جهت مشاهده قرار نهایی دادگاه، ثبت نام در سامانه ثنا و داشتن نام کاربری و رمز عبور الزامی است.

در حالت کلی ثبت نام تمامی افرادی که در قوه قضائیه پرونده قضایی دارند الزامی است. به منظور مشاهده دادنامه با شماره پرونده، روند رسیدگی به پرونده و همین‌طور مشاهده رای صادر شده دادگاه به صورت آنلاین حتماً باید در سامانه عدل ایران یا ثنا ثبت نام کرده و احراز هویت انجام داده باشید. در صورت عدم آگاهی در مورد نحوه ثبت نام ثنا و احراز هویت ثنا می‌توانید به وبلاگ یوآیدی مراجعه کنید. 

  • مراجعه حضوری برای آگاهی از نتیجه دادگاه و زمان دقیق اتمام رسیدگی به پرونده میسر نیست.

قوه قضائیه برای سرعت بخشیدن به فرایندهای قضایی و جلوگیری از شلوغی شعب فیزیکی، انجام برخی پیگیری‌ها و رسیدگی‌ها را تنها به صورت آنلاین و از طریق سامانه عدل ایران یا ثنا انجام می‌دهد. روال رسیدگی به پرونده و رویت ابلاغیه و حتی مشاهده پیام نهایی نیز جزو فرایندهایی است که فقط به صورت الکترونیکی امکان‌پذیر است.

  • در صورت فراموشی رمز عبور شخصی، اقدام برای دریافت رمز عبور موقت از طریق سامانه وجود دارد.

در صورت فراموشی رمز عبور، در همان بخش ورود به ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا می‌توانید درخواست صدور رمز عبور موقت کنید. این رمز عبور به صورت پیامکی برای همان شماره تلفن همراهی ارسال خواهد شد که هنگام ثبت نام معرفی کرده‌اید. ضمن این‌که این رمز عبور موقت قابل تمدید نیز است.

نتیجه‌گیری

در این مطلب نکاتی را در خصوص نحوه مشاهده دادنامه و رای نهایی در سامانه ثنا با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم. آگاهی از این نکات می‌تواند نقش موثری در پیگیری پرونده‌های قضایی به صورت الکترونیکی داشته باشد.

با گسترش دولت الکترونیک استفاده از تمامی خدمات قوه قضائیه تنها با ثبت نام در سامانه ثنا و پیگیری موارد از طریق سامانه عدل ایران امکان‌پذیر است و این موضوع نیز در هر حالت به نفع کاربر است؛ چرا که نیاز به مراجعه حضوری و صرف زمان و هزینه را به حداقل ممکن رسانده است.

نحوه مشاهده دادنامه در سامانه ثنا مستلزم ثبت نام و احراز هویت در سامانه عدل ایران یا ثنا است و فرایند مشاهده ابلاغیه‌ها و رای نهایی دادگاه نیز برای کاربران ثبت نام شده بسیار ساده است که در بالا به‌طور کامل توضیح داده شد.

احراز هویت یوآیدی که به عنوان نخستین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است. این سرویس فرایندهای احراز هویت ضروری از قبیل فرایند احراز هویت سجام جهت دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا را با سرعت و دقتی بسیار بالا انجام می‌دهد.

انجام این فرایندهای احراز هویت توسط یوآیدی با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر صورت می‌گیرد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آن‌ها نخواهید داشت. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی، مجوز ورود و استفاده از خدمات مورد نظر است. با این اوصاف، استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری را به شما کاربران گرامی عرضه می‌کند.

سوالات متداول

در صورتی که در سامانه ثنا یا عدل ایران ثبت نام کرده باشید، نحوه مشاهده دادنامه از طریق نام کاربری و کلمه عبور شما بسیار ساده و در عرض چند دقیقه از طریق پنل “ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا” صورت می‌گیرد.

تنها پیش‌نیازی که برای مشاهده دادنامه در سامانه ثنا و همین‌طور مشاهده پرونده در سامانه ثنا و رای نهایی صادره از سوی دادگاه وجود دارد، ثبت نام و احراز هویت ثنا است. 

ارسال پیام در بخش ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا، به این معنی است که روند رسیدگی به پرونده تکمیل شده و به منزله این است که تحقیقات در این خصوص به پایان رسیده است. پس از این مرحله باید منتظر صدور رای نهایی دادگاه باشید. مضمون پیام قرار نهایی نیز معمولاً به صورت پیامی با عنوان “در مورد پرونده ایکس قرار نهایی صادر شد” خواهد بود. 

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۲]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه