انواع روش‌های احراز هویت و فرآیند پیاده‌سازی

روش‌های احراز هویت
فهرست مطالب

در این مطلب انواع روش‌های احراز هویت و روش کار آنها را بررسی می‌کنیم و نشان می‌دهیم چرا شرکت‌ها برای داشتن امنیتی عالی، به این روش‌ها نیاز دارند. در سال ۲۰۲۱ همه انواع اپلیکیشن‌ها با استفاده از یک روش احراز هویت یا روش‌های چندگانه، دسترسی به خدماتشان را در اختیار کاربران خود قرار دادند.

صرف نظر از اینکه این خدمات را در فعالیت روزانه، در بخشی از شغل خود یا برای دسترسی به اطلاعات جهت تکمیل یک کار خاص به کار می‌گیرید، باید با استفاده از یکی از روش‌های احراز هویت به تایید هویت خود بپردازید. این کار بنا بر دلایل امنیتی انجام می‌شود. بنابراین لازم است اطمینان حاصل شود کاربرانی که به اطلاعات حفاظت شده دسترسی دارند، همان کسانی هستند که ادعا می‌کنند.

انواع روش‌های احراز هویت با توجه به حساسیت اطلاعاتی که قصد دسترسی به آن را دارید، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. اپلیکیشن‌ها معمولا از روش‌های مختلف احراز هویت استفاده می‌کنند که هر کدام، متناظر با سطح ریسک خاص خود است.

در این مقاله، این موضوع را به شکل عمیقی بررسی می‌کنیم و درباره انواع روش‌های احراز هویت کاربران، اطمینان از امنیت و یافتن کاربردی‌ترین روش برای مورد احراز هویتی که مد نظرتان است، صحبت می‌کنیم.

چرا احراز هویت مهم است؟

پیش از این‌که روش‌های مختلف را بررسی کنیم، لازم است اهمیت احراز هویت را در زندگی روزمره خود متوجه شویم. تصور کنید احراز هویت، خط مقدم دفاع است که فقط به کاربرانی اجازه دسترسی به داده‌ها را می‌دهد که برای دسترسی به این اطلاعات، تایید شده‌اند. سازمان‌ها برای قوی‌تر شدن این دفاع، لایه‌های جدیدی اضافه می‌کنند تا حتی بیش از قبل، از اطلاعات حفاظت کنند.

بعضی عوامل احراز هویت، قوی‌تر از سایر عوامل هستند. سطح امنیت به کلی بستگی به اطلاعاتی دارد که سعی دارید به آن دسترسی یابید. ما در عصر افشای روز افزون داده‌ها زندگی می‌کنیم. اعتبارنامه‌های یک گذرواژه ساده، دیگر برای احراز هویت کاربران آنلاین، کافی نیستند. شرکت‌ها و سازمان‌ها عوامل مختلف احراز هویت را برای امنیت بیشتر، تنظیم می‌کنند. هر یک از آنها نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. به همین دلیل است که باید انواع مختلف روش‌های احراز هویت آنلاین کاربران را متوجه شویم.

روش‌های مختلفی برای احراز هویت افراد و تایید هویت‌های آنها وجود دارد. سیستم‌های مختلف باید اعتبارنامه‌های مختلفی برای تایید کاربران داشته باشند. با توجه به هر مورد کاربرد، این اعتبارنامه می‌تواند به شکل گذرنامه، زیست‌سنجی، توکن دیجیتالی، گواهینامه دیجیتالی و غیره باشد.

انواع روش‌های احراز هویت

در ادامه رایج‌ترین روش‌های احراز هویت موفق را شرح می‌دهیم که می‌توانند از امنیت سیستم شما که افراد هر روز از آن استفاده می‌کنند، اطمینان دهند.

۱) احراز هویت با استفاده از توکن

پروتکلی که به کاربران اجازه می‌دهد خودشان را تایید کرده و به ازای تاییدشان، یک توکن یا ژتون دریافت کنند. سپس کاربران می‌توانند تا زمانی که توکن معتبر است، به وب‌سایت یا اپلیکیشن دسترسی داشته باشند. این سیستم مانند یک بلیط مهر دار عمل می‌کند و فرایند احراز هویت کاربرانی که به اپلیکیشن، صفحه وب یا منبعی یکسان در چندین مرتبه دسترسی دارند را ساده می‌کند.

۲) احراز هویت زیست‌سنجی

احراز هویت زیست‌سنجی، فرد را بر اساس مشخصات منحصربه‌فرد بیولوژیکی او احراز هویت می‌کند. سپس می‌تواند ظرف چند ثانیه، هویت افراد را تایید کند. این سیستم، داده‌ها را احراز هویت کرده و سپس آن را با ویژگی‌های فیزیکی کاربر مقایسه می‌کند. اشکال مختلفی از احراز هویت زیست‌سنجی وجود دارد که در اینجا بعضی از آنها را شرح می‌دهیم:

۳) تطابق چهره

تطابق چهره، روش احراز هویت و تایید مجدد است که به کاربران امکان می‌دهد اعتبار خودشان را با استفاده از ویژگی‌های بیومتریک خود، تایید کنند. این فناوری با استفاده از تحلیل زیست‌سنجی تایید می‌کند مشتری بازگشته به سایت، همان کسی است که ادعا می‌کند.

۴) اسکنرهای اثر انگشت

اثر انگشت محبوب‌ترین شکل احراز هویت زیست‌سنجی است. سیستمی که کاربران با آن تایید می‌شوند بیشتر بر فناوری حسگر ذاتی متحرک تکیه دارد. استفاده از اثر انگشت آسان است و تایید هویت با مقایسه الگوهای حلقه‌ای زیست‌سنجی منحصر به فرد، انجام می‌شود.

۵) شناسایی و تشخیص صدا

این سیستمی است که می‌تواند صدای شخص را تحلیل کند تا هویت او را تایید کند. این فناوری بر این مسئله تکیه دارد که شیوه بیان هر فرد، منحصر به فرد است. تغییرات حرکت، تکیه بر اصوات و بسیاری از عوامل دیگری که افراد را از یکدیگر متمایز می‌کند.

۶) اسکنرهای چشم

اسکن‌های چشم از نور مرئی و نزدیک به مادون قرمز برای بررسی عنبیه شخص استفاده می‌کنند. این شکل از احراز هویت زیست‌سنجی، در همان گروه تشخیص چهره قرار می‌گیرد.

۷) احراز هویت چندعاملی

در این سیستم لازم است کاربران دو یا چند عامل تایید هویت را برای کسب دسترسی به سیستم، ارائه کنند. در این روش می‌توان از حساب آنلاین یا اپلیکیشن استفاده کرد. MFA یا احراز هویت چندعاملی می‌تواند جز اصلی یک روش قوی مدیریت دسترسی و هویت باشد. تنظیم صحیح این سیستم برای اهداف امنیتی، هر نوع شانس حمله سایبری موفق را کاهش خواهد داد.

ایمن‌ترین روش‌های احراز هویت کدامند؟

همانطور که در فهرست بالا مشاهده می‌کنیم، چندین روش برای احراز هویت آنلاین کاربران و اطمینان از دسترسی افراد صحیح به اطلاعات صحیح وجود دارد. شاید ساده به نظر برسد اما این موضوع یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که در جهان دیجیتال با آن مواجه می‌شویم. به همین دلیل است که روش‌های بسیار متفاوتی برای اطمینان از امنیت در دست داریم.

اندازه اثربخشی هر روش احراز هویت، بر اساس دو جزء اصلی تعیین می‌شود :

  • امنیت
  • کاربردپذیری

هر دو جز برای هر مورد مجزا، ضروری هستند. به همین دلیل است که روش‌های احراز هویت با رمزنگاری کلید عمومی و زیست‌سنجی (PKC) را از جمله موثرترین و ایمن‌ترین گزینه‌های موجود می‌دانیم. هر دو این روش‌ها، گذرواژه را حذف کرده‌اند و از اطلاعات بسیار ایمن، حفاظت می‌کنند. کاربردپذیری نیز یک جز مهم در این دو روش است و نیازی به ساخت یا حفظ کردن گذرواژه نیست.

روش‌های مختلف احراز هویت با توجه به کاربرد

پیش‌تر اشاره کردیم که باید با توجه به هر کاربرد ویژه‌ای که دارید، مناسب‌ترین روش احراز هویت را انتخاب کنید. گزینه‌های بسیار زیادی برای این منظور وجود دارد و ارائه دهندگان خدمات، این گزینه‌ها را بر اساس نیازهای خودشان انتخاب می‌کنند. آنها باید کاربران را احراز هویت کنند تا به پایگاه داده دسترسی یابند، ایمیل دریافت کنند، پرداخت انجام دهند یا از راه دور به سیستم دسترسی یابند.

روش‌های احراز هویت

در اینجا چند مثال از رایج‌ترین روش‌های احراز هویت را برای هر کاربرد ویژه بیان می‌کنیم:

۱) روش احراز هویت با شناسایی

رایج‌ترین روش احراز هویت که برای تایید هویت به کار می‌رود، همچنان احراز هویت زیست‌سنجی است. مثلا به فناوری فیس آی‌دی در گوشی‌های هوشمند، یا تاچ آی دی فکر کنید. این‌ موارد از مشهورترین مثال‌های زیست‌سنجی هستند.

۲) روش احراز هویت API

اگر شروع به کار با APIهای شخص ثالث کنید، روش‌های مختلفی از احراز هویت API را مشاهده خواهید کرد. رایج‌ترین روش‌ها برای احراز هویت عبارتند از :

  • احراز هویت پایه
  • کلید API
  • OAuth

۳) روش احراز هویت کاربر

همانطور که قبلا گفته شد، روش‌های زیادی برای احراز هویت آنلاین کاربران وجود دارد تا اطمینان یابیم همان کسی هستند که ادعا می‌کنند. رایج‌ترین روش احراز هویت در این مورد عبارتند از :

  • تک فاکتوری
  • دو فاکتوری
  • تک امضایی
  • چند فاکتوری

۴) روش احراز هویت Vault

در سیستم‌های vault، احراز هویت زمانی انجام می‌شود که اطلاعات درباره کاربر یا ماشین، در مقابل سیستم خارجی یا داخلی، تایید شود. رایج‌ترین اشکال احراز هویت این سیستم‌ها از طریق API یا CLI انجام می‌شود.

۵) روش احراز هویت اپلیکیشن وب

چندین روش برای احراز هویت در اپلیکیشن‌های وب وجود دارد. لازم است امنیت برقرار شود و از بازدیدکنندگان وب حفاظت شود. رایج‌ترین روش‌های احراز هویت عبارتند از:

  • احراز هویت بر اساس کوکی
  • توکن
  • دسترسی شخص ثالث
  • اوپن آیدی
  • SAML

۶) روش احراز هویت بی‌سیم

اولین لایه دفاعی در امنیت سیستم‌های وای‌فای، احراز هویت است. روش‌های مختلفی برای ساخت و حفظ این سیستم‌ها استفاده می‌شود. این روش‌ها عبارتند از :

  • احراز هویت باز،
  • WPA2-PSK

۷) روش احراز هویت در ایمیل

چندین روش مختلف برای احراز هویت در ایمیل وجود دارد. رایج‌ترین استانداردهای به کار رفته عبارتند از :

  • SPF
  • DFIM
  • DMARC

همه این استانداردها مکمل SMTP هستند. زیرا شامل سازوکارهای احراز هویت نیست.

۸) روش احراز هویت در پایگاه داده

در این مورد، احراز هویت برای اطمینان از اینکه شخص صحیحی به پایگاه داده خاصی دسترسی یافته تا از اطلاعات آن برای شغل خود استفاده کند، اهمیت دارد. در این مورد، احراز هویت یا از طریق پروتکل لایه سوکت امنیت (SSL)، یا از طریق خدمات شخص ثالث اتفاق می‌افتد.

۹) روش احراز هویت در پرداخت

این نوع از احراز هویت برای این منظور استفاده می‌شود که اطمینان دهد کسی از داده‌های دیگران برای انجام معاملات آنلاین استفاده نمی‌کند. بیشتر اوقات، تایید هویت حداقل دو بار یا بیشتر انجام می‌شود. رایج‌ترین روش‌های آن ایمنی سه بعدی، مقدار تایید کارت و تایید آدرس هستند.

۱۰) روش احراز هویت در شبکه و سرور

روش احراز هویت در سطح شبکه نیز مانند هر شکل دیگری از احراز هویت، تایید می‌کنند که کاربران همان کسانی هستند که ادعا می‌کنند. در این مورد سیستم، کاربران قانونی را از کاربران غیرقانونی متمایز می‌کنند. رایج‌ترین اشکال آن، روش‌های احراز هویت دو عاملی، توکن‌ها، تشخیص با کامپیوتر و تک امضایی است.

۱۱) روش احراز هویت گذرنامه و اسناد

احراز هویت گذرنامه‌ها و سایر اسناد از طریق پایگاه داده انجام می‌شود. وقتی کاربران اقدام به اثبات هویت خود می‌کنند، باید هویت‌شان را احراز کنند تا هویت‌شان معتبر اعلام شود. رایج‌ترین روش‌های به کار رفته عبارتند از احراز هویت در جلسه و احراز هویت اتصال اوپن آی دی.

۱۲) روش احراز هویت بانکداری آنلاین

لازم است بانک‌ها یک سیستم مناسب احراز هویت داشته باشند تا اطمینان یابند کاربران، همان کسانی هستند که می‌گویند و کلاهبردار نیستند. آنها بیشتر مواقع از شماره‌های PIN و سایر اشکال شناسایی دانش محور استفاده می‌کنند. همچنین معمولا سراغ روش‌های چند فاکتوری احراز هویت می‌روند که از بیشتر حملاتی که بر اعتبارنامه‌های سرقتی تکیه دارند، پیشگیری می‌کند.

۱۳) روش احراز هویت جستجوگر وب

گزینه‌های زیادی برای تنظیم یک سیستم احراز هویت مناسب در یک جستجوگر وب از سوی طراحان وجود دارد. رایج‌ترین روش‌ها باتوجه به کاربرد و هدف صفحه وب عبارتند از:

  • احراز هویت پایه HTTP
  • احراز هویت HTTP Digest
  • احراز هویت در جلسه
  • احراز هویت با توکن

۱۴) روش احراز هویت از راه دور

این نوع احراز هویت برای شرکت‌هایی که برای تامین امنیت اطلاعات حساس خود و حفاظت از داده‌ها، سیاست کار کردن از راه دور را به کار می‌گیرند اهمیت زیادی دارد. رایج‌ترین روش‌های احراز هویت از راه دور، پروتکل احراز هویت چلنج هندشیک (CHAP)، اجرای CHAP توسط مایکروسافت و پروتکل احراز هویت گذرواژه (PAP) است.

۱۵) روش احراز هویت رمزنگاری

رمزنگاری یکی از حوزه‌های اصلی در امنیت کامپیوتری است. این روش یکی از روش‌های انتقال اطلاعات خصوصی از طریق ارتباطات آزاد است. در این مورد، فقط گیرنده‌ای که کلید سری را دارد می‌تواند پیام‌های رمزنگاری شده را بخواند. رایج‌ترین روش‌های احراز هویت در آن عبارتند از :

  • پروتکل احراز هویت گذرواژه (PAP)
  • توکن احراز هویت
  • احراز هویت با کلید متقارن
  • احراز هویت زیست‌سنجی.

در اینجا مجموعه کاملی از روش‌های مختلف احراز هویت و موارد کاربرد آنها در سراسر جهان را شرح دادیم. اگر مایل هستید مطالب بیشتری درباره احراز هویت و تایید هویت در وریف بدانید و مطلب مربوط به محصول عالی ما به نام تطابق چهره را که به صورت ویژه برای تایید مجدد طراحی شده است بخوانید، به سایت یوآیدی مراجعه کنید. یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت سامانه ثنا، احراز هویت سجام و احراز هویت سامانه روابط کار را به صورت بلادرنگ و دقت بالای ۹۹ درصد انجام می دهد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه