مقایسه احراز هویت بیومتریک و چند عاملی (MFA)

احراز هویت بیومتریک و چند عاملی
فهرست مطالب

در دنیای دیجیتالی امروز احراز هویت بخش بسیار مهمی تلقی می‌شود. از این رو کسب‌وکارها به دنبال یافتن بهترین راه برای احراز هویت هستند. تا همین چند سال قبل تعیین پسورد برای احراز هویت امن کفایت می‌کرد. اما امروزه امنیت بالا اصلی‌ترین فاکتور تصمیم‌گیری در خصوص روش‌های احراز هویت شده است. از این رو در این مطلب از یوآیدی قصد داریم که به مقایسه احراز هویت بیومتریک و چند عاملی (MFA) بپردازیم. به این ترتیب تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین روش نیز موثر خواهد بود. برای کسب اطلاعات در خصوص احراز هویت بیومتریک و چند عاملی با ما همراه باشید.

احراز هویت به چه معناست؟

قبل از این‌که بخواهیم در مورد احراز هویت بیومتریک و چند عاملی صحبت کنیم، بهتر است تعریفی از احراز هویت ارائه دهیم. طبق تعریف احراز هویت فرآیندی است که طی آن درستی هویت یک فرد شناسایی و تأیید می‌گردد. بنابراین زمانی که کاربر بخواهد وارد سیستم شود و یا به منبعی دسترسی پیدا کند، ابتدا باید هویت خود را اثبات کند.

انواع روش‌های احراز هویت

فرآیند تایید هویت کاربر از گذشته تا هم اکنون به روش‌های مختلفی انجام شده است. هر چند در سال‌های اخیر چگونگی انجام این فرآیند دست خوش تغییرات بسیاری شده است. در ادامه لیستی از روش‌های احراز هویت موجود را با شا به اشتراک می‌گذاریم. سپس تعریف مختصری از هر یک از آن‌ها ارائه می‌دهیم. در پایان نیز به مقایسه احراز هویت بیومتریک و چند عاملی (MFA) خواهیم پرداخت.

روش‌های موجود برای تایید هویت کاربر عبارتند از:

  • احراز هویت سنتی با ارائه کارت شناسایی
  • احراز هویت از طریق تعیین رمز عبور
  • احراز هویت دو عاملی
  • احراز هویت چند عاملی
  • احراز هویت بیومتریک

۱) احراز هویت سنتی با ارائه کارت شناسایی

این نوع از احراز هویت به وفور در سیستم بانکداری و دانشگاهی دیده شده است. این روش تایید هویت همچنان هم در بسیاری ار موارد در ادارات کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب که فرد برای تایید هویت خود برای انجام خدمات پایه و غیرپایه بانکی یا هر کار اداری دیگری در ارگان مربوطه حاضر می‌شود و با ارائه یک کارت شناسایی معتبر که معمولا کارت ملی است تایید هویت می‌شود.

در این روش به دلیل این‌که هر شخصی با در دست داشتن کارت شناسایی فرد دیگر می‌تواند به ارگان مربوطه مراجعه کند، چندان تایید شده نیست. به همین دلیل است که امروزه دیگر چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

۲) احراز هویت از طریق تعیین رمز عبور

تا همین چند سال پیش تایید هویت از طریق تعیین رمز عبور یکی از متداول‌ترین روش‌های موجود بود. به این ترتیب که فرد در اولین مراجعه خود به سایت یک سازمان و یا هنگام ثبت‌نام نام کاربری و رمز عبوری را برای خود انتخاب می‌کرد. در چنین شرایطی کاربر هر گاه که بخواهد وارد سایت مربوطه شود، باید در ابتدا نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کند و سپس به سیتم دسترسی داشته باشد.

با توجه به این‌که هر کسی با در دسترس داشتن رمز عبور می‌تواند به جای کاربر به سیستم دسترسی داشته باشد، بنابراین این روش تایید هویت نیز چندان موجه نیست. از طرفی نیز ثابت شده است که امکان فیشینگ و جعل هویت در این روش بسیار زیاد است. بنابراین بهتر است تا حد امکان از این روش تایید هویت استفاده نشود. هر چند همه ما خاطرات ریز و درشت زیادی از دوران دانشجویی از این روش احراز هویت داریم.

احراز هویت بیومتریک و چند عاملی

۳) احراز هویت دو عاملی

احراز هویت دو عاملی در حقیقت یک لایه امنیتی بیش‌تر از نوع قبل تایید هویت دارد. به این ترتیب که فرد در مرحله نخست چیزی را که می‌داند، مانند رمز عبور،  وارد می‌کند. سپس لازم است که برای تکمیل فرآیند تایید هویت کاربر چیزی را که هست را به کار بگیرد. به عنوان مثال پس از ورود به سیستم از طریق پسورد، از کاربر خواسته می‌شود که اثرانگشت خود را نیز برای دسترسی به همه قسمت‌ها وارد کند.

احراز هویت دو عاملی در بسیاری از گوشی‌های هوشمند و سیستم بانکداری به چشم می‌خورد و ما روزانه چندین بار ممکن است از آن‌ها استفاده کنیم. دریافت رمز عبور پویا برای خرید اینترنتی از طریق اپلیکیشن و یا پیامک نمونه بارزی از احراز هویت دو عاملی است که همه ما دست کم یک بار از آن استفاده کرده‌ایم.

۴) احراز هویت چند عاملی

احراز هویت چند عاملی شامل تمامی روش‌های احراز هویتی است که در طی آن کاربر طی چندین گاممراحل تایید هویت خود را طی می‌کند. به این ترتیب که در ابتدا با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور وارد سیستم می‌شود. سپس باید پین کدی را که اپلیکیشن و یا سیستم در اختیار او قرار می‌دهد را وارد کند. در مرحله پایانی نیز برای دسترسی کامل به سیتم لازم است که ار اطلاعات بیومتریک خود استفاده کند. به این ترتیب امکان نفوذ در چنین سیستم‌هایی تقریبا به صفر میل می‌کند و به همین دلیل است که به عنوان یکی از امن‌ترین روش‌های احراز هویت شناخته می‌شود.

سیستم ورود به جی‌میل در صورت فراموشی کلمه عبور نیز یکی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین روش‌های احراز هویت چند عاملی است. البته در سیستم بازیابی کلمه عبور جی‌میل از داده‌های بیومتریک استفاده نمی‌شود. اما فرد تنها در صورتی می‌تواند به جی‌میل خود دسترسی داشته باشد که به اطلاعات مرد نیاز اعم از رمز یک بار مصرف و لینک تغییر رمز دسترسی داشته بشد و همچنین به سوالات شخصی موجود به درستی پاسخ دهد.

۵) احراز هویت بیومتریک

هر تایید هویتی که با استفاده از ویژگی‌ها و شاخصه‌های بیومتریک کاربر انجام گیرد، تحت عنوان احراز هویت بیومتریک شناخته می‌شود. استفاده از اثر انگشت، سیستم تشخیص چهره و الگوی عنبیه چشم از رایج‌ترین روش‌های احراز هویت بیومتریک هستند.

در این روش اطلاعات بیومتریک وارد شده فرد با داده‌های ذخیره شده در سیستم هنگام ثبت‌نام مقایسه می‌شوند و در صورتی که این داده‌ها و الگوها با هم مطابقت داشته باشند، اجازه وزود به سیستم به کاربر داده می‌شود. در غیر این صورت باید از سایر روش‌های احراز هویت چند عاملی برای ورود به سیستم استفاده شود.

روش احراز بیومتریک معمولا در سیستم‌هایی که نیاز به امنیت اطلاعات در آن‌ها بسیار بالا است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته ناگفته نماند که گوشی‌های هوشمند نیز از مدت‌ها قبل از این روش تایید هویت برای ورد به سیستم خود بهره می‌گیرند.

سیستم‌های احراز هویت صوتی و استفاده از DNA نیز از جمله جدیدترین متدهای موجود در احراز هویت بیومتریک هستند که در سیستم‌هایی که به امنیت بالای اطلاعات نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقایسه احراز هویت بیومتریک و چند عاملی (MFA)

احراز هویت بیومتریک و چند عاملی از جمله جدیدترین و امن‌ترین روش‌های احراز هویت موجود شناخته می‌شوند. هر چند احراز هویت بیومتریک خود به تنهایی می‌تواند به عنوان یک روش تایید هویت با امنیت بالا شناخته شود، اما در بسیاری از سیستم‌ها می‌تواند به عنوان بخشی از تایید هویت چند عاملی نیز تلقی شود. در ادامه مزایای استفاده از هر یک از این روش‌های احراز هویت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزایای استفاده از احراز هویت بیومتریک مزایای استفاده از احراز هویت چند عاملی
سهولت استفاده سهولت استفاده
امنیت منحصر به فرد افزایش امنیت
قابلیت اطمینان تجربه کاربری بهتر
مقیاس پذیری محافظت در برابر کلاهبرداران
انطباق با قوانین و مقررات

در راستای استقبال از روش‌های جدید احراز هویت اعم از احراز هویت بیومتریک و چند عاملی توسط کاربران اینترنت احراز هویت یوآیدی نیز که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است. فرآیند احراز هویت سامانه سجام جهت دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا را با سرعت و دقتی بسیار بالا انجام می‌دهد.

یوآیدی این فرآیند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد. بنابراین استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری را به کاربران خواهد داد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه