رویکرد خوب و بد کشورها به قانون گذاری استفاده از ارز دیجیتال

استفاده از ارز دیجیتال
فهرست مطالب

روند تبدیل ارز دیجیتال از سرمایه گذاری های کوتاه مدت و هیجانی به یک سهام ثابت پرتفوی متعادل ادامه دارد. اینکه آیا می‌توانید از بیت‌کوین استفاده کنید یا نه، بستگی به کشوری دارد که در آن هستید. دولت ها در سراسر جهان در مورد نحوه تنظیم طبقه دارایی های در حال ظهور اختلاف نظر دارند. برخی از کشورها، به ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی آینده دار و ارزشمندترین دارایی در آینده نگاه می کنند. برخی در مرحله آزمایشی استفاده از این بازار سرمایه، محدودیت هایی برای استفاده از آنها ایجاد کرده اند. برخی نیز صورت مسئله را به کلی پاک کرده و تجارت، استفاده و سرمایه گذاری در رمز ارزها را ممنوع اعلام کرده اند. در ادامه، چشم انداز فعلی نظارتی استفاده از ارز دیجیتال توسط کشورهای مختلف را تجزیه و تحلیل می کنیم.

کشورهایی که استفاده از ارز دیجیتال در آنها ممنوع است

چین: از زمان ظهور ارزهای دیجیتال، چین ارزهای دیجیتال را سرکوب کرده و با محدودیت های خود کاملا بی رحمانه رفتار کرده است. چین برای مقابله با غول‌های رمزارز مانند بیت‌کوین، حتی ارز دیجیتال خود را به نام دیجیتال رنمینبی (RMB) معرفی کرد. دولت همچنین ماینینگ بیت کوین را در کشور سرکوب کرده است. با این اوصاف می توان گفت که بیت کوین اساسا در چین ممنوع است. 

مصر: در سال ۲۰۱۸، دارالافتای مصر، نهاد مشاوره اسلامی اولیه این کشور، حکمی مذهبی صادر کرد که مبادلات بیت کوین را به عنوان «حرام» طبقه بندی کرد، چیزی که طبق قوانین اسلامی ممنوع است. و از این رو با پایبندی به توصیه ها، این کشور هر تراکنشی با ارز دیجیتال را “حرام” می داند.

اندونزی: از ۱ ژانویه ۲۰۱۸، بانک مرکزی این کشور، مقررات جدیدی را برای ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال، از جمله بیت کوین، به عنوان وسیله پرداخت صادر کرد. به این ترتیب استفاده از رمز ارزها در اندونزی ممنوع می باشد.

ترکیه: در ۱۶ آوریل ۲۰۲۱، بانک مرکزی جمهوری ترکیه مقرراتی را صادر کرد که استفاده از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین را به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای پرداخت کالاها و خدمات ممنوع می کرد. 

کشورهای دارای محدودیت در استفاده از ارز دیجیتال

بعضی از کشورها، استفاده از ارز دیجیتال و سرمایه گذاری در آنها را ممنوع نکرده اند اما محدودیت هایی در مورد آنها اعمال نموده اند. در ادامه چند مورد مهم را بررسی می کنیم.

روسیه: روسیه اولین قوانین خود را برای تنظیم رمز ارزها در جولای ۲۰۲۰ تصویب کرد که برای اولین بار ارز دیجیتال را به عنوان دارایی مشمول مالیات تعیین کرد. این قانون کارمندان دولت روسیه را نیز از داشتن هرگونه دارایی رمزنگاری شده منع می کند. رئیس‌جمهور روسیه بارها ارزهای دیجیتال را با فعالیت‌های مجرمانه مرتبط دانسته و خواستار توجه بیشتر به تراکنش‌های رمزنگاری فرامرزی شده است. در ماه ژوئیه، دادستان کل قانون پیشنهادی جدیدی را اعلام کرد که به پلیس اجازه می‌دهد رمزارزهایی را که به‌طور غیرقانونی از طریق رشوه به‌دست آمده‌اند، مصادره کند.

ویتنام: صدور، عرضه و استفاده از بیت کوین و سایر رمزارزها به عنوان وسیله پرداخت غیرقانونی است و طبق اعلام بانک دولتی مشمول جریمه می باشد. با این حال، دولت تجارت بیت کوین یا نگهداری آنها را به عنوان دارایی ممنوع نمی کند.

اکوادور: در حال حاضر، بانک مرکزی اکوادور به این موضع پایبند است که استفاده از بیت کوین و سایر رمز ارزها یک روش پرداخت مجاز نیست. اما، خرید و فروش ارزهای دیجیتال موجود در این کشور قانونی است.

ایران: در ایران استخراج رمزا رز و استفاده از مایترهای استخراج کننده فقط با مجوز دولت امکان پذیر می باشد. همچنین به منظور کنترل مصرف برق، فعالیت ماینرها در زمان اوج مصرف برق محدود شده است. خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران ممنوع نیست ولی محدودیت هایی برای آن وجود دارد. به گفته دولت، این محدودیت ها در راستای مقابله با پولشویی انجام گرفته است. دولت در مورد استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان روش پرداخت تصمیم نگرفته است.

فرانسه: خدمات و پلتفرم‌های معاملاتی رمزنگاری فعال در فرانسه مشمول تعهدات AML/KYC و ثبت اجباری هستند. مقررات KYC به طور کلی در حوزه کریپتو در فرانسه تشدید شده است.

کشورهایی که استفاده از ارز دیجیتال در آنها آزاد است

آمریکا: رئیس فدرال رزرو طی یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده برنامه ای برای ممنوعیت ارزهای دیجیتال ندارد. خرید و فروش رمز ارزها در آمریکا بلامانع است. این کشور در حال بررسی راههای نظارت و قانون گذاری در این حوزه می باشد. 

ژاپن: ارزهای دیجیتال در ژاپن قانونی هستند. دولت ژاپن قانون خدمات پرداخت «دارایی‌های رمزنگاری» را به عنوان روش‌های پرداختی تعریف کرده که بر اساس ارز فیات تعریف نمی‌شوند و می‌توانند برای پرداخت به افراد نامشخص استفاده شوند. هیچ محدودیتی برای مالکیت و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال در ژاپن وجود ندارد.

استرالیا: استرالیا بیت کوین را به عنوان روش پرداخت در استرالیا و در سراسر جهان می پذیرد. بر اساس قانون مالیات استرالیا، خرید دارایی برای سرمایه گذاری بدون مالیات است. همین امر در مورد ارزهای دیجیتال نیز صدق می کند. بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷ توسط بانک مرکزی استرالیا، قانونی اعلام شدند. با این حال، مانند همه سرمایه ها، مقررات و تعهداتی در مورد تجارت ارز دیجیتال در استرالیا وجود دارد.

آلمان: در آلمان بیت کوین به عنوان دارایی شناخته شده و برای آن مالیات وضع شده است. بنابراین بانکها و شهروندان می توانند تحت نظارت قوانین KYC و AML به خرید و فروش و نگهداری بیت کوین بپردازند.

کشورهایی نیز پا را فراتر گذاشته و به بیت کوین و ارزهای دیجیتال به عنوان بزرگترین سرمایه ارزشمند در آِنده نگاه می کنند. مانند السالوادور که بیت کوین را به عنوان ارز رسمی کشور تصویب کرده و یا کشورهایی از آفریقا مانند نیجریه که در حال تحقیق بر روی این مسئله است.

امارات: استفاده از بیت کوین در سال ۲۰۱۷ توسط دولت امارات ممنوع اعلام شد. اگرچه مقررات امارات متحده عربی بیت کوین را غیرقانونی می شناخت، اما دولت به شهروندان اجازه می داد بیت کوین را خریداری و معامله کنند. با این وجود اخیرا این کشور اعلام کرده که قصد دارد به مرکز تجارت و سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال تبدیل شود. این حرکت با صدور مجوز فعالیت برای بزرگترین صرافی رمز ارز دنیا، یعنی بایننس آغاز شده است.

کشورهایی که قانونی در این رابطه وضع نکرده اند

سوئیس: در سوئیس هیچ قانون یا مقرراتی در رابطه با استفاده و یا استخراج ارزهای دیجیتال وجود ندارد. از این رو، استخراج ارزهای دیجیتال مجاز است و فعالیت مشمول قوانین و مقررات خاصی نیست.

پرتغال: قانون پرتغال تجارت ارزهای دیجیتال را به عنوان عامل افزایش سرمایه در نظر نمی گیرد. به همین دلیل است که از مالیات معاف است. در واقع در این کشور هیچ قانونی ارزهای دیجیتال را به عنوان سرمایه در نظر نمی گیرد.

عربستان سعودی: بانک مرکزی عربستان سعودی نسبت به استفاده از بیت کوین هشدار داده است. زیرا ریسک بالایی دارد و هیچ گونه حمایت حقوقی برای فروشندگان آن تضمین نخواهد شد. زیرا هیچ قانونی برای ارزهای دیجیتال در عربستان وجود ندارد.

رویکرد کشورها در رابطه با استفاده از ارز دیجیتال با هم متفاوت است. همانگونه که مشاهده شد، برخی از کشورها رمز ارزها را به عنوان وسیله ای برای تامین مالی تروریسم و پولشویی شناخته و مانع از خرید و فروش آنها شده اند. در این بین کشورهایی نیز وجود دارند که تاکنون واکنش خاصی به این بازار در حال رشد نداشته اند. برخی از کشورهای قدرتمند اقتصادی نیز، به ارزهای دیجیتال به عنوان فرصت نگاه کرده و با قانون گذاری و نظارت اجازه استفاده از آنها را صادر نموده اند. به گونه ای که کاربران برای استفاده و یا سرمایه گذاری در این حوزه باید به منظور جلوگیری از کاربردهای مجرمانه، هویت خود را اثبات نمایند.

تضمین امنیت معاملات رمز ارز با با بیومتریک چهره

کشورهایی که مجوز خرید و فروش و استفاده از ارزهای دیجیتال را صادر کرده اند، صرافی ها را ملزم ساخته اند تا کاربران خود را احراز هویت نمایند. احراز هویت صرافی های رمز ارز به منظور جلوگیری از پولشویی و جرایم مالی انجام می پذیرد. صرافی های رمز ارز بزرگ دنیا برای احراز هویت کاربران خود از تشخیص چهره استفاده می نمایند. یوآیدی، اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که احراز هویت سجام، احراز هویت صرافی های رمز ارز و احراز هویت ثنا را با دقت بالای ۹۹ درصد انجام می دهد. به منظور آشنایی بیشتر با یوآیدی به صفحه اصلی مراجعه نمایید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه