معضل پولشویی در رمزارزها تا چه حدی جدی است؟

پولشویی در رمزارزها
فهرست مطالب

در سال‌های اخیر بهره‌برداری از رمزارزها در بسیاری از کشورها باب شده است. همین بهره‌برداری‌ها نیز راه را برای پولشویی در رمزارزها هموار کرده است. با توجه به جدید بودن موضوع و تبدیل شدن آن به مسئله جدیدی که بیش‌تر جوامع دست به گریبان هستند، تصمیم داریم در این مطلب از یوآیدی در مورد معضل پولشویی در رمزارزها نکاتی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. برای کسب اطلاعاتی در باب این موضوع لطفا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

پولشویی در رمزارزها به چه ترتیبی انجام می‌شود؟

همانگونه که می‌دانید پولشویی فرآیندی است که در آن پول کثیفی که از منابع غیر قانونی به دست آمده است، به پول تمیزی که از راه‌های مشروع و قانونی حاصل شده است، تبدیل می‌شود. در چنین حالتی چون منشا اولیه پول دیگر مشخص نیست، پول شسته شده به راحتی وارد چرخه اقتصادی می‌شود.

بسیاری از افراد همواره به دنبال راهی برای پنهان کردن منشاء اموال نامشروع خود هستند، از این رو اقدام به پولشویی می‌کنند. در این میان نیز افزایش فعالیت با رمزارزها یا ارزهای دیجیتال پولشویی را به مراتب ساده‌تر کرده است. چرا که رمزارز یا کریپتوکارنسی نمونه‌هایی ار ارزهای دیجیتالی هستند که در بستر اینترنت ایجاد می‌شوند. از این رو فناوری رمزنگاری استفاده شده در آن‌ها راه را برای پولشویی‌های احتمالی باز می‌گذارد.

طبق بررسی‌های انجام شده بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال این امکان را برای پولشویان فراهم می‌کند تا فرآیند انتقال و حرکت وجوه غیرقانونی را سریع‌تر، ارزان‌تر و پراکنده‌تر از همیشه انجام دهند. از طرفی نیز فعالیت‌های نگران کننده افرادی که با پولشویی در رمزارزها در صدد تامین مالی تروریسم و فرار مالیاتی سوء اقدام می‌کنند، رو به افزایش است.

امکان پولشویی با استفاده از بیت‌کوین و سایر رمزارزها به سادگی وجود دارد. هر چند در انجام هر تراکنش مالی در بیت‌کوین نشانی فرستنده و گیرنده به به شکلی دقیق ثبت می‌شود و این نشانی مربوط به شخصی که به انجام این تراکنش می‌پردازد، است. اما در این فرآیند نیازی به ارائه هویت نیست. بنابراین بسیاری از افراد با استفاده از هویت‌های جعلی نسبت به انجام تراکنش‌های مربوطه اقدام می‌کنند.

ساز و کار ارزهای دیجیتال به این ترتیب است که هر فرد می‌تواند با استفاده از برنامه‌های کیف پول به چند نشانی مختلف دست یابد و به کمک آنها به مبادله بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتالی دیگری اقدام نماید. بنابراین تنها در صورتی هویت فرد مشخص خواهد بود که مبادله مورد نظر را در صرافی انجام داده باشد و یا یکی از طرف‌های معامله، تقاضای ارائه هویت از او کرده باشد. در غیر این صورت، امکان سشرکت در معاملات مختلف بدون نیاز به احراز هویت برای فرد فراهم می‌شود.

در صورتی که صرافی‌های رمزارز مطابق با قوانین و مقررات تعیین شده عمل نکنند و کنترل هویت انجام ندهند، می‌توان به کمک آن‌ها و با استفاده از پولشویی برای تمیز کردن رمزارزهای مختلفی مانند بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و … استفاده کرد.

پولشویی در رمزارزها

چگونه می‎توان در رمزارزها از پولشویی بهره گرفت؟

جالب است بدانید که برخی از رمزارزها روش‌های پیچیده‌ای را برای فراهم کردن امکان گمنامی کامل نام معامله کننده، بهره می‌جویند. استفاده می‌کنند، از این رو در این رمزارزها نیز امکان ردیابی هویت افراد وجود نخواهد داشت. بنابراین به عنوان روشی برای پولشویی در رمزارز از آن‌ها استفاده می‌شود.

البته ناگفته نماند که با پیدایش بلاک‌چین و توسعه آن رمزارزها در مقایسه با پول‌های واقعی ظرفیت کمتری برای امکان پولشویی دارند. بنابراین به هیچ وجه نباید فناوری‌های استفاده شده در رمزارزهای کنونی دست کم گرفته شوند. زیرا تمامی تراکنش‌های انجام شده در رمزارزها در دفتر حساب توزیع‌شده ثبت می‌شوند. از این رو شناسایی مشتری در صورت نیاز کار غیرممکنی نخواهد بود.

چه ویژگی‌هایی فرآیند پولشویی در رمزارزها را ساده‌تر می‌کند؟

همانگونه که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شد، در بسیاری از موارد نامشخص بودن معاملات رمزارزها امکان پولشویی در تراکنش مرتبط با آن‌ها را فراهم می‌کند. چرا که در تراکنش‌های مرتبط با رمرزارزها معمولا فقط نشانی فرستنده و گیرنده ثبت می‌شود.

بنابراین هویت افراد به طور دقیق در آن مشخص نمی‌شود. همین نبود ارتباط بین تراکنش و کاربر نیز فرآیند پولشویی در رمرزارزها را به مراتب ساده‌تر می‌کند. از این رو برای مقابله با معضل پولشویی در چنین شرایطی به الگوریتم‌های دقیق و پیچیده‌ای نیاز خواهد بود.

چگونه می‌توان از معضل پولشویی در تراکنش‌های رمزارز پیشگیری کرد؟

یکی از راهکارهای موجود برای مبارزه با پولشویی در رمزارزها اجرای مقررات شناسایی مشتری یا احراز هویت مشتری در صرافی‌ها یا کارگزاری‌های مجاز انجام معاملات است. چرا که در صورتی که هویت افراد در صرافی‌ها به‌طور کامل ثبت شود، امکان مبارزه با پولشویی نیز فراهم خواهد شد. البته ناگفته نماند که برای مقابله با پولشویی در تراکنش‌های مربوط به رمزارزها معمولا از الگوریتم‌های پیچیده هوشمنی نیز استفاده می‌شد.

پولشویی در چه رمزارزهایی بیشتر مشاهده می‌شود؟

رمزارزهای بی‌نام و نشانی مثل مونرو، دش و زیکش که هویت طرفین تراکنش در آن‌ها مشخص نیست، معمولا بیش‌تر در معرض معضل پولشویی هستند. هر چند امکان پولشویی در سایر رمزارزها نیز صفر نیست.

معضل پولشویی در رمزارزها در کشور ما چه حدی جدی است؟

تراکنش‌های مرتبط با رمزارز در حقیقت محدود به مرزها نیستند. از این رو مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و فرار مالیاتی رمزارزها، به قانون‌‌گذاری‌های بین‌المللی نیاز خواهد داشت. از این رو قوانینی برای مبارزه با پولشویی در این معاملات از سوی اداره جرائم و مواد مخدر UN، گروه FATF و Egmont در نظر گرفته شده است. بنابراین با جرایم مربوط به این حوزه بر اساس قوانین بین‌الملل رفتار خواهد شد.

امروزه در برخی از کشورها من جمله امریکا، اتحادیه اروپا و… قوانین و مقرراتی تصویب شده است که بر اساس آن مبادله کالا با رمزارزها شامل قانون ضدپولشویی (AML) و شناسایی مشتری (KYC) است. طبق قوانین و مقررات اعلام شده از سوی بانک مرکزی در کشور ما نیز صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در صورت داشتن شرایط تعیین شده از سوی بانک مرکزی، مجاز به ارائه خدمات مرتبط با صرافی رمزارز هستند. برای آشنایی با صرافی‌های رمرزارز معتبر ایرانی می‌توانید به مقالات یوآیدی مراجعه کنید.

به علاوه لازم به توضیح است که نگهداری از رمزارزها از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی معمولا تابع مقررات و قوانین عمومی ارزی است. از این رو نحوه عملکرد کیف پول‌های فعال در زمینه رمزارز تنها محدود به ذخیره و انتقال رمزارز است. بنابراین تعبیه راهکارهای خرید کالا یا خدمات و ارائه خدمات ارزش ‌افزوده در داخل کشور با استفاده از رمزارزهای موجود در کیف پول‌های رمزارزی ممنوع می‌باشد. به این ترتیب عرصه روز به روز برای پولشویی در خدمات رمزارزی تنگ‌تر می‌شود.

نتیجه‌گیری

جهان در حال حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن است. از این رو امنیت روش‌های احراز هویت نیز به بحث چالش برانگیزی تبدیل شده است. زیرا این تحول عظیم به سیستم امنیتی بالا و روش‌های احراز هویت جدیدی نیاز دارد. بنابراین طبیعی است که تمایل افراد برای استفاده از روش‌های احراز هویت دیجیتال نیز به مراتب بیش‌تر شود.به ویژه این که در عصر دیجیتالی اخیر استفاده از رمزارزها، فعالان این حوزه را با مسائلی همچون معضل پولشویی در رمزارزها نیز مواجه کرده است.

در همین راستا نیز شرکت‌های بزرگ فناوری جهان در حال ابداع بهترین و امن‌ترین راه‌های احراز هویت با استفاده از هوش مصنوعی و مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا بیش‌ترین سهم را از این دیجیتالیزه شدن از آن خود کنند. از طرفی نیز رقابت بر سر مقابله با معضل پولشویی در رمزارزها به یکی از موضوعات رقابتی مطرح تبدیل شده است.

در راستای استقبال از روش‌های جدید ارائه شده توسط هوش مصنوعی مانند انواع روش‌های احراز هویت دیجیتال توسط کاربران اینترنت، احراز هویت یوآیدی نیز که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است. علاوه بر ارائه این خدمات در سامانه سجام و سامانه ثنا برای دریافت ابلاغیه الکترونیکی ، محصول احراز هویت صرافی های رمزارز را مخصوصا برای این کسب و کارها توسعه و طراحی کرده است. در همین راستا نیز از آخرین فناوری تشخیص چهره بهره می‌جوید تا ارائه خدمات به مشتریان به بهترین شکل ممکن و طبق رضایت مشتری صورت پذیرد.

یوآیدی این فرآیند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد. بنابراین استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری را به کاربران خواهد داد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه